Mijn viskottertje

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: Mijn viskottertje

Bericht door MdB »

Geen handige opmerking in deze tijd van milieu bewaking.
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Marie Christina »

De opmerking misschien niet, het pijpje echter wél, en das veul belangrijker. :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Mijn viskottertje

Bericht door FransvanNispen »

Ach..spraakverwarring, hij wil zeggen:"als ik mijn tank netjes volgens de regels leeggepompt heb, wil ik `m nog even met schoon water doorspoelen...". :lol: :lol:

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Marie Christina »

Nou. Pruhsieies.!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
PeterG
Berichten: 18
Lid geworden op: wo jun 02, 2010 12:53 pm

Re: Mijn viskottertje

Bericht door PeterG »

Uiteraard is deze afvoer uitsluitend voor als we in het buitenland of op zee varen.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Marie Christina »

Maar natúúrlijk. Volledig overbodige toevoeging. :o
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mijn viskottertje

Bericht door quichot »

Met alle respect, maar zeilende chartervaart is geen beroepsvaart in die zin, dat die scheepjes niet meer worden gebruikt waarvoor ze ooit zijn bedoeld. Het is toch een betaalde vorm van spelevaren. Uiteraard kan je als criterium nemen dat beroepsvaart alle vaart is waarmee iemand z'n brood verdiend, maar ik vind dat gevoelsmatig toch wat anders. (Vóór jullie in verontwaardiging losbarsten: mijn familie zit in de chartervaart).
Waar ik me tegen verzet is de leugenbankmythe dat wie een boegschroef heeft niet zou kunnen varen. Klaarblijkelijk wil je daarmee vooral zeggen dat wie zonder vaart, een geweldige schipper is, en dat wie zo'n ding heeft, een mooiweerdrijvende kneus die er niets van begrijpt. Nou, zo'n kneus ben ik dus, na 27 jaar zonder te hebben gevaren op een windgevoelig leeg vrachtscheepje.
(Wout, ik twijfel niet aan je capaciteiten, maar zo'n relatief kleine sleper is natuurlijk wel een vrij makkelijk manoeuvreerbaar scheepstype.)
Met de gestaag toenemende drukte op ons vaarwater getuigt het eigenlijk best wel van gezond verstand om zo'n voorziening aan te brengen. Het geeft eerder blijk van verantwoordelijkheidsgevoel dan van een gebrek aan vaardigheden.
Nou, schieten maar!
Laatst gewijzigd door quichot op za jun 08, 2013 8:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Marie Christina »

Nee, hoor, ik schiet niet.
Ben het met je eens.
Gemak dient op zijn minst de mens, in dezen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Robin »

Knap scheepje, even reactie, op de boegschroef.

Op het moment dat we Kobbe kochten, riep iedereen dat we een boegschroef nodig gingen hebben om deftig te kunnen manoevreren. En bijna waren we daarin meegegaan. Nu 10 jaar later, kan ik de kobbe draaien op een kanaal niet veel breder is dan de lengte van de Kobbe, zonder hulpmiddelen. Enkel gebruik makend van de wind en het schroefeffect. Het vraagt wel enkele keren vooruit-achteruit schakelen maar het lukt na veel oefenen. En de schreeuwende mensen op de kant, die je goed bedoelde raad toeroepen, die negeer je gewoon :D

Maar de keuze of je eentje steekt, dat moet iedereen voor zich uitmaken, kunnen varen of niet heeft er niets mee te maken. Als je maar plezier hebt aan het schip!

Groetjes

Robin
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Evert »

Als een charterschipper zijn werk goed doet lijkt het net of hij voortdurend op vakantie is. Dan zijn wel alle voorbereidingen goed gedaan. Om een zeilcharterschip op een goede manier draaiend te houden is het wel degelijk werk. Met jou redenatie is in de vrijetijdsindustrie nooit iemand aan het werk. Mankementen verhelpen zichzelf en alles wordt spontaan schoon.

Wat betreft de boegschroef. Het is een hulpmiddel. Je moet dus wel weten hoe te manoeuvreren zonder. Een ander hulpmiddel voor een betere manoeuvreerbaarheid is ballasr erin zetten. Dan waai je ook minder weg. Iets anders is een koproer. Een kunst die helaas helemaal lijk te verdwijnen.
Op mij eigen bootje heb ik ballast en een boegschroef en dat vaart heerlijk. Al had er wel iets minder ballast in gekund.

Evert Jan (die morgen weer gaat spelevaren met vijftig man. Maar nu eerst schilderen, opruimen, eten voorbereiden, offertes versturen. En dan morgen eten en drinken verzorgen, een bbq en dan weer schoonmaken)
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mijn viskottertje

Bericht door quichot »

Evert schreef: Evert Jan (die morgen weer gaat spelevaren met vijftig man. Maar nu eerst schilderen, opruimen, eten voorbereiden, offertes versturen. En dan morgen eten en drinken verzorgen, een bbq en dan weer schoonmaken)
Om met Wim Sonneveld te spreken: dat moet je een ander laten doen!
Maar even zonder gekheid Evert, uiteraard is dat ook werken, zo bedoel ik dat niet. En uiteraard wordt er in de vrijetijdsindustrie hard gewerkt. Mijn neef werkt zich ook het schompes op z'n driemaster. Die heeft trouwens ook gewoon een boegschroef. Maar wat ik ermee bedoelde is dat die schippertjes vroeger met hun klippers en tjalken, geladen of ongeladen, weer of geen weer, tij of ontij, moesten varen, dag in dag uit, zonder motor, zonder hulp, zonder boegschroef.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mijn viskottertje

Bericht door quichot »

Robin schreef: Nu 10 jaar later, kan ik de kobbe draaien op een kanaal niet veel breder is dan de lengte van de Kobbe, zonder hulpmiddelen. Enkel gebruik makend van de wind en het schroefeffect.
Nu ken ik de Kobbe niet, maar heb je dit al eens geprobeerd met Bft 4 a 5 achterop? :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Robin
Berichten: 28
Lid geworden op: di feb 14, 2012 8:52 pm

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Robin »

Met die wind zet ik de kop tegen de wal en draai hem rond. Lukt ook om hem rond te gooien in ijs of ondiep water. Er zijn manieren genoeg zpnder boegschroef, maar zoals ik al zei je moet er zelf aan plezier aan beleven.

we hebben een sleepbootje van 18m op 4m en 1,85 diep, besturing op kabels en een mechanische koppeling.

grtz
Robin
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Mijn viskottertje

Bericht door Evert »

Een sleepbot is rond van onder en heeft over het algemeen genoeg power. Door de ronde vorm heeft deze wel vaak veel gemak/last van de schroefwerking. Een voormalig vrachtscheepje zeker ongeladen is eigenlijk een doos in het water. Rechtdoor gaat nog wel maar draaien hebben ze een broertje dood aan. Dat houdt in veel gebruik maken van de wind en anticiperen op wat er om je heen gebeurt.

@quichot. Op welke driemaster vaart je neef dan? Vroeger voeren ze overal en met elk weer. Verschil was wel dat de havens toen nog niet vol lagen met lieve kleine jachtjes. Je hebt zonder motor wat meer gelegenheid nodig om je schip af te stoppen ook de brug en sluiswachters waren toen nog echte varensmensen. Dat is nu helaas vaak anders.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mijn viskottertje

Bericht door quichot »

Evert, mijn neef is schipper/eigenaar van de 'Mare fan Fryslân'. Een beetje een showboat van het type waar bedrijfsuitjes en Duitsers gek op zijn. Het is een omgebouwde kempenaar van 50 x 6.60 mtr.

Robin, je bent nog niet van me af! :lol: Waar zet je je kop tegenaan als er allerlei plastic ligt afgemeerd? Daarbij, een sleepboot verwaait lang zo snel niet als een (ledig) vrachtscheepje. Rondgaan op smal water (1,5 x de scheepslengte) met 4 bft of harder achterop is daarmee geen sinecure. Dan kan je nóg zo goed varen, maar dat kan je soms maar beter niet willen. Vóór dat ik een BS had vond ik dat echt heel lastig, en moest je, na flink achteruit te zijn getrokken om met wielwerking de kop al wat om te zetten, op een gegeven echt met veel vermogen durven doorzetten. (Als je dan eerst weer moet steken, valt 'ie even hard weer terug.) Dan zat je bepaald niet ontspannen naar je geusje te koekeloeren of die nog wel door de wind ging. Zeker nu ik ook geen 20 meer ben vind ik een BS een heel fijn hulpmiddel. Als de prijs die ik ervoor moet betalen de hoon is van sommige 'echte' schippers, ik vind het prima! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie