Aak- Scouting Hank

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

28 maart alweer, en voorlopig de laatste keer dat we staalwerk doen! We zijn klaar! Tenminste, als de Aak de straler overleefd zijn we voorlopig klaar met het staalwerk. We hebben dr eens flik opgepoetst en laatste dingetjes afgelast. Plotesling vonden we nog twee gaten in het (oude) vlak en ook deze hebben we braaf dichtgelast. JC Straaltechniek, u bent aan de beurt!

Afbeelding
Het water dat we er uit hoosde zag er gezond uit.. Maar als het goed is zal het niet lang meer duren voordat we er schoon water uit kunne hozen :) Bij JC Straaltechniek wordt het scheepje zowel gestraald als gespoten (2K primer, Sigma 280). Aflakken doen we zelf.

Afbeelding
Snel schoonmaken dus en ondertussen de laatste dingetjes aflassen.

Afbeelding
Het stofzuigen van het vlak kan absoluut geen kwaad. Sterker nog, dankzij het stofzuigen vonden we 2 flinke gaten in het (oude) vlak. Gelukkig zit er een dubbeling onder :)

Afbeelding
Een van de gevonden gaten..

Afbeelding
We bakken er snel nog een laatste postzegel op..

Afbeelding
En hier zat een lelijke deuk welke we er uit gehaald hebben door er een plaatje op te lassen en deze weer gelijk te slijpen aan de rest van het materiaal. Geen foto van het resultaat, maar het ziet er weer strak uit!

Volgende week kan ze waarschijnlijk naar het straalbedrijf. Ik ben benieuwd naar het resultaat..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

Ziet er goed uit!

Mooi buig-apparaat voor de kikkers...moet ik ook eens maken :)

Staat ie normaal buiten soms? dat er weer water in stond?
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Danku :)
Boekel schreef:Mooi buig-apparaat voor de kikkers...moet ik ook eens maken :)
Ja he? Dat is een handig weetje waar ik nog niet bekent mee was. Ik hoop er ook snel een voor mezelf te kunnen maken.
Boekel schreef:Staat ie normaal buiten soms? dat er weer water in stond?
Jup, binnen wordt er hard gewerkt aan roeren en dergelijke en hebben ze helaas alle ruimte nodig. Maar alsnog zijn we erg blij dat we alle spullen en materiaal mogen gebruiken :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door 7kinderen »

Nu las ik dat je een dubbeling aan de buitenzeide heb aangebracht bij de twee gevonden gaten.
Nu is mij juist geleert om deze van binnen uit te dichten, of nog mooier in te lassen.
Het dubbelen van binnen sluit je uit dat er nl tussen het gedubbelde stuk en het oude staal vocht kan blijven zitten.
Daarbij is er onderwater geen of minder zuurstof en zal het dan minder snel opnieuw gaan rotten, roesten.
maar het mooiste is uiteraard inlassen.dan blijft alles glad :D
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

Nee, dat is niet het geval. Het vlak is ongeveer 10 jaar geleden al helemaal gedubbeld. De twee gaten vonden aan de binnenzijde, dus in het "oude" vlak. De dubbelplaat van 10 jaar terug zit er dus nog onder.

Nu hebben we de gaten dus dicht gelast om te voorkomen dat regenwater en dergelijke tussen het oude en het nieuwe vlak komen :)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door 7kinderen »

oke
maar waarschijnlijk zit er nu dus al water tussen de twee platen in.
nooit bang voor rot-roest van binnen uit.
zie nl meestal te laat daar je niets aan de buitenzeide ziet.
ja sorry ben dan een beetje onheils profeet :wink: maar vind dubbelen niet de beste oplossing, mede daar er mischien ook veel onprofcieel wordt gelast of afgewerkt waardoor de meeste gedubbelde huiden gaan golven door dat men oa geen rekening houd met krimp.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

Het is uiteraard niet goed om water achter een dubbelplaat te hebben, maar als het niet ververst (dus goed alle gaatjes dicht) doet het verder weinig qua roest omdat het aanwezige zuurstof na een tijdje op is.

Met vorst kun je je voorstellen dat het niet echt helpt als ijs de platen uit elkaar duwt...

Dus altijd proberen droog te stoken voordat je de gaatjes dicht.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door dconel »

7kinderen schreef:mede daar er mischien ook veel onprofcieel wordt gelast of afgewerkt
:shock:
Boekel schreef:Dus altijd proberen droog te stoken voordat je de gaatjes dicht.
Ik heb er de compressor opgezet en het grootste deel van het water er uit geblazen. Daarna met de flamethrower er overheen en dicht gelast :) Zelf verwacht ik weinig problemen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door wout.bij »

als ik zoiets tegenkom aan de binnenkant dan giet ik net zolang lijnolie in het gat tot ie vol is, maar dat is natuurlijk binnen en droog, ik las het dus ook niet dicht.
op mijn huidige boot kom ik dit gelukkig niet meer tegen, hij is gestraald aan de onder en bovenkant en heel weinig dubbelingen, maar op vorige boten gebeurde het nogal eens. :x
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

wout.bij schreef:als ik zoiets tegenkom aan de binnenkant dan giet ik net zolang lijnolie in het gat tot ie vol is, maar dat is natuurlijk binnen en droog, ik las het dus ook niet dicht.
Hmm ja lassen zou wel een enerverende ervaring zijn dan...ook als er later nog eens iets gerepareerd of gesneden moet worden kan dit een leuk brandje veroorzaken, lijkt met niet zo'n handige methode eerlijk gezegd.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door johan »

[quote="wout.bij"]als ik zoiets tegenkom aan de binnenkant dan giet ik net zolang lijnolie in het gat tot ie vol is, maar dat is natuurlijk binnen en droog, ik las het dus ook niet dicht.

olie is lichter dan water, je sluit het aanwezige water dus op met olie en als er per ongeluk (condens bvb) water bij komt dan verdringt dat een beetje olie. Niet echt aangewezen lijkt me.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door meester »

ik heb wel eens een lekkende dubbele bodem met pur gevuld. het water kwam echt overal vandaan, met een 8 mm boor gaatjes in de binnenhuid geboord en slangetje van de purbus erin. leegblazen tot het ergens boven komt en dn volende sectie.
pur hard uit door water dus het kan goed gaan. hoelang weet ik niet. boot vaart na 10
jaar nog steeds rond
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door Boekel »

meester schreef:ik heb wel eens een lekkende dubbele bodem met pur gevuld. het water kwam echt overal vandaan, met een 8 mm boor gaatjes in de binnenhuid geboord en slangetje van de purbus erin. leegblazen tot het ergens boven komt en dn volende sectie.
pur hard uit door water dus het kan goed gaan. hoelang weet ik niet. boot vaart na 10
jaar nog steeds rond
Heerlijke uitstel van sloop / renovatie - actie :)

Hoeveel boten zullen er wel niet drijven op stukken dakbedekking...
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door wout.bij »

ik had mijn vorige boot gekocht en afgespoten op de wal, toen bleek dat ie nog lekker was dan een vergiet, overal puterosie, het was net een kind die de mazelen had, de aankoopprijs was laag en het model mooi, dus onder de waterlijn helemaal een nieuwe jas aan, 6mm dik en in de tweecomp. menie, ik heb dit op een scheepswerf laten doen, zag er goed uit, alles was dus droog tussen de dubbelingen, toen heb ik er olie in gegoten, en na 13 jaren gedobberd te hebben in dit bootje heb ik hem verkocht, de verzekering heeft hem toen gemeten en hij was nog net zo dik als 13 jaren terug, maar meten is wel plaatselijk natuurlijk.
uiteraard is een stukje erin zetten beter, doch ook veel lastiger, vooral bij een sleepboot waar geen recht stukje plaat op zit is dit ook vele malen duurder.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
7kinderen
Berichten: 34
Lid geworden op: wo dec 21, 2011 9:17 pm
Locatie: enkhuizen

Re: Aak- Scouting Hank

Bericht door 7kinderen »

Boekel schreef:
meester schreef:ik heb wel eens een lekkende dubbele bodem met pur gevuld. het water kwam echt overal vandaan, met een 8 mm boor gaatjes in de binnenhuid geboord en slangetje van de purbus erin. leegblazen tot het ergens boven komt en dn volende sectie.
pur hard uit door water dus het kan goed gaan. hoelang weet ik niet. boot vaart na 10
jaar nog steeds rond
Heerlijke uitstel van sloop / renovatie - actie :)

Hoeveel boten zullen er wel niet drijven op stukken dakbedekking...
Wat dacht je van puur teer
Daar drijft ook nog een leger van schuiten op.
varen is en lust, ontspanning en om heerlijk tot je zelf te kunnen komen
Plaats reactie