Oving I - voorheen Germa
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Woensdagavond weer hulp
aan bakboord de volgende 6 meter plathalfrond 'aankoppelen'
Verder flink met de perago aan de gang...
Een ex-collega kwam ook een avondje helpen, die mocht aan stuurboord met het mig-apparaat aan de slag
Binnen hingen weer lekkere dampen tijdens het lassen aan de buitenkant...
Weer een mooi stuk kaal!
22:30, tijd voor een likje verf.
aan bakboord de volgende 6 meter plathalfrond 'aankoppelen'
Verder flink met de perago aan de gang...
Een ex-collega kwam ook een avondje helpen, die mocht aan stuurboord met het mig-apparaat aan de slag
Binnen hingen weer lekkere dampen tijdens het lassen aan de buitenkant...
Weer een mooi stuk kaal!
22:30, tijd voor een likje verf.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Donderdag...
Wiggetje hier...wiggetje daar...
Stuurboord bijna afgelast.
Vrijdag 16 september:
Bakboord een groot stuk gehecht (ok mist nog een stukje op het einde...)
Stuurboord laatste stukje vormen.
Wiggetje hier...wiggetje daar...
Stuurboord bijna afgelast.
Vrijdag 16 september:
Bakboord een groot stuk gehecht (ok mist nog een stukje op het einde...)
Stuurboord laatste stukje vormen.
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Zaterdag 17 september.
Collega Youri gestrikt om een dag te helpen
En Tom is ook weer een half dagje van de partij..
Onze wapens..
Achterkantje afgewerkt en ingesopt.
Alles wat klaar is in de sop..
Collega Youri gestrikt om een dag te helpen
En Tom is ook weer een half dagje van de partij..
Onze wapens..
Achterkantje afgewerkt en ingesopt.
Alles wat klaar is in de sop..
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Zondag...vroeg uit de veren, want ivm de Dam tot Dam loop was het hele industrieterrein van 10:30 t/m 1700 afgesloten...
Grote vriend Marlando helpt vandaag mee.
Aansluiting stootrand op voorsteven.
Meer verf...(epoxy met ijzerglimmer)
Grote vriend Marlando helpt vandaag mee.
Aansluiting stootrand op voorsteven.
Meer verf...(epoxy met ijzerglimmer)
Re: Oving I - voorheen Germa
Je houdt de gang er goed in daniel! Zometeen een maand sabatical? Haha.... ook de weersomstandigheden zijn nog steeds aan je zijde. Kan niet beter dacht ik zo. Ben benieuwd naar de tewaterlating!
Succes nog even!
Succes nog even!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Ja het weer is absoluut super geweest, af en toe flink zweten, maar beter dat dan regen en storm...Peter-J schreef:Je houdt de gang er goed in daniel! Zometeen een maand sabatical? Haha.... ook de weersomstandigheden zijn nog steeds aan je zijde. Kan niet beter dacht ik zo. Ben benieuwd naar de tewaterlating!
Succes nog even!
Ook de week dat er geschilderd moest worden perfect weer daarvoor gehad (spoiler...)
Er zijn nog 5 dagen de beschrijven...dat worden de heftigste...de laatste lasjes wegen het zwaarst?
Re: Oving I - voorheen Germa
Ondanks dat jullie zo hard door beulen, zal je toch wel blij zijn als ze weer de plons in kan lijkt mij.
groet Terpstra / SAMBEEK
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: Oving I - voorheen Germa
Boekel schreef:Er zijn nog 5 dagen de beschrijven...dat worden de heftigste...de laatste lasjes wegen het zwaarst?
Ik kan niet wachten! Kom op met dat verhaal!
Arnold
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Maandag 19 september...weinig foto's
10 over 2 's nachts.. stuk bakboord stootrand klaar en in de sop.
Hier moet nog een stukje...
Dinsdag 20 september:
Eerste gespoten laag: primer met ongeveer zelfde eigenschappen als de verf welke we als eerste laag primer hebben gebruikt.
Alleen helaas...druipers!! wellicht de verf niet goed, voor de rest zag het spuitwerk er netjes uit..
(ook hier te zien dat nog niet alles klaar is...qua lassen/slijpen)
o.a. dit stuk bodem moet nog kaalgehaald...
Daar gaan we dan, 5 man (m/v) hulp!
Het leukste plekje...boven de kar...
Zwarte Erik!!
randje afmaken...
Half twee 's nachts...klaar voor verf!!
En toen in m'n eentje 20 liter primer (sigmacover 280) uitgerold... half zes 's ochtends klaar
10 over 2 's nachts.. stuk bakboord stootrand klaar en in de sop.
Hier moet nog een stukje...
Dinsdag 20 september:
Eerste gespoten laag: primer met ongeveer zelfde eigenschappen als de verf welke we als eerste laag primer hebben gebruikt.
Alleen helaas...druipers!! wellicht de verf niet goed, voor de rest zag het spuitwerk er netjes uit..
(ook hier te zien dat nog niet alles klaar is...qua lassen/slijpen)
o.a. dit stuk bodem moet nog kaalgehaald...
Daar gaan we dan, 5 man (m/v) hulp!
Het leukste plekje...boven de kar...
Zwarte Erik!!
randje afmaken...
Half twee 's nachts...klaar voor verf!!
En toen in m'n eentje 20 liter primer (sigmacover 280) uitgerold... half zes 's ochtends klaar
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Woensdag 21 september, na een uurtje werken voor de baas gelukkig de rest van de dag vrij kunnen nemen
Kleurpasta gehaald...duur spul!
Van lichtgrijze epoxy donkergrijs gemaakt. Deze moet straks een tussenlaag / opbouwlaag en hechtlaag naar eindcoating / antifouling vormen.
Door 'm donkergrijs te maken zie je het minder als de toplaag op een punt doorslijt
De verf in kwestie.
14:50, de voorgaande laag is gelukkig snel uitgehard, hard genoeg om de druipers weg te schuren met slijptol en lamellenschijf
De tussenlaag gaat erop...hier al te zien dat het spuitpatroon niet helemaal klopt
Helaas was ik niet mondig genoeg en pas nadat de ruim de halve romp boven water gespoten is wordt er een nieuwe nozzle in de spuit gezet, en vanaf dan spuit ie een goede nevel...ruim de helft van de boot is dus duidelijk gestreept
laatste stukje.
En nog steeds laswerk te doen! maar dat mag morgen...even een avondje relatieve rust terwijl de verf droogt..
een beetje kleurverschil met het laatste beetje, na 2 20 liter blikken nog een 5 liter blik om het af te maken
Kleurpasta gehaald...duur spul!
Van lichtgrijze epoxy donkergrijs gemaakt. Deze moet straks een tussenlaag / opbouwlaag en hechtlaag naar eindcoating / antifouling vormen.
Door 'm donkergrijs te maken zie je het minder als de toplaag op een punt doorslijt
De verf in kwestie.
14:50, de voorgaande laag is gelukkig snel uitgehard, hard genoeg om de druipers weg te schuren met slijptol en lamellenschijf
De tussenlaag gaat erop...hier al te zien dat het spuitpatroon niet helemaal klopt
Helaas was ik niet mondig genoeg en pas nadat de ruim de halve romp boven water gespoten is wordt er een nieuwe nozzle in de spuit gezet, en vanaf dan spuit ie een goede nevel...ruim de helft van de boot is dus duidelijk gestreept
laatste stukje.
En nog steeds laswerk te doen! maar dat mag morgen...even een avondje relatieve rust terwijl de verf droogt..
een beetje kleurverschil met het laatste beetje, na 2 20 liter blikken nog een 5 liter blik om het af te maken
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Donderdag 22 september...zaterdag 24 is de planning om te water te gaan!!
Omdat ik de grijze kleur wel mooi vind een 20 liter blik 2 componenten PU verf op ongeveer dezelfde kleur gemaakt, en een stukje gerold om te kijken of dat goed gaat.
14:00 's middags, randje maakt vorderingen..
Nog een klein stukje...(ruim 2 meter...)
Klaar!!!!! (18:45)
verfje erop...(twee lagen)
Anodes bakken..
Laatste gat dichtmaken (zat een doorvoer, en was handig voor verlengsnoeren)
En mezelf toen laten overhalen om het bovenwater gedeelte van de romp nog even af te lakken...
Gelukkig bleef degene die mij overhaalde wel om hiermee te helpen
Klaar!!
Omdat ik de grijze kleur wel mooi vind een 20 liter blik 2 componenten PU verf op ongeveer dezelfde kleur gemaakt, en een stukje gerold om te kijken of dat goed gaat.
14:00 's middags, randje maakt vorderingen..
Nog een klein stukje...(ruim 2 meter...)
Klaar!!!!! (18:45)
verfje erop...(twee lagen)
Anodes bakken..
Laatste gat dichtmaken (zat een doorvoer, en was handig voor verlengsnoeren)
En mezelf toen laten overhalen om het bovenwater gedeelte van de romp nog even af te lakken...
Gelukkig bleef degene die mij overhaalde wel om hiermee te helpen
Klaar!!
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Vrijdag...weer vrij kunnen krijgen
Waterlijn afgezet met tape, stukje antifouling gerold en snel de tape weer van de verse verf af...
Spuiten maar!!
Daarna binnen nog 20 liter verf op de spanten laten spuiten (of iig het deel wat nog open lag)
Erg fijn!!
Weer op tijd klaar, 's avonds nog e.e.a. moeten regelen en op tijd te bed
Waterlijn afgezet met tape, stukje antifouling gerold en snel de tape weer van de verse verf af...
Spuiten maar!!
Daarna binnen nog 20 liter verf op de spanten laten spuiten (of iig het deel wat nog open lag)
Erg fijn!!
Weer op tijd klaar, 's avonds nog e.e.a. moeten regelen en op tijd te bed
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Oving I - voorheen Germa
Zaterdag 23 september...
Dag werf!!! tot over een paar jaar
gelijk een weekendje bij scoutingcentrum De Stierop...
Even een rondje 'de Woude' varen, en op diep water topsnelheid testen...
Dit is met de generator op 1800 toeren, 60Hz dus, maar boven de magische 13km grens
Omdat de stuurhut nog niet afsluitbaar is (iets met geen ramen en deuren) heel veel spullen beneden moeten zetten...dit is de verf die nog boven stond :p
Ongeveer zo'n zelfde hoeveelheid is op de boot gesmeerd en gespoten tijdens de werfbeurt!
En weer in Uitgeest op m'n zwerf-ligplaats...
één van m'n volgende projecten...
2 duims wierpot voor een knappe dekwas / brandspuit / etc.
Dag werf!!! tot over een paar jaar
gelijk een weekendje bij scoutingcentrum De Stierop...
Even een rondje 'de Woude' varen, en op diep water topsnelheid testen...
Dit is met de generator op 1800 toeren, 60Hz dus, maar boven de magische 13km grens
Omdat de stuurhut nog niet afsluitbaar is (iets met geen ramen en deuren) heel veel spullen beneden moeten zetten...dit is de verf die nog boven stond :p
Ongeveer zo'n zelfde hoeveelheid is op de boot gesmeerd en gespoten tijdens de werfbeurt!
En weer in Uitgeest op m'n zwerf-ligplaats...
één van m'n volgende projecten...
2 duims wierpot voor een knappe dekwas / brandspuit / etc.
Re: Oving I - voorheen Germa
Wat is er weer een werk verzet! Geen lekjes in je laswerk? Keurig hoor! Toch een hele ingreep geweest zo
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- paure nesci
- Berichten: 1940
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Oving I - voorheen Germa
Petje af ! Respect !
hier heb je veel plezier van ......
gr Do
hier heb je veel plezier van ......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....