AIS ontvangen via usb

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Bij mijn weten bestaan er geen tablets die overweg kunnen met een RTLSDR dongle. Ze kunnen alleen werken als USB Slave, niet als USB host. Fraaie oplossing zou dit computertje kunnen zijn; http://www.pipo-store.com/blog/pipo-x10 ... ox-review/

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Handige Harrie »

ErikH schreef:Bij mijn weten bestaan er geen tablets die overweg kunnen met een RTLSDR dongle. Ze kunnen alleen werken als USB Slave, niet als USB host. Fraaie oplossing zou dit computertje kunnen zijn; http://www.pipo-store.com/blog/pipo-x10 ... ox-review/

Gr.

Erik
USB OTG is een ding tegenwoordig. Als je op google "android rtl sdr" intypt dan krijg je gelijk meerdere sites die het hoe en wat uitleggen
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

KarelE schreef:Al eerder in het AIS draadje gepost, maar in dit draadje ook wel op zijn plek:

AIS op Raspberry via de LVBHB
Staat een heel stuk in de nieuwe Bokkepoot zag ik. Je kunt bij de heren uitleg krijgen hoe een en ander aan het werk te krijgen.
Die Raspberry is een leuk prutscomputertje met grote potentie. Er lopen hier een paar jongens rond die er een paar hebben en er mee kunnen goochelen. Voor niet te zware opdrachten zijn ze best geschikt maar voor kaartwerk met grote datastromen lijkt het me niet ideaal.
Ik ben er ook mee bezig geweest maar dat processortje kan mijn vraag niet aan dus heb ik de knoop maar doorgehakt en een echte Intel NUC aangeschaft met een core i 3 en veel geheugen. Ding is niet veel groter dan een Py. Nu draait mijn thuis-cloud en diverse andere weboplossingen als een tierelier. Kost wat maar dan heb je ook wat. OpenCpn werkt daar flitsend op zonder wachttijden maar daar zit het probleem niet.
Probleem is de weergave op een scherm, een daglichtscherm wat je ook bij wat feller licht goed kunt aflezen. Die 7 of 10 inc in- of opbouw schermpjes kosten een vermogen. De LVBHB had daar ook een gezamenlijk inkoopproject van gemaakt maar vond ik nog veel te prijzig. Dus nu gebruik ik een ultrasnelle 13 inch laptop die goed past op mijn stuurstand en een bovengemiddeld helder niet glimmend scherm heeft. Daar heb ik naar moeten zoeken.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door KarelE »

Een welke heb je toen gevonden?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Zoals ik al opmerkte gebruik ik nu een 13 inch laptop. Is uiteindelijk een Toshiba geworden. Dat merk heeft zich teruggetrokken uit de comsumptieve sector en levert nu alleen nog machines voor bedrijven. Type weet ik zo niet uit mijn hoofd.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Pino »

Heren,
ook Pino is bezig geweest om met de RTL stick de AIS signalen te ontvangen. Maar ondanks hulp van ErikH live op mijn boot, de hulp van een zendamateur om een dipool antenne te maken is het mij tot op heden nog niet gelukt om op mijn laptop AIS signalen te ontcijferen. Ook als het wel zou lukken blijft het wel een lastige configuratie om het werkend te houden op een windows pc. Je bent afhankelijk van SDR ontvangstsoftware, AIS monitor en goede com port nummering. Ik heb ook nog twee apparaten van Victron en de software van Victron scant alle compoorten af. Alle comporten zijn dan bezet. Een heel gedoe dus. Daarom maar eens gekeken op de opencpn website voor de dongels.
Vandaag heb ik een USB dongle in de UK besteld: http://www.quark-elec.com/products/mari ... 39-qk-g021 (51 pond ~ 60 euro). Eens kijken of dat gaat werken. Ik laat het weten of het wat is.

groeten van Pino
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Had al gelezen op de site van OpenCpn over de dongels en ik las daar al het volgende:

==
RtlSdr Dongle
There is a plugin which assists with use of this device for AIS purposes. We have found that for the average user, one of the other low cost choices may be better.
==

Dat is op zich al een aanwijzing om dat ding links te laten liggen. Dan blijft er nog eentje over die interessant is en dat is :

==
QK-A021 AIS Receiver Dongle(Auto-hopping V1.0)
Quark-elec AIS receiver dongle: Receiving on AIS dual channel alternatively, USB power and output 3.84k NMEA183 data,Compatible with Windows 7,8,10,Mac Linux system.

==

Mocht ik dus in de verleiding komen om die stap eens te gaan zetten dan zou ik daar voor kiezen. Ik heb nog een flex VHF antenne met magneetvoet liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken met een bnc koppeling. Dus mocht ik weer eens tijd hebben dan is dat weer een leuk project.
Voorlopig gebruik ik een tablet voor de ais info.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Ach ja..
Nieuwsgierig als ik ben natuurlijk verder gekeken en uiteindelijk de knoop doorgehakt en die dongel besteld bij Quark Elec in Engeland.
Komt uiteindelijk inclusief alle kosten op 51 Pond dus dat is me de gok wel waard. Geen idee of daar nog invoerrechten bijkomen als EU lid...
Komt met de gewone post dus kan nog effe duren.

Maar intussen draait OpenCpn werkelijk als een raket op mijn nieuwe laptop, wat een verademing vergeleken bij vroeger toen ik na elke muisbeweging rondjes kon gaan draaien voordat het scherm reageerde.

Dan heb ik nog het probleem van de accurate betonning. De ENC kaarten zijn inmiddels een jaar oud dus plaatsen waar de geul verandert, daar zou de betonning niet meer kunnen kloppen.
Dat heb ik opgelost door de hele bunch kaarten van OpenSeamap te downloaden (NothSea KAP kaarten). Dat is dik 500 MB en dat is geen probleem voor OpenCpn. Er staat een datum bij de kaarten: bijgewerkt tot juni 2016 dus dat is redelijk recent. Ik denk dat er regelmatig updates komen. Het zijn meer dan 3000 kaartdelen, 'overzeilers' met weinig detail en heel duidelijke detailkaartjes van de aanloop van havens en geulen bijvoorbeeld. Het is me nu al een genoegen om die scherpe kaartjes te bekijken.
Van de week maar eens gaan oefenen aan boord, kachel brandt nou toch..
Ha, ik krijg er weer zin in...
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Pino; Bij jou verdenk ik nog steeds de antenne, verwacht geen groot bereik van de AIS signalen en verwacht niet dat de RTLSDR dongle supergevoelig is. In mijn situatie, marifoonantenne op 2,5m hoogte, ontvang ik de schepen in een straal van 3-4 kilometer, op binnenwater meer dan voldoende. OP groot water zag ik de schepen soms al op 10km afstand. Over de gevoeligheid van de RTLSDR dongle; Bij een testje hier thuis ontving ik op de FM-band enkele zenders met ruis, terwijl diezelfde zenders op een simpel transistorradiootje uitstekend te ontvangen zijn.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Nou ik toch door de vrieskou pas op de plaats moet maken is er weer eens tijd om de laptops na te lopen en de nieuwe software te plaatsen.
Dat geldt dan natuurlijk voor OpenCpn maar ik kwam ook nog een oude bekende tegen die je met je gps muis kunt koppelen en dan krijg je een mooi scherm met alle instrument info over positie/snelheid en koers.
Leuk om even te kijken of alles werkt, je oude magnetische kompas bij te stellen of je snelheid over de grond uit te lezen. Je kunt er ook nog een windmeter/dietemeter etc aan koppelen als je dat zou willen.
Draait nu op mijn oude netbookje die ook alweer een nieuw leven begonnen is door een goedkope SSD te plaatsen. Enorm verschil in snelheid en nu kan dat ding er weer wat jaartjes tegen.

Hieronder een screendump van PolarCom zoals dat programam heet. Aan de positie te zien zit ik nu in mijn luie stoel die door slechte binnenshuisontvangst van gps nog wat snelheid lijkt te maken.. :D


Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door paure nesci »

Goh, da's vlak in de buurt, oppassen dat we geen aanluiestoeling krijgen..... :lol: :lol:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

tataaa.... pakje van de post uit Engeland. Had gekozen voor normale postzending dat was goedkoper dan met DHL maar toch ongelooflijk dat deze hele actie binnen een dag of twee gelukt is...
Als ik weer eens wat tijd heb ga ik dit projectje bekijken maar dan moeten er wel AIS uitzenden schepen binnen bereik zijn zoals ik heb gelezen. Zou leuk zijn als ik dat in OpenCpn zou kunnen integreren, maar zoals altijd, 'loof de dag niet voor ....'

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door Pino »

Hoi allemaal,

ook ik heb de AIS dongle binnen gekregen op dinsdag. Dat was snel vanuit de UK. Bij deze mijn ervaringen:
Installatie van QK-A021 AIS receiver dongle
Windows 10 ziet zonder problemen de AIS ontvanger en geeft hem in mijn geval COM4 als port nummer. Com3 is de GPS ontvanger.
Afbeelding
Eigenschappen van COM4 bekijken met rechtermuis toets en snelheid (bits per seconde) aanpassen naar 38400:
Afbeelding
In OpenCPN onder opties een verbinding (COM4 en ook weer 38400 kiezen) toevoegen:
Afbeelding
en op Toepassen klikken
Afbeelding
Nu is het zaak om een antenne aan te sluiten. Er zit op de dongle een SMA connector en er wordt een verloopje naar BNC bijgeleverd. Dat past allemaal niet op de marifoonantenne die ik even wil proberen. Maar met deze hoog experimentele aansluiting lukte het om contact te maken:
Afbeelding
Nu de resultaten met OpenCPN 4.4.0:
Afbeelding
Een ring is 1km. Ik kon een bootje zien op 4,6km afstand. De namen van de schepen zijn niet zichtbaar.
Afbeelding
Hier wel een naam van een plezierboot.
Op marinetraffic.com ziet het er zo uit:
Afbeelding
Ik zie dus zelf, binnen een straat van ongeveer 4,5 km, meer bootjes.
In Oziexplorer ook COM4 toevoegen en dan is dit het resultaat:
Afbeelding
Al het al werkt het prima mits je een goede antenne hebt.
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door frank »

Wel Pino,

Vakwerk heb je daar geleverd met die uitgebreide uitleg en ik begreep al uit een mailtje van de leverancier dat je inmiddels je refund al zowat binnen hebt. Grappig is dat ze echt betrokken zijn met hun product en graag feedback van gebruikers willen hebben. Daar leren ze weer van.
Ik ga dat stuk van je apart zetten en zodra ik weer eens tijd heb pak ik het op. Ik heb wat antenne betreft nog een mooie magneetvoet draad VHF met BNC koppeling dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Nu zat ik hier zoeven toch weer eens op een krachtige win7 machine te knoeien met PC Navigo maar echt, ik heb me alleen maar zitten ergeren. Traag als iets diks wat door een trechter moet en dan heb ik nog niet eens GPS of AIS gekoppeld. Dus avontuur dat is definitief voorbij. Ik ben echt helemaal bekeerd en overgestapt op OpenCpn. Dat Polarview is trouwens ook een goed werkend (betaald) programma.

Dank voor je bijdrage.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: AIS ontvangen via usb

Bericht door ErikH »

Pino,

Ik zie op de screenshots dat je significant betere ontvangst hebt dan ik heb met het RTLSDR stickje. Het zal ermee te maken hebben dat het een breedbandontvangertje is, en dus minder gevoelig op de AIS frequentie. Mooi dat het nu goed werkt!

Gr.

Erik
Plaats reactie