Aak- Scouting Hank

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Ik hield elders al een verslagje bij, zal hem ook hier plaatsen :)

De Aak is het oudste bootje binnen onze vloot. Ze is ondertussen al ouder dan 100 jaar en heeft in die tijd veel voor ons gedaan.

Ook de laatste jaren is ze ondanks haar staat nog veel gebruikt. Het gebruik is zelfs gestegen samen met het leden aantal van de groep.

Maar meer leden betekent voor de vrijwilligers minder tijd. Dus ook minder tijd voor onderhoud met als resultaat het verdwijnen van de verf en het houtwerk. Als we te veel spullen of kinderen vervoeren loopt het bootje vol via twee gaten net boven de waterlijn. Triest verhaal :P

Afbeelding
Een van de lekken naast de motor bun

Het scheepje is hiermee niet alleen haar schone uiterlijk verloren, maar ook haar doel: het bieden van een veilige speelomgeving aan onze leden en het ondersteunen van het Scoutingspel. Voor ons een goede rede om haar eens flink onder handen te nemen! En wil je weten hoe dat gaat? Houd scheepspraet dan goed in de gaten :wink:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

:arrow: Oke, leuk zo'n project, maar wie is nou de Aak?

Onze vloot bestaat dus uit 6 vletten, sleepboot de Ran en het aakje in kwestie.

Het aakje wordt voornamelijk gebruikt om de kids te begeleiden en om kinderen en spullen te vervoeren. Ze is 8 meter lang, 2 meter breed en de diepgang zal tussen de 20 en 30 centimeter liggen. Dankzij de diepgang is ze dus erg geschikt voor de Biesbosch, ons vaargebied.

Vroegâh, toen er nog hard in de Biesbosch gewerkt werd er veel gebruikt gemaakt van dit type bootjes. Het waren brede ondiepe platbodems die uitermate geschikt waren voor het vervoer van lichte bovenlasten door de ondiepe Biesboschkreken. Tot ongeveer 1925 werden de aken op de scheepswerfjes rond de Biesbosch voor de riet- en griendbazen gebouwd. Rietaken waren in die tijd de meest bekende kleinere beroepsschepen die in de Biesbosch en bij gorzen en grienden in het Benedenrivieren gebied in gebruik waren. Echter is dit geen rietaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je meer foto's wilt zien klik je maar even hier.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Afgelopen zaterdagochtend zijn we begonnen met het project. Als eerste zou het aakje het water uit gehaald worden om daarna gelijk afgespoten te worden. Ik ben benieuwd naar de staat van het vlak..

Afbeelding
Zo ging ze het water uit (onze sleper op de achtergrond).

Helaas hadden we de avond er voor een erg gezellig feestje. Met een uur vertraging (niemand had een wekker gezet :P) en veel wind met nog meer regen was het geen leuke start van het project.

Afbeelding
Vanaf de andere kant gezien.

Nou, na die moeilijke start mag het wel een beetje mee gaan zitten. Door de regen en wind struinen op een lege maag is namelijk niet mijn favoriete bezigheid. Maar helaas.. De hogedrukreiniger bleef dienst weigeren en dus kon ze pas maandag afgespoten worden en daarna pas de loods in. Tot die tijd ligt ze er zo bij:

Afbeelding

Onee, toch niet! Want al het houtwerk hebben we er uit gehaald en op de enige echte Scouting Manier opgeruimd:

Afbeelding

Vanaf maandagavond (pakjes avond) begint het staalwerk, ik ben benieuwd!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Vandaag eigenlijk de echte start aan het staalwerk van de Aak, gisteren hadden we een MIG/MAG apparaat bij maar dat was niet opgewassen tegen het smerige, koolstofrijke staal. De motor bun is er uit en het dolboord is al wat opgelast. We gaan de goede kant op!

Afbeelding
Eerste de kuip maar schoonmaken en het regenwater er uit, wat trouwens nog best veel was!

Afbeelding
De oude motorbun, deze is te klein voor de nieuwe buitenboordmotor (4-slag = groter)

Afbeelding
Er uit met dat ding en een nieuwe, verbeterde versie er in B)

Afbeelding
Ook een stuk van het vlak dat er voor zit is dusdanig rot dat het er uit moet :(

Afbeelding
Oja, met alleen rutiel elektrodes is het best lastig lassen aan zo'n oud ding. Het is net alsof je smeltbadje van je weg rent :P

Afbeelding
Mijn vingers passen tussen het dolboord en hoeklijntje..

Hier ben ik niet blij mee.. De roest heeft de boel zo ver uit elkaar geduwd dat mijn vingers er tussen passen. Dit wordt nog een serieus probleem ben ik bang..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Foto's had ik al wel terug gevonden op m'n laptop, nu de camera nog :P

Werken aan de Aak in de Sinterklaas week. De oude motor bun is er helemaal uit en het nieuwe achterschot zit er al in. Het vlak is een tijd terug gedubbeld en was op sommige plaatsen toch al weer zo dun dat het vervangen mag worden. We vinden steeds meer werk.. YAY!

Afbeelding
Hier een beetje spontane rot op de boeg, ik snap er niets van? Er zit geen spantje achter en dat stuk ligt nergens tegen aan in de haven. Maar het is toch ver ingevreten, iemand een idee?

Afbeelding
De motorbun is er uit geslepen. Het vlak is een aantal jaar terug al vervangen/gedubbeld maar ondertussen ook al weer wat dunner geworden :stupid:

Afbeelding
60 mm naar voren is het vlak gelukkig alweer dikker..

Afbeelding
Stuk vlak waar de motor bun aan vast zat

Afbeelding
De oude motor bun is er dus uit. Hier willen we nu een schotje in lassen en dan de zijkanten van de nieuwe bun dicht lassen om rot te voorkomen en omdat het praktischer is. Zo krijg je twee luchtkastjes zeg maar ;)

Afbeelding
Malletje van het schot

Afbeelding
Uitslijpen met van die fijne steekschijfjes

Afbeelding
En tjakka! Lijkt makkelijk, maar ondanks dat de mal perfect paste had de plaat er minder zin in ;) En de huis is her en der zo dun dat we er met regelmaat door heen gingen. pff..

Afbeelding
Dunne plekken op het dolboord worden ook opgelast

Afbeelding
Arjan doet z'n stinkende best een sleepoog er op te lassen

Afbeelding
en uiteindelijk wordt al het harde werk beloond :) En dat is nog niet alles..

Afbeelding
Want je krijgt er echte Scouting Mayo bij! Die overigens nog best goed smaakte ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

En straks op z'n kop om het vlak te doen?

Maken jullie wel een toegangsmogelijkheid in de luchtkastjes? als er water in lekt gaat het juist hard met de roest.

Succes met klussen!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Ze gaat nog ondersteboven ja :)

Die luchtkastjes worden erg klein, maar we willen er wel iets van plug in maken zodat we er olie in kunnen gieten en kunnen controleren.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

In de week van 9 december vonden de laatste voorbereidingen plaats in de haven zodat de Aak naar De Waal BV kon worden gebracht. Zo zijn er onder andere de schotjes voor de nieuwe motor bun er in gelast.

Afbeelding

Daarna, op 13 december is het scheepje opgeladen en richting Werkendam gegaan. Ze ligt nu bij De Waal BV.

Afbeelding
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Een week later zijn we bij De Waal begonnen. We hebben het potdeksel (wat er van over was) er af geslepen en een paar stukken dolboord. Er zullen nog wat langere stukken dolboord uit gaan zodat we een mooi strak geheel terug kunnen plaatsen. Hopelijk gaat het terugplaatsen net zo gemakkelijk als het slopen ;)

Afbeelding
De Waal is denk ik het meest bekend van de in de productie van: schroefasinstallaties, schroefasseals, stuurmachines, roeren en autokranen en nog meer van die dingen. Hier zie je het binnenwerk van een roer met de Aak op de achtergrond. Wat lijkt dat ding ineens klein. Wel leuk dat er regelmatig wachtschepen bij dit bedrijf liggen, nu ligt de Volharding er :)

Afbeelding
We gaan het potdeksel er af halen dus lassen we er eerst hoeklijnen in om vervorming te voorkomen.

Afbeelding
Dat is al een stukje zonder potdeksel..

Afbeelding
Waarom moeten er stukken dolboord uit? Nou daarom..

Afbeelding
Waarom moest het potdeksel er ook al weer af? :P..

Afbeelding
Het resultaat na een avondje slopen

Meer foto's op hankjongeren.nl
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

In de laatste week van 2011 hebben we ook aan de Aak mogen werken. Het dolboord is nog wat verder gesneuveld en we kijken of het mogelijk is om het gehele berghout te vervangen. Een optie is om een lengte pijp door midden te slijpen en deze over het halfrond heen te lassen.

Wat ik ook zeer zeker de moeite waard vind om te vermelden is dat we op een gegeven moment a'la minute staal nodig hadden. We hebben toen een belletje gedaan naar Metaal Service Altena welke meteen het halve land af reisde om het juiste materiaal te vinden en het de volgende dag nog doneerde. Hiermee verdween er een flinke last van m'n schouders en kunnen we lekker door klussen &:&

Afbeelding
Hier halen we een lengte pijp door de midden om te kijken of het lukt deze mooi over het halfrond heen te lassen. We hebben natuurlijk eerst een klein stukje geprobeerd ;)

Afbeelding
Zoals je ziet missen we een stukje dolboord..

Afbeelding
En hier plakken we een nieuw stukje terug.

Afbeelding
Zo, en eens kijken of ik vanavond een kiekje kan maken van het resultaat!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

Waarom niet het oude plathalfrond verwijderen en nieuwe erop terug? nu ga je weer ellende verbergen waar water in komt te staan...

Super dat jullie een goede locatie gevonden hebben voor het klussen, en dat het materiaal geregeld kon worden!
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Mijn budget laat geen nieuw halfrond toe en ik heb nog geen bedrijf bereid kunnen vinden om dit te doneren. Ik ben het er mee eens dat het een betere oplossing zou zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

Ik geloof niet dat het veel in geld zal schelen, buis is veel duurder per kg dan (plat-) halfrond.

Ik weet niet wat ze nu kosten, maar in 2006 had ik 24 meter plathalfrond 50x13 voor 111 euro,
stralen / menie was 9 euro extra (altijd laten doen!!)

Beter nu alles goed doen dan over 5 jaar weer schade herstellen!
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door paul »

Is nu iets duurder hoor ,voor dat geld krijg je nu 6 meter , van die maat.
Maar dan heb je wel een stuk materiaal.
gr Paul
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

jaja, er valt ook nog over te praten. Maar we moeten deze maand waarschijnlijk naar het staalbedrijf en dan moet het af zijn. Als we het halfrond er af halen moet het op dezelfde plek terug komen. Het dolboord en de huid zijn op die plaatsen erg dun door het water wat er op is blijven staan. Dit geld voor de gehele lengte. Als we de halve pijp er over heen lassen komt de las op een plek met veel meer vlees. Bovendien hebben we de lengtes pijp gratis gekregen.

Stel dat ik het voor elkaar krijg om het stralen (alweer) uit te stellen dan denk ik er nog een keer over na want ook ik zie liever nieuw halfrond :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie