Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ik geloof ook wel, dat als er onderwater iets tussen draait, dat de wrijving zo groot is, dat het heel heet kan worden, echt heet.
Maar dat is dan wel plaatselijk,en de warmte kan snel weg.
Ik moet wel zeggen dat het niet bij mij is opgekomen hoor,en had waarschijnlijk beter een beetje krimpvrije gietmortel kunnen nemen,
een eventuele raad dus voor een ieder die meeleest.
gr Paul
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

Ziet er weer mooi uit! Zal een flinke puzzel geweest zijn om de boel zo uit te lijnen :shock:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.Ja en dan komt het moment dat ook de laatste plaat er in moet.
Afbeelding
Afbeelding
Dit was zo n moment waar van je dan denkt ,he we zijn er bijna,en als het dan lekker past, is het eigenlijk een beetje jammer
Afbeelding
Ik had al eerder geschreven dat ik een luchthamer had geleend, deze deed het niet dus moest eerst nog even schoongemaakt worden,ik had via de mail bij atlas copco om info gevraagd,maar dat hadden ze niet meer(bij de fabriek dus ) maar schoon en weer in elkaar klonk ie als een nieuwe,gaat toch wel prettig hoor.
Afbeelding
Allemaal verleden tijd toen rookte ik nog,heb netzoveel sigaren op als er klinknagels in zitten :lol:
Afbeelding
En dat zijn er dus zoveel geworden ,moeten er eigenlijk nog een paar bij ,dus ruim 5000
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op di mar 31, 2020 1:44 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bri
Berichten: 53
Lid geworden op: vr mar 04, 2011 6:04 pm
Locatie: Vinkeveen
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Bri »

een woord....RESPECT....
De beste psychiater is een dag op het water
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

Ruim 5000 sigaren?

RESPECT!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door schipper-willem »

Paul, toch wel een leeg gevoel na zo'n project, al vermoed ik ook bij jou wel een haat-liefde verhouding.
Je heb in ieder geval heel veel om terug te zien, een een mooi scheepje voor het nageslacht bewaard.
Mijn verhaal weet je, ik was steeds bang, dat als ik een keer verzuim, er geen fiducie meer in zou hebben, dus alleen bij hoge uitzondering liet ik verstek gaan.
Had ik begrepen dat jou uit de hand lopende werkzaamheden kort bij huis lagen, in ieder geval moest ik nog 18 km naar een bedrijventerrein, met in de winterdag een oude aanhangwagen als opslag en onderkomen, zonder verwarming maar ook ik leef nog.
Wel hou je altijd wel wat over aan die noeste arbeid, ik loop nu voor mijn schouder bij de therapeut, met weinig voortgang, dus je moet heel wat over hebben voor je hobby, en zou nu wel passen voor zo'n project.

Afbeelding

Met respectvolle groeten, Willem.
Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Ja Willem het werk lag bij mij ongeveer 15 meter bij mijn bed vandaan,dus geen reistijd :wink:
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Hier dan de schroefas zoals ik hem door de scheg heen heb gemaakt.
En ook de koelwaterinlaat,waar ik een kunstof pijp op gezet heb met allemaal gaatjes er in,als grof filter,kan ik er zo afschuiven
Afbeelding
Dan word het tijd dat er een bodem in pas gezaagd word


En mijn maat Kees is daar toevallig heel erg handig in ,en heeft ook de goede spullen er voor
Afbeelding
Het vlak lekker dik in het vet ,verdwijnt zo mooi uit het gezicht
Afbeelding
Dan gaat het al wel wat lijken ,de helmstok ziet er niet uit maar is wel functioneel
Afbeelding
Afbeelding
En zo ziet het bakje er toch weer mooi uit
Afbeelding
Moet natuurlijk nog wel een motor in .
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo mar 29, 2020 10:11 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

.Nog even een foto van deze kant,ik dacht eigenlijk dat de kop er mooi op stond,niet dus.
Afbeelding
Dan nog maar een van de achterkant.
Afbeelding
Nu word het toch echt tijd om te kijken of de constructie zich goed houd in de takels.
Vrij ,vrij van de blokken.
Afbeelding
En dan vliegen als een vogel.
Maar het is geen vliegboot.
Afbeelding
Ze wil nattigheid voelen onder haar vlak.
Afbeelding
Naar binnen om te kijken of het goed is.

Afbeelding
Pa lekt ie????????

Afbeelding
Ik houd hem wel even vast hoor.

Afbeelding
Na een paar uur zie je dus dit.
Er traant geheel volgens verwachtig ,wat water naar binnen.
Afbeelding
Maarrrrrrr na een paar dagen werd het meer water, en nog meer water,en nog meeeeeer water.
SSSShit...... zoeken dan maar waar het vandaan komt.
Ik heb er echt goed naar gekeken ,maar toch niet goed genoeg.
Op de wal is de boot meerdere keren lekker in de tjet gezet,en ook tussen de platen zat veel zwarte troep,en binnen in lekker in de zuurvrije vaseline.
Dus heb ik niet gezien dat ik(niet lachen het is echt waar)...een nagel vergeten ben.
Omdat het bootje niet zo diep lag toen ,duurde het een paar dagen voor dat het water de tjet uit het gaatje gedrukt had,en dus sneller naar binnen kwam.
Mooi weer, warm water dus maar even snel een boutje erin ,tot de volgende helingbeurt 2 jaar later.
Gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo mar 29, 2020 10:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door sambeek »

zoals spreekwoordelijk gezegd “zie door de bomen het bos niet meer” of was het, “ zie door de kliknagels en tjet de gaten niet meer”? :P wij vergeven het je !! :lol: :lol:
Dat zijn er dus 5000 (moest even terugzoeken)+1 :wink:
Alle gekheid op een stokje, knap werk.
groet Terpstra / SAMBEEK
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door johan »

telkens ik naar dit draadje kom zie ik de eerste foto. Dan ga ik naar "eerste ongelezen bericht".
Onvoorstelbaar wat je van die roestbak hebt kunnen maken. Dit was echt wel een monsterlijke klus, maar je hebt er een pracht van een scheepje van gemaakt.
En die éne vergeten klinknagel gaan we echt niet tegen je gebruiken hoor :wink: .
Mijn diepste respect voor je vakmanschap en volharding!!

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Cees »

Het moet gezegd. En in navolging van anderen. "Mijn Leidsebok" is het mooiste draadje ooit.
Wat een vakmanschap en wat een doorzettingsvermogen, ook wat betreft "moderne" oplossingen waar we van konden leren...
Kortom Hulde!
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door quichot »

Ik zou die laatste klinknagel, net als bij de Amerikaanse spoorwegen in het wilde westen destijds gebruikelijk was, van sterlingzilver maken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Dan word het tijd dat de motor er in geplaatst word.
Afbeelding
De kraanwagen is eerst goed getest alvorens het motortje er aangehangen werd,2 maal het gewicht en ook nog een beetje dansen,moet dus gewoon goed gaan
Afbeelding
Nog even een bakkie voor dat hij gaat zakken ,aan de schaduw te zien was het al wat laat in de avond.
Afbeelding
Ziet er toch al een beetje uit als een echte MK,je kan hier ook duidelijk zien waarom ik het roefdek demontabel heb gehouden,is wel erg makkelijk werken zo.
Als je goed kijkt zie je op het schot een kruisje staan,in dat kruisje staat een center,dit punt heb ik dus bepaalt in het donker ,door met licht achter de schroefas koker te staan.
Afbeelding
De mt drive ingebouwd
Afbeelding
En nog een foto van de andere kant
Afbeelding
Deze winter wil ik de motor er even uithalen om de zaak te verven,ik had het vlak ook hier in het vet gezet.
Maar ik ga het toch helemaal verven ,omdat dat makkelijker schoonmaken is, en staat ook wat leuker.
Ik kijk er toch zelf tegen aan als ik naar beneden ga.
En met dat afneembare dak is het een kleine ingreep.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op ma mar 30, 2020 10:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

En dan komt het moment dat er gevaren kan worden,wij zijn nog lang niet klaar ,maar we willen toch varen.
En laten we eerlijk zijn ,als je een boot voor de kant laat liggen tot ie klaar, is vaar je nooit,want een boot is nooit klaar .
Afbeelding
Dus een tijdelijke behuizing er op ,en gaan ,anders is er weer een seisoen voorbij .
Afbeelding
We laten alles ff achter voor de eerste reis.
Afbeelding
De smalle en ondiepe vaartjes van het Westland uit.
Afbeelding
En dan op het Rijn Schiekanaal even kijken wat er uitkomt, en het valt mij eerlijk gezegd niet tegen.
Afbeelding
Maar ik vaar maar heel zelden voluit,ik vaar het prettigst bij 2200 toeren op groot water,en normaal voor het plezier(dus altijd) niet boven de 2000.
Lekker rustig lopend motortje,en prettig sturen,hoewel sturen,de boot is heel erg koersvast geweldig.
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op za apr 04, 2020 11:06 am, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie