Bolschip Onrust

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
onrust
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jan 18, 2012 10:51 am

Bolschip Onrust

Bericht door onrust »

Aangezien wij nieuw zijn op dit forum laat ik dan van de gelegenheid gebruik maken om ons even hier voor te stellen.

Wij zijn Cees en Tien en sinds eind 2009 in het bezit van ons huidige schip Onrust. Dit is een groninger bolschip gebouwd in 1926 bij A. Apol te Wirdum.

Afbeelding
Onrust vaart weg uit Almere

Afbeelding
Onrust in de winter van 2009/2010

Het schip is, voor zover bij ons bekend, tot 1980 in bezit geweest van de bouwers in gebruikt in de verhuur. Er is voornamelijk zand mee vervoerd. Voor zover bekend is er in 1976 een gebruikte Fiat motor van 76 pk in geplaatst en die is in 1981 vervangen voor de huidige Daf 575 motor. Tussen 1980 en 1981 is ons schip verbouwd tot varend woonschip en heeft tussen 1980 en heden 4 eigenaren gehad. Deze eigenaren zijn bij ons bekend maar ik heb verder geen voorgeschiedenis kunnen achterhalen. Ik ga dus uit van het bij ons bekende verhaal.

Wij varen tot nu toe veel in Nederland. Deels omdat hier nog genoeg te zien is voor ons en deels omdat Tien nog steeds werkt en wij dus niet langer dan 4 of 5 weken achtereen vrij kunnen nemen. Maar ondanks dat zijn wij alles bij elkaar opgeteld toch wel een maand of 3-4 van onze ligplaats af. Deze is gelegen in het mooie Noord-Holland. Voorheen woonden en voeren wij op een Friese Bolpraam waarvan bij ons geen geschiedenis bekend was.

Vragen?? Stel ze gerust.

Groet,

Cees
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bolschip Onrust

Bericht door Marie Christina »

Leuk, weer eentje erbij!
Gezellig.

Zeg, die Friese Bolpraam.
Heb je daar een fotootje van?
Mijn vader heeft er ooit eentje zelf opgebouwd en later helaas moeten verkopen.
Wij zijn het schip toen uit het oog verloren.

Aangezien er niet zo heel veel Friese bolpramen opgebouwd zijn, begint het bij mij nu een beetje te kriebelen...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
onrust
Berichten: 11
Lid geworden op: wo jan 18, 2012 10:51 am

Re: Bolschip Onrust

Bericht door onrust »

Afbeelding

Dit is die Friese praam. Eigenlijk geen schip om mee te varen maar we deden het wel ;). En met veel plezier.


Groet,

Cees
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4837
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Bolschip Onrust

Bericht door Marie Christina »

Leuk, schip, maar niet die ik bedoelde.
Bedankt voor de snelle reactie, in elk geval.

Groet;
MC
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Bolschip Onrust

Bericht door sailor wim »

Hoi Tien en Cees,
Welkom op dit forum.
Gr. Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie