Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
hydra
Berichten: 9
Lid geworden op: vr apr 27, 2012 12:15 pm

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door hydra »

Ik heb het hele verslag nog eens doorgelezen en petje af voor zoveel vakmanschap.
Inmiddels via google maps uitgevogeld waar je woont. Via streetview kan je zelfs de boot zien liggen.
En als je zo met google over het westland vliegt dan nodigt het wel uit om daar eens te gaan varen.

gr. marco
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Er zijn een aantal mooie stukken om te varen in het Hoogheemraadschap van Delfland,echter als je het westland in gaat kom je nogal wat narigheid tegen ondiep, veel stenen en lage bruggen.
Bij mij vandaan naar Vlaardingen is zeker wel de moeite waard,maar dan niet op een hete zomerdag want dan is het file varen met al die sloepen,en niet hoger dan 1.60 m ,en ook niet te veel diepgang.
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.Zo hier komen er weer een paar.
Je wil toch zo gauw mogelijk weten hoe het vaart,en of het allemaal een beetje naar het zin is.
En er lekker even van genieten,maar op deze manier is het natuurlijk wel behelpen.

Afbeelding
Het ging allemaal wel hoor en we hebben er echt wel van genoten het seisoen.
Afbeelding
Maar zo willen we niet blijven varen.
Afbeelding
Dus de winter maar flink aan het werk gegaan om het allemaal wat leuker te maken.

Deze foto haal ik nog even naar voren om nogmaals te laten zien dat de gaten die ik in het strip geboord heb ook al vezonken zijn om te klinken,dit om het makkelijk te maken voor de volgende die alles origeneel wil hebben.
Afbeelding
Maar voorlopig kies ik hier voor want het is wel zo makkelijk als je buiten om naar voren kan.
Ik heb plaat laten knippen en zetten in de juiste hoek,toen de strippen,die al een seisoen op de boot zaten weer losgemaakt.
En de strippen op de gangboorden gelegen om de gaten precies door te boren.
En alles met bouten vastgezet,kan er dus zo weer af,maar wat ik het belangrijkste vind is dat dat die boutkoppen best een veilig gevoel
geven bij het lopen.
Ook zie je op deze foto dat ik en constructie gemaakt heb,met een touw om je zelf aan vast te houden als je naar voren loopt,heel prettig,voor twee oudere mensen :wink:
Afbeelding
Ik heb er echt nog wel aan gedacht om het weer onder de luiken te brengen,maar dan kan je er eigenlijk alleen nog maar dagtochten mee maken met mooi weer,en we willen er toch iets meer uithalen zonder er een varende carevan van te maken.
Je ziet op deze foto ook dat ik mijn boot graag aan lange landvasten heb liggen,met een gewicht er aan ,de spring heb ik er even afgehaald.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op za apr 04, 2020 11:58 am, 13 keer totaal gewijzigd.
john keemink
Berichten: 50
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 8:17 pm

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door john keemink »

hallo paul als je een keer in de vlaardingsevaart vaart dan kom ik je vast wel eens tegen zo groot is delftland toch niet toch??????????

gr john van de doerak mira
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ik kom maar zelden in dat vaar gebied John,maar als ik er kom zal ik kijken of ik je zie.
.
Hier dan weer een paar foto s, zoals het er tegenwoordig dus uitziet.
Afbeelding
Wij slapen best wel comfortabel zo,de bedden kunnen ook naast elkaar staan,hangt er dus van af of ik erg snurk :lol:
Afbeelding
Kim heeft hier stahoogte en kan hier dus lekker haar gang gaan ,zij kookt graag ,en ik eet graag ,dus wij vullen elkaar goed aan .
Afbeelding
Ik kan zelf net niet rechtop staan,nog niet(we krimpen 2 cm per jaar dus ff wachten nog)
Tafel voor twee,met uitzicht op het water,wat wil je nog meer.
Kim heb ik in Engeland leren kennen,so the ketel is always on for a cup off tea
Afbeelding
En het lijkt wel of het nog lekkerder is dan thuis
Afbeelding
En bij mooi weer lekker ontbijt aan dek,en om dat we visite hadden maar even een pot koffie er bij in plaats van thee
Afbeelding
En wat denken jullie hiervan ?hier gaat toch rust van uit of niet?
Afbeelding
Voorlopig is dit dus het verslag van de bouw en de eerste paar jaar varen van onze Leidsche bok, voorlopig ga ik er van uit dat dit de juiste benaming is.
Mochten er nog vragen zijn over het een en ander kom maar op ik zal proberen te antwoorden in mijn beste Nederlands,
Voor de gene die mij betrapt hebben op schrijf of spelfouten heb ik nog een verassing,, hij of zij mag ze allemaal hebben.
Deze laatste regel heb ik geschreven na een tip van mijn vaar maat,en ik vind het wel een goeie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb nog een paar technische foto s maar die komen nog wel.
Met de Hartelijke groeten ,en nog maals de beste wensen ook namens mijn vrouw Kim,die het toch maar allemaal goed vond en er in geloofde,
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op za apr 04, 2020 10:55 am, 12 keer totaal gewijzigd.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Klaver vier »

Paul,Ik heb in ieder geval genoten spel fouten of niet,zelf schrijf ik ook nooit wat alleen op dit forum,dus zou het ook niet altijd kloppen .Het gaat toch allemaal om de hobby.Blijven schrijven .Allemaal een heel goed en gezond 2013.Gr René en Thea(De Stoere).
Klaver vier
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ik heb nog een paar leuke foto s van de vorige winter.
Alleen om de kop zat nog maar een stuk platrond,en ik wilde dat een stuk verder hebben.
Dus 6 meter gekocht,door gezaagd,en op de eerder gemelde manier een beetje gebogen.
Toen wachten tot de boot op de kant ging, of gewoon op deze manier.
Afbeelding
Dit ging buitengewoon ,niet te hoog om te werken,en met de zon erbij prima te doen.
Afbeelding
Met de hete lucht blazer het ijzer heet maken ,op het ijs leggen en er in drukken
Afbeelding
Dan met lijmklemmen de zaak op zijn plaats houden,gaten boren,en in mijn geval draadtappen.
Afbeelding


Dan van de binnenkant uit bouten er in draaien,en deze na het vast zetten,afslijpen.
Afbeelding
In het voorjaar toen de boot op de kant lag, heb ik de bouten opgelost en er lekker menie achter gezet,en toen weer nat aangetroken.
Lassen kan natuurlijk ook,maar ik kies hier voor.
Ik denk als we weer winter krijgen,dat ik er aan weerskant nog 6 meter aanzet.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op za apr 04, 2020 12:09 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

als ik de voorspellingen zo hoor,.... waarschijnlijk deze winter niet. :wink: het is al lente!! :) Alleen ja de boot (die van ons )ligt binnen. :roll: :lol:
groet Terpstra / SAMBEEK
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

sambeek schreef:als ik de voorspellingen zo hoor,.... waarschijnlijk deze winter niet. :wink: het is al lente!! :) Alleen ja de boot (die van ons )ligt binnen. :roll: :lol:

Om even terug te komen op mijn lente prikkels, Paul kun je al weer aan het klussen of is de ijslaag nog niet voldoende? :mrgreen:
groet Terpstra / SAMBEEK
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ik lig hier vlakbij een gemaal,de eenden zwemmen nog vrolijk om de boot,dus voorlopig zit het er niet in.
gr Paul
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door wout.bij »

dat zou ik ook liever hebben, maar de eenden alhier hebben de schaatsen ook al onder. :wink:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.Ik wilde ook een mast hebben op de boot omdat het van origine een zeilboot is,niet dat ik van plan was om er ook weer mee te gaan zeilen.
Maar het staat wel leuk.
Dus ben ik gaan zoeken naar zo iets.
Of maak ik er zelf een?
Na veel informatie hier en daar,werd ik nog niet veel wijzer.
Uiteindelijk via een kassenbouwer een heipaal mee laten komen uit de Ardenne,je krijgt dan een boom die niet gevallen is ,maar die ze hebben laten zakken ,zodat er geen breuk in zit.
De paal in het water naar huis gevaren ,en voor de wal verzwaard,zodat hij geheel onderwater lag ,en daar een jaartje laten liggen.
Ik was nog met de boot bezig dus nog geen tijd voor de mast.
Daarna de boom op de wal poosje laten liggen op de wind,en in de schaduw .
In mijn schuur een mooie stelling gemaakt,in lijn,en dan beginnen.
Ik ben dus begonnen om een vierkant te maken aan de onderkant.
Afbeelding

Afbeelding
.
Afbeelding
Afbeelding]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op do apr 09, 2020 10:41 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door popeye »

Ik heb zelf ook een (gelijmde) platbodemmast gemaakt maar ben met een vierkant stuk hout begonnen. In eerste instantie denk je misschien dat dat moeilijker is maar volgens mij is het makkelijker. Je kunt namelijk op de vierkante mast de vorm (verjonging) aftekenen evenals de hommer. De hommer van de link is trouwens opgelijmd en dat gaat waarschijnlijk ook het makkelijkst bij een mast die al rond is.
Waarschijnlijk heb je al lang in je hoofd hoe je het wil doen en anders kom je er ongetwijfeld uit gezien het hele verhaal over de restauratie van je Leidsebok.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ik heb ook hier nooit het idee gehad om er een reportage van te maken,dat is jammer want dan had ik er meer fotos van gemaakt,ik bedoel van de werkwijze.
Ik heb dus eerst een denkbeeldige hartlijn aangebracht ,met touwtjes strak langs de boom gespannen van begin tot eind evenwijdig aan elkaar,vandaar uit de hartlijn bepaald,en overal opgemeten en op papier gezet.
Als ik de boom dus een kwartslag draaide wist ik precies hoeveel ik moest uitvullen om de hartlijn weer exact recht te krijgen.
Immers als je de boom draait en hij buigt iets door kun je blijven schaven tot het een tandestoker is ,maar komt nooit goed .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op do apr 09, 2020 10:55 am, 2 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.Hier nog een paar plaatjes van de schaaf afdeling.
Om de mast voet mooi gelijk te maken heb ik een mal gemaakt ,en deze over de mast schuiven,schaven en schuren tot hij mooi past.
Afbeelding
Afbeelding
Van deze kant lijkt het nog nergens op
Afbeelding
Hier rookte ik zo te zien nog een flink sigaartje

Afbeelding
Beetje vreemd is het wel,een ronde boomstam eerst vierkant schaven ,dan achtkant,en vervolgens weer rond.
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op do apr 09, 2020 10:51 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie