Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door Eduard »

Ik ben vast eens aan het kijken hoe naar N-Frankrijk te varen vanuit Amsterdam. Tot nu toe is mijn keuze om via Gorkum te varen en daarvandaan of via Werkendam - Steurgat - Wilhelminakanaal verder richting Maastricht of vanaf Gorkum - Afgedamde Maas - Bergse Maas - Zuid-Willemsvaart naar Maastricht. In kilometers scheelt dat grofweg 35 km maar ik weet niet of het Wilhelminakanaal weliswaar langer, maar misschien wel veel leuker varen is dan via de Zuid-Willemsvaart. Via Google Maps ziet de Zuid-Willemsvaart er minder mooi uit met grote stukken naast de N279. Tot aan het Julianakanaal zit ik toch al op de Zuid-Willemsvaart. Iemand disbeide routes kent?
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door frank »

Probeer het even in mijn hoofd te plaatsen, hoe zou ik dat doen? Via Wilhelminakanaal, en dan bij Helmond ZuidWillemsvaart, dan naar Nederweert, door naar Maasbracht, daar goedkoop tanken en dan naar Maastricht. Betaal je ook het Vlaams vignet niet, daar kun je weer van gaan eten in Maastricht. Mooie route en diverse aardige ligplekken.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door quichot »

Wat valt er van te zeggen anders dan dat het 35km langer is? Het Wilhelminakanaal beneden Tilburg is weinig aan: saai, breed en recht. Daar hoef je geen 35 km voor om te varen. Boven Tilburg wordt het inderdaad wel iets mooier dan de Zuid-Willemsvaart. Maar uiteindelijk kom je bij Helmond toch op de Zuid-Willemsvaart uit.
Ik zou gewoon voor de Zuid-Willemsvaart kiezen, temeer daar jij nog door Den Bosch mag. En ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou ook gewoon dat Vlaamse vignet kopen, want dat laatste stukje naar Maastricht is via de Zuid-Willemsvaart echt veel leuker. Zeker in aanmerking genomen dat je single handed vaart. Heerlijk rustig, weinig beroepsvaart, met maar een paar relatief kleine sluisjes. Je kunt dan helemaal doorvaren naar het Bassin in Maastricht, al zou ik voor Bosscheveld kiezen en tussen de bruggen gaan liggen. Bedenk dat je op vakantie bent, en voor je lol vaart. En misschien wil je op de terugweg wel via de Leie of de Schelde en Antwerpen. Dan heb jij dat vignet al.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door KarelE »

Hou er vwb Den Bosch wel rekening mee dat sluis 0 maar 3 schuttingen per week doet!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door quichot »

KarelE schreef:Hou er vwb Den Bosch wel rekening mee dat sluis 0 maar 3 schuttingen per week doet!
Klopt. En om drie uur 's middags. Dat is opvarend vanuit je vertrekpunt gerekend wel een prettige tijd. Kun je daarna boven 0 aan de kant aan SB, zit je precies op tijd achter een biertje in de schaduw van de St Jan!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door johan »

Ik heb lang geleden de route Gorinchem - Den Bosch (zuidwillemsvaart) gevaren via de afgedamde maas en de bergsche maas en dat is me prima bevallen!! Een heel mooi en rustig traject!! Op de zuidwillemsvaart zijn we toen maar tot Veghel geraakt wegens panne, de rest van het traject naar belgie moest jammer genoeg via de weg...
Plan was toen om via via naar de schelde te varen en zo via Gent naar Roeselare.
Het was onze "maidentrip" met de pas gekochte boot, en ik zal me altijd de oversteek van de Waal vanuit Gorkum herinneren...
Klamme handjes is zacht uitgedrukt...
Ervaring toen: 0.000, maar achteraf bekeken heb ik het wel héél goed en volgens de regeltjes gedaan (hoewel: van marifoon was op dat moment nog geen sprake, zou ik nu zeker niet meer doen...)

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door Riverboy »

Eduard, ik zou voor de Zuid Willemsvaart kiezen. Lekker rustig en die weg langs het kanaal daar merk je ternauwernood iets van.
Kijk ook maar op mijn laatste vakantieverslag
http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... -jo-dohmen
waar wij op het eind van onze vakantie vanuit Gorkum over de Zuid Willemsvaart varen.
Groet, Jo
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door frank »

Karel, hoe is de situatie op dit moment boven sluis 0 in Den Bosch??
Er zou sprake zijn van ligplaatsen overdragen aan een of andere uitbuiter of zo.
Gaat dat nog betalen worden komende zomer of blijft de situatie voorlopig bij het oude?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door Eduard »

Dank voor alle reacties, wat mij betreft wordt het de Zuid-Willemsvaart, klinkt goed en is ook nog korter. Johan, je maakt me wel nieuwsgierig naar wat er toen is misgegaan en vooral hoe je dat opgelost hebt! Eduard.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door KarelE »

Ik kom niet meer op sluis 0. Wel liggen er al een ruime week 2 spitsen boven sluis 0, en die zullen er ook niet voor veel geld gaan liggen. En anders zijn er, als ik het goed heb, nog overnachtingsplaatsen bij de Dungense brug, schippers melden wel dat ze daar weekend gaan houden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door johan »

het is een heel verhaal Eduard.
net voorbij sluis 0 op weg naar Veghel begon de motor warm te draaien. Direct aan de kant gegaan, koelwater was weg...
Onze boot werd gekoeld middels een gesloten buissysteem onder de boot. Werkte tot dan toe perfect, maar die koelvloeistof was dus plots weg. Proberen bij te vullen maar dat liep er even snel weer uit, een lek dus ergens....
Hoewel het jaagpad overwoekerd was met netels is mijn lieve echtgenote toch een heel eind met de boot aan een lijntje op stap geweest.
we zijn uiteindelijk met de hulp van een lokale schat van een man, ene Jacques, in Veghel geraakt.
Geen andere optie meer dan de boot op een vrachtwagen te laden en naar een dichtbije werf in gent te brengen.
Daar bleek in de koelbuis onder de boot, tussen boot en buis (dus niet zichtbaar tot ze was verwijderd) een minuscuul gaatje te zitten van nauwelijks 1 mm groot, maar dus groot genoeg om geen koeling meer te hebben...
heel de buis vernieuwd en geen problemen meer gehad nadien (motor had warm gehad, dus die ook laten reviseren).

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door Eduard »

Hoi Johan, dat is een naar verhaal. Wel goed dat je echtgenote zich zo wilde opofferen! Maar dat zijn dus van die pechsituaties waar je je moeilijk op kunt voorbereiden. Gelukkig zag je op tijd dat de motor heet werd maar al met al zal het toch wel een dure grap zijn geweest. En prettig dat er dan toch nog mensen zijn die je willen helpen zoals Jacques. Zo ben ik vorig jaar door de welwillende bemanning van de RWS 59 een heel end over het A'dam-Rijnkanaal gesleept nadat ik m'n koelwaterpomp had gemold. Was geen fijne plek om zonder motor te vertoeven... Groet, Eduard.
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door johan »

Die man heeft zich inderdaad het vuur uit de sloffen gelopen voor ons!! ik blijf hem eeuwig dankbaar.
Ligplaats geregeld, vervoer geregeld, kraan geregeld (konden we combineren met een boot die in het water moest, dus dat was een meevaller)
We zijn de haven van Veghel toen ingevaren op eigen kracht, en koeling met ons drinkwater. Gelukkig was het maar een klein stukje.

Het was uiteindelijk een hele dure grap waar we eventjes moesten van bekomen..
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door Aquanaut »

Eduard, ik heb je een PB gestuurd, misschien heb je er wat aan...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Zuid Willemsvaart of Wilhelmina kanaal?

Bericht door sailor wim »

Stremming Wilhelminakanaal

Planning en hinder
Van maandag 2 mei 00.00 uur tot zondag 15 mei 24.00 uur.
- Hinderklasse 3: tussendoor vrije doorvaart mogelijk. Wachttijd van
maximaal twee uur per dag.
Van maandag 16 mei 00.00 uur tot zondag 19 juni 24.00 uur.
- Hinderklasse 5: VOLLEDIGE STREMMING van de vaarweg. Omvaren kan via
het Máximakanaal en de Zuid-Willemsvaart. Dit is mogelijk voor het meest
maatgevende schip (7,2m breed). De omleiding is circa 120 km.
- Stremming is totaal 34 kalenderdagen.
Van maandag 20 juni 00.00 uur tot maandag 5 september 24.00 uur.
- Hinderklasse 3: tussendoor vrije doorvaart mogelijk. Wachttijd van
maximaal twee uur per dag.
- Tijdens de bouwvakantie (25 juli t/m 21 augustus) wordt niet gewerkt
en is continu vrije doorvaart mogelijk.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie