Brandblussers

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Brandblussers

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Mijn 2 kilo CO2 blusser vandaag weggegeven exp date 2009 :(
Iemand gaat aan de dieseltank lassen en ik heb het advies gegeven om die vol met CO2 te zetten voor het lassen.
Mijn 6 liter schuimblusser was in 2012 ook 10 jaar oud.
Nu komt de vraag op hoeveel blussers moet ik aan boord hebben met een schip wat langer als 15 meter is?
http://www.flame-prevent.nl/index.html? ... ml&lang=nl
De link geeft voor mij wat onduidelijkheid vanwege de zg. machine kamer.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

Zijn het brandblussers met een manometertje erop?
Als die nog in het groen staan ka je ervan uitgaan dat ze nog goed zijn.

Als je ze wilt controleren breng dan een een ruime pan water aan de kook en zet de brandblusser daar in.
De manometer moet vrijwel gelijk oplopen.
Gebeurt dat niet dan kan er van alles aan de hand zijn: corrosie / verstopping.
Verder is schuim tegenwoordig van zulke kwaliteit dat dat niet meer verouderd.
Schuim van 10 jaar oud is echt nog prima.
Mits, en dat is wel belangrijk, het nooit bevroren is geweest.
Anders is het vrijwel zeker dat het schuim niet goed meer is.
Schuimblussers dien je 's winters mee naar huis te nemen of van het type te zijn dat tegen vorst kan.

Hoeveelheid brandblussers is op jachten, bij mijn weten, geen wettelijk minimum voor.
Die eisen op die site zijn er, als ik het goed interpreteer, alleen voor als je wilt voldoen aan de NEN-EN ISO 9094-1 eis.
Als jij op een 15m bootje een CO2 blusser én een schuimblusser hebt dan heb je de twee beste blusmiddelen die je kan wensen aan boord en ben je echt wel goed gedekt.
(Al is de CO2 blusser aan de kleine kant.)
Wel zou ik je adviseren nog een blusdeken aan te schaffen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Brandblussers

Bericht door edje »

Persoonlijk zou ik een blusdeken nabij de kombuis hangen en 1 in het mk-tje. Verder een schuim blusser van minimaal 6 ltr in de mk en ergens nabij je eigen slaapvertrek. (mocht je je eigen een weg moeten banen naar buiten toe) Tevens nog 1 blusser ergens in de stuurhut. voor je zelf bij een brandje in de mk of voor hulp te verlenen. Co2 zou ik niet gebruiken daar deze bij lekkage de zuurstof verdrijft (blussende werking) en jij zelf bij een lekke fles naar adem gaat happen. Mooiste is als je een blusser gebruikt welke geactiveerd moet worden door een co2 patroon ipv continue op druk. De eerste kunnen ze keuren en de laatste bekijken ze de slang of deze goed is en verder kunnen ze weinig aan keuren maar wel betalen voor de volle keuring.

maar zo zou ik het doen. Aan boord van de Zaandam heb ik bijna in iedere ruimte (behalve de hutten) een schuimblusser hangen van 6 liter en in de mk hangen er zelfs 3 stuks.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

De angst dat je met een handCO2blusser alle zuurstof onttrekt, zodanig dat je zelf ook uit gaat is onterecht hoor.
Dat kan alleen bij floodingsystems, omdat de CO2 flessen daarvan meer inhoud bevatten dan de inhoud van de ruimte die ze moeten blussen groot is.
Of in elk geval zoveel dat het zuurstofgehalte zo ver daalt dat het vuur dooft.
Een handblusser produceert simpelweg niet genoeg CO2 om dat punt te bereiken.
Ja, theoretisch, als je in een 2 bij 2 meter motorruimtetje gaat liggen met het luik erop en je spuit dan zo'n blusser leeg.
Maar dan ben je ook aal dood door de brand.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: Brandblussers

Bericht door sambeek »

Ik meende dat er een week of wat geleden iets op het nieuws was betreffende blusdekens. Dat die dekens niet altijd zo veilig zijn als we denken. :cry:
http://www.veiligheidscentrumlimburg.nl ... lusdekens/
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

ROSR/EU richtlijn Art. 10.03; Draagbare blustoestellen
1. Op de volgende plaatsen moet telkens 1 draagbaar blustoestel overeenkomstig de Europese norm EN 3 :1996, aanwezig zijn:
a. in het stuurhuis;
b. in de nabijheid van iedere toegang van het dek naar de verblijven;
c. in de nabijheid van iedere toegang tot niet van de verblijven uit toegankelijke bedrijfsruimten waarin zich verwarmings-,
kook-, of koelinstallaties bevinden, die op vaste of vloeibare brandstoffen werken dan wel op vloeibaar gas;
d. bij iedere toegang tot machinekamers of ketelruimen;
e. op een geschikte plaats benedendeks in de machinekamers of ketelruimen, zodanig zijn geïnstalleerd dat de weg naar een
brandblusapparaat vanuit geen enkel punt van de ruimte meer dan 10 meter bedraagt.
2. Als draagbare blustoestellen, voorgeschreven in het eerste lid, mogen slechts poederblussers worden gebruikt met een
inhoud van ten minste 6 kg dan wel andere draagbare blustoestellen met eenzelfde bluscapaciteit. Zij moeten geschikt zijn
voor de brandklassen A, B en C.
Afwijkend daarvan zijn op schepen waarop geen vloeibaar gasinstallaties zijn geïnstalleerd, sproeischuimbrandblussers met
tot -20 °C vorstvrije blusmiddelen bestaande uit water met AFFF-AR-schuim (Aqua Film Forming Foam) toegestaan, ook
wanneer deze niet voor de brandklasse C geschikt zijn. De minimuminhoud van deze brandblussers moet 9 liter bedragen.
Alle brandblussers moeten voor het blussen van branden in elektrische installaties tot 1000 V geschikt zijn..
3. Daarnaast mogen poederblussers, blussers met vloeibare inhoud of schuimblussers worden gebruikt indien deze ten minste
geschikt zijn voor die brandklasse, welke in de ruimte waarvoor het toestel bestemd is het meest waarschijnlijk relevant is.
4. Draagbare blustoestellen die als blusmiddel CO2 bevatten mogen slechts voor het blussen van branden in keukens en
elektrische inrichtingen worden aangewend. De inhoud van deze blustoestellen mag niet meer bedragen dan 1 kg voor iedere
15 m3 van de ruimte waarin zij worden bewaard en gebruikt.
5. Draagbare blustoestellen moeten tenminste iedere twee jaar worden gekeurd. Hiervan moet een verklaring worden
afgegeven, ondertekend door degene die de keuring heeft verricht, en waarin de datum van de keuring is aangegeven.
6. Wanneer draagbare blustoestellen door hun wijze van opstelling aan het gezicht zijn onttrokken moet de bedekking of
afscherming zijn voorzien van een teken ‘brandblusapparaat’ met een lengte van de zijde van ten minste 10 cm.

Geert
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

Dat klopt Sambeek.
Dat zijn blusdekens waar katoen in verweven zit.
De "echte" blusdekens zijn van geweven glasvezel.
Ze voelen ook veel zwaarder aan.

Het verschil is te merken aan de prijs.
De goeie zijn best prijzig (Zo'n € 30,- tot wel € 60,-)
De goedkope liggen voor nog geen tientje bij (o.m.) de Action.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Geert, zijn dat niet de voorschriften voor de beroeps/passagiervaart? Ik denk niet dat dit voor jachten >15 mtr verplicht is.
Voor de grote pleziervaart, >20 mtr, waar ik onder val, zijn voor het CVO 2 blussers verplicht: één voor het grijpen in het stuurhuis, en één in de machinekamer. Deze moeten verplicht om de twee jaar worden gekeurd, ook als de manometer in het groen staat. Zonder certificaat van die keuring is formeel je CVO ongeldig. Qua vulling zijn er ook voorschriften, maar als je voor schuimblussers kiest, wat op zich uiteraard mag, dan worden alleen die blussers goedgekeurd die niet kunnen bevriezen. En de meest gangbare, of beter; betaalbare schuimblussers vallen daar helaas niet onder. Vandaar dat ik heb gekozen voor 2 poederblussers. Die moeten minimaal 6 kg zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Ha Wim, volgens mij zijn er geen wettelijke voorschriften aangaande brandpreventie voor jachten tussen 15 en 20 mtr. Hooguit kun je in de polisvoorwaarden kijken wat daarover gezegd wordt. Maar in elk geval zijn die 2 kg blussertjes speelgoed, dus wees maar blij dat je daar van af bent. Daarmee begin je niks als de boel eenmaal fikt. Hooguit geschikt bij een beginnend brandje, en dan nog alleen als je er dan net toevallig razendsnel bij kunt zijn.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door frank »

Wat ik ervan weet is dat voor niet CVO plichtige vaartuigen de verzekering het voor het zeggen heeft.
Volgens de EFM zou ik dus twee blussers moeten hebben die inderdaad regelmatig gekeurd moeten worden.
Aangezien dat keuren toch een dure grap is loop ik hier maar even om de hoek en haal gelijk een
revisie 6 liter schuimblusser, dat is goedkoper dan keuren.
De oude geef ik weg.
Maar dat neemt niet weg dat ik inmiddels toch wel een vijftal blussers aan boord heb.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Brandblussers

Bericht door Marie Christina »

Even bij de brandweer langslopen.
Die keuren hem wel even voor je.
(Tenminste hier in het noorden wel.)

Krijg je nog een mooie officiële sticker ook.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door walvis »

hoi quichot
Dit is correct het is bestemd de beroeps en plezier vaart >20 meter.
Dat laatste is mij verteld door insp. van de EFM die is hier eind dec. aan boord geweest .
Om dat de wet verandert in 2015 heb ik gevraagd om eens langs te komen voor een informatief gesprek over wat te doen voor de walvis c q titanic.
Daar werd verwezen naar de ILT Daar heb ik deze gegevens van gekregen.
Wij hebben een rijn certificaat voor de walvis en na dit gesprek hebben wij besloten om deze te laten vervallen en over te stappen op de CVO van plezier >20 meter.
De brandblus middelen blijven het zelfde, dit houd voor ons in dat ik 4 nieuwe moet kopen.
Voor de titanic moeten de twee 2kilo blussers vervangen worden voor 6 kilo.
Een kombuis en een achter kajuit, en in de vet put moeten er twee hangen dus een er bij aan de andere kant van de motor.
Dit wil de EFM, met tekst en uitleg ik kon daar niets tegen inbrengen.
Wij kunnen hier lang en kort over praten ,de eerste vraag is wat wil je zelf ,me kl..t...en kunnen redden.
Ik heb van collega's ook te horen gekregen wat een gel..l ik gebruik ze toch nooit.
geert
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Brandblussers

Bericht door sailor wim »

Hoi Geert,
Net het oor los van de 06 met EFM.
Mijn brandblusser outfit is voor de IJtunnel 1 voldoende.
Wel werd ik geattendeerd op rookmelders.
Mijn plan is als volgt; 1 twee liter sproeischuimblusser met AFFF voor in de stuurhut nabij de kombuis.
Mijn 6 liter schuimblusser laten herkeuren en een MABO blusgranaat in de motorruimte.
Verder de rookmelder in de stuurhut uitbreiden met twee elk een in de voorroef en achter.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Brandblussers

Bericht door Richard van den Berg »

sailor wim schreef:Wel werd ik geattendeerd op rookmelders.
Dat is inderdaad een hele goeie.

Een rookmelder maakt je sneller wakker dan een brandlucht.
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Brandblussers

Bericht door quichot »

Geert, het certificeringbureau dat mij begeleidde (Van Pelt) in het CVO-proces heeft mij verteld dat ik nog in aanmerking kwam voor de overgangsregeling, waarbij grote pleziervaartuigen ontsnapten aan de eisen die aan de beroepsvaart worden gesteld. De inspecteur moest vaststellen of het schip 'voldoende veilig' was, dit ter zijner beoordeling. In dat verhaal waren die twee blussers voldoende. En eerlijk gezegd heb ik die inderdaad eerder om aan de eisen te voldoen, dan omdat ik bang ben voor brand. Maar ze zijn als de nood aan de man komt natuurlijk nooit weg. Ik begrijp een beetje uit jouw posting dat die overgangsregeling in 2015 ophoudt. Succes bij je certificering! Ik heb een borrel gedronken toen ik het officiële stuk in m'n handen had.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie