Theodora
Moderators: sailor wim, frank
Theodora
En dit is de "Theodora"
Een beurtscheepje, gebouwd in 1912 voor de familie Gordijn te Voorburg die er een beurtdienst mee onderhield tweemaal in de week Voorburg-Rotterdam v.v.
Daarna verkocht aan de familie v.d. IJssel uit Leidschendam die er groente mee heeft vervoerd.
Ik vond haar aan het Zieken in Den Haag als half gezonken casco zonder dekken en naar later bleek met verrot vlak en berghouten. Vele uurtjes later ziet ze er ondertussen aardig uit en voor deze winter staat er weer een timmerklus op het program.
hier nog wat meer fotootjes :
http://picasaweb.google.com/pvpeer/Theo ... rAnno1912#
Een beurtscheepje, gebouwd in 1912 voor de familie Gordijn te Voorburg die er een beurtdienst mee onderhield tweemaal in de week Voorburg-Rotterdam v.v.
Daarna verkocht aan de familie v.d. IJssel uit Leidschendam die er groente mee heeft vervoerd.
Ik vond haar aan het Zieken in Den Haag als half gezonken casco zonder dekken en naar later bleek met verrot vlak en berghouten. Vele uurtjes later ziet ze er ondertussen aardig uit en voor deze winter staat er weer een timmerklus op het program.
hier nog wat meer fotootjes :
http://picasaweb.google.com/pvpeer/Theo ... rAnno1912#
Laatst gewijzigd door Lange op vr nov 05, 2010 8:42 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Wim,
Goed geraden! een ouwe trouwe DAF575
Na een volledige revisie samen met mijn neef Nico Persoon (inderdaad "meester" op dit forum) in de fietsenberging achter zijn huis (verhaal apart) heeft mijn DAFje nog nooit een klap verkeerd gegeven en is er nagenoeg nog nooit een sleutel opgeweest.
Voorbeeldje : vorig jaar voor het eerst (sinds 1993!) de impeller van de waterpomp vervangen !!
gr
Peter
Goed geraden! een ouwe trouwe DAF575
Na een volledige revisie samen met mijn neef Nico Persoon (inderdaad "meester" op dit forum) in de fietsenberging achter zijn huis (verhaal apart) heeft mijn DAFje nog nooit een klap verkeerd gegeven en is er nagenoeg nog nooit een sleutel opgeweest.
Voorbeeldje : vorig jaar voor het eerst (sinds 1993!) de impeller van de waterpomp vervangen !!
gr
Peter
- sailor wim
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Er wordt weinig meer geklonken, maar nog steeds moois gemaakt door Euroship services en bijvoorbeeld luxemotor Kei
Lange!
Gezien de uren die onderen boven het vlak van de theodora heb doorgebracht durf ik te stellen dat er geen beurtmotor is met een mooier onderwaterschip. en dat blijkt wel met varen. stationair als een kogel en volgas is het een monster. Op de rivier heb ik hem wel eens speedkruizers in zien halen. Alleen moet het niet hard golven, dan zit ik liever op de helleveeg.
lange , welkom op het forum.
Gezien de uren die onderen boven het vlak van de theodora heb doorgebracht durf ik te stellen dat er geen beurtmotor is met een mooier onderwaterschip. en dat blijkt wel met varen. stationair als een kogel en volgas is het een monster. Op de rivier heb ik hem wel eens speedkruizers in zien halen. Alleen moet het niet hard golven, dan zit ik liever op de helleveeg.
lange , welkom op het forum.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
euroship services
Richard,
Leuke site van de Luxemotor Kei! Ik ben alleen niet weg van het onderwaterschip, lijkt wel of ze tegenwoordig alles in knikspant bouwen!
Er zijn een tijdje lang luxemotors in Roemenië in rondspant gebouwd door Stentor, maar deze werf lijkt failliet gegaan te zijn. Onlangs zag ik dat ze bij SRF (Scheepsreparatie Friesland) weer ln rondspant aan het bouwen zijn, ziet er goed uit..
http://www.scheepsreparatiefriesland.nl/luxemotor.html
Leuke site van de Luxemotor Kei! Ik ben alleen niet weg van het onderwaterschip, lijkt wel of ze tegenwoordig alles in knikspant bouwen!
Er zijn een tijdje lang luxemotors in Roemenië in rondspant gebouwd door Stentor, maar deze werf lijkt failliet gegaan te zijn. Onlangs zag ik dat ze bij SRF (Scheepsreparatie Friesland) weer ln rondspant aan het bouwen zijn, ziet er goed uit..
http://www.scheepsreparatiefriesland.nl/luxemotor.html
Laatst gewijzigd door Lange op za nov 06, 2010 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: euroship services
Ja die euroship-luxemotors zijn erg lomp, vooral de kortere.Lange schreef:Richard,
Leuke site van de Luxemotor Kei! Ik ben alleen niet weg van het onderwaterschip, lijkt wel of ze tegenwoordig alles in knikspant bouwen!
Ze hebben ook slepertjes die nog lomper zijn, vandaar dat wij zelf een slepertje hebben ontworpen.
Voordeel van zo'n lompe luxe motor is de binnenruimte achterin, nadeel is dat je een stuk meer motorvermogen nodig hebt.
Ja, WSV de Vlietstreek, al lid zolang ik me kan heugen maar mijn bootje heeft er nog niet gelegen, ik heb een "vaste" ligplaats in de Binkhorsthaven naast mijn werk.sailor wim schreef:Hoi Peter,
Ben je ook lid van dezelfde WSV als de "leraar"?
Gr WIm.
Ja, evenals het hele vlak vernieuwd, schroefas laten zakken, berghouten vernieuwd en alles boven water nieuw opgebouwd.Boekel schreef:Zeer mooi scheepje, kimkielen later opgebouwd?
Kimkielen werken perfect, rechtuit varend alsof je tussen de rails zit, draaiend is het draaipunt naar achteren verplaatst dus ik kan op de plek draaien in combinatie met een extra grote roeruitslag van 2 x 80 graden.
En natuurlijk is de stabiliteit verbeterd, al is het nog steeds een "tuitelig" scheepje bij dwarse golven.
Enige nadeel is dat bij het tillen met een kraan met singels deze "om" de slingerkimmen zitten en ze een behoorlijke kracht moeten opnemen. Omdat de kimmen niet onder het vlak uitsteken valt het allemaal nog wel mee maar ik heb bij de laatste werfbeurt toch ter plaatse van de singels de kimmen gehalveerd.
Re: Theodora
Dit schip heeft echt een prachtige lijn.
Indd Euroschip bouwt deze na.
Prachtige schepen, en varen heel lekker.
Uw boot ziet er netjes uit!
Indd Euroschip bouwt deze na.
Prachtige schepen, en varen heel lekker.
Uw boot ziet er netjes uit!
Een dag niet gelachen, is een dag niet gevaren!