Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

douane
Berichten: 354
Lid geworden op: zo mar 04, 2012 8:43 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door douane »

Ik ben nu al dagen bezig met krabben en stoomcleaner en dasty om alles schoon te krijgen ik droog ook alles na met stofzuiger en doeken en heb de kachel en ventilatoren aan.

lijnolie trekt in het staal en weet niet of het roest ook opeet ik ben er gewoon fan van me vorige boot had ik ook in gesmeerd met lijn olie en zo gelaten na 5 jaar zag ik nog geen roest terug komen dus dacht het is dan toch goed spul. en had met die vorige boot een keer 40 centimeter zout water onderin gehad. ( kluisgat ankerketting lek )
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door quichot »

Er zijn geen middeltjes die je het werk uit handen nemen. Als het te simpel klinkt om waar te zijn, is het hoogstwaarschijnlijk ook niet waar.
Maar een ramp is het nou ook weer niet. Het hoeft echt geen blinkend staal te worden. Als de loszittende roest en rotzooi er maar af is. En dan lekker in het vlakkenvet. Lijnolie is ook prima.
Het is wel oogkleppenwerk. Daarmee bedoel ik: aanpakken wat je op een dag wilt aanpakken en de rest gewoon even niet zien, anders raak je mismoedig.
Waar in Amsterdam als ik zo vrij mag zijn?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

Het vlak ziet er niet al te zorgwekkend uit. Volgens mij kan ik op diverse plaatsen op de foto' s ook nog vet ontdekken.
Zelf hou ik er niet van om de betimmering zo aan te brengen dat je er niet achter kunt kijken.
Als het schip al is ingetimmerd en er is nog steeds wat condensvocht op het vlak zichtbaar dan de beste methode om het vlak in een goede conservering te zetten. Je keuze voor fluidfilm vind ik verstandig omdat je niets onder de vloer moet stoppen wat stinkt en/of kwade dampen produceert. Ook is fluidfilm gemaakt van wolvet (lanoline) en dat heeft twee leuke eigenschappen, het kruipt (ook omhoog) en het verhoud zich goed tot water (kan zelfs water opnemen).
Voor jullie doel dus prima. Gebruik het dikke vet uit de blikken voor de plekken waar je goed bij kunt komen en de gel (uit de plastic bus) met een lange kwast voor de plekken wat verder weg. Als er echt crisis is op een plek dan kan je met een spuitbus en het bij te kopen verlengstuk door ergens een klein gaatje te boren ook plaatselijk nog wat doen. Afdekken met een verfachtige laag is niet wenselijk. Het wolvet verdwijnt niet, verdroogt ook nauwelijks. Je zult het bij moeten werken als er weer nieuwe roest ontstaat, meer niet.
Het meeste vocht ontstaat trouwens niet op het vlak zelf, maar loopt langs de zijden naar beneden. Misschien dat je daar (op de kim dus) ook nog eens kunt kijken of je makkelijk toegang kunt krijgen voor inspectie.
Puddelijzer? Van welk jaar is het scheepje? Vaak is de huid van puddelijzer en zijn de spanten al van staal. Het puddelijzer roest soms zelfs minder snel door het vele koolstof.
Mocht je extra isolatiemateriaal (niet onder de vloer!) moeten toepassen, denk dan ook eens aan schapenwol. Het werkt prettig en neemt vocht op en staat het weer af als het wat droger wordt in de omgeving.
Succes en geen paniek! En kijk hier: http://www.aanenuitleg.nl/kathodische_bescherming.html nog eens om de buitenkant van je schip te beschermen.
groet
Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Marie Christina »

Rustconverters als "Neutrarust" moeten juist op roest.
Google er maar eens op.
Ik gebruik het overal voor.
Tot nu toe is de roest altijd weggebleven.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door stevedem »

dj_sane schreef:
Je zegt dat je de olie en het vet hebt gebruikt, van Fluidfilm begrijp ik, wat waren je ervaringen hiermee?
En heb je ervaring met de tijd dat het werkzaam blijft?
Ik heb het begin vorige winter gebruikt,
Ik had onder de vloer een paar plekken waar roest zat, ze hebben ooit een schotje geplaatst onder de vloer, net naast een spant.
Daar was roest gaan vormen, en daar kom je niet goed bij om het weg te halen.
Met een peragoo schijf heb ik het lossen roest weggehaald, stofzuiger erlangs, en ingespoten met de olie van fluidfilm.
paar weken laten dat vet uit de witte potten verwarmd zodat het vloeibaar werd en dat ertussen gegoten.
dat stolt vervolgens en zit daar nu nog steeds.
Roest word geheel opgesloten, en zonder zuurstof geen verdere roest.

ik heb dus geen ervaring met het invetten van een geheel vlak.

persoonlijk zou ik er niet gerust op kunnen slapen en zou het aan me blijven knagen dat er roest zit....
wellicht toch per deel de vloeren open maken en alles behandelen...
Tevens isolatie aanpakken zodat je vocht zoveel mogelijk tegen gaat.
en ventileren onder de vloer, ook belangrijk
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Wouter »

gefelictiteerd met jullie schip!

En die roest ziet er niet al te slecht uit.
Er staan hierboven voldoende tips om het te conserveren. Ik zou er wel rekening mee houden dat je over zeven jaar alles misschien grondig wil aanpakken, en dan een andere oplossing kiets dan nu. Dus zorg er voor dat wat je er nu op smeert / spuit je er dan wel af kan krijgen.

En het belangrijkste lijkt me is vocht op het vlak voorkomen. Ventileren / ontvochtiger.

Krijgen we ook plaatjes van de rest van het schip? Succes!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door wrotter »

wij gebruikten altijd speciale antiroest compound voor scheeps vlakken ,onder de buikdenning ,was een vies groenig vet dat je het best eerst flink warm kon maken en dan goed in en op het droge vlak moest smeren .
dit was een vies en zwaar karwij maar je had er helevele jaren geen omkijken naar .
dit goedje is bij vele echte scheep victualiën handels voor de beroeps scheepvaart te verkrijgen van 5 lt tot vaten van 200 lt
wij betrokken het van de lange,s olie handel uit hoogeveen maar die zal er wel niet meer zijn .
groet wout.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door schipper-willem »

dj sane,
Wat romantisch een varend (drijvend) woonhuis het is niet om je te ontmoedigen een oud gezegde koop een boot en werk je dood nou dat begin is er al.
De toepassing zoals wrotter het beschrijft zou voor mij het meest voor de hand liggen, echter zou ik het wat vloeibaarder moeten maken met anti roest olie er door dan versneld het kruipen van de substantie achter de eventuele achtergebleven roest en maakt het onschadelijk.
Wat mij opvalt op de foto's van het vlak bij de landen, de naden van het klinkwerk dat het wat vochtig is maar dat kan natuurlijk ook het nog niet geheel opgedroogde condenswater zijn.
Af te raden is een conserveer middel wat geen kruipende werking heeft daar je beslist niet overal bij kan er het de eerste jaren zijn werk kan doen, inspecteer ook regelmatig en smeer erg royaal zodat het zover mogelijk en lang overal heen kan kruipen.
Immers als je alles minutieus aan wil pakken is het grondig afbreken en weer opbouwen, overigens de anti rust olie heeft wel een geur daar moet je een jaar doorheen bijten maar ik zou niet anders willen, heb het zelf ook op mijn scheepje achter de betimmering.
Proficiat en veel geluk waar alles toch om begonnen is, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door popeye »

Marie Christina schreef:Rustconverters als "Neutrarust" moeten juist op roest.

Ik gebruik het overal voor.
Tot nu toe is de roest altijd weggebleven.
Dat kan ik me voorstellen! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

schipper-willem schreef:dj sane,
overigens de anti rust olie heeft wel een geur daar moet je een jaar doorheen bijten maar ik zou niet anders willen, heb het zelf ook op mijn scheepje achter de betimmering.
Gebruik Fluidfilm, kruipt beter, conserveert beter en ruikt beter!
(geen aandelen) Arnold
dj_sane
Berichten: 12
Lid geworden op: do dec 15, 2016 8:38 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door dj_sane »

Beste mensen,

Fantastisch al jullie reacties en gelukswensen!
Dat heb ik nou nog niet eerder meegemaakt op een forum! En ik heb erg veel aan al jullie tips. Heel hartelijk dank.
De tip van de lange kwast is een goede, ik dacht aan een spuitpomp maar met een lange kwast kom je er natuurlijk ook.

Zojuist de Fluid Film besteld. Ben erg benieuwd.
We willen eerst de Fluid Film A gaan aanbrengen voor het stoppen van de roest en vervolgens een dag later een fijn dikke laag Fluid Film Gel BN voor het conserveren.

Om in te gaan op jullie opmerkingen / vragen.
De foto's tonen inderdaad het vlak zoals ik dit aantrof, met condens en al, ik heb het niet drooggemaakt voor de foto's.
De boot is waarschijnlijk rond 1920 gebouwd. De verzekeringsinspecteur kon mij vertellen dat het puddelijzer was dat hij aan het bekloppen was, en waardoor het doormeten dus niet heel gemakkelijk was; het schijnt de meting te beïnvloeden.
We liggen aan de Entrepotdok in Amsterdam, toch wel één van mijn favorieten plekken in deze stad. Wilde daar altijd al eens wonen, maar had nooit gedacht dat het op een boot zou zijn :)
De anodes op de buitenkant van de boot zijn bij de inspectie allemaal vervangen.

Zal binnenkort nog eens wat mooie foto's van de boot zelf toevoegen, dat staat toch heel wat mooier dan die roestige foto's.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door varg »

De Gerrigje? Leuk scheepje op een prachtige plek! Ligt daar sinds 2011 dacht ik als vervanger van een klein arkje.

Over de buitenkant: in de eerder geposte link staat een eenvoudige manier om met een multimeter te testen of je scheepje voldoende beschermd wordt door de anodes.
Naast anodes is het ook van belang dat je walaansluiting 240V correct is.
Succes
Arnold
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door wrotter »

ik las dat je in het entrepot dok ligt nou tegen over jullie aan de ijdijk liggen bunkerschepen deze verkopen waarschijnlijk wel de bedoeld vetten
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door quichot »

wrotter schreef:ik las dat je in het entrepot dok ligt nou tegen over jullie aan de ijdijk liggen bunkerschepen deze verkopen waarschijnlijk wel de bedoeld vetten
Dat is de Entrepôthaven. Daar heb ik zeker 25 jaar gelegen. Het Entrepôtdok is achter Artis. Tot de 70-er jaren douanegebied. Daar lagen niet-ingeklaarde goederen. Nu een prachtige woonwijk.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door wrotter »

ja sorry had Borneo kade moeten zeggen .daar waar in vroeger tijd de blauwpijpers altijd aan meerden er tegen over zat de tank opslag voornamelijk van wijn
was jij niet die gene die bij zwaans had gewerkt .
Plaats reactie