Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door dconel »

Handige Harrie schreef:En dan hoeven sommige niet eens iets te raken om veel schade te veroorzaken.

https://www.youtube.com/watch?v=UcbIuAKtP30

offtopic: tijd voor een stomme boot filmpjes topic ofzo?
Hier hetzelfde voorval vanaf de andere kant gefilmd :roll:

https://youtu.be/IiquvQUONUQ

of

https://www.facebook.com/Break/videos/1 ... 188497792/
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Handige Harrie »

Weer een gevalletje vooruitdenken is te moeilijk?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6911425 ... lgas_.html
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
ursus
Berichten: 48
Lid geworden op: di mar 06, 2012 11:31 am

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door ursus »

Tja, een stootwilletje heeft dan ook niet zo veel zin. Nog mazzel dat die vent de kade niet opkukelde. :shock:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Marie Christina »

"Hou die fender dan ook op de goede plek, trut!"
:lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door wrotter »

boven en beneden bediening ,eh effe vergeten ?? zie je vaker en zag het vaker in sluizen ,tja sta je dan boven op de muur moet je heimelijk wel lachen ,tot het je zelf overkomt.
staan we te kijken hoe een jachtje zich verhangt in de sluis lith en vergeten het zelf dus ook hangen ,en dat met een luxe motor ,beetje dom.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Marie Christina »

En dan hebben we het nog niet eens over de situaties waarbij je achteraf zegt: "Dat was geen kunde dat dit goed ging, dat was pure mazzel."
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door wrotter »

gelukkig werkten we vaak niet met een halve steek op de bolder in sluizen met erg veel verval (België en Frankrijk),dus het leed was te overzien ,
en we hadden altijd een stanleymes onder de bolderkasten ,uit voorzorg. Op de tankvaart in het bunkerwerk hing er altijd een bijl in de buurt ,touwtjes van 2.5 en 3 duim knallen niet makkelijk maar rekken vele tientallen meters om dan even te springen ,sta je dan in de lijn ben je bijna kapot.
polypropyleen kan aardig springen .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Marie Christina »

Bijna kapot?
Een collega van me heeft bij Smit Lloyd de onderste helft van zijn maat aan dek zijn liggen terwijl de bovenste helft in zee lag te spartelen.
De arme drommel stond in de "snap-zone" van de rekker van de sleep toen deze brak.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door wrotter »

dan toch maar liever staaldraadjes breken ,en de tieren kunnen rot doen ,maar ze vallen bijna recht naar beneden,
op een schip waar ik enkele jaren op voer (Rijnvaart) mochten we van de eigenaar ,alleen staaldraad aan boord hebben ,alleen op de midden bolder een python(touwstaaldraad of ook wel herkules genoemd) .
beetje zwaar werk met 24 mm 28 en 30 mm op grotere lengte,s ,maar lagen er mee als een huis.
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Handige Harrie »

Hupsakee, weer een nieuwe van dumpert.
Ook de echt grote bootjes kunnen domme dingen doen

http://www.dumpert.nl/mediabase/6983161 ... ikel_.html
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door dconel »

Handige Harrie schreef:Ook de echt grote bootjes kunnen domme dingen doen

http://www.dumpert.nl/mediabase/6983161 ... ikel_.html
Natuurlijk kan dit een domme actie zijn, maar een technisch mankement is ook niet uit te sluiten toch?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Marie Christina »

Sterker, die kans is hier heel groot.
Een reden kan zijn dat de lucht die de gashendel bediende op één of andere manier niet werkte.

Maar je hebt nog altijd een noodstopknop op de brug.
Dan ligt het schip niet meteen stil, maar haalt wel de "kracht" uit de vaart.
(Edit: Schip had variabele pitch propeller.
De schroefbladen verstelden niet door een hydraulisch probleem.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door wrotter »

het is al zo dom dat men niet een machinist verplicht in de mach kamer te zijn bij het manoeuvreren in de haven ,zelfs bij ons op een passagiers schip was er een in de mach kamer om in te grijpen ,bij omkeerbare motoren had je wel vaker last dat er iets mis ging en inplaats van achteruit starten hij vooruit liep ,dan had je zoiets van,,, de machinist draaide aan het wieletje.
bij de mariene was het nog veel erger vele mensen moesten op posten komen met zelfs een ankerploeg .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat verbaast mij ook wel.
Ik heb het wetje zo niet paraat, maar volgens mij is een machinist beneden nog steeds verplicht tijdens manoeuvres.
(Al heb ik zo gauw geen idee wat zo'n Oekraïner kan als er van boven door de Russische stuurman gebeld wordt: "Iesj proplem. Iesj no psiebol astern. Joe fieks nou!"
Ik bedenk opeens dat Oekraïners Russisch spreken.... :D
Maar jou ketch mai drift.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op wo dec 28, 2016 11:44 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Toch maareen manoeuvreercursusje verplicht stellen?

Bericht door wrotter »

voor die taal problemen is een oplossing,, iedereen een mobiltje effe de tolk bellen die de stoker bellen dan effe denken van wat moest ik ook al weer doen en dan boem!!!! eh effe te laat .
zelf ook gehad met een ex staatsmijnen schip 2 oude omkeerbare werkspoor er in bij het omzetten greep de klauw van de omkeer beweging vaak mis ,bij komstig heit was dat er vaak kleppen vast bleven zitten ,nou een van de eerste keren dat ik weg voer bij Schuurmans en van Ginneken in Amsterdam trok ik het schip bijna op vol achteruit de haven uit om met een mooie zwaai rond te gaan en her Noordzee kanaal op te varen ,toen kwam het moment dat we de wal naderde en vol vooruit moesten ,tja hatje gewild stuurboord motor niets ,nog een keer ,weer niets ,en nog een keer ,en ondertussen begon de stront je al bijna er uit te lopen ,maar op het allerlaatste startte hij toch nou we hebben het gered maar de zenuwtjes gierden nog welig rond ,vertelde mij de motordrijver dat de vaste kap hem altijd naar beneden stuurde om hand matig in te grijpen en als de kleppen weigerden gaf hij er een fikse klap op met de voorhamer .
het invaren van de sluizen deed ik dan ook zeer voorzichtig ,met 2 motoren ,en als er een weigert heb je haast geen vermogen meer .om 1600 ton stop te krijgen ,
vaak was het probleem start lucht te weinig druk ,door of vergeten betijds de lucht pomp aan te zetten of door veel te veel starten .
groet wout.
Plaats reactie