De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Verolme 1969
Okay,Schipper Willem,je wordt op je wenken bediend: hier de Esso Cambria vlak voor de tewaterlating in mei '69 ,mèt de beroemde portaalkraan.Dit schip was (op dat moment) de grootste,ooit in Nederland gebouwd:DWT 234000.....
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Marie Christina »

Uit de tijd dat het zowel bij Esso als Verolme goed was te werken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Ergens, ver weggestopt moet nog een flarden 8mm film op zolder liggen met een tewaterlating, maar of dat de Cambria is weet ik niet zeker.
Frits, mooi dat je het verleden zo weer tot leven wekt, bedankt.
Willem.
Afbeelding
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door wrijfhout »

De Rotterdamse Haven.
Als je zo'n kop leest dan kan je daar niet aan voorbij gaan. Vooral niet als je daarbij iets hebt met Rotterdam in de daarbij genoemde jaren.
Dus...juist ja, heb je net die schitterende Nieuw Amsterdam gezien en daar komt de Schiedijk al in beeld. Daarop heb ik mijn eerste zeereis gemaakt. Even het monsterboekje er bij en zie: 1962.
Tjonge, best emotioneel.
Dan komt de Averdijk. Op die Victorie heb ik als personeelslid van de HAL reizen rond Afrika en naar de Perzische Golf gemaakt. Maar als ik het goed herinner was die laatste reis in charter voor de VNS en was de schoorsteen in VNS-kleuren geschilderd.
Als sluitstuk de Rijndam.
Frits wat heb je mij een geweldig plezier gedaan. Niet alleen met 'mijn' schepen maar zeker ook met alle sfeerbeelden van Rotterdam. Geweldig.
Wel bedankt, Ruud
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door wrijfhout »

Frits, je hebt wel wat losgemaakt hoor.
Jaren geleden lagen wij met de boot in de haven van Tholen. We liepen in het stadje en zagen bij een galerie een ets. "De Boompjes" zei ik. Althans ik dacht dat ik het zei, maar er kwam een reactie van: "Joh, schreeuw niet zo!". Kennelijk iets te enthousiast. Het zal ook niet geholpen hebben om de prijs wat naar beneden te krijgen, maar hoe dan ook sinds die tijd hangt deze ets bij ons in de kamer. Het onderschrift luidt: Haven Rotterdam en is gesigneerd met Lindeijer.
Hoe vaak heb ik komend van de waterschout om aan te monsteren, op weg naar de Wilhelminakade deze plek wel gezien. Die indruk is onuitwisbaar alhoewel deze ets wel iets van voor mijn tijd is.
Ik heb begrepen dat Jaap Lindeijer diverse etsen heeft gemaakt, vooral in en rond Rotterdam. Water speelde daarbij een belangrijke rol.

De foto heeft een waas, maar dat komt door de combinatie van glas en slechte fotograaf.

Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

De FAUSTUS....
Begin November 1952 verliet het Empire-schip Faustus Hampton Road(ik denk dat dat North Shields,bij New Castle is) met een lading steenkolen voor Rotterdam.Ze kwam in een zware N.W. storm terecht,waardoor de loodsdienst bij H.van Holland gestaakt was.De Griekse kapitein van de Faustus nam toen twee fatale beslissingen : hij besloot zonder loods de Waterweg op te varen.De tweede fout was: hij liet de laadbomen alvast op toppen;die vernielden meteen de radio-antenne! de Faustus naderde de pieren op een verkeerde koers,ondanks waarschuwingen door andere schepen.Toen hij dat ook door had ,liet hij twee ankers uitbrengen,die allebei krabden.Op dat moment voer de reddingsboot President Jan Lels uit en navigeerde met een grote boog om de Faustus heen,om haar lij-zijde op te zoeken.
Dat is de situatie op het schilderij;de Faustus was toen 1 n.mijl van de Noorderpier verwijderd.
Het vervolg kent iedereen:het schip strandde op de pier en op de avond van 7 november,toen een nieuwe Noorder-storm opstak,werd ze dwars door de pier geslagen en belandde in zinkende toestand in de Waterweg-geul.Door de eb-stroom werd ze iets naar zee gedreven,maar zonk.Niemand wist precies waar het wrak in het donker terecht was gekomen,waarna het complete scheepvaartverkeer naar/van Rotterdam werd gestremd....! En dat was dus de eerste ( en laatste) keer dat de Nieuw Amsterdam moest uitwijken naar Amsterdam.
Overigens is de Pres.Jan Lels nog drie keer uit gevaren: twee keer om de 26 koppige bemanning eraf te halen,en later,om de positie van het wrak te vinden.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Frits,
Weer een prachtig verhaal waar ik een stukje vervolg op heb, het toeval wil dat een kennis van mijn ouders het voorval juist voordat de Faustus door de Noorderpier ging op doek heeft vastgelegd dus bij deze, de schilder was Willem Degeling uit Rozenburg.
Het schilderij hangt nog bij mijn moeder in het bejaardenhuis:
Afbeelding
Groet, Willem.
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Rotterdam-70
De COCCINELLE komt full-speed de Waterweg op;bestemming de Merwehaven.Links de Noorderpier en de seinpost van H.v.Holland en rechts de ferries Koningin Juliana( bj.1967,Mij.Zeeland) en de Avalon,van British Rail.
Coccinelle,Rederij Van Uden,bj.1961,brt.499.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Goedenavond,
Iets voor Wrijfhout van een ander forum geplukt en ook de Rotterdamse haven 1950-'70.
Groet, Willem.

Afbeelding
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

MAASSLUIS,Rotterdam nr.71
Een gouache met de zeeslepers van Smit Int. en de coasters van Waling&Van Geest,die de Westland-producten naar London vervoerden-tot Chatham/Rochester,R.Medway,vandaar per truck.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Rotterdam,nr.72
In dichte mist verlaat de VT tanker Vlieland op 16 februari 1961 de 2e Petroleumhaven en wordt meteen aangevaren door de inkomende Treuenfels,van DDG Hansa,Bremen, die de Vlieland ter hoogte van de machinekamer ramt.Deze kapseist en zinkt; beide opvarenden overleven dit.
grn,Frits Hoogstrate
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door schipper-willem »

Frits,
Even een weekje er tussenuit geweest, van daar mijn wat verlate reactie op een pracht werk van de haven van Maassluis.
Geboren en getogen, lagen mijn jeugdjaren daar in fantasie bij de slepers van L Smit en Co.
Vaak was ik er te vinden ook aan de burgemeester de Jonghkade waar de coasters van de wed. Waling van Geest uit 's-Gravenzande de Ierse koeien uitlaadde en ook de retour vracht Westlandse groente en tomaten voor het Verenigd Koninkrijk inlaadde.
Later heeft de Geestdijk nog een poos opgelegen aan de stadhuiskade, waar nu het nationaal Sleepvaartmuseum is gevestigd.
Als schipperszoon was ik dus vaak te vinden op het Schanshoofd, de overkant vanwaar jij deze schildering vastlegde, in een heel andere wereld waarin de stoere uitstraling van zeeslepers nog opgeld deed.
Groet, Willem.
P.S. achter de Geestdijk ligt de Geeststroom!
Laatst gewijzigd door schipper-willem op zo jun 07, 2015 8:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frits Hoogstrate
Berichten: 198
Lid geworden op: za aug 06, 2011 8:27 pm
Locatie: Arnemuiden

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door Frits Hoogstrate »

Via oude kranten,op Arendnet scheepvaartsite,het volgende begrepen:
1) De Vlieland verliet de 2e Pet.haven om 04u00 in de morgen;het was dus-behalve mistig-ook aardedonker,in februari.
2) Er zat 4 man aan boord-allen gered.
3)De schipper liet het radarscherm over aan een ongekwalificeerde matroos.
4)Halverwege de oversteek is hij omgekeerd en daarna aangevaren;de Treuenfels was dus afvarend en verliet Rotterdam.
5)De Radar Post heeft de loods op de Treuenfels nog gewaarschuwd,maar door de vreemde manoeuvre van de Vlieland ging het toch mis.
6)Schipper Maas van de Vlieland is door de Raad voor de Scheepvaart beboet

Dit alles geeft een wat duidelijker beeld,
grn,Frits Hoogstrate
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door johan »

Frits, je maakt hele mooie werken (hoewel ik het ene uiteraard mooier vind dan het andere). Het verhaal wat er bij komt maakt het altijd nog nét dat ietsje echter en dus ook mooier!

bedankt om op deze manier je werken met ons te delen!
grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
wrijfhout
Berichten: 48
Lid geworden op: wo mar 04, 2015 4:22 pm
Locatie: Zaltbommel

Re: De Rotterdamse Haven 1950 -'70.

Bericht door wrijfhout »

[quote="schipper-willem"]Goedenavond,
Iets voor Wrijfhout van een ander forum geplukt en ook de Rotterdamse haven 1950-'70.
Groet, Willem.


Willem, wel bedankt.
Groet, Ruud
Plaats reactie