verloop ombouwen Sambeek RWS73

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Afbeelding
zoals eerder vermeld de keuze mogelijkheid om bilg water naar buiten of in jerrycan
te lozen. :D
Afbeelding
dit stuk moet er weer tussen uit.
Afbeelding
oude lasnaden zoeken, dus schoon slijpen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Boekel »

sambeek schreef:Hallo,

nee PUR of PIR bedoelde ik niet.
Ik denk een soort tectyl.
Een beetje later reactie, maar toch:

Geen tectyl gebruiken in machinekamer, dat lost op met olie / diesel / etc.
(Daarom ook geen vlakkenvet e.d. wat lekker werkt is de 2 componenten (bilge) verf speciaal voor machinekamers, maar waarschijnlijk zijn er nog wel 100 dingen die je goed kunt gebruiken)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Boekel »

sambeek schreef:Afbeelding
dit stuk moet er weer tussen uit.
Afbeelding
oude lasnaden zoeken, dus schoon slijpen.
Ik kon even niet terugvinden wat je er nu tussenuit gaat halen (en waarom)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Men heeft in het verleden de voorroef ingekort. Er een stuk tussenuit gehaald, met gevolg voorzijde te smal was, omdat deze simpel naar achter geplaatst werd. Daar is een stuk van +/- 12 cm tussen gezet (verbreed) om dat deel passend te maken op nieuwe situatie.
Dat deel moet er weer tussenuit om gangboord loopbaar te houden. Stelt uiteindelijk niet veel voor, slijptol er in en weg is het weer. De boel weer aan elkaar lassen en klaar is kees.
Er komt nog een nieuw stuk tussen (het verlengen) van ongeveer 1.30mtr. (het terugbrengen in oude situatie)
Het weer zit alleen niet erg mee. (Boot ligt buiten aan de stijger) zoals het weer afgelopen week was laat ik hem liever nog dicht zitten.
Zoveel mogelijk voorbereidend werk gedaan zoals doorslijpen van spanten, oude zware steunen met trillingdempers weggehaald en dergelijke. (van binnenuit)
De pech is echter, dat momenteel het water snel stijgt waardoor ik volgende week hoogstwaarschijnlijk niet meer op de boot kan komen.
Helaas heb ik niet de mogelijkheid de boot ergens binnen te leggen. Dan had het werk waarschijnlijk twee weekjes in beslag genomen. Nu moet ik een stuk omslachtiger te werk gaan en is het vrij lastig.
Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Boekel »

Duidelijk!
in de wind alu lassen is ook niet echt handig ;)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Het ene nog niet af of het andere al weer in je hoofd. :?
Ik zit er aan te denken een boegschroef te plaatsen. De voorkeur (denk ik) gaat uit naar een hydraulische.
Nu zit er al een pomp op de hoofdmotor voor versterken van schottel besturing.
Zou ik deze ook kunnen gebruiken voor de boegschroef?
Maak er wel een foto van. Ik vind het alleen z’n klein ding (de pomp)
Iemand ideeën of adviezen? :idea:
Duco boegschroeven is dat een goed adres? :?:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik zou je willen adviseren om eerst te kijken hoeveel Pk je nodig hebt.
En dan welke uitvoering elektisch of hydraulisch.
Misschien kan je motor bv. geen 10 Pk meer leveren bij stationair toerental.
Omdat de stuurbekrachtiging en de keerkoppeling al Pk's kosten.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door schottel »

Hoi Sambeek,leuk om je verbouwing te volgen,maar een boegschroef in een schottelboot? :mrgreen: :mrgreen:
Dat lijkt mij een zeer overbodige luxe!! Sailor wim had het kunnen weten,hij heeft gezien hoe het gaat zonder boegschroef.
Kan me wel voorstellen dat je het overweegt,nu alles open ligt.
Het zal ook best wel eens handig zijn,maar ik weet zeker dat als je wat meer aan je schottel gewend bent,je later zal zeggen,dat was toch echt niet nodig geweest!! :oops:
Maar wat is wijsheid? groeten en succes met de verbouwing
Schottel.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sailor wim »

Hoi Louis,
Ja je vaart messcherp met jouw Valk dat heb ik gezien.
En trouwens een schottel in van de bouw af al voorzien van een "hekschroef'" nietwaar :)
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

schottel schreef:Dat lijkt mij een zeer overbodige luxe!! Sailor wim had het kunnen weten,hij heeft gezien hoe het gaat zonder boegschroef.
Schottel.
Eigenlijk heb je wel gelijk, ondanks ik er niet veel ervaring mee heb ging het vorig jaar best aardig.
Het enige waar ik een beetje mee zit, is tijdens koude start (wel warmgedraaide motor) de schroef aardig blijft draaien waardoor elk stuurbeweging die je maakt het schip op reageerd. (als de olie warm genoeg is van de kopp. eigenlijk geen last) en in kleine havendjes met dure yachten om me heen... :oops: trek ik daar liever geen strepen op. :(
Nu kan ik wel een 'beetje' :roll: varen, heb hem al in kleine gaatjes gekregen zonder schade.
Eigenlijk, als ik eerlijk ben, is het ook wel leuk 'spelen' zonder boegschroef. :)
Nog maar eens een paar nachtjes over slapen. Voorlopig is ie toch nog niet klaar.
groet Terpstra / SAMBEEK
schottel
Berichten: 127
Lid geworden op: di jun 15, 2010 10:33 pm
Locatie: amstelveen-westeinder

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door schottel »

Een pak van mijn hart!!!!!
Het is juist leuk ,je boot daar te leggen waar je wilt,zonder die welbekende herrie uit het vooronder! :wink: :wink:
Je zou denk ik ,ook een van de eerste schottels zijn met boegschroef,als ze nodig waren,hadden ze er al lang ingezeten!
Maar dat is mijn mening,en die ruil ik graag in voor een betere.
Je moet het maar zien als een beetje dollen, succes Schottel.
Nog even iets anders,wat het allemaal een stuk simpeler maakt,op mijn boot heb ik middenbolders gezet,bij afmeren
heb je met een (1)touwtje,je hele boot vast,ook in sluizen ,wachten bij bruggen enz.
En kan je daarna op het gemakje,de andere lijnen verzorgen.
Op deze manier,is het ook heel eenvoudig,de boot alleen te varen.
Laatst gewijzigd door schottel op wo jan 11, 2012 12:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door wout.bij »

als ik met mijn boot ergens in een haven lig is het voor mij, en ik denk voor velen, een vermaak als je er weer een ziet aankomen met een boegschroef-hekschroef-en een afstandbediening om de nek-een stuk of 10 stootwillen aan beide kanten en een herrie van hier tot gunder en vaak gaat het helemaal nergens om, het is gewoon een kwestie van even logisch denken en anticiperen (vooruitdenken) als je bijv. weggaat met harde wind en je ligt aan lagerwal gebruik dan je touwen op de juiste manier en ga het eens oefenen, je hoeft je daar echt niet voor te schamen integendeel als het lukt zie je de meesten alleen maar denken , kon (durfde) ik dat maar, het gaat bij mij ook wel eens minder mooi maar als je kalm blijft lukt het altijd. :wink:
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Vorige boot toevallig wel een boegschroef(zat er al op) eigenlijk nooit zo gebruikt. Meestal aanleggen zonder.(eerlijk is eerlijk hij stond wel stand by) :P
Inderdaad, er zijn er veel die al boegschroevend de bocht om gaan :oops: en is voor mij ook wel vermakelijk :lol: :lol:
Dat wil niet zeggen dat er bij mij ook nooit eens een klein missertje :mrgreen: tussen zit.
Paniek zweet heb ik +/- 15 jaar geleden al achter me gelaten. 8)
schottel schreef:Nog even iets anders,wat het allemaal een stuk simpeler maakt,op mijn boot heb ik middenbolders gezet,bij afmeren ....
Zo deden we dat ook op onze vorige boot, op de Sambeek zitten ze nog niet. Komen er wel op maar moet ze nog maken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door Boekel »

Iemand bij Scoutingcentrum de Stierop heeft een nieuwe motor aan zijn schottel gehangen, met een keerkoppeling (standaard scheepsmotor zegmaar), dat maakt het varen met een Schottel nog veel makkelijker... Bij eventueel hermotoriseren iets om over na te denken.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: verloop ombouwen Sambeek RWS73

Bericht door sambeek »

Boekel schreef:Iemand bij Scoutingcentrum de Stierop heeft een nieuwe motor aan zijn schottel gehangen, met een keerkoppeling (standaard scheepsmotor zegmaar), dat maakt het varen met een Schottel nog veel makkelijker... Bij eventueel hermotoriseren iets om over na te denken.
Er is geen keerkoppeling nodig bij een schottel (of eigenlijk helemaal niet van toepassing)
Je schroefas blijft nl. altijd de zelfde kant op draaien.
Je hebt alleen vooruit en een neutraal. (electromagnetische koppeling)
Ik vraag me echter af, als je het systeem geheel nieuw moet aanschaffen (met al benodigde aanpassingen) of het nog allemaal te betalen is. Ik ben bang dat het aardig in de papieren gaat lopen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Plaats reactie