even voorstellen
Moderators: sailor wim, frank
even voorstellen
Hier is hij dan,Schottelboot ex.RV 172,afmeting 12.80x3.60.Motor GM 6-71 175PK.
Bouwjaar ong 1958,en voor zover ik weet,varen er vier van dit model in Nederland.
Vaartuig heeft gevaren bij de GENIE,en in Lobith bij de Mareschaussee,in 1972 zijn de stuurhutten verbouwdt.
Boot heet nu Valk,ik lees meer dan dat ik schrijf,maar een vindt dit een leuk forum!!
groeten Schottel cq Louis.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: even voorstellen
Is het er zo één schottel, de P44
Groet, Willem.
Groet, Willem.
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: even voorstellen
Hoi Louis,
Ik mocht een keer aan het stuurwiel staan met de nodige bijstand van jou.
Wat een geweld en aparte gebeurtenis daar bijna voor op de neus van jouw schottel.
Het was niet de eerste keer dat ik aan het wiel mocht staan.
Een veel te jong overleden vriend van mij voer ook op de Westeinder met de
http://home.wanadoo.nl/schottelboot/rp64historie.htm
En wat ik nog steeds bijzonder vind maar voor een schottelaar gewoon, is geen keerkoppeling maar een schroefstand aanwijzer.
Gr WIm.
ps. De Valk heeft een geheel andere opbouw dan bv. de P44 en de RP64 weet je misschien waarvoor dit was?
Ik mocht een keer aan het stuurwiel staan met de nodige bijstand van jou.
Wat een geweld en aparte gebeurtenis daar bijna voor op de neus van jouw schottel.
Het was niet de eerste keer dat ik aan het wiel mocht staan.
Een veel te jong overleden vriend van mij voer ook op de Westeinder met de
http://home.wanadoo.nl/schottelboot/rp64historie.htm
En wat ik nog steeds bijzonder vind maar voor een schottelaar gewoon, is geen keerkoppeling maar een schroefstand aanwijzer.
Gr WIm.
ps. De Valk heeft een geheel andere opbouw dan bv. de P44 en de RP64 weet je misschien waarvoor dit was?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: even voorstellen
HOI Wim,allereerst bedankt voor de service!!
ja ,er zit geen keerkoppeling op,maar alleen een koppeling om de motor,in of uit zijn werk te zetten.
De schottel kan je onbeperkt 360 graden rond draaien,dus van vooruit naar achteruit,het stuurwiel 4x rond,is achteruit.
Het is dus belangrijk een beetje behoudend,te manoeuvreren,even snel een klappie terug is er niet bij.
De schroefstand is dus erg belangrijk,dit wordt aangegeven,door twee pijltjes op het stuurhuis.
Er is altijd een pijltje zichtbaar,geeft aan voor of achteruit,en de kant die de pijl aangeeft,is de richting waarheen het schip gaat.
Dit schip is gebouwd,voor personenvervoer,beneden van voor naar achter twee lange banken,waarvan de rug leuning ook horizontaal kon,
met kettingen aan ogen in het plafond,om ook nog veel slaapplaats te bieden.dit in zijn tijd bij de Pontonniers.
Die andere schottels,zijn meer op patrouille gemaakt,hebben wel slaapplekken,maar werden toch meer ingezet per dagdeel.
Nou,dat is het even,mijn tikvinger gaat nu even in de rust groeten schottel
ja ,er zit geen keerkoppeling op,maar alleen een koppeling om de motor,in of uit zijn werk te zetten.
De schottel kan je onbeperkt 360 graden rond draaien,dus van vooruit naar achteruit,het stuurwiel 4x rond,is achteruit.
Het is dus belangrijk een beetje behoudend,te manoeuvreren,even snel een klappie terug is er niet bij.
De schroefstand is dus erg belangrijk,dit wordt aangegeven,door twee pijltjes op het stuurhuis.
Er is altijd een pijltje zichtbaar,geeft aan voor of achteruit,en de kant die de pijl aangeeft,is de richting waarheen het schip gaat.
Dit schip is gebouwd,voor personenvervoer,beneden van voor naar achter twee lange banken,waarvan de rug leuning ook horizontaal kon,
met kettingen aan ogen in het plafond,om ook nog veel slaapplaats te bieden.dit in zijn tijd bij de Pontonniers.
Die andere schottels,zijn meer op patrouille gemaakt,hebben wel slaapplekken,maar werden toch meer ingezet per dagdeel.
Nou,dat is het even,mijn tikvinger gaat nu even in de rust groeten schottel
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: even voorstellen
Schottel,
je foto geeft al antwoord op mijn vraag, leuk schip!
Groet, Willem.
je foto geeft al antwoord op mijn vraag, leuk schip!
Groet, Willem.
Re: even voorstellen
Met dank aan Sailor Wim die naar dit forum verwees.
Even voorstellen: mijn naam Albert.
Al weer 17 jaar varend.
1e boot dongemond kruisertje met bb motor.
2e boot een stalen Polaris van 9.80x3.00 verkocht, half augustus2011. (uitgeklust)
3e ex. RWS schip. 14.40x3.60 schottel uitvoering "SAMBEEK". gekocht eind augustus 2011.
Nieuw project. "zorgen kindje"
vr. gr. Terpstra
Even voorstellen: mijn naam Albert.
Al weer 17 jaar varend.
1e boot dongemond kruisertje met bb motor.
2e boot een stalen Polaris van 9.80x3.00 verkocht, half augustus2011. (uitgeklust)
3e ex. RWS schip. 14.40x3.60 schottel uitvoering "SAMBEEK". gekocht eind augustus 2011.
Nieuw project. "zorgen kindje"
vr. gr. Terpstra
Laatst gewijzigd door sambeek op di dec 06, 2011 8:28 am, 4 keer totaal gewijzigd.
groet Terpstra / SAMBEEK
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: even voorstellen
Hoi Albert,
Welkom op dit forum.
Je was nog niet klaar met je bericht zie ik.
Nou net vroeg ik wat word je vaargebied, maar eerst maar vragen waar je gaat werken aan jouw Sambeek.
Gr WIm.
Welkom op dit forum.
Je was nog niet klaar met je bericht zie ik.
Nou net vroeg ik wat word je vaargebied, maar eerst maar vragen waar je gaat werken aan jouw Sambeek.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: even voorstellen
Hallo Wim,
Onze thuishaven is Eiland van Maurik. (aan de Rijn)
Meestal varen we in onze vakantie richting Friesland.
Weet alleen nog niet of dat in 2012 gaat lukken, gezien ik het schip geheel op z'n kop zet.
Maar hier en daar een matras erin geploft komen we al gauw een heel eind.
Als ik de voorroef maar een meter hebt verlengt, kan ik langzaam aan de binnenkant beginnen.
Werkzaamheden gaan langzaam gezien boot nog gewoon in het water ligt.
Dat betekend dat ik me goed moet voorbereiden alvorens ik de zaag er in zet.
Het scheelt er zit cv in die de boot in no-time heeft warmgestookt.
Onze thuishaven is Eiland van Maurik. (aan de Rijn)
Meestal varen we in onze vakantie richting Friesland.
Weet alleen nog niet of dat in 2012 gaat lukken, gezien ik het schip geheel op z'n kop zet.
Maar hier en daar een matras erin geploft komen we al gauw een heel eind.
Als ik de voorroef maar een meter hebt verlengt, kan ik langzaam aan de binnenkant beginnen.
Werkzaamheden gaan langzaam gezien boot nog gewoon in het water ligt.
Dat betekend dat ik me goed moet voorbereiden alvorens ik de zaag er in zet.
Het scheelt er zit cv in die de boot in no-time heeft warmgestookt.
groet Terpstra / SAMBEEK
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: even voorstellen
Hoi Albert,
Heb je enig idee waarom de stuurhut los is gemaakt van de romp?
Zou dat voor de trillingen zijn of misschien omdat die van aluminium is?
Gr WIm.
Heb je enig idee waarom de stuurhut los is gemaakt van de romp?
Zou dat voor de trillingen zijn of misschien omdat die van aluminium is?
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: even voorstellen
Hallo Wim,
Dat heeft men gedaan om trilling tegen te gaan. (althans wel met die gedachte gang)
Ik vraag me echter af, of dit nou wel z'n verbetering zou moeten zijn.
De trilling is ook afhankelijk van toeren die motor op dat moment draait. dat is bij de meeste schepen het geval.
Sationair draaien van een motor kan soms veel trilling veroorzaken, een klein tikje tegen gashendel en het is over.
ondanks de dempers is dat op dit schip ook nog steeds het geval.
Het heeft in ieder geval niet te maken met stalen onderstel en aluminium opbouw.
Het aanpassen daarin tegen, is wel lastiger geworden. De voorroef weer vast zetten op onderstel lijkt mij niet verstandig
omdat de boel dan tegen elkaar in gaat werken bij trilling (waarschijnlijk)
Dus plaats ik 4 kleinere dempers voor de 2 grote dempers.
De boot ligt op de kop van de steiger gewoon in het water. Daar worden ook de werkzaamheden uitgevoerd.
Er liggen geen boten om me heen, tevens wordt de boel afgeschermd door zijl (kan er over getrokken worden)
en hopen dat ze het een tijdje tolereren.
Als het moet kan ik ook ergens op de plas gaan liggen, heb mijn eigen stroomvoorziening aan boord en kan
ook zo wegvaren als dat nodig zou zijn.
Het is wel heel lastig werken zo, maar ja, je moet wat.
Dat heeft men gedaan om trilling tegen te gaan. (althans wel met die gedachte gang)
Ik vraag me echter af, of dit nou wel z'n verbetering zou moeten zijn.
De trilling is ook afhankelijk van toeren die motor op dat moment draait. dat is bij de meeste schepen het geval.
Sationair draaien van een motor kan soms veel trilling veroorzaken, een klein tikje tegen gashendel en het is over.
ondanks de dempers is dat op dit schip ook nog steeds het geval.
Het heeft in ieder geval niet te maken met stalen onderstel en aluminium opbouw.
Het aanpassen daarin tegen, is wel lastiger geworden. De voorroef weer vast zetten op onderstel lijkt mij niet verstandig
omdat de boel dan tegen elkaar in gaat werken bij trilling (waarschijnlijk)
Dus plaats ik 4 kleinere dempers voor de 2 grote dempers.
.sailor wim schreef: maar eerst maar vragen waar je gaat werken aan jouw Sambeek.
Gr WIm.
De boot ligt op de kop van de steiger gewoon in het water. Daar worden ook de werkzaamheden uitgevoerd.
Er liggen geen boten om me heen, tevens wordt de boel afgeschermd door zijl (kan er over getrokken worden)
en hopen dat ze het een tijdje tolereren.
Als het moet kan ik ook ergens op de plas gaan liggen, heb mijn eigen stroomvoorziening aan boord en kan
ook zo wegvaren als dat nodig zou zijn.
Het is wel heel lastig werken zo, maar ja, je moet wat.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: even voorstellen
dat de bovenbouw op rubbers word gezet bij zo`n klein schip is vreemd,ik heb het nog nooit gezien, zoonlief vaart op een nieuwe tanker de `grevelingen` en daar is de gehele woonruimte samen met de hefbare stuurhut op rubbers gezet, zeer ingenieus gedaan en helemaal trillingsvrij, en vrij normaal bij grote/nieuwe schepen.
http://www.vlootschouw.nl/2/index.php?m ... ip_id=1588
http://www.vlootschouw.nl/2/index.php?m ... ip_id=1588
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Re: even voorstellen
Hallo Wout,
heb ik alleen niet terug kunnen vinden in begroting des tijds. Men had het alleen over trilling.
Het zit er wel op uh, tussen.
RWS schip, ambtenaren. Misschien heeft het te maken dat boot in explosieve gaswolken mocht varen?sambeek schreef:Dat heeft men gedaan om trilling tegen te gaan. (althans wel met die gedachte gang)
Ik vraag me echter af, of dit nou wel z'n verbetering zou moeten zijn.
heb ik alleen niet terug kunnen vinden in begroting des tijds. Men had het alleen over trilling.
Het zit er wel op uh, tussen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: even voorstellen
Dat is wel grappig! Daar heb ik vorig jaar nog aan gewerkt en zie hem volgens mij regelmatig langs stomen op de Maas/Amer. Leuk dat de wereld zo klein kan zijnwout.bij schreef:dat de bovenbouw op rubbers word gezet bij zo`n klein schip is vreemd,ik heb het nog nooit gezien, zoonlief vaart op een nieuwe tanker de `grevelingen` en daar is de gehele woonruimte samen met de hefbare stuurhut op rubbers gezet, zeer ingenieus gedaan en helemaal trillingsvrij, en vrij normaal bij grote/nieuwe schepen.
http://www.vlootschouw.nl/2/index.php?m ... ip_id=1588
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 493
- Lid geworden op: wo jul 10, 2013 10:55 am
- Locatie: IJmuiden
- Info: Beenhakker kotter "Onze Jan"
Afmetingen: 10.50x3.40
Bouwjaar: 1970
Voortstuwing:Daf 575 108pk
Mijn project
http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... f=7&t=1453
Re: even voorstellen
Schottel,
Heb je schip bekeken.
Ziet er mooi uit,zeg!
Mocht je een keer op de Westeinder varen, dan zie ik je niet over het hoofd.
Gr Willem
Heb je schip bekeken.
Ziet er mooi uit,zeg!
Mocht je een keer op de Westeinder varen, dan zie ik je niet over het hoofd.
Gr Willem
Beter een anker kwijt dan het schip.