Niet welkom meer.....?

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Niet welkom meer.....?

Bericht door frank »

"Het kan verkeren...", of verkeerd aflopen of hoe je maar wilt...

Bij het verlaten van Belgie wat we na deze keer dus echt nooit meer gaan doen via Bocholt, ben ik weer in directe confrontatie gekomen met de dienstdoende ambtenaar/ontvanger.
Deze man staat bij ons bekend als een 'echte' ambtenaar, zo eentje die alles volgens de letter uitvoert en absoluut onkreukbaar is. Het tegendeel van wat wij van de Belgen vinden dus.
En wij treffen hem weer.. voor de derde keer inmiddels want hij zit alweer een aantal jaren trouw op zijn post.
Als dat je eerste kennismaking met het Belgische is, nou dan draai je spontaan om vlucht naar Groningen!

Als een Franse haan loopt hij op 'zijn' sluis te paraderen glurend door zijn eigenwijze brilletje. Omdat hij ook vignetten verkoopt is het zijn dure plicht om te voorkomen dat mensen frauderen, waarvoor hij op de sluisvloer met strepen elke meter heeft afgepast. Zo kan hij de lengte van een jacht controleren en meteen zien of ze liegen of niet...
Vorige keren was het raak om een kleinigheid, ik was één dag te laat voor passage na een evenement met vrijstelling, tweede keer stond ik niet op de lijst maar had wel een vignet alleen nog niet opgeplakt.. jonge jonge dat gaf me een tumult, wil je niet weten.

En zo meer ik dus nu af in de sluis, hij kijkt zorgelijk en past al tellend over zijn strepen de lengte af, waarna hij wederom met veel tumult aankondigt dat 'het niet klopt, het niet in orde is.."etc zelfde als vorige keren.
Ik loop met de papieren naar boven waarbij ik hem naar aanleiding van vorige confronties zeg: "wij kennen elkaar toch? U zei toch vorige keer dat u van de Gestapo was.." en zo begon een gezellig gesprek.
Vorige keer werd mij gezegd dat hij "de plicht en het recht had te controleren en dat hij van de Gestapo was´ "
En dat heb ik goed onthouden en hem er nu weer mee geconfronteerd. Dat heeft een leuk effect want er kwam steeds meer publiek op onze luide discussie af.

Wat was er deze keer aan de hand?? Ik had van zijn collega de verkeerde kleur vignet gekregen. Maakt dit jaar vanwege een bijzondere regeling ( Willemsroute) in kosten niks uit, maar het was blauw en moest geel zijn en dat is zo'n zware overtreding dat de rapen flink gaar waren.
Van mijn kant klopte natuurlijk alles, hij maakte meteen een kopie van alle papieren, maar wat hij van zijn collega zei..
"Die driedubbele idioot" schreeuwde hij.. en hij zou de baas en weet ik veel alarmeren..
"En we hebben twee politieboten op het kanaal en die leggen u zo aan de kant" waarop ik zeg: "zijn die dan nog erger dan de Gestapo" en zo ging dat gesprek verder. Heel inspirerend overigens.
( Wat die boten betreft, dat zijn afgedankte schottels uit ons land en we hebben indertijd in Lanklaar de lui nog met een schottel moeten leren varen ;-))

Maar goed, deze keer liep het dus volledig uit de hand en bij het verlaten van de sluis gaf hij mij nog een sneer na door over de marifoon in het Duits een goede reis te wensen en tot volgend jaar, waarop ik natuurlijk niet kon laten te antwoorden, "en de groeten aan de familie Gestapo en misschien tot volgend jaar.."
Bij de volgende sluis in Loozen draaide het raam van de sluiswachter open, hij schudde nadenkend zijn hoofd en zei. "alee.. dat was niet mooi wat daar gebeurd is, en hij gaat ene klacht indienen.." waarop ik zei dat de man zich niet zo druk moest maken en op zijn hart moest passen..

Dan sta ik dus nu zowel in Wallonie als in Vlaanderen in het 'grote boek'... reden te meer om me wat gedeisd te houden als ik weer in de buurt ben. Niet meer over Bocholt dus.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
johanv
Berichten: 3
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:45 pm
Locatie: Grave
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door johanv »

Frank,

Jij hebt toch een niet zo sterk hart? Pas je wel een beetje op jezelf, want die sluiswachters zijn het niet waard dat jij zo straks weer ergens last van hebt. Het was wel weer een vermakelijk verhaal. :D :D :lol: :lol:

Groet,
Johan
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Boekel »

Hmmm dan vallen de sluiswachters / brugwachters in Zaandam / Zaanstad dus toch wel mee ;)
Arthur
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 16, 2011 9:22 am
Locatie: Agios Nikolaos Kreta

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Arthur »

Ben ik dus blij dat op mijn route geen sluizen en bruggen zijn.Grz Arthur
Χαιρετίσματα από τον Άγιο Νικόλαο
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door sailor wim »

Hoi Frank,
Nu lees ik dat de korting op de http://www.dewillemsroute.eu/vignet met 25% verlaagd is tot 25% :(
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Riverboy »

Hallo forumleden,
Nog maar net aangemeld op het forum, kan ik wel een aanvulling geven op het vignet. De 25% korting voor 2014 is uit noodzaak geboren bij RWS, er is geen geld meer. Voor 2015 hoeven we nergens meer op te rekenen, de pot is leeg en NV de Scheepvaart wil ons niet tegemoetkomen. Jammer want het zal dadelijk in hun portemonnee merkbaar zijn, er zullen ongetwijfeld keuzes gemaakt worden door de Nederlandse jachtschippers door weer als vanouds via het Julianakanaal te gaan. De werkzaamheden aan de sluizen op dit kanaal zijn nagenoeg klaar, nu alleen nog de passeerstroken uitgraven op het bovenstuk van het kanaal en de bocht bij Elsloo verruimen en dan kan vanaf 2015 de Vb klasse (schepen tot 190m) gebruik maken van het kanaal.

Groet,
Jo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Marie Christina »

Dit verhaal sterkt mij alleen maar in mijn overtuiging om lekker in ons eigen kikkerlandje te blijven.
Daar is ook zat moois te zien.
wat?
In mijn eigen geboorteprovincie is het al goed toeven.
Groningen, zoals je al zei.
alleen is het geen vlucht, hoor! :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door sailor wim »

Riverboy schreef:Hallo forumleden,
Nog maar net aangemeld op het forum, kan ik wel een aanvulling geven op het vignet. De 25% korting voor 2014 is uit noodzaak geboren bij RWS, er is geen geld meer. Voor 2015 hoeven we nergens meer op te rekenen, de pot is leeg en NV de Scheepvaart wil ons niet tegemoetkomen.
Groet,
Jo
Hoi Jo,
Welkom op dit forum, en bedankt voor jou bijdrage in deze.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door popeye »

Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door FransvanNispen »

Belgie mag dan wel mooi zijn, en je kan er lekker bier en goed eten krijgen.....maar...

Het meeste vaarwater bestaat uit kanalen, niet alle sluiswachters zijn even vriendelijk.

Ik heb daar ook eens een vakantie rond gevaren, het is mij goed bevallen, Ik heb maar één fout gemaakt, ik had geen fietsen meegenomen.

Nederland is bij uitstek een waterland, iedere historische mooie grote stad ligt aan het water.
BIJNA overal zijn winkels in de buurt van aanlegplaatsen.
Het stikt hier van de natuurgebieden, waar we zo door mogen varen, zonder te betalen.
Je stapt van je boot, en je staat ergens midden op een fiets of wandelroute.

Nederland is groot, als het gaat om waterwegen, mooie plaatsjes, fiets en wandelroute`s.
Ik ben nu een jaar of 15 actief door NL aan `t varen. Ik moet nog eens naar Noord Holland (ben nog niet boven A`Dam geweest).
En heb een hekel aan zout water.

Nederland is zo mooi, er is zo veel te zien. het zal nog wel even duren voor ik weer eens naar Belgie ga.
Waarom zou ik naar het andere eind van de wereld op vakantie gaan, als ik hier nog onbekende plekjes heb?

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan.....Er gaat niets boven Nederland. :wink:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

Met groot genoegen lees ik bovenstaande reclamespots voor varen in Nederland!
Hoe meer jullie daar gehoor aan geven, hoe sneller de rust weerkeert op de prachtige verstilde kanaaltjes van mijn favoriete vakantiebestemming. :wink:
Wat niet wegneemt dat het in Nederland óók mooi varen is hoor, maar aan chauvinisme heb ik nou eenmaal een broertje dood. Typisch Nederlands trouwens om een bezoekje aan België te laten afketsen op de prijs van een vaarvignet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door walvis »

quichot schreef:Met groot genoegen lees ik bovenstaande reclamespots voor varen in Nederland!
Hoe meer jullie daar gehoor aan geven, hoe sneller de rust weerkeert op de prachtige verstilde kanaaltjes van mijn favoriete vakantiebestemming. :wink:
Wat niet wegneemt dat het in Nederland óók mooi varen is hoor, maar aan chauvinisme heb ik nou eenmaal een broertje dood. Typisch Nederlands trouwens om een bezoekje aan België te laten afketsen op de prijs van een vaarvignet.
Dan word het hier lekker rustig in nederland
geert
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door quichot »

walvis schreef: Dan word het hier lekker rustig in nederland
Als iedereen in Nederland blijft wordt het hier lekker rustig? Snap ik dat?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door Riverboy »

Ik laat mij door dat vignet niet tegenhouden, daar is het bij onze zuiderburen veel te mooi varen voor . Blijven jullie maar lekker dubbel liggen en in file van brug naar brug varen. Ik zoek de ruimte en de Bourgondische geneugten op. Heerlijk genieten, kijk maar naar mijn vakantieverslag van afgelopen jaar www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie/reisverslagen.html en dit jaar gaan we naar het mooie Frankrijk.

Ik hoop dat jullie het verslag zo er uit kunnen pikken, want ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik het anders moet plaatsen. Ook wil ik een foto van mijn boot plaatsen en mij verder even voorstellen, tips zijn voor deze digibeet van harte welkom.

Groet,
Jo
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: Niet welkom meer.....?

Bericht door walvis »

quichot schreef:
walvis schreef: Dan word het hier lekker rustig in nederland
Als iedereen in Nederland blijft wordt het hier lekker rustig? Snap ik dat?
Als iedereen er zo over denkt als jij dan blijft het in nederland ook lekker rustig en heb ik alle ruimte.
geert
Plaats reactie