Pakschuit

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Pakschuit

Bericht door paul »

Ik heb in mijn schuit meer dan 5000 klinknagels geslagen,de meeste alleen.
Wel allemaal 8 mm nagels,deze kun je nog koud klinken, ik heb er nog wel geprobeerd heet te klinken maar ze koelen zo snel af dat je het net zo goed koud kan doen.
De nagel moet 2 x de dikte zijn van de dunste plaat ,4 mm plaat dus een 8 mm nagel.
Nou denk ik zelf dat als ik 5 mm plaat zou gebruiken ,ik nog steeds 8 mm nagels zou gebruiken,alleen wel een paar meer dan.
Ik heb in Franeker een keer geholpen met klinken van zware nagels,deze blijven heel lang heet,zo heet dat het losse stuk in de luchthamer regelmatig verwisseld moest worden,dit werd zo heet dat het door de handschoen heen brandde.
Wat ik zelf ook wel deed was de nagel eerst in het gat plaatsen,vastzetten met de perslucht dolly,en dan met de slijptol inkorte,dat deed ik dan vrij snel zodat de nagel een rode neus kreeg,en dan gelijk de hamer er over heen.
En ik moet zeggen het gaat allemaal wel steeds makkelijker,als je bezig bent.
gr Paul
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Afbeelding
tijdens de ijspret lekker een zij schoongeschrapt en in de lijnolie gezet.
Afbeelding
broer Jan heeft ook inspiratie: de hele opbouw naar de oudijzerboer!
Afbeelding
wel een mooie lijn!
Afbeelding
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Via de lange op dit forum ook nog een pottenbakkersoven kunnen scoren!
stond gewoon tijdens een speelmiddag met de kinderen in de showroom
Afbeelding
morgen na het roeien ophalen en dan lekker aan het klinken. deze keer geen glazen!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Pakschuit

Bericht door KarelE »

Wat ga je met die oven doen? klinken? Kan die warm genoeg?
Het is ws. een Vingerling automatic. Die gaan meestal tot 1200 gr.Celsius. Heb je er een regelaar bij?

Wel oppassen om niet warmer te stoken dan op het type-plaatje aangegeven. De spiralen en ovenstenen kunnen niet tegen een hogere temperatuur. Afgelopen jaar was ik op een faillissementsveiling van een ovenbouw bedrijf. Daar was goed te zien hoe ovenstenen waren geclassificeerd voor een bepaalde max. temperatuur. Ik heb er twee ovens gekocht. Mijn vrouw heeft er nu 4 ;-)

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Pakschuit

Bericht door wout.bij »

4 ovens? daar zal de stroomboer wel heel erg blij mee zijn, krijg je ook korting zeker :wink:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Pakschuit

Bericht door KarelE »

wout.bij schreef:4 ovens? daar zal de stroomboer wel heel erg blij mee zijn, krijg je ook korting zeker :wink:
gr.wout
Grappig, het is juist het omgekeerde: door een paar ovens in verschillende grootte te hebben kan steeds worden gekozen voor de efficientste. We houden een uitgebreid logboek bij vwb het gebruik, en zo kan ze voor een bepaald (keramiek)stookprogramma de beste oven bij het aanbod aan werkstukken kiezen.
En ja, er zijn er 2 die tot 1200 g. gaan, en 2 tot 1300 gr.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

grappig!
Ik heb die oven voor het klinken maar vooral ook voor de keramiek hobby van mijn vrouw. www.lyndapersoon.nl
de oven heeft al wat schade zo op het oog maar die spiralen kan ik wel weer in de sleuven krijgen. ik ga even kijken hoe ik een temperatuur regeling kan maken.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Pakschuit

Bericht door KarelE »

Als de spiralen er niet te ver uithangen, niks aan doen. Anders eerst met een brander heet stoken. Kanthaldraad wordt bij het gebruik bros. In koude toestand buigen (nadat ze verhit zijn geweest) laat het snel breken, en dan ben je verder van huis.

Voor het klinken: je bent denk ik een aantal uren onderweg voordat de oven op temperatuur is. Het is een bovenlader, als je de klep opendoet is een groot deel van de hitte weg, nog los van het verbrandingsgevaar als je een klep op en oven van 1200-1300 graden opentrekt. Ik denk dat dat kleine gas-oventje voor het klinken een betere optie is. Daarbij wordt de hitte veel compacter en directer op de klinknagels overgebracht. Maar ik heb graag ongelijk, als het met de keramiekoven lukt lezen we het resultaat wel hier in het topic.

Succes, Karel.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door Boekel »

meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Ik heb al een tijdje geen foto.s meer gepost maar het werk gaat gewoon door.
Afbeelding
de meest platen zijn nu wel pas en een hoop gaatjes geboord.
Afbeelding
Afbeelding
het hoeklijn heb ik ondertussen aan de plaat geklonken. gewoon koud zoals paul voorstelde
nieuwe fotos volgen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

ondertussen mijn camera weer gevonden. hier wat foto's van het klinkwerk.
Afbeelding
Afbeelding
ondertussen heb ik het ontbrekende spant ook op maat gebogen en alle gaten geboord. echt vervelend werk. ik ga op zoek naar een kleine kolomboor
ook een start gemaakt met het maken van de luiken (sorry voor de slechte foto,'s maar er zit een scheur in mijn beeldscherm)
Afbeelding
10 mm multiplexplaat met daarop 15 mm grenen latten, met epoxy verlijmd en daarop weer een 10 mm plaat.
Afbeelding
lekker werken in de composail werkplaats;-)
Afbeelding
Ik heb oude reclame boorden gekocht van 3 bij 1,5 mtr, vandaar het vreemde uiterlijk. de luiken zijn nu 3mtr bij 83 cm en 35 mm dik.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Pakschuit

Bericht door sambeek »

Afbeelding
wel stil houden die kamera hoor, ik dacht even aan een nieuwe bril toe te zijn. :lol: :lol:
sorry niet goed gelezen "scheur in beeldscherm" :|
Laatst gewijzigd door sambeek op di mar 20, 2012 4:49 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door dconel »

Mag ik vragen hoe je voor zorgt dat de luiken de juiste kromming houden?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Pakschuit

Bericht door meester »

Ik verlijm de platen en de tussenliggende latten onder spanning op elkaar. na grof schuren smeer ik alles in de epoxy die ik verdik met erosil en microballons tot maynase dikte. ik breng dit met de kwast op en stapel alles op elkaar. Ik trek het hele pakket dmv balkjes en lijmtangen in de ronding naar het frame en schiet een aantal nietjes door de delen om "drijven" van de delen op de lijm te voorkomen. ik heb hier geen foto van gemaakt. na uitharding blijft het luik netjes in de vorm en kan je er zonder problemen overheen lopen. werkt echt prima. zou ook wat voor jullie schuit zijn. dan hoef je niet meer te hozen.
Ik werk met merkels onder de luiken omdat het geheel de luikenkap stabiel maakt en ik een luik kan wegenemen. maar bij andere schepen hebben we de platen laten verspringen zodat het ene luik op het andere afsteund. werk echt prima.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Pakschuit

Bericht door paul »

Hallo Nico
Ik weet niet hoe jij klinkt,ik bedoel dus wie of wat de nagel tegenhoud.
Maar bij het onder de hand klinken van losse onderdelen gebruik ik een stuk spoorijzer,met daarin ,op het uiterste randje,een gat voor de nagelkop,wat ik er in geboord cq geslepen heb met een rond geslepen boor.
Het voordeel van zo n stuk rails is,is dat het lekker draagt,voor het trillen en zingen leg ik er een dunne rubber plaat onder,of zand.
De ophaler heeft ook al een duizend tikken gehad,dat zie je aan zijn kop.
Afbeelding
Afbeelding
Gr Paul
Plaats reactie