Aak- Scouting Hank
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Aak- Scouting Hank
Hoe groot is het halfrond nu? wellicht is een maatje groter mogelijk, val je ook over de dunne plekken heen.
(Beter is natuurlijk alle dunne stukken te vervangen...maar als ik de foto's zo zie doen jullie dat al)
Wellicht kun je de pijp bovenop het boeisel lassen ipv de hoeklijn (potdeksel), dat zit ook prettiger als je met je rug tegen de rand aan leunt (maar minder lekker als je bovenop de rand zit...)
(Beter is natuurlijk alle dunne stukken te vervangen...maar als ik de foto's zo zie doen jullie dat al)
Wellicht kun je de pijp bovenop het boeisel lassen ipv de hoeklijn (potdeksel), dat zit ook prettiger als je met je rug tegen de rand aan leunt (maar minder lekker als je bovenop de rand zit...)
Re: Aak- Scouting Hank
Ja, daar heb ik over nagedacht. Feit blijft dat het bootje deze maand gestraald moet worden en het budget beperkt is. We kunnen ook maar 1 (soms 2) keer per week bij het bedrijf terecht.
Het liefst had ik het gehele dolboord vervangen en er nieuw halfrond op gezet. Helaas moeten we door deze beperkingen een minder goede oplossing kiezen.
Het liefst had ik het gehele dolboord vervangen en er nieuw halfrond op gezet. Helaas moeten we door deze beperkingen een minder goede oplossing kiezen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Aak- Scouting Hank
Maargoed, we hebben afgelopen week weer hard gewerkt ze begint alweer op een echte boot te lijken.
Zo zijn we begonnen aan het nieuwe potdeksel (hoeklijn 40x40) en dat ging eigenlijk best wel goed
Ondertussen een stuk dolboord opgemald..
En terug gezet (inmiddels zijn de lijmklemmen vervangen door prachtige lassen )
Ziet er al beter uit toch?
Maar het hoeklijn ging ook niet vanzelf.. daar was best wel wat kracht voor nodig..
Het resultaat mag er wezen:
Dat was best een productieve avond. Nu hopen dat de andere kant net zo soepel gaat
Zo zijn we begonnen aan het nieuwe potdeksel (hoeklijn 40x40) en dat ging eigenlijk best wel goed
Ondertussen een stuk dolboord opgemald..
En terug gezet (inmiddels zijn de lijmklemmen vervangen door prachtige lassen )
Ziet er al beter uit toch?
Maar het hoeklijn ging ook niet vanzelf.. daar was best wel wat kracht voor nodig..
Het resultaat mag er wezen:
Dat was best een productieve avond. Nu hopen dat de andere kant net zo soepel gaat
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Aak- Scouting Hank
Afgelopen vrijdag eigenlijk meer gepraat over het project dan er aan gewerkt, maar uiteindelijk zitten beide hoeklijnen hartstikke vast en in vorm. Het strookt al behoorlijk dus daar hebben we niet veel werkt meer aan
Zo'n lijntje wil niet vanzelf. Beetje warm stoken maakt het een stuk gemakkelijker..
Het laatste stukje..
en tadaaa!
Zo'n lijntje wil niet vanzelf. Beetje warm stoken maakt het een stuk gemakkelijker..
Het laatste stukje..
en tadaaa!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Aak- Scouting Hank
Mooi wark!
Groet, Karel
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Aak- Scouting Hank
Afgelopen dinsdag hebben we hard doorgewerkt. Aan alle twee de kanten is de pijp over het halfrond gezet en dit ziet er bijzonder strak uit. Ook zijn we begonnen aan de triangels van de nieuwe bankjes. Deze bankjes komen langsscheeps en moet demontabel zijn. Productieve avond!
Halve pijp buigen
De nieuwe roeren staan er naast
Voor op de boeg
De andere kant
Beginnen aan de bankjes
Zoiets moet het worden. Vastbouten met vleugelmoeren zodat we ze makkelijk kunnen verwijderen? We denken er nog even over na
Halve pijp buigen
De nieuwe roeren staan er naast
Voor op de boeg
De andere kant
Beginnen aan de bankjes
Zoiets moet het worden. Vastbouten met vleugelmoeren zodat we ze makkelijk kunnen verwijderen? We denken er nog even over na
Laatst gewijzigd door dconel op vr jan 13, 2012 11:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Aak- Scouting Hank
Mooie klemmetjes! (niet op je tenen krijgen...)
Waarom wil je de bankjes kunnen verwijderen? ze nemen geen vloeroppervlak in...
In onze sleper hebben we ook klapbare bankjes, maar we hebben ze nog nooit ingeklapt eigenlijk...tis wel hoop extra werk om te maken.
Waarom wil je de bankjes kunnen verwijderen? ze nemen geen vloeroppervlak in...
In onze sleper hebben we ook klapbare bankjes, maar we hebben ze nog nooit ingeklapt eigenlijk...tis wel hoop extra werk om te maken.
Re: Aak- Scouting Hank
Dit bootje wordt erg vaak gebruikt om spullen mee te vervoeren. We gaan regelmatig ergens op kamp en dan wordt ze echt tot op de nok toe vol geladen. Je weet zelf hoe groot de diversiteit aan spullen kan zijn en volgens mij zijn onze kamp en bakskisten net wat hoger dan de bankjes. Al met al lijkt ons gemakkelijk als je de bankjes er met weinig moeite uit kan halen zodat je de spullen toch net wat makkelijker kwijt kan.
Hoe vaak ze er werkelijk uit gaan zal nog moeten blijken
Die oranje klemmen zijn inderdaad erg fijn en über sterk. Ben benieuwt wat zoiets kost..
Hoe vaak ze er werkelijk uit gaan zal nog moeten blijken
Die oranje klemmen zijn inderdaad erg fijn en über sterk. Ben benieuwt wat zoiets kost..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: Aak- Scouting Hank
Mijn punt is dat als je een kist op de vloer zet, dat je niet bij de zitting in de buurt komt tenzij de kist op de huid staat (dus schuin).dconel schreef:Dit bootje wordt erg vaak gebruikt om spullen mee te vervoeren. We gaan regelmatig ergens op kamp en dan wordt ze echt tot op de nok toe vol geladen. Je weet zelf hoe groot de diversiteit aan spullen kan zijn en volgens mij zijn onze kamp en bakskisten net wat hoger dan de bankjes. Al met al lijkt ons gemakkelijk als je de bankjes er met weinig moeite uit kan halen zodat je de spullen toch net wat makkelijker kwijt kan.
Hoe vaak ze er werkelijk uit gaan zal nog moeten blijken
Het is inderdaad wel zo dat je de spullen makkelijker kan pakken zonder het bankje.
Wat we bij onze sloep gedaan hebben bij de laatste 'revisie' is kisten maken onder de bankjes...ideaal zoveel ruimte, en het ruimt lekker op. Je zou ze ook nog op slot kunnen doen...
Dat wil je niet weten denk ikDie oranje klemmen zijn inderdaad erg fijn en über sterk. Ben benieuwt wat zoiets kost..
(goede 'normale' lasklemmen zijn rond de 100 euro geloof ik, maar die vallen in het niets naast deze gevaartes)
Re: Aak- Scouting Hank
Oei oei oei.. een tijdje heel druk gehad en daarom geen foto's geplaatst of genomen. Gelukkig heb ik nu even de tijd om jullie weer op de hoogte te stellen
We zijn gewoon twee dagen in de week bezig geweest en hebben kei hard doorgewerkt. Soms was het erg koud en erg vervelend maar gelukkig zijn onze vrijwilligers van het betrouwbaarste soort &:&
De triangels van de bankjes zijn klaar en kunnen worden afgelast.
De motorbun wordt tot zo zover kan afgelast en dunne plekken gedubbeld. Er zitten rondom de nieuwe bun best wel wat dunne plekken..
Hé? een cadeautje? Een soort van.. Dit is de buitenboordmotor (BBM) die we onlangs hebben aangeschaft. Tijdens het vaarseizoen merkte we al dat deze niet helemaal naar boven kon met een paar beknelde vingers als gevolg. Nu even testen hoe hij het doet in de nieuwe motorbun..
Helaas.. De hele "kont" moet er af om de BBM naar boven te kunnen halen, hij moet nog 10 cm verder naar boven gehaald worden om hem uit dit standje te 'klikken'.
kijk maar..
Ondertussen wordt het dolboord en dergelijke afgelast, gelukkig kan dit met CO2 want dat gaat een stuk vlotter.
De lassen worden ook weer mooi glad geslepen, dit ziet er verrassend goed uit!
Dit is de zijkant van de motorbun, door de vele spantjes hebben we in het verleden veel last van rot gehad. De keuze is gemaakt de zijkanten dicht te maken net als een luchtkas van een lelievlet.
Het opmallen ging me eerst niet zo goed af maar oefening baart kunst. Dit plaatje moet het worden dus maken weer nog eentje voor de andere kant
We zijn gewoon twee dagen in de week bezig geweest en hebben kei hard doorgewerkt. Soms was het erg koud en erg vervelend maar gelukkig zijn onze vrijwilligers van het betrouwbaarste soort &:&
De triangels van de bankjes zijn klaar en kunnen worden afgelast.
De motorbun wordt tot zo zover kan afgelast en dunne plekken gedubbeld. Er zitten rondom de nieuwe bun best wel wat dunne plekken..
Hé? een cadeautje? Een soort van.. Dit is de buitenboordmotor (BBM) die we onlangs hebben aangeschaft. Tijdens het vaarseizoen merkte we al dat deze niet helemaal naar boven kon met een paar beknelde vingers als gevolg. Nu even testen hoe hij het doet in de nieuwe motorbun..
Helaas.. De hele "kont" moet er af om de BBM naar boven te kunnen halen, hij moet nog 10 cm verder naar boven gehaald worden om hem uit dit standje te 'klikken'.
kijk maar..
Ondertussen wordt het dolboord en dergelijke afgelast, gelukkig kan dit met CO2 want dat gaat een stuk vlotter.
De lassen worden ook weer mooi glad geslepen, dit ziet er verrassend goed uit!
Dit is de zijkant van de motorbun, door de vele spantjes hebben we in het verleden veel last van rot gehad. De keuze is gemaakt de zijkanten dicht te maken net als een luchtkas van een lelievlet.
Het opmallen ging me eerst niet zo goed af maar oefening baart kunst. Dit plaatje moet het worden dus maken weer nog eentje voor de andere kant
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Aak- Scouting Hank
Deze week is er veel veranderd. De motorbun is afgelast en de spoiler gemonteerd. Het originele kontje was te klein voor de huidige BBM. Het voordek is voorbereid (voor de timmerman) en boeg verstevigd voor het sleepoog. Een paar dunne stukken gedubbeld en de lasnaden zijn zo mooi glad geslepen dat alleen een vlieg er z'n poten over kan breken. Na deze week komt de afronding van het staalwerk nog dichterbij!
Het 'achterdekje' is klaar en motorbun is afgelast, het ziet er nu al een stuk beter uit
Ja, je ziet het goed. Zoals ik al zei was het vorige kontje te klein voor de huidige BBM. Om de stijfheid er in te houden hebben we dit er op geplakt :fix:
Je ziet het misschien niet zo goed, maar de constructie voorin is aangepast voor de timmerman en de boeg is versterkt voor het sleepoog.
Met aflassen is er hier en daar toch nog een lelijke boggel in het potdeksel gesprongen. Deze zijn natuurlijk ongewenst en worden vriendelijk verzocht om weg te gaan..
En als ze niet weg willen vragen we het gewoon nog een keer wat duidelijker
Het staalwerk zit er bijna op, vrijdag mogen we weer verder!
Het 'achterdekje' is klaar en motorbun is afgelast, het ziet er nu al een stuk beter uit
Ja, je ziet het goed. Zoals ik al zei was het vorige kontje te klein voor de huidige BBM. Om de stijfheid er in te houden hebben we dit er op geplakt :fix:
Je ziet het misschien niet zo goed, maar de constructie voorin is aangepast voor de timmerman en de boeg is versterkt voor het sleepoog.
Met aflassen is er hier en daar toch nog een lelijke boggel in het potdeksel gesprongen. Deze zijn natuurlijk ongewenst en worden vriendelijk verzocht om weg te gaan..
En als ze niet weg willen vragen we het gewoon nog een keer wat duidelijker
Het staalwerk zit er bijna op, vrijdag mogen we weer verder!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Aak- Scouting Hank
Haal je gelijk een groot deel spanning uit het materiaal.
Leuk project hoor (binnen)
Leuk project hoor (binnen)
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm
Re: Aak- Scouting Hank
Geacht mede SCOUTGENOOT!
Je heb, samen met meerdere vrijwilligers, een mooi " staaltje " werk geleverd
Jammer, dat je het vertrouwde model niet kon behouden, nu lijkt het vanuit een bepaald perspektief op een veeschuit, waar boeren hun vee mee overzetten, jij als Biesbosman weet waar ik over praat.
Voor de rest, m'n petje af!
Groet, Willem.
Je heb, samen met meerdere vrijwilligers, een mooi " staaltje " werk geleverd
Jammer, dat je het vertrouwde model niet kon behouden, nu lijkt het vanuit een bepaald perspektief op een veeschuit, waar boeren hun vee mee overzetten, jij als Biesbosman weet waar ik over praat.
Voor de rest, m'n petje af!
Groet, Willem.
Re: Aak- Scouting Hank
Hee Willem, bedankt voor je reactie! Laten we de benaming veeschuit er maar niet inhouden, al zal hij er van de zomer weer wel op lijken met al die kinderen aan boord
Maargoed, een aantal weken geen update gedaan (carnaval is aan deze kant van de rivieren verplicht en Scouting kost gewoon tijd), dus daar gaan we weer:
Na de vorige update hebben we nog even nieuw spantje op het achterschip gezet. "Vroeger" is de voorganger weggehaald en nooit meer teruggekomen.
Bij het nieuwe spantje hoort uiteraard ook een kunstzinnig waterloopgaatje dat er voor zorgt dat er geen water achter blijft staan en zo dus rottigheid voorkomt.
Dit is het sleep-oog voor op de boeg waar we het voorschip voor verstevigd hebben.
En uiteraard een bergje slijpwerk, hier het nieuwe berghout verder afgewerkt.
Dan hadden we nog wat tijd over om te beginnen aan de nieuwe kikkers, de oude kikkers waren niet fijn of simpelweg te klein. Deze zijn gemaakt van rond 12 en moeten wel voldoen. De voorste kikkers worden ook wat hoger terug gelast.
Maargoed, een aantal weken geen update gedaan (carnaval is aan deze kant van de rivieren verplicht en Scouting kost gewoon tijd), dus daar gaan we weer:
Na de vorige update hebben we nog even nieuw spantje op het achterschip gezet. "Vroeger" is de voorganger weggehaald en nooit meer teruggekomen.
Bij het nieuwe spantje hoort uiteraard ook een kunstzinnig waterloopgaatje dat er voor zorgt dat er geen water achter blijft staan en zo dus rottigheid voorkomt.
Dit is het sleep-oog voor op de boeg waar we het voorschip voor verstevigd hebben.
En uiteraard een bergje slijpwerk, hier het nieuwe berghout verder afgewerkt.
Dan hadden we nog wat tijd over om te beginnen aan de nieuwe kikkers, de oude kikkers waren niet fijn of simpelweg te klein. Deze zijn gemaakt van rond 12 en moeten wel voldoen. De voorste kikkers worden ook wat hoger terug gelast.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Re: Aak- Scouting Hank
John kijkt graag moeilijk als hij bezig is..
Het bootjes stond er om bekend dat ze lastig leeg te hozen was. Daarom snijden we aan beide zijde wat grotere waterloopgaatjes in de spanten.
Om droog te kunnen snijden..
Dit zijn de oude kikkers die achterin zaten. Ze waren origineel maar helaas niet sterk genoeg.
Hier zaten ze vast geklonken, de huid is er ook wat dunner.
Dit zijn de kikkertjes die voorin zaten.. Je begrijpt dat dit niet alles was..
De nieuwe kikkers!
En tadaaa, ze zitten. Nu de lasspetters goed weghalen want anders houd je geen lijn meer over.
Ook hebben we er 8 van deze oogjes in gelast zodat het wat aantrekkelijker wordt om de stootwillen te gebruiken
De To-do list, bijna klaar dus!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet