Pakschuit
Moderators: sailor wim, frank
Re: Pakschuit
Ik heb in mijn schuit meer dan 5000 klinknagels geslagen,de meeste alleen.
Wel allemaal 8 mm nagels,deze kun je nog koud klinken, ik heb er nog wel geprobeerd heet te klinken maar ze koelen zo snel af dat je het net zo goed koud kan doen.
De nagel moet 2 x de dikte zijn van de dunste plaat ,4 mm plaat dus een 8 mm nagel.
Nou denk ik zelf dat als ik 5 mm plaat zou gebruiken ,ik nog steeds 8 mm nagels zou gebruiken,alleen wel een paar meer dan.
Ik heb in Franeker een keer geholpen met klinken van zware nagels,deze blijven heel lang heet,zo heet dat het losse stuk in de luchthamer regelmatig verwisseld moest worden,dit werd zo heet dat het door de handschoen heen brandde.
Wat ik zelf ook wel deed was de nagel eerst in het gat plaatsen,vastzetten met de perslucht dolly,en dan met de slijptol inkorte,dat deed ik dan vrij snel zodat de nagel een rode neus kreeg,en dan gelijk de hamer er over heen.
En ik moet zeggen het gaat allemaal wel steeds makkelijker,als je bezig bent.
gr Paul
Wel allemaal 8 mm nagels,deze kun je nog koud klinken, ik heb er nog wel geprobeerd heet te klinken maar ze koelen zo snel af dat je het net zo goed koud kan doen.
De nagel moet 2 x de dikte zijn van de dunste plaat ,4 mm plaat dus een 8 mm nagel.
Nou denk ik zelf dat als ik 5 mm plaat zou gebruiken ,ik nog steeds 8 mm nagels zou gebruiken,alleen wel een paar meer dan.
Ik heb in Franeker een keer geholpen met klinken van zware nagels,deze blijven heel lang heet,zo heet dat het losse stuk in de luchthamer regelmatig verwisseld moest worden,dit werd zo heet dat het door de handschoen heen brandde.
Wat ik zelf ook wel deed was de nagel eerst in het gat plaatsen,vastzetten met de perslucht dolly,en dan met de slijptol inkorte,dat deed ik dan vrij snel zodat de nagel een rode neus kreeg,en dan gelijk de hamer er over heen.
En ik moet zeggen het gaat allemaal wel steeds makkelijker,als je bezig bent.
gr Paul
Re: Pakschuit
tijdens de ijspret lekker een zij schoongeschrapt en in de lijnolie gezet.
broer Jan heeft ook inspiratie: de hele opbouw naar de oudijzerboer!
wel een mooie lijn!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Pakschuit
Via de lange op dit forum ook nog een pottenbakkersoven kunnen scoren!
stond gewoon tijdens een speelmiddag met de kinderen in de showroom
morgen na het roeien ophalen en dan lekker aan het klinken. deze keer geen glazen!
stond gewoon tijdens een speelmiddag met de kinderen in de showroom
morgen na het roeien ophalen en dan lekker aan het klinken. deze keer geen glazen!
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Pakschuit
Wat ga je met die oven doen? klinken? Kan die warm genoeg?
Het is ws. een Vingerling automatic. Die gaan meestal tot 1200 gr.Celsius. Heb je er een regelaar bij?
Wel oppassen om niet warmer te stoken dan op het type-plaatje aangegeven. De spiralen en ovenstenen kunnen niet tegen een hogere temperatuur. Afgelopen jaar was ik op een faillissementsveiling van een ovenbouw bedrijf. Daar was goed te zien hoe ovenstenen waren geclassificeerd voor een bepaalde max. temperatuur. Ik heb er twee ovens gekocht. Mijn vrouw heeft er nu 4
Groet, Karel
Het is ws. een Vingerling automatic. Die gaan meestal tot 1200 gr.Celsius. Heb je er een regelaar bij?
Wel oppassen om niet warmer te stoken dan op het type-plaatje aangegeven. De spiralen en ovenstenen kunnen niet tegen een hogere temperatuur. Afgelopen jaar was ik op een faillissementsveiling van een ovenbouw bedrijf. Daar was goed te zien hoe ovenstenen waren geclassificeerd voor een bepaalde max. temperatuur. Ik heb er twee ovens gekocht. Mijn vrouw heeft er nu 4
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Pakschuit
4 ovens? daar zal de stroomboer wel heel erg blij mee zijn, krijg je ook korting zeker
gr.wout
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Pakschuit
Grappig, het is juist het omgekeerde: door een paar ovens in verschillende grootte te hebben kan steeds worden gekozen voor de efficientste. We houden een uitgebreid logboek bij vwb het gebruik, en zo kan ze voor een bepaald (keramiek)stookprogramma de beste oven bij het aanbod aan werkstukken kiezen.wout.bij schreef:4 ovens? daar zal de stroomboer wel heel erg blij mee zijn, krijg je ook korting zeker
gr.wout
En ja, er zijn er 2 die tot 1200 g. gaan, en 2 tot 1300 gr.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Pakschuit
grappig!
Ik heb die oven voor het klinken maar vooral ook voor de keramiek hobby van mijn vrouw. www.lyndapersoon.nl
de oven heeft al wat schade zo op het oog maar die spiralen kan ik wel weer in de sleuven krijgen. ik ga even kijken hoe ik een temperatuur regeling kan maken.
Ik heb die oven voor het klinken maar vooral ook voor de keramiek hobby van mijn vrouw. www.lyndapersoon.nl
de oven heeft al wat schade zo op het oog maar die spiralen kan ik wel weer in de sleuven krijgen. ik ga even kijken hoe ik een temperatuur regeling kan maken.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Pakschuit
Als de spiralen er niet te ver uithangen, niks aan doen. Anders eerst met een brander heet stoken. Kanthaldraad wordt bij het gebruik bros. In koude toestand buigen (nadat ze verhit zijn geweest) laat het snel breken, en dan ben je verder van huis.
Voor het klinken: je bent denk ik een aantal uren onderweg voordat de oven op temperatuur is. Het is een bovenlader, als je de klep opendoet is een groot deel van de hitte weg, nog los van het verbrandingsgevaar als je een klep op en oven van 1200-1300 graden opentrekt. Ik denk dat dat kleine gas-oventje voor het klinken een betere optie is. Daarbij wordt de hitte veel compacter en directer op de klinknagels overgebracht. Maar ik heb graag ongelijk, als het met de keramiekoven lukt lezen we het resultaat wel hier in het topic.
Succes, Karel.
Voor het klinken: je bent denk ik een aantal uren onderweg voordat de oven op temperatuur is. Het is een bovenlader, als je de klep opendoet is een groot deel van de hitte weg, nog los van het verbrandingsgevaar als je een klep op en oven van 1200-1300 graden opentrekt. Ik denk dat dat kleine gas-oventje voor het klinken een betere optie is. Daarbij wordt de hitte veel compacter en directer op de klinknagels overgebracht. Maar ik heb graag ongelijk, als het met de keramiekoven lukt lezen we het resultaat wel hier in het topic.
Succes, Karel.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Pakschuit
Ik heb al een tijdje geen foto.s meer gepost maar het werk gaat gewoon door.
de meest platen zijn nu wel pas en een hoop gaatjes geboord.
het hoeklijn heb ik ondertussen aan de plaat geklonken. gewoon koud zoals paul voorstelde
nieuwe fotos volgen
de meest platen zijn nu wel pas en een hoop gaatjes geboord.
het hoeklijn heb ik ondertussen aan de plaat geklonken. gewoon koud zoals paul voorstelde
nieuwe fotos volgen
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Pakschuit
ondertussen mijn camera weer gevonden. hier wat foto's van het klinkwerk.
ondertussen heb ik het ontbrekende spant ook op maat gebogen en alle gaten geboord. echt vervelend werk. ik ga op zoek naar een kleine kolomboor
ook een start gemaakt met het maken van de luiken (sorry voor de slechte foto,'s maar er zit een scheur in mijn beeldscherm)
10 mm multiplexplaat met daarop 15 mm grenen latten, met epoxy verlijmd en daarop weer een 10 mm plaat.
lekker werken in de composail werkplaats;-)
Ik heb oude reclame boorden gekocht van 3 bij 1,5 mtr, vandaar het vreemde uiterlijk. de luiken zijn nu 3mtr bij 83 cm en 35 mm dik.
ondertussen heb ik het ontbrekende spant ook op maat gebogen en alle gaten geboord. echt vervelend werk. ik ga op zoek naar een kleine kolomboor
ook een start gemaakt met het maken van de luiken (sorry voor de slechte foto,'s maar er zit een scheur in mijn beeldscherm)
10 mm multiplexplaat met daarop 15 mm grenen latten, met epoxy verlijmd en daarop weer een 10 mm plaat.
lekker werken in de composail werkplaats;-)
Ik heb oude reclame boorden gekocht van 3 bij 1,5 mtr, vandaar het vreemde uiterlijk. de luiken zijn nu 3mtr bij 83 cm en 35 mm dik.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Pakschuit
wel stil houden die kamera hoor, ik dacht even aan een nieuwe bril toe te zijn.
sorry niet goed gelezen "scheur in beeldscherm"
Laatst gewijzigd door sambeek op di mar 20, 2012 4:49 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Pakschuit
Mag ik vragen hoe je voor zorgt dat de luiken de juiste kromming houden?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Pakschuit
Ik verlijm de platen en de tussenliggende latten onder spanning op elkaar. na grof schuren smeer ik alles in de epoxy die ik verdik met erosil en microballons tot maynase dikte. ik breng dit met de kwast op en stapel alles op elkaar. Ik trek het hele pakket dmv balkjes en lijmtangen in de ronding naar het frame en schiet een aantal nietjes door de delen om "drijven" van de delen op de lijm te voorkomen. ik heb hier geen foto van gemaakt. na uitharding blijft het luik netjes in de vorm en kan je er zonder problemen overheen lopen. werkt echt prima. zou ook wat voor jullie schuit zijn. dan hoef je niet meer te hozen.
Ik werk met merkels onder de luiken omdat het geheel de luikenkap stabiel maakt en ik een luik kan wegenemen. maar bij andere schepen hebben we de platen laten verspringen zodat het ene luik op het andere afsteund. werk echt prima.
Ik werk met merkels onder de luiken omdat het geheel de luikenkap stabiel maakt en ik een luik kan wegenemen. maar bij andere schepen hebben we de platen laten verspringen zodat het ene luik op het andere afsteund. werk echt prima.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Re: Pakschuit
Hallo Nico
Ik weet niet hoe jij klinkt,ik bedoel dus wie of wat de nagel tegenhoud.
Maar bij het onder de hand klinken van losse onderdelen gebruik ik een stuk spoorijzer,met daarin ,op het uiterste randje,een gat voor de nagelkop,wat ik er in geboord cq geslepen heb met een rond geslepen boor.
Het voordeel van zo n stuk rails is,is dat het lekker draagt,voor het trillen en zingen leg ik er een dunne rubber plaat onder,of zand.
De ophaler heeft ook al een duizend tikken gehad,dat zie je aan zijn kop.
Gr Paul
Ik weet niet hoe jij klinkt,ik bedoel dus wie of wat de nagel tegenhoud.
Maar bij het onder de hand klinken van losse onderdelen gebruik ik een stuk spoorijzer,met daarin ,op het uiterste randje,een gat voor de nagelkop,wat ik er in geboord cq geslepen heb met een rond geslepen boor.
Het voordeel van zo n stuk rails is,is dat het lekker draagt,voor het trillen en zingen leg ik er een dunne rubber plaat onder,of zand.
De ophaler heeft ook al een duizend tikken gehad,dat zie je aan zijn kop.
Gr Paul