Oving I - voorheen Germa

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Oving I - voorheen Germa

Bericht door Boekel »

Nog nieteens officieel in bezit, maar al wel aan begonnen...

Afbeelding
weer eens wat anders dan een sleepboot ;)

Afbeelding

Dit scheepje heb ik onlangs uit een erfenis aangekocht, ik had in de krant gelezen dat de eigenaar overleden was, en na enige tijd een briefje in de bus gedaan welke door de broer van de overleden man gevonden werd en van het één kwam het ander.

De gemeente Alkmaar had voor de vorige eigenaar een persoonlijke ligplaatsvergunning afgegeven en wilde de boot zo snel mogelijk weghebben, anders zou ze naar de strafhaven gesleept worden.

Ik heb uiteindelijk een bod gedaan zonder te weten hoe het onderwaterschip is, dus dat is nog wel spannend. Alle erfgenamen zijn akkoord met het bod, alleen nog niet iedereen heeft (03-12-2007) getekend.

In de tussentijd hebben we het scheepje met hulp van mijn baas en zijn slepertje (10m, brons 2ea 40pk) naar Uitgeest gesleept (naar een dure winterligplaats, ben nog op zoek naar een betaalbare zomerligplaats...)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Prachtige stuurhut... :? maar wel meer dan 50 jaar oud...ben benieuwd wat er daarvoor op heeft gestaan.

Dusss...nog een hele berg werk...we (ik heb nu nog een hoop hulp ;)) zijn nu nog bezig alle spullen uit de boot te halen, daarna de intimmering er uit. Echter zal als de betimmering eruitgaat de 'luikenkap' instorten, dus eerst (tijdelijke?) luiken maken en dan pas verder slopen.
Laatst gewijzigd door Boekel op vr okt 10, 2008 1:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

Daniël,
ik heb op marktplaats geloof ik een reeks tweedehandsluiken zien staan, misschien is dat wel wat?
grts
johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

johan schreef:Daniël,
ik heb op marktplaats geloof ik een reeks tweedehandsluiken zien staan, misschien is dat wel wat?
grts
johan
Ik heb nu zowel op marktplaats als speurders gekeken, maar niets gevonden...heb je een link?
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

het was op botentekoop, sorry hoor, weet soms niet meer waar ik overal aan het snuisteren ben :oops:
hier is de link:
http://www.botentekoop.nl/exberoeps-mot ... 2.html?r=3

wel helemaal copyen en pasten hé :wink:
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Interessant maar ik kan d'r net niks mee...

mijn luiken zijn 55cm breed, deze 65 en 't zijn er maar 25, nog nieteens genoeg voor één kant.

Ik ga voor iets modernere luiken, iig voor de komende jaren van verbouwen. (ik ben een ontwerp aan het maken van de luiken).
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Nu nog Hyperboreï - voorheen Germa

Bericht door Richard »

Prachtige stuurhut... :? maar wel meer dan 50 jaar oud...ben benieuwd wat er daarvoor op heeft gestaan.
Grote kans dat er oorspronkelijk niet meer dan een vierkante borstwering van ca. 1m hoog op stond met een liggend stuurwiel.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door sailor wim »

Hoi Daniël,
Kijk hier eens naar http://www.mijnalbum.nl/Album-FFM8AKBQ- ... -Boot.html
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

sailor wim schreef:Hoi Daniël,
Kijk hier eens naar http://www.mijnalbum.nl/Album-FFM8AKBQ- ... -Boot.html
Gr WIm.
Jaaa de boot van Simon, prachtwerk...maar ik moet eerst 'even snel' m'n boot smoel geven en weet nog niet of ik uiteindelijk zo'n originele luikenkap wil...

Vanavond ga ik hout halen voor een proefluik, om te kijken of het werkt zoals ik het in m'n hoofd heb...
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb hier op waterscouting.com een topic over mijn boot lopen, een paar foto's:

Afbeelding
De luiken...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto van afgelopen avond.

foto's van 40 jaar geleden

alle foto's van december

alle foto's van januari
henkw
Berichten: 1
Lid geworden op: di dec 11, 2007 2:15 am
Locatie: Amstelveen

Bericht door henkw »

Misschien weet je het al maar de foto's 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 en 25 van 40 jaar geleden zijn genomen in Amsterdam langs de Amstel.
vr gr Henk
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

henkw schreef:Misschien weet je het al maar de foto's 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 19, 20, 21 en 25 van 40 jaar geleden zijn genomen in Amsterdam langs de Amstel.
vr gr Henk
Ja dat dacht ik al, o.a. de sluis herkende ik.

Boot heeft 40 jaar in Alkmaar gelegen, maar heeft tussentijds (studie) een paar jaar in Amsterdam gelegen.

Misschien is ie ook wel 40 jaar niet het water uit geweest...
Gebruikersavatar
Johan H.
Berichten: 6
Lid geworden op: za dec 01, 2007 12:35 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door Johan H. »

Ooooooh nu ik het weer zie.
Wat een enorme zooi hebben jullie uit die boot gehaald. Echt niet normaal meer. Respect hoor.

Groeten Johan.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Johan H. schreef:Ooooooh nu ik het weer zie.
Wat een enorme zooi hebben jullie uit die boot gehaald. Echt niet normaal meer.
Er is ruim 100 kuub uit de boot gehaald...

2 20 kuubs containers hout met een kop er op (45 kuub totaal)
20 kuub aan elektronische apparatuur
6 kuub boeken
5 kuub opgeschepte rommel in vuilniszakken aan de weg gezet
2 kuub videobanden...
30 kuub isolatie:

Afbeelding
Ik heb twee keer zo'n aanhanger vol (achterin m'n auto ook vol, achterbank ook) weggebracht en twee keer een minder volle aanhanger plus achterbak, in totaal zeker 30 kuub, waarbij de steenwol flink strak in de zakken zat...

Dussss...nu eerst weer eens aandacht aan het motortje geven ;) (en een afspraak maken met de werf)
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Bericht door johan »

je ligt daar wel heel mooi onder die brug om te werken: lekker droog!!!
goed gezien van je.
je hebt nog heel wat werk voor de boeg, maar het kan iets prachtig worden. Haast je vooral niet en bezint eer ge aan iets begint...(hoewel het daar nu te laat voor is zeker? :lol: )
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

boot uit alkmaar

Bericht door marzon »

hoi, ik zie dat we niet ver van elkaar af liggen, welke brug heb je uit gezocht ?
mijn project loreley ligt aan de zuidkant van de roskamsluis, noord scharwoude.

als je het leuk vind kunnen we misschien eens kennis maken, ik ben in ieder geval wel benieuwd naar jouw schip in het echt.

Martijn
As it net sîlen wol moat man lavearje !
Plaats reactie