Werfbeurt Oving1 - 2010/2011
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Werfbeurt Oving1 - 2010/2011
Even een kopie van wat ik op waterscouting.com gepost heb:
We hebben een spoor achtergelaten...
En bootje staat weer hoog en droog.
Zondag eerste klussen doen (iig oude roer demonteren, en begin maken nieuw roer.)
We hebben een spoor achtergelaten...
En bootje staat weer hoog en droog.
Zondag eerste klussen doen (iig oude roer demonteren, en begin maken nieuw roer.)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Zo...
Oude roer in twee delen verwijderd.
Gat gemaakt voor vers roer.
De hak en skeg blijken behoorlijk krom te zijn, waarschijnlijk door dezelfde reden dat het oude roer ook krom was.
van de andere kant gezien.
De hak moet verlengt worden voor het nieuwe roer, daarmee vangen we gelijk een deel van de kromte op, zodat het roer recht achter de schroef komt.
Hak bijna klaar.
Lekker stevig vastgebakken.
Lekker warm klusweer...
Roer in de takels, eerst naast boot op karretje, en toen door het gat in de boot op z'n plek gehesen.
De ophanging in het achterschip (hoeklijn 100x100) zal later steviger worden, maar dan moet ik eerst weten wat voor ruimte het stuursysteem in zal nemen.
(als er nog tijd voor is zal ik het roer nog een ouderwetse look geven, zoals het oude roer.
De lagerpot in de hak moet nog afgelast worden, het kunststof lager zal ik met (dikke / sneldrogende) epoxy op z'n plek lijmen.
Morgen met de schroefas langs een draaier, om een flens vlak te draaien en de conus voor de schroef netjes op 1:10 te brengen voor de nieuwe schroef.
Verder op het programma donderdag: roestbikken met naaldenbikhamer...herrie maken dus! (zullen de schilders op boot achter mijn boot blij mee zijn...)
Daarna:
kopschroef
Spudpalen
Vlakkoeling aggregaat
Standpijpen
Roest bikken...
Oude roer in twee delen verwijderd.
Gat gemaakt voor vers roer.
De hak en skeg blijken behoorlijk krom te zijn, waarschijnlijk door dezelfde reden dat het oude roer ook krom was.
van de andere kant gezien.
De hak moet verlengt worden voor het nieuwe roer, daarmee vangen we gelijk een deel van de kromte op, zodat het roer recht achter de schroef komt.
Hak bijna klaar.
Lekker stevig vastgebakken.
Lekker warm klusweer...
Roer in de takels, eerst naast boot op karretje, en toen door het gat in de boot op z'n plek gehesen.
De ophanging in het achterschip (hoeklijn 100x100) zal later steviger worden, maar dan moet ik eerst weten wat voor ruimte het stuursysteem in zal nemen.
(als er nog tijd voor is zal ik het roer nog een ouderwetse look geven, zoals het oude roer.
De lagerpot in de hak moet nog afgelast worden, het kunststof lager zal ik met (dikke / sneldrogende) epoxy op z'n plek lijmen.
Morgen met de schroefas langs een draaier, om een flens vlak te draaien en de conus voor de schroef netjes op 1:10 te brengen voor de nieuwe schroef.
Verder op het programma donderdag: roestbikken met naaldenbikhamer...herrie maken dus! (zullen de schilders op boot achter mijn boot blij mee zijn...)
Daarna:
kopschroef
Spudpalen
Vlakkoeling aggregaat
Standpijpen
Roest bikken...
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Klopt, maar toen (twee jaar terug) is niet alles (vooral het vlak niet) gebikt, en blijkbaar zat er nog roest, en / of de coating was niet helemaal perfect.Seb schreef:Dat stond toch allemaal nog niet zo lang in de verf?
Twee jaar terug.
Gisteren...meeste ziet er nog goed uit, maar er zitten toch hier en daar nog roestpukkels onder.
Waterlijn bb zo goed als klaar, eerste stukje vlak en kim ook gedaan.
Dinsdag en donderdag met 4 man (m/v) bikken, nog twee naaldenbikhamers nodig!! (wie??)
Vandaag roer verder gemaakt:
Lagerpot afgelast,
lager zelf met epoxy gemonteerd,
en basis roerlager verstevigd (moet nog afgelast).
Gaatje!!!
Voor boegschroef...
Nu twee daagjes verplichte rust, en daarna nog 5 dagen knallen...en in het weekend zal er vast ook nog wel e.e.a. moeten gebeuren...
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Alle foto's: hier...
Het roer is iig qua constructie klaar, moeten alleen nog een paar eindaanslagen op zodat het roer onder geen omstandigheid (defect in stuursysteem bijv.) de schroef kan raken.
Boegschroef ingepast, inmiddels van binnen afgelast, nu buitenkant nog.
De overbrenging voor de boegschroef, 3 v-snaren met 180mm schijven (komt 15kW elektromotor aan)
Hieronder zit een grote dubbelplaat, deze ga ik gebruiken als buitenkant van een koeltank (vlakkoeling), dit is straks dus de warmtewisselaar voor het aggregaat.
4 spanten weggeslepen, deze komen straks weer terug op de tank gelast.
De dubbelplaat rondom afgelast aan de oude huid, en de buitenkant van de tank aan het plaatsen.
Buitenkant afgelast (met electroden, ivm waterdichtheid), voorbereid voor tankspanten (t-profielen)
1ste profiel op z'n plek met behulp van 'krik' en dommekracht.
Veel mensen zijn komen helpen bikken...gelukkig want dat is in je eentje een maand werk!
Octo...
Onze werkbaard...
Ik...oude doorvoer van koelwater hoofdmotor dichtlassen.
Ik heb een hoop putten opgelast, Peter slijpt ze hier weer vlak.
Onze voorzitter (Co Min) met twee van z'n zoons aan het bikken &:&
Voorste spudpaal op z'n plek.
Verbinding met spant.
Nick werkt een 12mm plaat af, welke om de spudpaal komt ter versteviging (mag ook dunner, maar deze plaat vonden we).
Deze standpijpen moeten nog een plaatsje krijgen, pe grootste pijp is voor een dieptemeter / waterinlaat,
De andere voor (wc) afvoer en reserve (ws. ook afvoer).
De vader van Nick is patrijspoorten aan het dichtlassen.
Morgen (vrijdag) een kort dagje met z'n 4-en, waaronder gelukkig nog een lasser. Achterste spudpaal staat op het programma, en aflassen van diverse objecten. M'n vriendin gaat bikken / perago-en.
Zondag hoop ik nog wat mensen mee te krijgen om de laatste delen te bikken. Zelf dan diverse klussen afmaken.
Ik weet nog niet wanneer de werf gaat verfspuiten (2x primer / 1x antifouling / zwarte verf), maar hoop dat dat nog even duurt, zodat ik zelf 's avonds nog op zoek kan naar roestplekken met de naaldenbikhamer.
Verder zijn er nog klusjes zoals de helmstok weer pasmaken op het roer (wel handig met terugvaren), de boel weer een beetje (regen-)waterdicht maken, etc.
Het roer is iig qua constructie klaar, moeten alleen nog een paar eindaanslagen op zodat het roer onder geen omstandigheid (defect in stuursysteem bijv.) de schroef kan raken.
Boegschroef ingepast, inmiddels van binnen afgelast, nu buitenkant nog.
De overbrenging voor de boegschroef, 3 v-snaren met 180mm schijven (komt 15kW elektromotor aan)
Hieronder zit een grote dubbelplaat, deze ga ik gebruiken als buitenkant van een koeltank (vlakkoeling), dit is straks dus de warmtewisselaar voor het aggregaat.
4 spanten weggeslepen, deze komen straks weer terug op de tank gelast.
De dubbelplaat rondom afgelast aan de oude huid, en de buitenkant van de tank aan het plaatsen.
Buitenkant afgelast (met electroden, ivm waterdichtheid), voorbereid voor tankspanten (t-profielen)
1ste profiel op z'n plek met behulp van 'krik' en dommekracht.
Veel mensen zijn komen helpen bikken...gelukkig want dat is in je eentje een maand werk!
Octo...
Onze werkbaard...
Ik...oude doorvoer van koelwater hoofdmotor dichtlassen.
Ik heb een hoop putten opgelast, Peter slijpt ze hier weer vlak.
Onze voorzitter (Co Min) met twee van z'n zoons aan het bikken &:&
Voorste spudpaal op z'n plek.
Verbinding met spant.
Nick werkt een 12mm plaat af, welke om de spudpaal komt ter versteviging (mag ook dunner, maar deze plaat vonden we).
Deze standpijpen moeten nog een plaatsje krijgen, pe grootste pijp is voor een dieptemeter / waterinlaat,
De andere voor (wc) afvoer en reserve (ws. ook afvoer).
De vader van Nick is patrijspoorten aan het dichtlassen.
Morgen (vrijdag) een kort dagje met z'n 4-en, waaronder gelukkig nog een lasser. Achterste spudpaal staat op het programma, en aflassen van diverse objecten. M'n vriendin gaat bikken / perago-en.
Zondag hoop ik nog wat mensen mee te krijgen om de laatste delen te bikken. Zelf dan diverse klussen afmaken.
Ik weet nog niet wanneer de werf gaat verfspuiten (2x primer / 1x antifouling / zwarte verf), maar hoop dat dat nog even duurt, zodat ik zelf 's avonds nog op zoek kan naar roestplekken met de naaldenbikhamer.
Verder zijn er nog klusjes zoals de helmstok weer pasmaken op het roer (wel handig met terugvaren), de boel weer een beetje (regen-)waterdicht maken, etc.
Geweldig, wat een klussen (en wat voor!!) in zo weinig tijd.
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Dussss...hoop gedaan weer (en een dagje rust op 1 januari):
Achterste spudpaal in positie (ja...hij staat inderdaad schuin)
Standpijp (voor wc of waterinlaat dekwaspomp o.i.d.)
Plaatje gemaakt voor om achterste spudpaal.
Plaatje aangedrukt en gehecht.
Binnenkant, later zal de pijp meer verbinding met de boot krijgen.
Vanavond weer drie man aan het bikken gehad
Traag maar nuttig werk, denk dat er nog wel 30 a 40 man-uren in gaan zitten (vanavond ruim 6 uur bij elkaar geteld).
Standpijp voor dieptemeter.
Stukje geschilderd waar straks de kar weer komt te staan, de achterste kar hebben we verplaatst ivm het plaatsen van de spudpaal.
Ik hoop dat ik het verfspuiten kan uitstellen tot volgende week, dan krijgen we met het weekend erbij de bodem wel kaal...en dus alle roestplekken behandeld!!
(mocht iemand zich nog vervelen )
Achterste spudpaal in positie (ja...hij staat inderdaad schuin)
Standpijp (voor wc of waterinlaat dekwaspomp o.i.d.)
Plaatje gemaakt voor om achterste spudpaal.
Plaatje aangedrukt en gehecht.
Binnenkant, later zal de pijp meer verbinding met de boot krijgen.
Vanavond weer drie man aan het bikken gehad
Traag maar nuttig werk, denk dat er nog wel 30 a 40 man-uren in gaan zitten (vanavond ruim 6 uur bij elkaar geteld).
Standpijp voor dieptemeter.
Stukje geschilderd waar straks de kar weer komt te staan, de achterste kar hebben we verplaatst ivm het plaatsen van de spudpaal.
Ik hoop dat ik het verfspuiten kan uitstellen tot volgende week, dan krijgen we met het weekend erbij de bodem wel kaal...en dus alle roestplekken behandeld!!
(mocht iemand zich nog vervelen )
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Bovenrand afplakken ivm verfspuiten.
Alle gladde platen (dubbelingen van vorige werfbeurt) met peragoschijf gedaan.
Laatste stukje bikwerk...pfff dat was een bak werk...gelukkig heel veel hulp mee gehad.
De kimmen in een 2 componenten verfsysteem gezet.
Alles in de aluminium (vinyl) primer.
Klaar (de verf dan)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Een lager onderin een spudpaalkoker.
De boegschroef
In het roer moest nog het gat voor de schroefas dichtgemaakt worden, Bart (nieuwe beheerder van de Stierop) helpt.
Boel mooi dichtgemaakt, kunststof platen met vaseline bespoten zodat het niet zou hechten, en met 2 componenten-schuim gevuld....
Helaas werd het niet de beloofde 2x 6 liter schuim, dus 'normale' purschuim moeten gebruiken om de rest te vullen.
Dat is niet zo'n succes dus met vezelplamuur en daarna 'normale' plamuur de boel afgewerkt.
Klaar
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Als tijdelijke / nood stuurinrichting komt de helmstok weer terug, maar die moet wel met de roerkoning verbonden.
Hier komt deze door het dek.
Klimring maken, nog even gleufje slijpen...
Jahoor...zwarte spuitbus leeg...beetje jammer
De zwarte klembus klemt de noodstuurinrichting mooi strak om de as, en houd gelijk de spie vast.
Sturen maar
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer: