mrb Dorus Rijkers (1923)

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

mrb Dorus Rijkers (1923)

Bericht door Wybe-M »

Afbeelding

Met in de MK een 4 cyl. Deutz-Brons type SBrMV 932 (uit 1921) van 80 pk die in 1936 is omgebouwd naar een diesel (inspuiting) met 100 pk

Meer foto's en info op www.dorusrijkers.nl
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

Als alles loopt zoals gepland zit ik volgende week dinsdag 18 augustus 2009 bij de notaris om de verkoop van de mrb Dorus Rijkers (1923) aan een nieuwe eigenares te regelen.
Ben zo'n 12 jaar bij de boot betrokken geweest, sinds begin 2004 als (tijdelijk) eigenaar. Ben langer eigenaar geweest dan gepland omdat men hier in den Helder goed is in negativisme; gewoon domme botte tegenwerking, onvoorstelbaar. Ik vind het wel mooi geweest en laat aan de nieuwe eigenaresse zich zelf en haar plannen te presenteren. Ik heb er wel vertrouwen in, ook al heb ik er voortaan niets meer mee te maken.

Gelukkig is men buiten Den Helder een stuk positiever.
Afgelopen zaterdag kreeg ik 'zomaar' een fraai model van de boot aangeboden.
Schaal 1:20, lengte dus 91 cm
Bouwer: Karl-Bernd Kollmann.

Afbeelding
Het model bijna klaar
[foto: Karl-Bernd Kollmann]

Afbeelding
Idem.

Afbeelding
De overdracht. Rechts de bouwer Karl-Bernd Kollmann; links ondergetekende.
[foto: Heiko-Thorsten Kaiser]

Afbeelding
Het komplete model bij mij thuis op de pianola.
[foto: Wybe van der Wal]

Afbeelding
Een helaas veel te jong gestorven kameraad, Sebastian Jackobs, bleek begin dit jaar al een figuurtje gemaakt te hebben die de boot tjet. Dat figuurtje heet nu Jackob en is een bijzonder souvenir.
[foto: Wybe van der Wal]
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Gebruikersavatar
Koos
Berichten: 19
Lid geworden op: ma dec 17, 2007 11:39 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Koos »

Da's ontroerend, Wybe!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Prachtig!
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

De bouwer van mijn statische model (Karl-Bern Kollmann) heeft van dit model een mal gemaakt.
Daaruit heeft hij voor zichzelf een tweede, varend, model gemaakt. [Zoek de verschillen !!]
Dat heeft ondertussen proefgevaren en afgelopen zondag bij stormachtig weer voor het echie gevaren op een flink meer. Karl-Bernd heeft nog wel even getwijfeld of hij het wel aandurfde. Maar de boot voer prachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
[Alle foto's: Karl-Bernd Kollmann]
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Erg mooi!

De vaareigenschappen lijken erg goed!
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Wybe-M »

Na een tijdje bootloos te zijn geweest heb ik onlangs het bootje van mijn (overleden) vader overgenomen.

Het is een visbootje van het type Shetland 535 met (helaas) een bbm.

Afbeelding


Nu kan ik af en toe met mijn zoons als herinnering de tochtjes maken die we met mijn vader in het waterrrijke ZW-Fryslan maakten. Hij was stokdoof en had geen last van de herrie van de bbm.

Ik wil haar ook af en toe meenemen (op de trailer) naar Den Helder om bijv. eens naar de Razende Bol te gaan, de zandbank voor Den Helder. Een zondagmiddagsuitje voor Heldernaren met een bootje.

Afbeelding
De Razende Bol voor Huisduinen/Ouwe Helder. Aan de bovenrand een stukje van De Hors (Texel).

Het Molengat (tussen De Hors en De Razende Bol) verzandt steeds meer. Onlangs heeft men daarom de verlichte boeien vervangen door onverlichte. Steeds minder schepen kunnen hier nog varen.
In het verleden was De Hors ook een zandbank die naar Texel gewandeld is, net als de plaat Onrust die rond 1910 heelde met Texel. Dat staat de Razende Bol ook te wachten, het is al een onderdeel van de gemeente Texel.
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: mrb Dorus Rijkers (1923)

Bericht door Wybe-M »

Ik heb een nieuw (model)bootje. Deze is varend.
Ik had dit model van de zeer historische mrb Zeemanshoop vorig jaar al eens gezien. Het is gemaakt door Pieter Bakker van Urk.
En nu stond het zomaar op marktplaats.nl. Dat vond ik te grof voor zo'n mooi model, dus de maker maar eens gebeld dat dit niet zou mogen. We zijn het daarover eens geworden.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Zaterdag 7 mei a.s. is het Nationale Reddingbootdag. Dan zijn bijna alle KNRM-stations geopend voor het publiek. als je donateur bent of wordt kun je ook meevaren. Dat kan ik je aanraden.

Op deze dag mag ik dit model ophalen in De Lemmer.
Dat is heel speciaal op deze zaterdag in begin mei.
In mei 1940 vertrok de boot uit Scheveningen naar Engeland met een aantal studenten uit Delft en een aantal Joden. Met veel geluk hebben ze Engeland bereikt.
De boot heeft in WO II inn engeland dienst gedaan en is totaal uitgewoond teruggebracht naar Nederland en bij de Rijkswerf in Den Helder weer opgeknapt.


Afbeelding

Na terugkeer uuit Engeland


Afbeelding


Deze boot is ook beroemd vanwege de redding van een aantal opvarenden in 1938 van de SCH 102 Maarten op de buitenkant van de Noorderpier te Scheveningen. Zo'n beetje de eerste gefotografeerde redding.

Voor meer foto's over deze boot, zie http://media.dorusrijkers.nl/album83

Zo'n boot hoort toch niet op marktplaats?
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: mrb Dorus Rijkers (1923)

Bericht door Wybe-M »

Er ia een engelsman die (zonder enige kennis van het nederlands) gigantisch veel (nieuwe) informatie over de vlucht naar Engeland in mei 1940 boven water gekregen. O.a. foto's van de aankomst van de Zmh bij een brits oorlogschip.
Zie http://www.holywellhousepublishing.co.u ... shoop.html


Afbeelding

De vluchtelingen van de Zeemanshoop a/b HMS Venomous (mei 1940)
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Wybe-M
Berichten: 25
Lid geworden op: di dec 04, 2007 9:15 pm
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: mrb Dorus Rijkers (1923)

Bericht door Wybe-M »

Indertijd heb ik op dit forum regelmatig gepost over mijn avonturen met de mrb Dorus Rijkers (1923).
Enige jaren geleden heb ik de boot verkocht aan een groep reddingbootliefhebbers, die de restauratie ter hand genomen hebben.
Uitwendig en motorisch is de boot al onder handen genomen, ze vaart weer.
Ik ben er niet meer bij betrokken, maar ik kan me voorstellen dat er bij een aantal deelnemrs aan dit forum wel interesse hiervoor is.

Zie: http://www.dorusrijkers.nl/forum/read.p ... 4#msg-6809 en de voorgaande artikelen in deze draad.

Mooi was het tijdens Sail Den Helder 2013 5 historische en aktuele boten van het station Den Helder/Nieuwediep van de KNRM een ererondje konden varen, met de Dorus voorop.

Zie: http://www.knrm.nl/service/nieuws/?contentID=6BABB1B2 en https://www.facebook.com/media/set/?set ... 487&type=3

Afbeelding

Afbeelding
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Plaats reactie