Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
Re: Oving I - voorheen Germa
Nog geen last van de knietjes?
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ik ben niet degene op de foto'sursus schreef:Nog geen last van de knietjes?
Maar met lassen houten plank eronder en half liggend, dus ik heb er iig geen last van
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Hmmm loop een paar weken achter met de foto's...
Een beginnetje:
Kraanfundatie ongeveerplusminus op z'n plek...(zwaar!!)
Nieuw lampje gekocht...400W gasontlading, wat een genot!!
Daglicht
Beginnetje kraanfundatievoet..
Vol goede moed..
Daar hang je dan..
Nog een klein stukje...lamme armen...
Voor de kraan was de dieseltank aan de beurt, zat in de weg..
Nu de tank weg is snel hapje uit motorbak halen.
Zo.
Daar staat ie dan (nog niet helemaal op z'n plek...)
Dit was op 1 december...zal snel vervolg posten!
Een beginnetje:
Kraanfundatie ongeveerplusminus op z'n plek...(zwaar!!)
Nieuw lampje gekocht...400W gasontlading, wat een genot!!
Daglicht
Beginnetje kraanfundatievoet..
Vol goede moed..
Daar hang je dan..
Nog een klein stukje...lamme armen...
Voor de kraan was de dieseltank aan de beurt, zat in de weg..
Nu de tank weg is snel hapje uit motorbak halen.
Zo.
Daar staat ie dan (nog niet helemaal op z'n plek...)
Dit was op 1 december...zal snel vervolg posten!
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Oving I - voorheen Germa
Een forum met Boekel: "never a dull moment!"
Ga door! Laat ons niet wachten!
groet
Varg/Arnold
Ga door! Laat ons niet wachten!
groet
Varg/Arnold
Re: Oving I - voorheen Germa
Toch handig; bierkratjes en viaducten.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Zekers! wel eerst het zware werk voltooien (flesjes in de koelkast zetten o.a.) voordat je ze kunt gebruikenpopeye schreef:Toch handig; bierkratjes en viaducten.
Groet, Jack.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Laatst een hydroliekunit op de kop getikt, zonder meer specificaties te weten dan 3 kW en 24V...
beetje viezigheid.
Filter stelt niet zoveel voor, misschien maar verbeteren.
Pompje van 'Marzocchi' wie weet gegevens?
Alles lekker schoongemaakt.
Wat verloopjes erop, bij de plaatselijke hydrauliekboer gehaald...
Bleek later uiteraard net niet te passen op de slangen (15L / 15S), dus maar andere koppelingen op de slangen laten persen.
Uiteraard bleek pomp niet te werken, bleek losgebroken min-pool in de motor.
Professionele setup
Startaccu's van generator geleend (met 70A lader erbij om ze op peil te houden)
Succes!!! Uiteindelijk na meerdere aansluitmissertjes de boel werkend gekregen
Even de 'olie' aftappen uit de voet met het zwenkmechanisme....
Daar kwam dus wel iets water uit...gelukkig geen roestwater...
Er bleek gelukkig ook nog olie in te zitten, het water lag alleen onderin de bak, geen schade denk ik.
Tijd voor verse olie, en een verse afdichting
Afgelopen week nog wat staal op de kop getikt om o.a. de kraanfundatie / het schot daar stevig te krijgen.
O.a. een UNP 230 :p
Deze week hoop lange dagen op m'n werk dus waarschijnlijk weinig voortgang, maar dat halen we wel weer eens in
beetje viezigheid.
Filter stelt niet zoveel voor, misschien maar verbeteren.
Pompje van 'Marzocchi' wie weet gegevens?
Alles lekker schoongemaakt.
Wat verloopjes erop, bij de plaatselijke hydrauliekboer gehaald...
Bleek later uiteraard net niet te passen op de slangen (15L / 15S), dus maar andere koppelingen op de slangen laten persen.
Uiteraard bleek pomp niet te werken, bleek losgebroken min-pool in de motor.
Professionele setup
Startaccu's van generator geleend (met 70A lader erbij om ze op peil te houden)
Succes!!! Uiteindelijk na meerdere aansluitmissertjes de boel werkend gekregen
Even de 'olie' aftappen uit de voet met het zwenkmechanisme....
Daar kwam dus wel iets water uit...gelukkig geen roestwater...
Er bleek gelukkig ook nog olie in te zitten, het water lag alleen onderin de bak, geen schade denk ik.
Tijd voor verse olie, en een verse afdichting
Afgelopen week nog wat staal op de kop getikt om o.a. de kraanfundatie / het schot daar stevig te krijgen.
O.a. een UNP 230 :p
Deze week hoop lange dagen op m'n werk dus waarschijnlijk weinig voortgang, maar dat halen we wel weer eens in
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ok....heb nog wat in te halen qua foto's...
De eerste stukjes kraanfundatie, wordt ook onderdeel van waterdicht schot tussen woonverblijf en werkplaats.
1 spant verzwaard met hoeklijn 80x80x8, en omdat het schot niet helemaal doorloopt tot de huid aan stuurboord (komt doorgang langs) ook een langsconstructie om de krachten netjes op te vangen / geen harde punten in de constructie te hebben.
Hmm van januari missen nog wat foto's geloof ik...
Vanaf de voorkant bekeken, constructie sluit aan op de spudpaal en de generatorbak.
Zoveelste lege pak elektrodes...
Slijptol versleten...paar jaar terug nieuw gekocht!
Op...
Voor de kraan...een proportioneel elektrisch gestuurd ventielenblok :):)
(mis alleen 1 aansturing...heb 5 functies nodig)
Mocht er iemand meer informatie over hebben...
Idem.
Schot krijgt meer vorm.
Best handig die magneetjes..
Spantjes erop.
Toch maar eens opruimen..
De eerste stukjes kraanfundatie, wordt ook onderdeel van waterdicht schot tussen woonverblijf en werkplaats.
1 spant verzwaard met hoeklijn 80x80x8, en omdat het schot niet helemaal doorloopt tot de huid aan stuurboord (komt doorgang langs) ook een langsconstructie om de krachten netjes op te vangen / geen harde punten in de constructie te hebben.
Hmm van januari missen nog wat foto's geloof ik...
Vanaf de voorkant bekeken, constructie sluit aan op de spudpaal en de generatorbak.
Zoveelste lege pak elektrodes...
Slijptol versleten...paar jaar terug nieuw gekocht!
Op...
Voor de kraan...een proportioneel elektrisch gestuurd ventielenblok :):)
(mis alleen 1 aansturing...heb 5 functies nodig)
Mocht er iemand meer informatie over hebben...
Idem.
Schot krijgt meer vorm.
Best handig die magneetjes..
Spantjes erop.
Toch maar eens opruimen..
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Oving I - voorheen Germa
Ziet er goed uit Boekel, het staalwerk lijkt berekend op aardig wat krachten.
Ben je nog steeds volgens het orginele plan bezig, of zijn er ondertussen aanpassingen in het ontwerp met de kraan en generator?
Ben je nog steeds volgens het orginele plan bezig, of zijn er ondertussen aanpassingen in het ontwerp met de kraan en generator?
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Plan is nog 99% hetzelfde, opbouwtje voor de stuurhut wil ik proberen iets aan te passen zodat de kraan geheel verstopt is straks...Wouter schreef:Ziet er goed uit Boekel, het staalwerk lijkt berekend op aardig wat krachten.
Ben je nog steeds volgens het orginele plan bezig, of zijn er ondertussen aanpassingen in het ontwerp met de kraan en generator?
Generator blijft gewoon waar ie stond.
Ik kreeg van iemand het idee om met loosgaten de grote boeidelen 'op te breken' om de boel wat mooier te maken (staan nu nep ramen op getekend), dat ga ik proberen in de tekening om te kijken hoe dat staat.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Nadat het schot / generatorbak weer dicht was mocht de (volle!!) dieseltank weer voorlopig naar z'n oude plekje, fluitje van een cent met de Hiab (helaas geen foto's van het hijsen)
Op z'n plekkie.
En goed vast nu, hij zat al een paar jaar met een spanband vast...
Met de tank op z'n plaats kan het dek dicht, achterkant hiervan (rechts op de foto) is begin stuurhut.
En van boven bekeken.
Het voordek moest nog hier en daar beetje bijgestrookt worden.
Stelspanten erop...
Mal maken..
Ondertussen het generatorluik een spantvak kleiner gemaakt, zo komt de opbouw straks beter uit.
2 plaatjes van 6000x1500x5 mogen aan boord.
Alweer blij met hijskraan
In vorm geknabbeld.
Idem.
Tillen maar!
En op z'n plek....
En toen was het tijd voor weer eens een grote schoonmaak
Kwam nog een kratje pils tevoorschijn die al bijna een jaar over datum was...
Resultaat...
Magazijn
Best ruim in het ruim :p
Idem.
Later meer
Op z'n plekkie.
En goed vast nu, hij zat al een paar jaar met een spanband vast...
Met de tank op z'n plaats kan het dek dicht, achterkant hiervan (rechts op de foto) is begin stuurhut.
En van boven bekeken.
Het voordek moest nog hier en daar beetje bijgestrookt worden.
Stelspanten erop...
Mal maken..
Ondertussen het generatorluik een spantvak kleiner gemaakt, zo komt de opbouw straks beter uit.
2 plaatjes van 6000x1500x5 mogen aan boord.
Alweer blij met hijskraan
In vorm geknabbeld.
Idem.
Tillen maar!
En op z'n plek....
En toen was het tijd voor weer eens een grote schoonmaak
Kwam nog een kratje pils tevoorschijn die al bijna een jaar over datum was...
Resultaat...
Magazijn
Best ruim in het ruim :p
Idem.
Later meer
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Sorry mensen ik loop erg achter met de foto's, hier is iig een up to date verslag:
https://www.facebook.com/daniel.boekel/photos_albums
https://www.facebook.com/daniel.boekel/photos_albums
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Oving I - voorheen Germa
Dag Daniel,
Voor mij geen facebook, sorry, ik wacht wel op je foto's op stam.nu
groet
Arnold
Voor mij geen facebook, sorry, ik wacht wel op je foto's op stam.nu
groet
Arnold
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Oving I - voorheen Germa
Zelfs tijdens de watersportdag was je druk bezig zag ik. Vroeg me al af wat die hoge opstaande rand was. Maar nu zie ik het.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Foto's op Facebook kunnen met moeite ook hier worden getoond