Prut in brandstoffilter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Prut in brandstoffilter

Bericht door dconel »

Samen met zo'n 4000 andere waterscouts (en wat forumleden) gaan we straks op kamp, zie http://www.nawaka.nl voor meer informatie over dit evenement.

Het sleepbootje (klik) van onze groep moest weer gebunkerd worden, de tank was zo goed als leeg. Een paar dagen voor het bunkeren was ik nog oefenvaren met een paar leden. De motor viel toen twee keer uit, vreemd. Ook was er meer herrie dan normaal was, vreemd..

Wat blijkt nu, de tank was gewoon leeg. We hebben een tank waar ongeveer 350 liter brandstof in kan en dat is ook wat we hebben gebunkerd :P De herrie was na het bunkeren weg want je raad al; een lege brandstoftank resoneert als een gek.

Met de wetenschap dat we de laatste restjes diesel uit de tank geslurpt hebben leek het ons handig het brandstoffilter maar eens te vervangen, wie weet welke rommel je van de van bodem opzuigt. Zie hieronder het resultaat:

Afbeelding

Het fijnfilter zat ook vol meuk.

Dit is gewoon een alg toch? Geen reden om zorgen te maken lijkt mij. Echter sommige walkapiteins beweren anders en zweren dat we tank moeten schoonmaken en dergelijke. Daar heb ik echt geen zin in, en we hebben net een kapitaal aan diesel gebunkerd. Volgens mij is dit niet de bacterie die we kennen (die is slijmerig en wat transparant van kleur) en als we nu de boel filteren moet het goed komen toch?

Dus een paar extra filters mee en gaan! Wat denken jullie?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Dit is duidelijk een bacterie besmetting.
Ik zou voldoende filters meenemen maar ook een antibacterie middel toevoegen.
http://dieselbacterie.blogspot.nl/
Grotamar 71 is goed maar pas de juiste dosering toe.
Als je de bacterie kwijt bent kan je overgaan op Bardahl BDC toevoeging.
Gr WIm.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door edje »

hoe lullig dit ook klinkt maar je bent in de prijzen gevallen.... Goede raad??? tank aftappen in een aantal vaten, verder de tank uitlappen en de leidingen doorblazen met perslucht. je gasolie kun je filteren door het vanuit een vat door een trechter met fijn filter terug te pompen je tank in. Eventueel als je geen trechter hebt met filter zou je een panty kunnen gebruiken welke over de trechter getrokken is. Deze houd de vervuiling aardig tegen. Wel even voordat je de tank weer vult met gasolie even een schok behandeling met biocide doen. voor de zekerheid een aantal reserve filters meenemen zodat je tijdens de nawaka eventueel een filter kan vervangen mocht dit nodig zijn.

gr Ed
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door Klaver vier »

Als je de olie in vaten pompt en een poosje laat staan,zakt alle troep naar beneden,dan de olie boven uit de vaten weer terug in de tank ( met toevoeging) .
De sluts troep blijft vanzelf over onder in het vat,dit in het afgewerkte olie vat in de haven.
Succes ermee,ik zal er zeker niet mee doorvaren dat is vragen om problemen, die ik al gehad heb.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
E.S.
Berichten: 33
Lid geworden op: wo dec 26, 2012 1:29 pm

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door E.S. »

Hallo,
Ik zou in de aanvoer leiding ook nog een grof filter plaatsen ( zo'n doorzichtige voor een paar euro). En ook het opvoerpompje even controleren, daar zit vaak ook een zeefje in.
gr e.s.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door VRM marine »

gewoon goed spoelen is vaak al voldoende , bij een lege tank trek je zoeiezo al het vuil naar je filters, ik zou wel even de filters in het begin even in de gaten houden, eventueel een bacterie dodend middel toevoegen, maar vaak genoeg is gewoon even doorspoelen voldoende, de condens en vuil zakt toch naar beneden, zorg dat de dek doorvoer goed waterdicht is!

persoonlijk ben ik nooit zo voor toevoegingen in de diesel, het is ook slecht voor je gezondheid.

soms is het mogelijk de tank te verwijderen, dan kun je hem met een stoom cleaner goed uitspuiten, laten drogen en weer monteren.
Voor alles is een oplossing!
Frawo
Berichten: 4
Lid geworden op: wo nov 23, 2011 7:33 pm

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door Frawo »

hallo Dconel,

Diesel bacterie is een groot probleem, zeker op boten campers en allerlei motoren die slechts maar enkele uren per week/ maand draaien.
Als microbioloog heb ik artikel geschreven over dit probleem en diverse middelen in het lab getest. (stuur me een mail naar frank.wouters58 ad gmail.com, stuur ik je het artikel tegemoet)
de enige echte bacterie doders zijn : acticide cmg en grotamar. deze beide zijn de enigste in nederland toegelaten.
het artikel geeft duidelijk de verschillen aan tussen de producten en wat het probleem is en hoe je het kunt voorkomen

Groet
Frank
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door KarelE »

Nou, laat ik dit draadje maar weer eens nieuw leven inblazen.

In de MK van de Johanna heb ik een paar weken geleden alle rubber verbindingsslangen vervangen door nieuwe, met nieuwe slangklemmen. Helaas was ik iets te optimistisch v.w.b. dichtheid. Na afvullen met koelvloeistof was dat zo'n twee weken later toch alweer grotendeels verdwenen in de bilge :(.

Jammer van de dure koelvloeistof, dus weer afgevuld, maar nu met leidingwater. Eerst alles maar eens dicht krijgen. Het zweet en drupt nog steeds hier en daar, dus gisteren toch weer wat water bijgevuld, en om te ontluchten, de motor gestart. Na eventjes draaien begon de motor toeren te verliezen. Mijn zoon was ook even aan boord, dus samen zoeken naar de oorzaak. Nou, het groffiltertje op het aanzuigpompje aan de brandstofpomp zat vol smurrie. Mijn zoon heeft een groot deel van het brandstofleidingsysteem uit elkaar gehad, en alle smurrie eruit gepeuterd en gesopt met remmenreiniger e.d. De motor liep daarna wel goed.

Ik heb net een halve liter biocide, acticide CMG, besteld. Met een shockbehandeling moet die alle bacterien opruimen. Ik heb nog zo'n 6 a 700 liter in de tank staan. Helaas kan ik in praktische zin niet bij het mangat van de tank komen. Dan zou ik een luik in het dek moeten slijpen, de tank staat eronder. Wat voor groffilter zou ik direct na de aanzuig kunnen plaatsen om de smurrie uit het brandstofsysteem van de motor te houden? Ik zie allemaal mooie filters in de webwinkels, al dan niet dubbel en omschakelbaar. Maar zie zijn voor een doorvoer van honderden liters per uur, en de prijzen beginnen ook bij 600 euro.

Eventueel monteer ik zo'n groffilter filter tijdelijk, zet ik een T-stuk in de retourleiding en ga ik een paar dagen pompen vanaf waterzak via filter naar retour, om zo de diesel een beetje op te poetsen.

Ik ga er van uit dat die acticide wel de bacterien doodt, maar niet de smurrie in het systeem oplost.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door sailor wim »

Njord filtration.
Doet dit voor jou.
Maar je wil 600 a 700 euro aan diesel sparen ten koste van wat voor een investering ?
Ik voerde het af, verzamel bij de autowas straten de lege jerrycans en breng het gefaseerd naar het depot.
Pomp het eruit met een boormachine pomp via de dekdoorvoer.
Dan de biocide erin en 40 liter nieuwe diesel.
Pomp dit rond met die pomp en voer het ook af.
Plaats dan pas een separ filter in de aanvoer leiding met voldoende reserve filters.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door KarelE »

Ik kan hier bij de stort zaken maar met mate kwijt, mag er maar 4 x per jaar met een pasje komen. Of ik daar diesel kwijt kan betwijfel ik.

Dus eerst maar eens even met Njord gebeld. Vriendelijke man!

Zijn hebben hun diesel polishing set te huur voor DHZ. Kost 350,-- per week ex. BTW en filters. Kan ik evt. een IBC bij lenen om aan dek te zetten en tijdelijk als opslag te gebruiken bij heen en weer pompen.

Ze hebben een paar relaties die het eventueel ter plaatse komen doen. Begint bij 250,-- voorrijkosten.

Een los voorfilter kost 500 excl. BTW. Een complete 'diesel polishing set' komt op 1000,00 incl BTW. Dan heb je een filter met een aparte pomp erbij om los van de motor te reinigen. Omschakelbaar tussen tank (circulair reinigen bij stilstand) en motor (in-line reinigen tijdens bedrijf). Het pompje schakelt 'slim' af als het opgenomen amperage te hoog wordt. Dan weet je dat je het filter moet reinigen, is te zien aan een signaallampje.

Ik neig naar het laatste. Er komt een voorstel mijn kant op. Die bacterie zijn we nog niet vanaf (of lust die geen GTL? dat wil ik voortaan bunkeren) en zo heb ik een continue oplossing voor de toekomst.

En ik kan altijd nog besluiten die blanke gefilterde diesel naar mijn bunker voor de kachel te pompen en de bunker voor de blanke olie te vullen met GTL. Ik heb nu eenmaal twee bunkers van 1100-1200 liter staan. Die voor kachel en generator heeft een beetje zijn doel verloren sinds rode gasolie ook niet meer daarvoor mag worden gebruikt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door JanSr »

In "gewone" diesel zit tegenwoordig van alles bijgemengd, zoals biodiesel. Die bacteriën groeien op die zooi.
Niet op zuivere diesel, zoals GTL.
Dus: Als je die tank helemaal leegpompt en filters en leidingen schoonmaakt en vervolgens GTL tankt ben je al van de ellende af, want dan is er geen voer meer voor die bacteriën.
Als er een mangat in zit kan een lapje over de bodem ook geen kwaad.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Prut in brandstoffilter

Bericht door wrotter »

ook moet je in de gaten houden waar je bunkert ,het komt vaker voor dat er bezinksel meekomt ,dat is en was ook de reden dat men indertijd geregeld de tanks spoelde of schoonmaakte ,en dat terwijl men vaak iedere week ettelijke tonnen bunkerde . wij met een van de schepen ruim 40 kub per week.
en toen nog geen bio rommel .
bij mijn Anna Maria was de leiding van de tank naar de waterzak dik 2 en een half duim met een fikse aftap daarna normaal naar het voor filter en het fijn filter van de motor .
het was vroeger met de dagtanks die men gebruikten beter geregeld de aanzuig daar van zat een redelijk stuk van de bodem van de bunker zodat het slib daar bleef ,ook toen bunkerde je wel inferieure gasolie ,maar ja je moest ze wel op tijd optoppen als je geen automatische pomp had en even niet opletten en de zaak viel stil .
Plaats reactie