nekslag voor ons watertoerisme?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door frank »

Klinkt spijkerhard die kop maar ik ben bang dat er hier op de Kraaijenbergse plassen iets heel naars gaat gebeuren.
Do, jij bent ook inwoner hier, ik kon je niet meer bereiken maar ik ga over een half uur gewapend met wat papieren over een raadsvoorstel naar het gemeentehuis waar de gemeenteraad bij elkaar komt om de Verordening voor de plassen te wijzigen.
Ik ben bij toeval door een raadslid getipt en ben me werkelijk rot geschrokken.
Wanneer ik dat zo lees gaat dat wijzigingsvoorstel de watersport en het toerisme hier een enorme slag toebrengen. En onze belangenbehartigers als AMWB en KNWV weten natuurlijk van niks.
Klaagde men hier in de regio over het maar niet vlot komen van het toerisme en wie heeft er plannen en ideëen om daar wat gang in te brengen, nu hoeft dat straks niet meer. Ik zal jullie morgen laten weten hoe een en ander is afgelopen maar ik zie het donker in.
En laten we heel eerlijk wezen, Cuijk heeft de watersport helemaal niets te bieden. Kale plas, geen winkel in de omtrek, stappen doe je maar op 5 km fietsafstand, jachthaven met hoofdstadprijzen etc. En alleen wat schoon water is niet voldoende meer tegenwoordig. Niet eens wifi :D
Goed, tot morgen als de hoofdpijn wat gezakt is...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
MdB
Berichten: 60
Lid geworden op: za dec 29, 2007 9:33 pm
Contacteer:

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door MdB »

Graag de publiciteit die dit brengt in Links aan mij toezenden, wellicht kn ik er iets mee doen.
In ieder geval op www.watererfgoed.nl aandacht vragen, maar b.v. ook plaatsen in Scheepspost
till next time
MdeBoer
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door paure nesci »

Frank,
ik wist van de snode plannen maar was niet op de hoogte van de datum van die vergadering.....
ik was druk aan t klussen op de boot in de hoop dat ik daar komende seizoenen regelmatig op de plassen kan overnachten.......
vanuit de WSV was er ook al verbolgen gereageerd.
ben benieuwd hoe ze denken op deze manier het tourisme denken te bevorderen.......
we vernemen het wel in t plaatselijke suffertje.
watersport, R.I.P. !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door paure nesci »

hier n stukje wat een lid van onze WSV.....


Mijn zorg over de plassen
Het gegeven dat er op de Kraaijenbergse plassen niet meer vrij mag worden gerecreëerd zoals dat in het verleden was, is voor vele watersporters een zware aderlating. ‘Vrij’ betekent dat er vele watersporters zijn op de plassen, niet zijnde in de jachthavens, die er het weekend doorbrachten zonder liggeld te betalen met veel plezier.
Door een stevige lobby van een commerciële jachthaven is er nu een andere, wat mij betreft minder evenwichtige, situatie ontstaan die inhoudt dat er een aanpassing komt in de APV waarin wordt opgenomen dat er buiten jachthavens niet meer overnacht mag worden. De bedoeling is nu dat het ‘vrij recreëren’ wordt opgeheven en dat een ieder verplicht wordt naar de jachthavens te verkassen na zonsondergang????.
Eerst de feiten. De meeste boten die gebruikmaken van het vrij recreëren zijn boten uit de jachthavens uit de omgeving zoals Grave, Heumen, Mook, Gennep en Boxmeer. Zij brengen graag het weekend door op onze mooie plassen. Dan heb je in de zomermaanden de ‘trekkers’, dit zijn de toeristen die door ‘mond op mond reclame’ hier een paar dagen genieten van vrij liggen en dan bezoeken brengen aan onze mooie toeristische omgeving en onze middenstand. De degenen die meer comfort prevaleren tijdens hun bezoek verblijven als vanzelf al in de jachthavens en trekken daar anders in de avonduren vanzelf naar toe.
Door voorgenoemde maatregelen zullen de stijgende kosten voor verblijf voor bezoekers en de verplichte verplaatsing naar jachthavens niet bijdragen aan de vakantie/ recreëervreugde en deze mensen zullen mogelijk een andere afweging gaan maken dan verblijf in onze plassen. Daarbij meegewogen dat de voorgenomen ontwikkelingen die in het gebied zullen gaan plaatsvinden nog niet zijn gerealiseerd.
Het invoeren van een verbodsbepaling betekent daarnaast dat er meer gehandhaafd moet gaan worden. Maar is dit uitvoerbaar, wie gaat dit dan doen en wat kost dat dan? Eerdere ervaringen bij handhaving van de nu geldende APV/verkeersregels in het gebied hebben al laten zien dat dat niet eenvoudig is. De gemeente zal dit uiteraard niet willen toegeven maar niet ontkend kan worden dat er nu ook boten afgemeerd liggen op plekken aan steigers aan de Lavendelkade, Maaskade en op andere plaatsen waar overnachten niet is toegestaan. Het handhaven blijkt lastig want dit betekent dan een forse investering voor de gemeente in menskracht en materieel. Een klein rekensommetje: minimaal 100 dagen per jaarx2 toezicht x 5 uur per dag (€5500 per handhaver) met daarnaast kosten van (een) ‘handhavingsbo(o)t(en)’ en daarbij behorende brandstofkosten.
Staan deze forse investeringen voor de handhaving door de gemeente dan nu in verhouding met de opbrengst die uit het toerisme zouden moeten komen en bij wie komen deze opbrengsten dan terecht?
In eerste instantie en op korte termijn zullen de (commerciële) jachthavens profiteren van deze maatregel maar de kans is groot dat de bezoekers door deze kosten en verplichtte verplaatsing naar de jachthavens de plassen gaan mijden. De watersporters uit de omgeving blijven thuis. Dergelijke ontwikkelingen hebben al plaatsgevonden bij watersportgebieden in de omgeving maar ook in andere delen van Nederland. Uiteindelijk zullen dan ook de bezoeken aan de Cuijkse middenstand gaan afnemen. Deze ontwikkeling staat haaks op het beleid van het verblijftoerisme waar de gezamenlijke gemeentes van het Land van Cuijk reclame voor maken.
Het lijkt er nu op dat bij deze besluitvorming de gemeente de belangen van (commerciële) jachthavens in hun korte termijn visie hebben laten prevaleren. Andere belanghebbenden zijn bij mijn weten niet betrokken in de besluitvorming en hebben hun verhaal niet kunnen doen. Er zijn alternatieven zoals bijv ( Vignet) die nog bekeken kunnen worden in samenspraak met alle belanghebbenden om een betere balans te vinden. Transparantie en inzicht leidt tot betere verantwoording aan het publiek.
Ik ben van mening dat het instellen van deze maatregel nu niet in verhouding staat met wat het ons allemaal zou moeten brengen. Het besluit draagt nu niet bij aan de Recreatie ontwikkeling. Er verblijven nu vele toeristen in ons gebied. Het zou jammer zijn als we deze mensen nu gaan verliezen door ondoordachte korte termijn maatregelen. Het lijkt me goed om eerst de ontwikkeling in het gebied te laten plaatsvinden alvorens tot dit besluit te komen en elke (ook toekomstige) belanghebbende bij dergelijke ingrijpende besluit te betrekken. Ik meen dat we al eens voor eenzelfde dilemma hebben gestaan. Ook in het parkeerbeleid in het centrum van Cuijk moet de balans worden gevonden in handhavingskosten en de opbrengst voor de Cuijkse middenstand en gemeente.

aldus een bezorgd mede lid.......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door sambeek »

Wat leven we toch lekker in een vrij land. SUPER! :oops:
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door frank »

Dank je Do, jouw geleende stuk neemt mij meteen alle werk uit handen.
Ik heb me groen en geel geërgerd gisteravond daar in de raadzaal en maar één keer koffie gekregen.. :x

Feit is nu dat je alleen overdag op de schaarse vrije plekken mag afmeren en dan oprotten naar een jachthaven die een prijs/meter rekent, 30% hoger dan watersportstad Sneek bijvoorbeeld. En zoals ik al eerder opmerkte, wij hebben de toerist amper wat te bieden op die kale plas. Ga naar Mook, daar betaal je stukken minder aan het groene walletje bij de Driesen en het is er bere gezellig met allerlei soorten horeca etc. Het gaat stil worden op de plas de komende jaren, veel dagrecreatie die behalve wat parkeergeld niets bijdraagt aan de locale economie en de vroegere langliggers die per fiets door de regio koersten en overal geld uitgaven zullen onze plas hooguit nog als een tussenstop gebruiken en snel weer weg. En dat er een amendement moest komen om te zorgen dat Scouting en SOS boten aan hun eigen steiger mogen overnachten.. echt te gek voor woorden!! Volkomen doorgeslagen.

Zoals het enige verstandige raadslid opmerkte " wat wil je gaan doen? Gaan we onze gasten wegjagen? Laten we eerst de watersport eens tot volle wasdom laten komen voor we de regels aantrekken." en zo is het. De kip met de gouden eieren wordt geslacht..
Excuus van de wethouders is dat ' we moeten wel van de Marktautoriteit en we mogen geen met gemeenschapsgeld aangelegde voorzieningen gratis laten gebruiken, dat moet door een ondernemer gebeuren."
Dat is natuurlijk onzin. Hoe verklaar je dan dat vooruitziende provincies als Drenthe en Overijssel miljoenen pompen in waterwegen en voorzieningen om juist die langsvarende toeristen vast te kunnen houden op een gratis oever met wat paaltjes en hem te verleiden op de fiets het mooie land te verkennen en plaatsen te bezoeken waar nooit een hond komt laat staan ooit van gehoord heeft. De locale middenstand vaart daar wel bij.

En zo is het.. ik dacht mijn plan te trekken deze zomer en weer de grens over te gaan maar daar trekken ze nu aan een touwtje op een luchthaven of in de metro dus dan maar een vliegreis naar Turkije.. oh wacht... Grieks eiland dan.. te druk met aanspoelers. Waar kun je nog heen tegenwoordig???
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door frank »

MdB schreef:Graag de publiciteit die dit brengt in Links aan mij toezenden, wellicht kn ik er iets mee doen.
In ieder geval op http://www.watererfgoed.nl aandacht vragen, maar b.v. ook plaatsen in Scheepspost

Martin, op onderstaande link kun je de verordening en wijzigingen vinden en alle amendementen, dan heb je de bron en daar kun je een goed beeld vormen.

http://www.cuijk.nl/bestuur-en-organisa ... 34327.html
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door dconel »

Wow, ik lees dit nu pas. Is het voorstel er al doorheen? Lijkt me te gek voor woorden!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door paure nesci »

Ik zal de dienstdoende BOA een vragen of hij al instructies heeft gekregen hoe dit gehandhaaft gaat worden........
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door wrotter »

tja in de verlopen tijd voeren we heel vaak op de maas en dan vooral via Heusden naar Cuijk om daar de passagiers te wisselen ,in die tijd kon je alle zandgaten nog in varen en ankeren of je zette de kop in het grind of zand en je lag daar prima ,ook bij Mook naar binnen overal vrije ligplaats ,
maar zomaar begonnen ze ligplaats geld te vragen ,bv bij wat nu heet de gouden ham ,toen nog een kale vlakte ,ineens moest je daar 5 gulden per strekkende meter betalen ,voor ons toen 5x30 is f 150 gulden te gek voor woorden ,verderop aan de maas richting Roermond ,begonnen ze ook met die waanzin ,dus de lol was er gouw af om daar is te gaan bivakkeren .en meden het zoveel mogelijk ,alleen voor doorvaart richting Maastricht en dat zo snel mogelijk.
soms lukte het om een plekje te zoeken op het terrein van de baggeraars voor de nacht en ev. wat langer .
ankeren in gaten van 30 meter diepte was ook niet zo handig ,ik moest het nog met de hand opdraaien .
zo verliep onze lol op de maasplassen ,en gingen we na geladen te hebben zo snel mogelijk weg richting Arnhems ,op de IJssel kon je toen nog overal vrij liggen in de zand gaten .
zonde dat het ook op de kraaienbergsen plassen nu zo moet gaan ,daar kwam ik vroeger vaak ,een oude collega (IJsbrand Roovers )van mij had daar eigen aanmeer plakken ,waar we ook wel eens lagen.
groet wout.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door wrotter »

o ja de politieke figuren zien alleen maar eurotekentjes in hun ogen ,omdat het erg dicht bij Duitsland ligt en je in de jachthavens langs de maas stamp vol ligt met Duitse en Belgische recreanten .
maar goed in sommige delen van het land kennen ze der ook wat van.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door paure nesci »

heb een officieus ( dus nog niet mij er op vast pinnen ) bericht gekregen dat overnachten aan die beschoeide wallekantjes verboden gaat worden maar dat alle andere "parkeerplaatsen" ( in het riet en gewoon voor anker ) nog wel is toegestaan..... :mrgreen:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door KarelE »

Laat ze daar in het zuiden eens de handen ineen slaan en een voorbeeld nemen aan It Fryske Gea. Overal gratis aanlegplekken, maar wel het beroep op het collectieve verantwoordelijkheidsgevoel door voor ieder jaar een vaantje te verkopen. Samen met een beetje sociale controle lig je overal waar je wilt en koop je zo maar al te graag een vaantje.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door frank »

KarelE schreef:Laat ze daar in het zuiden eens de handen ineen slaan en een voorbeeld nemen aan It Fryske Gea. Overal gratis aanlegplekken, maar wel het beroep op het collectieve verantwoordelijkheidsgevoel door voor ieder jaar een vaantje te verkopen. Samen met een beetje sociale controle lig je overal waar je wilt en koop je zo maar al te graag een vaantje.

Precies, ik wilde dat wij hier ook een dergelijke organisatie hadden waar je met het kopen van een wimpel om dat initiatief te ondersteunen aan vrije ligplaatsen overnachten kunt. Maar helaas...
Zodra wij het Fries naderen koop ik al bij een lokaal vv punt dat wimpeltje, alleen al uit sympathie want ik kan vanwege mijn diepgang nauwelijks gebruik maken van die aanlegplekken. Ik vind dat je zo'n vereniging moet ondersteunen want als je ziet wat daar allemaal bij komt kijken.. petje af.

Waij doen het hier anders, oa in Mook..Cuijk.. Vergadering van bobo's 'hoe kunnen we het toerisme stimuleren want dat loopt de laatste jaren ernstig terug" ? Dan komen de lokale figuren met ideeen en opmerkingen hoe het beter kan en tot slot vegen de heren alles van tafel en besluit om de regelgeving aan te passen.. En als je juist iets niet moet doen... Dommigheid.. zo jaag je de mensen juist de plas af.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: nekslag voor ons watertoerisme?

Bericht door frank »

Alweer een nieuw seizoen en alweer nieuwe ideeën hier op de Cuijkse plassen.

Drie weken geleden vaar ik op de plas en zie nieuwe verbodsborden, zo nieuw dat de verf nog amper droog was.
Dus Verboden te Meren tussen 19 en 07 uur.
Ok, twee weken geleden vaar ik op de plas en zie dat letterlijk álle borden verdwenen zijn.
Hmm, wat nou weer, waren ze niet goed genoeg of zo, of verandering van mening of gewoon gejat?
Een week geleden vaar ik over de plas en zie ineens dat de oude borden , blauw met P er weer staan.
Wat is hier aan de hand, hebben die ambtenaren iets verkeerds gerookt of zo??

Vanmorgen hoorde ik wat er aan de hand is. Per 1 mei zegt men, zou er een nieuwe regeling gepubliceerd worden dat aanmeren op de schaarse ligplekken op de plas voortaan 1 euro/meter gaat kosten. Met het argument dat het veel kost om al dat vuil op te halen wat watersporters achterlaten. Oei, heb je wel eens gekeken wat de dagrecreanten uit hun poten laten vallen en waar wij dan weer de schuld van krijgen??

O, enne.. ik heb net de OZB, Afvalstoffen heffing, Reinigingsrecht en nog veel meer van hetzelfde betaald als inwoner van dit dorp. Moet ik dus twee keer betalen voor mijn zakje huisvuil?? Dacht ik niet.
Behalve een kale plas is hier helemaal niets te halen en om nou 15 euro voor een nachtje aan een weipaaltje te betalen gaat mij echt te ver.
Dus op naar die andere, mooiere en goedkopere locatie aan de overkant met een mooie omgeving, alle voorzieningen inbegrepen, veel gezellige horeca en de Chinees is ook te pruimen....

Zo werkt dat in een vrij land en na Hemelvaart weer een paar maanden naar het gastvrije Noorden waar we ons wél welkom voelen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie