Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Oving I - voorheen Germa
Ik volg de geboorte van de nieuwe Oving met grote belangstelling en bewondering. Maar wat ik me gaandeweg steeds meer begin af te vragen is: hoe houd je de kosten in de hand?
Begrijp me goed, dit is absoluut geen kritiek of bemoeizucht, maar blijft het walletje nog wel een beetje bij het schuurtje? Okee, alle arbeid verricht je zelf, al dan niet met behulp van vrijwilligers, maar ik zie toch ook enorme investeringen voorbijkomen in gereedschap en materiaal, en Nico Post -(doe hem de groeten van de Jonge Willem!)- zal zijn helling en kraan vast ook niet gratis ter beschikking stellen.
Ik kan me voorstellen dat je zegt dat gaat je geen bal aan. Geen probleem hoor, maar ik vraag het niet uit nieuwsgierigheid, maar uit interesse.
Begrijp me goed, dit is absoluut geen kritiek of bemoeizucht, maar blijft het walletje nog wel een beetje bij het schuurtje? Okee, alle arbeid verricht je zelf, al dan niet met behulp van vrijwilligers, maar ik zie toch ook enorme investeringen voorbijkomen in gereedschap en materiaal, en Nico Post -(doe hem de groeten van de Jonge Willem!)- zal zijn helling en kraan vast ook niet gratis ter beschikking stellen.
Ik kan me voorstellen dat je zegt dat gaat je geen bal aan. Geen probleem hoor, maar ik vraag het niet uit nieuwsgierigheid, maar uit interesse.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ik heb een tijdje gespaard voor deze actie.quichot schreef:Ik volg de geboorte van de nieuwe Oving met grote belangstelling en bewondering. Maar wat ik me gaandeweg steeds meer begin af te vragen is: hoe houd je de kosten in de hand?
Begrijp me goed, dit is absoluut geen kritiek of bemoeizucht, maar blijft het walletje nog wel een beetje bij het schuurtje? Okee, alle arbeid verricht je zelf, al dan niet met behulp van vrijwilligers, maar ik zie toch ook enorme investeringen voorbijkomen in gereedschap en materiaal, en Nico Post -(doe hem de groeten van de Jonge Willem!)- zal zijn helling en kraan vast ook niet gratis ter beschikking stellen.
Ik kan me voorstellen dat je zegt dat gaat je geen bal aan. Geen probleem hoor, maar ik vraag het niet uit nieuwsgierigheid, maar uit interesse.
liggeld is 25 euro per dag, totaal verwacht ik ruim onder de 10.000 euro te blijven inclusief nieuw gereedschap (lasapparaat, plasmasnijder, perago, etc)
mits dat lukt (onder dat bedrag blijven), dan kan ik eind dit jaar nog op vakantie naar een zonnig oord
Let wel: ik heb geen gezin om te onderhouden, mijn huis is heel goedkoop in de hypotheek, weinig kosten verder behalve m'n boot...
En 80% van de spullen op de boot komt van marktplaats, veilingen, etc.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Oving I - voorheen Germa
10.000 euro, da's heel netjes voor die enorme klus! En Nico trekt ook het vel niet over je neus met 25 euro per dag. Heeft 'ie het rustig?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ze hebben genoeg te doen!quichot schreef:10.000 euro, da's heel netjes voor die enorme klus! En Nico trekt ook het vel niet over je neus met 25 euro per dag. Heeft 'ie het rustig?
Binnen voor mij ligt een dekschuit op z'n kop in de hal die gedubbeld wordt, als die klaar is willen ze mij d'r wel voor weg hebben denk ik
25 euro is gewoon m2 prijs, maar inderdaad goed te doen.
-
- Berichten: 389
- Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
- Locatie: Geertruidenberg
Re: Oving I - voorheen Germa
Durf je de kosten voor het in leven houden van je vrijwilligers ook op te tellen.
Al met al heb je toch wel een half leger aan de gang gehouden.
Maar top prestatie die jullie geleverd hebben, bootje kan er weer even tegen.
Gr Louis
Al met al heb je toch wel een half leger aan de gang gehouden.
Maar top prestatie die jullie geleverd hebben, bootje kan er weer even tegen.
Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Voornamelijk bier en varenAqua Domus schreef:Durf je de kosten voor het in leven houden van je vrijwilligers ook op te tellen.
Al met al heb je toch wel een half leger aan de gang gehouden.
Maar top prestatie die jullie geleverd hebben, bootje kan er weer even tegen.
Gr Louis
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
zondag 4 september...
Spantjes schoonmaken, vriend / scoutinggenoot van een scouting-kennis...
De scouting-kennis in actie om de klinknagelgaten schoon te boren.
krabbelen maar!
Overigens een compleet nieuwe 8 schijfs perago (eeuh Terco) gehad van de leverancier omdat de vorige niet helemaal goed was!
Teamwork!
spantjes van onder in de verf..
Hier moeten nog een paar randjes naar wens gemaakt worden.
lekker dikke plaat bij de spudpaal.
Hier wilde het niet zo, dubbeling op oude huid, etc. lekker warm!!
auw! dat was heet...broek niet over m'n laarzen maar er in...beetje dom, dan vallen de vonken in m'n laars...
de boosdoener...
(twee weken later...nu dus...is het bijna weer dichtgegroeid..gaat niet snel op je wreef)
Spantjes schoonmaken, vriend / scoutinggenoot van een scouting-kennis...
De scouting-kennis in actie om de klinknagelgaten schoon te boren.
krabbelen maar!
Overigens een compleet nieuwe 8 schijfs perago (eeuh Terco) gehad van de leverancier omdat de vorige niet helemaal goed was!
Teamwork!
spantjes van onder in de verf..
Hier moeten nog een paar randjes naar wens gemaakt worden.
lekker dikke plaat bij de spudpaal.
Hier wilde het niet zo, dubbeling op oude huid, etc. lekker warm!!
auw! dat was heet...broek niet over m'n laarzen maar er in...beetje dom, dan vallen de vonken in m'n laars...
de boosdoener...
(twee weken later...nu dus...is het bijna weer dichtgegroeid..gaat niet snel op je wreef)
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
maandag 5 september, 's middags wat eerder van werk weg kunnen gaan
laatste plaat! (voor deze werfbeurt)
beetje duwen en ondersteunen hier en daar...
en zo ziet het er binnen uit in het vooronder.
laatste plaat! (voor deze werfbeurt)
beetje duwen en ondersteunen hier en daar...
en zo ziet het er binnen uit in het vooronder.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
dinsdag
plaat op z'n plek, steeds andere plek aan duwen van onder af, ladder op, trap af, lassen, teruglopen...aandrukken...(meeste hiervan was overigens maandagavond)
Maatje van me aan het knetteren met mig, weinig wind dus het kon
's avonds kwam Liesbeth nog helpen
plaat op z'n plek, steeds andere plek aan duwen van onder af, ladder op, trap af, lassen, teruglopen...aandrukken...(meeste hiervan was overigens maandagavond)
Maatje van me aan het knetteren met mig, weinig wind dus het kon
's avonds kwam Liesbeth nog helpen
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
donderdag 8 september.
het resultaat...
platen aan elkaar lassen. de keramische strips nu ondersteund, scheelt nabewerken..
stukje voor stukje.
het resultaat buiten, hier en daar nog opgelast.
waterdicht schot ook (bijna) waterdicht
dit hoekje ook..
het resultaat...
platen aan elkaar lassen. de keramische strips nu ondersteund, scheelt nabewerken..
stukje voor stukje.
het resultaat buiten, hier en daar nog opgelast.
waterdicht schot ook (bijna) waterdicht
dit hoekje ook..
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Vrijdag 9-9
Deze plaat is nog niet helemaal klaar, maar omdat straks de voorste hellingkar weer terug op z'n plek moet ben ik alvast aan het verfsysteem begonnen...
en als tweede laag dezelfde verf in een andere kleur...
Deze plaat is nog niet helemaal klaar, maar omdat straks de voorste hellingkar weer terug op z'n plek moet ben ik alvast aan het verfsysteem begonnen...
en als tweede laag dezelfde verf in een andere kleur...
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Zaterdag 10 september.
Tweede laag is een epoxy coating om laagdikte op te bouwen en is ook geschikt om hechting met de anti-fouling te verbeteren (niet dat dat laatste nodig is over de sigmacover 280, maar toch)
En toen kreeg dit beest het voor elkaar om tegen het plafond te landen...
losgepeuterd...maar denk niet dat ie nog gaat vliegen..
randje bakken..
Tweede laag is een epoxy coating om laagdikte op te bouwen en is ook geschikt om hechting met de anti-fouling te verbeteren (niet dat dat laatste nodig is over de sigmacover 280, maar toch)
En toen kreeg dit beest het voor elkaar om tegen het plafond te landen...
losgepeuterd...maar denk niet dat ie nog gaat vliegen..
randje bakken..
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Zondag 11 september
Binnen schoonmaken..
Buiten stukje las weer loshalen en plaat beter vormen...
Binnen 15 liter epoxy op zo'n 15 vierkante meter uit'smeren'
eerste laslaag klaar.
Vierde verflaag (tweede laag van tweede laag...epoxy tussenlaag)
Verf beetje aangekleurd met wat donkerblauw erdoor, om goed te zien waar genoeg zit..
De dikke verflaag binnen is om geen ruimte over te laten tussen spanten en huid, zodat daar geen corrosie kan ontstaan.
Klaar voor de dag..
Binnen schoonmaken..
Buiten stukje las weer loshalen en plaat beter vormen...
Binnen 15 liter epoxy op zo'n 15 vierkante meter uit'smeren'
eerste laslaag klaar.
Vierde verflaag (tweede laag van tweede laag...epoxy tussenlaag)
Verf beetje aangekleurd met wat donkerblauw erdoor, om goed te zien waar genoeg zit..
De dikke verflaag binnen is om geen ruimte over te laten tussen spanten en huid, zodat daar geen corrosie kan ontstaan.
Klaar voor de dag..
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Maandag.
en doorrrr...
Antifouling smeren..
koperhoudende antifouling, 2/3 blik had ik hiervan, is op de nieuwe platen uitgesmeerd.
Dinsdagochtend:
ook de antifouling is in twee lagen gerold.
en doorrrr...
Antifouling smeren..
koperhoudende antifouling, 2/3 blik had ik hiervan, is op de nieuwe platen uitgesmeerd.
Dinsdagochtend:
ook de antifouling is in twee lagen gerold.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Dinsdagavond 13 september
De kar is weer terug geplaatst, nu kunnen we er voor ook weer bij
Weinig wind, dus even van geprofiteerd door buiten te mig-lassen
hier en daar vulstukjes waar er veel ruimte is tussen plathalfrond en scheepshuid.
af en toe is het beter om met elektrodes te lassen, als er maar een kleine opening is, dat geeft veel minder nebewerking na het lassen.
(hier dus niet gebeurt)
De kar is weer terug geplaatst, nu kunnen we er voor ook weer bij
Weinig wind, dus even van geprofiteerd door buiten te mig-lassen
hier en daar vulstukjes waar er veel ruimte is tussen plathalfrond en scheepshuid.
af en toe is het beter om met elektrodes te lassen, als er maar een kleine opening is, dat geeft veel minder nebewerking na het lassen.
(hier dus niet gebeurt)