Zal me even voorstellen
Moderators: sailor wim, frank
Zal me even voorstellen
ik heb pas een boot gekocht met een schottel ik heb meschien wat hulp nodig bij een aantal dingen want ben niet zo goed thuis in dat systeem.
Mij is vertelt dat het een ex-douane schip is. verder is die in zeer slechte staat wat de verf betreft ik schat dat er al 6 jaar niks aan is gedaan. wonderbaarlijk loopt de motor een mercedes 326 als ik het goed heb onthouden 168 pk 6 cilinder als een zonnetje ik heb een foto van de vorige eigenaar gekregen. zal kijken of het me lukt hem te plaatsen..
heeft iemand tips hoe ik de schottel een beurdje kan geven ?
groetjes uit makkum
Mij is vertelt dat het een ex-douane schip is. verder is die in zeer slechte staat wat de verf betreft ik schat dat er al 6 jaar niks aan is gedaan. wonderbaarlijk loopt de motor een mercedes 326 als ik het goed heb onthouden 168 pk 6 cilinder als een zonnetje ik heb een foto van de vorige eigenaar gekregen. zal kijken of het me lukt hem te plaatsen..
heeft iemand tips hoe ik de schottel een beurdje kan geven ?
groetjes uit makkum
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Zal me even voorstellen
Hoi Douane,
Welkom op dit forum.
www.deschottelboot.nl/overig/techniek/onderhoud/smering
Ook vind je daar een verhaal over onderhoud van Corten staal.
Als je de plaatjes download kan je die op je eigen pc vergroten en "leesbaar"maken.
Gr Wim.
Welkom op dit forum.
www.deschottelboot.nl/overig/techniek/onderhoud/smering
Ook vind je daar een verhaal over onderhoud van Corten staal.
Als je de plaatjes download kan je die op je eigen pc vergroten en "leesbaar"maken.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Zal me even voorstellen
Dankje is er hier meschien ook iemand die me kan helpen hoe de onderkant van deze boot er uit ziet. ik wil hem namelijk in de kraan gaan hangen maar heb geen idee wat ik kan verwachten.
vraag me namelijk af of de schroef enige vorm van bescherming heeft stel ik raak ergens de grond zit dan die schroef/schottel in de grond en heb ik dan schade
mijn excuus voor het vragen vuur
groetjes
Eelke
vraag me namelijk af of de schroef enige vorm van bescherming heeft stel ik raak ergens de grond zit dan die schroef/schottel in de grond en heb ik dan schade
mijn excuus voor het vragen vuur
groetjes
Eelke
Re: Zal me even voorstellen
Eelke,
In de officiele scheepspapieren (tekeningen ed) staat vaak de naam van het vaartuig bij de eerste eigenaar. Ik weet niet waar het schip ligt maar meestal zijn er wel ervaren mensen in de jachthaven die je best een handje willen helpen voor een paar potjes bier of enkele neuten.
Ben ff voor je opzoek geweest naar een foto en misschien iets gevonden war je wat aan hebt. Overigens als het goed is heb je ook een map met tekeningen aan boord staan of gekregen van de vorige eigenaar. daat moet een tekening tussen zitten genaamd dokplan. Als je die laat ziet bij de dokmeester weet hij voldoende.
In de officiele scheepspapieren (tekeningen ed) staat vaak de naam van het vaartuig bij de eerste eigenaar. Ik weet niet waar het schip ligt maar meestal zijn er wel ervaren mensen in de jachthaven die je best een handje willen helpen voor een paar potjes bier of enkele neuten.
Ben ff voor je opzoek geweest naar een foto en misschien iets gevonden war je wat aan hebt. Overigens als het goed is heb je ook een map met tekeningen aan boord staan of gekregen van de vorige eigenaar. daat moet een tekening tussen zitten genaamd dokplan. Als je die laat ziet bij de dokmeester weet hij voldoende.
Re: Zal me even voorstellen
Hallo Douane,
Ik zal eens kijken of ik wat tekeningen heb waar het op aangegeven staat.
Ik zal eens kijken of ik wat tekeningen heb waar het op aangegeven staat.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Zal me even voorstellen
Hoi Douane,je onderwaterschip heeft een V-vorm,en er zit een hak onder je schroef als bescherming.
Op de wal kan je staartstuk eventueel controleren,op vocht in de olie,lekkage (vissnoer wil nog weleens een afdichting stuktrekken)
Even schottelboot op Googlg afbeeldingen intikken.
Enne gekocht in amstelveen? Succes Schottel.
Op de wal kan je staartstuk eventueel controleren,op vocht in de olie,lekkage (vissnoer wil nog weleens een afdichting stuktrekken)
Even schottelboot op Googlg afbeeldingen intikken.
Enne gekocht in amstelveen? Succes Schottel.
Re: Zal me even voorstellen
Hoi douane,
Naar wat ik in mijn papieren kan terug vinden, kun je hem het beste bij de rode pijlen pakken.
Ik weet natuurlijk niet helemaal zeker of onderkant gelijk is aan de mijne, maar waarschijnlijk wel.
Naar wat ik in mijn papieren kan terug vinden, kun je hem het beste bij de rode pijlen pakken.
Ik weet natuurlijk niet helemaal zeker of onderkant gelijk is aan de mijne, maar waarschijnlijk wel.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Zal me even voorstellen
Daar moet je wel even om denken dat je voldoende vrij blijft met achterzijde schip. De schottel is wel je zwakste plek.douane schreef:
vraag me namelijk af of de schroef enige vorm van bescherming heeft stel ik raak ergens de grond zit dan die schroef/schottel in de grond en heb ik dan schade
Als er stenen c.q. rotsen of andere zaken langs de kant liggen, (onder water) wordt je daar niet vrolijk van.
Daar zal je met een vaste schroef ook om moeten denken natuurlijk, maar met een schottel heb je hem misschien eerder te pakken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Zal me even voorstellen
iedereen hartelijk dank ben erg blij met de informatie en foto`s die ik heb gekregen en gezien..
ik kan nu met een gerust hart mijn boot uit het water halen. bedien overigens zelf de kraan me vader heeft een eigen zaakje maar we hebben echt nog nooit dit type schip gezien we waren beetje bang voor die schottel. we hebben ook gehoord dat het een kostbaar iets is om te laten vervange. mocht het mis zijn gegaan in de kraan. vandaar ik dus alle info nodig ben.,. ik hou het hier op de hoogte met de voortgang van me opknap werk al wil ik wel meteen zeggen dat ik het simpel wil houden en alles op de tijd wil doen. heb geen haast en wil er ook gewoon mee kunnen varen hoeft niet altijd af te zijn
ik kan nu met een gerust hart mijn boot uit het water halen. bedien overigens zelf de kraan me vader heeft een eigen zaakje maar we hebben echt nog nooit dit type schip gezien we waren beetje bang voor die schottel. we hebben ook gehoord dat het een kostbaar iets is om te laten vervange. mocht het mis zijn gegaan in de kraan. vandaar ik dus alle info nodig ben.,. ik hou het hier op de hoogte met de voortgang van me opknap werk al wil ik wel meteen zeggen dat ik het simpel wil houden en alles op de tijd wil doen. heb geen haast en wil er ook gewoon mee kunnen varen hoeft niet altijd af te zijn
Re: Zal me even voorstellen
hoi douane, Eelke naar ik meende?
Hoe is de overvaart verlopen? Aan het weer heeft het in ieder geval niet gelegen.
Hoe is de overvaart verlopen? Aan het weer heeft het in ieder geval niet gelegen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Zal me even voorstellen
goede nacht allen
is een beetje laat van me om te reageren. maar ben echt zo druk met me boot bezig dat de computer tegenwoordig erg weinig wordt gebruikt.
de overtocht is eigenlijk niet zo heel goed verlopen 4 keer motor uitgevallen. vorige eigenaar had me gezegt dat die hem vaarklaar zou maken daar heb ik onderverstaan nieuwe filters erin enzo. maar helaas heb het hele brandstof systeeem onderweg 4 keer moeten schoonmaken en de wind was best wel vervelend daar in. want het ging toch wel redelijk tekeer als die grote jongen niet meer draaide.
verder wilde ik hem op de kant hebben dat is mislukt schip is iets te zwaar voor me bok dus moet even wachten tot er een kar vrij komt voor me schip. is nu vooral slopen en voorberijden voor schilderwerk.
dus jou het hier op de hoogte
groetjes
uit makkum.
is een beetje laat van me om te reageren. maar ben echt zo druk met me boot bezig dat de computer tegenwoordig erg weinig wordt gebruikt.
de overtocht is eigenlijk niet zo heel goed verlopen 4 keer motor uitgevallen. vorige eigenaar had me gezegt dat die hem vaarklaar zou maken daar heb ik onderverstaan nieuwe filters erin enzo. maar helaas heb het hele brandstof systeeem onderweg 4 keer moeten schoonmaken en de wind was best wel vervelend daar in. want het ging toch wel redelijk tekeer als die grote jongen niet meer draaide.
verder wilde ik hem op de kant hebben dat is mislukt schip is iets te zwaar voor me bok dus moet even wachten tot er een kar vrij komt voor me schip. is nu vooral slopen en voorberijden voor schilderwerk.
dus jou het hier op de hoogte
groetjes
uit makkum.
Re: Zal me even voorstellen
Hoi douane,
Misschien verstandig om je gehele brandstofsysteem +tank onder handen te nemen.
Misschien verstandig om je gehele brandstofsysteem +tank onder handen te nemen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Re: Zal me even voorstellen
brandstof systeem heb ik inderdaad uitelkaar liggen nu ook het koelwater systeem is op dit moment leeg heb alle ollie er uit en de start motor heb ik voor controle naar revisie gebracht de tandwiel was al niet zo lekker meer dus denk laten we het dan meteen maar goed doen. ben overigens nog steeds dolblij met me aankoop. wat ik wel verdacht vind is dat die vorige eigenaar niet meer op me mail`s reageerd heb dat schip gekocht en duidelijk gevraagt of er problemen waren met de schottel of de schroef en of het vlak in orde was nu heb ik zo me twijfels bij de schroef gekregen. kan het allleen nog niet zien. schip kan ik er nog niet uithalen.
Re: Zal me even voorstellen
wat je kan doen is een olie monster trekken vanuit je staartstuk/schottel. deze opsturen naar een lab voor analise. Hierbij moet je dan vermelden om welk merk olie,type en de leeftijd van de olie. Men kan dan bepalen hoeveel vuiligheid in de olie aanwezig is. Hier kan men ook zien hoeveel koper/chroom en vocht aanwezig is. dit geeft je ongeveer een beeld van de staat.
gr Ed
gr Ed
Re: Zal me even voorstellen
hoi ed
de vorige eigenaar zei bij de verkoop dat die nooit olie heeft bijgevult hij zei dat ze op de werf waar die er uit is geweest 5 jaar geleden dat de olie prima was dus ik neem aan dat er nu wel eens wat nieuws in mag alleen ik moet uitzoeken wat er in moet.
de vorige eigenaar zei bij de verkoop dat die nooit olie heeft bijgevult hij zei dat ze op de werf waar die er uit is geweest 5 jaar geleden dat de olie prima was dus ik neem aan dat er nu wel eens wat nieuws in mag alleen ik moet uitzoeken wat er in moet.