Theodora

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Lange
Berichten: 13
Lid geworden op: do nov 04, 2010 5:22 pm
Locatie: Voorburg

Theodora

Bericht door Lange »

En dit is de "Theodora"

Een beurtscheepje, gebouwd in 1912 voor de familie Gordijn te Voorburg die er een beurtdienst mee onderhield tweemaal in de week Voorburg-Rotterdam v.v.
Daarna verkocht aan de familie v.d. IJssel uit Leidschendam die er groente mee heeft vervoerd.

Ik vond haar aan het Zieken in Den Haag als half gezonken casco zonder dekken en naar later bleek met verrot vlak en berghouten. Vele uurtjes later ziet ze er ondertussen aardig uit en voor deze winter staat er weer een timmerklus op het program.

Afbeelding

hier nog wat meer fotootjes :
http://picasaweb.google.com/pvpeer/Theo ... rAnno1912#
Laatst gewijzigd door Lange op vr nov 05, 2010 8:42 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Welkom op dit forum.
Ik zie een vierblads schroef onder de Theodora, is de motor rond de 100pk?
Gr.WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Lange
Berichten: 13
Lid geworden op: do nov 04, 2010 5:22 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Lange »

Wim,

Goed geraden! een ouwe trouwe DAF575
Na een volledige revisie samen met mijn neef Nico Persoon (inderdaad "meester" op dit forum) in de fietsenberging achter zijn huis (verhaal apart) heeft mijn DAFje nog nooit een klap verkeerd gegeven en is er nagenoeg nog nooit een sleutel opgeweest.
Voorbeeldje : vorig jaar voor het eerst (sinds 1993!) de impeller van de waterpomp vervangen !!

gr
Peter
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi Peter,
Ben je ook lid van dezelfde WSV als de "leraar"?
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

Ik ben meteen stapelverliefd op de prachtige lijn van je schip, wow.
:roll: :roll:
Zo maken ze ze niet meer denk ik.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 580
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Bericht door Richard van den Berg »

Er wordt weinig meer geklonken, maar nog steeds moois gemaakt door Euroship services en bijvoorbeeld luxemotor Kei
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Bericht door meester »

Lange!
Gezien de uren die onderen boven het vlak van de theodora heb doorgebracht durf ik te stellen dat er geen beurtmotor is met een mooier onderwaterschip. en dat blijkt wel met varen. stationair als een kogel en volgas is het een monster. Op de rivier heb ik hem wel eens speedkruizers in zien halen. Alleen moet het niet hard golven, dan zit ik liever op de helleveeg.

lange , welkom op het forum.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Zeer mooi scheepje, kimkielen later opgebouwd?
Lange
Berichten: 13
Lid geworden op: do nov 04, 2010 5:22 pm
Locatie: Voorburg

euroship services

Bericht door Lange »

Richard,

Leuke site van de Luxemotor Kei! Ik ben alleen niet weg van het onderwaterschip, lijkt wel of ze tegenwoordig alles in knikspant bouwen!

Er zijn een tijdje lang luxemotors in Roemenië in rondspant gebouwd door Stentor, maar deze werf lijkt failliet gegaan te zijn. Onlangs zag ik dat ze bij SRF (Scheepsreparatie Friesland) weer ln rondspant aan het bouwen zijn, ziet er goed uit..

http://www.scheepsreparatiefriesland.nl/luxemotor.html
Laatst gewijzigd door Lange op za nov 06, 2010 11:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: euroship services

Bericht door Boekel »

Lange schreef:Richard,

Leuke site van de Luxemotor Kei! Ik ben alleen niet weg van het onderwaterschip, lijkt wel of ze tegenwoordig alles in knikspant bouwen!
Ja die euroship-luxemotors zijn erg lomp, vooral de kortere.

Ze hebben ook slepertjes die nog lomper zijn, vandaar dat wij zelf een slepertje hebben ontworpen.

Voordeel van zo'n lompe luxe motor is de binnenruimte achterin, nadeel is dat je een stuk meer motorvermogen nodig hebt.
Lange
Berichten: 13
Lid geworden op: do nov 04, 2010 5:22 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Lange »

sailor wim schreef:Hoi Peter,
Ben je ook lid van dezelfde WSV als de "leraar"?
Gr WIm.
Ja, WSV de Vlietstreek, al lid zolang ik me kan heugen maar mijn bootje heeft er nog niet gelegen, ik heb een "vaste" ligplaats in de Binkhorsthaven naast mijn werk.
Boekel schreef:Zeer mooi scheepje, kimkielen later opgebouwd?
Ja, evenals het hele vlak vernieuwd, schroefas laten zakken, berghouten vernieuwd en alles boven water nieuw opgebouwd.
Kimkielen werken perfect, rechtuit varend alsof je tussen de rails zit, draaiend is het draaipunt naar achteren verplaatst dus ik kan op de plek draaien in combinatie met een extra grote roeruitslag van 2 x 80 graden.
En natuurlijk is de stabiliteit verbeterd, al is het nog steeds een "tuitelig" scheepje bij dwarse golven.
Enige nadeel is dat bij het tillen met een kraan met singels deze "om" de slingerkimmen zitten en ze een behoorlijke kracht moeten opnemen. Omdat de kimmen niet onder het vlak uitsteken valt het allemaal nog wel mee maar ik heb bij de laatste werfbeurt toch ter plaatse van de singels de kimmen gehalveerd.

Afbeelding
Afbeelding
klipper
Berichten: 16
Lid geworden op: di mar 29, 2011 9:32 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Theodora

Bericht door klipper »

Dit schip heeft echt een prachtige lijn.
Indd Euroschip bouwt deze na.
Prachtige schepen, en varen heel lekker.

Uw boot ziet er netjes uit!
Een dag niet gelachen, is een dag niet gevaren!
Plaats reactie