Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door WADnWIND »

Ik neem aan dat vrijwel iedereen hier die een schip bezit groter dan 20 meter of meer dan 100m3 blokfactor ook volledig op de hoogte is over de certificaat van Onderzoeksplicht zoals die straks voor de wet gaat gelden.
Er zal vast wel meer over geschreven zijn hier.

Voor dit certificaat moet dan voor 30december 2018 aanwezig zijn. Omdat de aanvraag de nodige tijd kost en ongetwijfeld de nodige aanpassingen aan het schip om het te kunnen verkrijgen is het zaak dat zo snel mogelijk te regelen.
Afijn, de meeste info b.v. hier:
http://www.lvbhb.nl/cvo/

Uitleg over de blokfactor:
https://www.platbodemforum.nl/attachment.php?aid=884

(ik krijg geen PDF geupload...)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

En de grootste bottle neck gaat straks worden de lawine aan eerste aanvragen door uitstellers. Certificeringsbureaus kunnen het straks simpelweg niet aan, en dan hang je echt voor de nieuwbouweisen.
Het heeft mij altijd verbaasd dat zoveel eigenaren van schepen >20 mtr dachten dat het zo'n vaart niet zou lopen. Dan vroegen ze bijvoorbeeld naar het waarom van mijn ENI-nummer (Huh? Je bent toch niet beroeps?), en was het na mijn uitleg: o, dat zien we tegen die tijd wel weer...
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door wrotter »

ach misschien gaat het wel net zo als met de eisen voor de chartervaart in 1978 toen begon het dat deze schepen onder de scheepvaart inspectie kwamen en aan de eisen van de binnenschepenwet moesten gaan voldoen .
het heeft zeer vele jaren geduurd voor het zo ver was en tot op heden zijn de zaken die toen moesten nog niet volbracht.
ik ben wel voor goede regels maar soms zijn ze wat uit de hand gelopen .
een duidelijke scheiding van recreatief gebruik en werkschepen en het maximaat aan wezige aantal personen aan boord ,met enige veiligheids voorschriften zou genoeg moeten zijn eventueel aangevuld met zaken die aangevoerd worden uit de recreatieve wereld.
wat is de volgende stap van de politiek ,bootjes van af 10 meter er ook onder laten vallen ,en later nog kleinere??
verplichte ais , verplichte radar .minimaal 2 man aan boord verplichte motordrijver ,en noem er nog maar wat.
eni nummer nou indertijd kocht ik mijn eerste marifoon ,de man van telecom vroeg naar mijn Europa nummer ,tja die hadden we nog niet ,nou den krijg je het even gebeld en ja hoor het werd het bouw nummer 298 b gron met daar voor het land num 2200 dus 2200298 omdat dat op de vergunning zo moest.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

Wrotter, je kunt je vraagtekens plaatsen bij het nut van overbodige regelgeving, maar die CVO-plicht is eind 2018 écht een feit. Dat gaat niet overwaaien of afzwakken als er na 2018 in Nederland ineens allerlei bezwaren tegen worden gemaakt. Dat kon in de jaren 70 nog wel, toen werd er nog wel eens naar actiegroepen geluisterd, maar nu niet meer.
Vergis je niet, dit is een Europees besluit, de Nederlandse wetgever kan echt niks doen aan Nederlandse bezwaren ingediend na 2018. Compensatie kun je dit keer echt vergeten.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door wrotter »

tja de Europese regels ,,vaak mede gemaakt door de nieuwe landen van het Donau gebied maar nu ook met zeggenschap van landen niet liggend aan de rivieren en Europese kanalen .
dan komt er ook nog bij dat het overgedragen moet worden aan particuliere keurders .
nou dat hebben we al meegemaakt in vroegere dagen ,daar kon je voor bedragen tussen de 500 en 1500 gulden een certificaat kopen ,ze kwamen aan boord keken rond en klaar ,dat was bij ons de motor chartervaart toch iets anders wij vielen onder de scheepvaart inspectie in Rijswijk en onder her binnenschepen besluit deze keurde de schepen toen nog ,wel aardige mannen maar wel aan de regels houden .
wij konden toen wel janken als je zag hoe het er toeging bij de zeilchartervaart ,daar heeft het heeeeel lang geduurd voor men aan de meeste regels moest voldoen .
ik heb van 1975 tot 1988 zelf een motorcharterschip gehad (de eerste jaren loste ik nog af op de rijn ), dus de meest bewogen tijd toen .ook van wege de invoering van het vaarbewijs met de nodige sores daar omheen , mensen die al jaren een binnenvaart diploma hadden werden afgewezen maar mafkezen die met een tuffertje door de grachten voeren kregen zelfs vaarbewijs 1 en 2 ,ik moest alle papieren die ik had op sturen ,en dat 2 x zelfs de vaartijden boekjes van rijn en binnenvaart met alla reizen gemaakt plus patent ,die grachten mannen en vele anderen kregen het als ze een papiertje konden laten zien getekend door een brug of sluiswachter ,te gek voor woorden ,toen .
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door frank »

quichot schreef: Vergis je niet, dit is een Europees besluit, de Nederlandse wetgever kan echt niks doen aan Nederlandse bezwaren ingediend na 2018. Compensatie kun je dit keer echt vergeten.

Alweer een reden om tegen de EU te stemmen met heimwee naar de aloude EG. :(
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door ronrtl »

Tsja..blijft grappig die regel :lol: Telkens als ik hem weer lees denk ik aan de wet van Archimedus! Knap zo'n blokmeting met de restrictie dat wanneer je over de 100 kubieke meter komt terwijl Archimedus toch echt meld dat een object ondergedompeld in water het gewicht aan waterverplaatsing heeft. Ofwel een schip van 40 ton kan nooit 100 kubieke meter water verplaatsing hebben maar heeft dat schip toevallig een hak of kiel die ver uitsteekt komt hij wel aan die blokmeting van 100. Bizar! :roll:
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Wouter »

CVO, best belangrijk.
Nu ben ik ook zoveel mogelijk tegen regeltjes, maar ik heb wel het idee dat de verschillende belangengroepen waaronder LVBHB aardig hun best gedaan hebben om er een aanvaardbaar certificaat van te maken.

Het kost ongeveer 500 Euro inclusief vlakmeting.
Als je een keurmeester hebt gevonden kan die je een lijstje sturen wat je in orde moet hebben. Dit zijn meestal geen grote ingrepen.

Begin er inderdaad op tijd mee. Het loopt waarschijnlijk storm op het eind, en zonder dat papiertje keldert je schip aardig in waarde.
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door WimHC »

Je vergeet de kosten van de A-klasse AIS? Deze kost al gauw zo'n 2000,- euro dacht ik.
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door cmo »

afgelopen vrijdag zijn wij gekeurd voor de CvO. Het viel me erg mee. Er waren wat kleine dingen die we moeten aanpassen.
Als je je schip gewoon op orde hebt hoef je niet bang te zijn dat je niet goedgekeurd wordt.

En een AIS kon je een paar jaar geleden met een subsidie regeling krijgen voor e 250. Heb je daar toen niet aan mee gedaan dan heb je pech en moet je nu inderdaad iets van e 2000,= betalen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

WimHC schreef:Je vergeet de kosten van de A-klasse AIS? Deze kost al gauw zo'n 2000,- euro dacht ik.
Dat was hier eind 2012 een draadje: het dringende advies om die subsidie op tijd aan te vragen tegenover de opvatting 'zal zo'n vaart niet lopen, zien we dan wel weer'. Met klem is ook gewezen op het misverstand dat het alleen beroepsschepen betrof.
De minister heeft de aanvraagtermijn zelfs nog een paar maanden opgeschoven om te laat wakker geschudde aanvragers alsnog een kans te geven. Wie het toen tóch nog liet liggen heeft de uiterst prettige bijschrijving van 1700 euro uit Den Haag moeten missen.

Bottle neck bij de aanvraag was voor velen het ENI-nummer. Dat is gekoppeld aan een geldige kadastrale registratie. Zonder die registratie geen nummer, zonder dat nummer geen subsidie.

En aan die registratie, die je ook nodig hebt voor je CVO, zitten haken en ogen. Dus wie nog geen CVO heeft, regel eerst die kadastrale registratie. Zoek alles bijelkaar waarmee je kunt bewijzen dat je eigenaar bent. Veel schepen zijn in goed vertrouwen onderhands gekocht, dus staat er weinig zwart op wit. In mijn geval was een zelfgeschreven, door beide partijen ondertekende en gedagtekende kwitantie en een allang verlopen meetbrief uit 1920 voldoende.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door WimHC »

CVO is voor mij (nog) niet van toepassing, maar er zijn nog zat mensen die recent een schip gekocht hebben en niet op de hoogte zijn van de CVO-eis. Vooral die bakmeting is voor een aantal kennissen van me een verrassing. Dan is die aanschaf van een AIS toch wel een aderlating ook al is de rest wel voor elkaar.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

Mooie maat, 15,7 mtr. Eigenlijk 71 cm te lang. Net zoals mijn schip 61 cm te lang is. :wink:
Er komen nog wel meer kosten bij: aanpassing, keuring en certificering gasinstallatie bijvoorbeeld, keuring dan wel aanschaf twee goedgekeurde brandblussers, drie gecertificeerde reddingsboeien waarvan één met een automatisch lichtje, goedgekeurde zwemvesten, peilglaskranen, enz.
Veel daarvan is meestal al wel aan boord, maar dan niet-gecertificeerd. Alles bijelkaar ook nog wel zo'n 500 euro.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door KarelE »

AIS heb ik net een week of 2 binnen. Met de collectieve actie bij Jos Boone gekocht. Toen de subsidieregeling liep had ik simpelweg niet het geld om het voor te schieten, laat staan het geld voor de kadastrale registratie. Om een of andere duistere reden heeft het Agentschap Telecom mijn meetnummer 1926 B Leid 77 omgezet in een ENI nummer, 03030077. Staat ook op mijn registratiebewijs. En de MMSI hebben ze toen ook maar toegekend. Dus de AIS moet ik morgen en zondag gaan inbouwen, en woensdagmiddag 22/3 komt er iemand van Werkina om alle connectors conform voorschriften te monteren, het ding te programmeren en een inbouwverklaring af te geven.

Ik begrijp dat voor CVO kadastrale registratie wel noodzakelijk is. Wat is daarvan de doorlooptijd?

Ik denk erover de gasinstallatie eruit te halen voor de CVO keuring, en later weer in te bouwen. Niet om een onveilige installatie te hebben, na herinbouw laat ik die wel certificeren. Maar simpelweg om zo snel mogelijk dat CVO rond te breien.

Ik hoop de moed te vinden om na de inbouw van de AIS door te pakken en de MK onder handen te nemen. Nieuwe accu's, alle koelwaterslangen/klemmen vervangen, vloeistoffen verversen. Als ze dan weer kan (MK) en mag (AIS) varen een werfbeurt inplannen.

Is het raadzaam om bijv. eerst in het water door een CVO-keurmeester een voorschouw uit te laten voeren, zodat er op de werf spijkers met koppen kunnen worden geslagen?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door cmo »

Zoals ik al eerde poste zijn wij afgelopen vrijdag gekeurd.
Na kadastrale registratie is niet gekeken (hebben we wel) dus of het echt nodig is weet ik niet.
een paar maand voor de keuring heb ik kontakt gezocht met de keurmeester. Gevraagd heb ik toen naar een lijst waarop gekeurd zou worden. Op internet vind je her en der ook wel lijsten maar die wijken allemaal van elkaar af.
Onze keurmeester adviseerde ons niet op voorhand al te veel aan te gaan passen. Mogelijk zouden we te veel doen. Dat is jammer van het geld en de inspanning. Na keuring heb je 6 maanden de tijd om gebreken te herstellen.
Bij ons waren er maar weinig gebreken: reflectie strepen van de reddingsboei waren er deels af, een spanner van de verstaging van de mast was een beetje krom, de ruiten wisser deed het op onverklaarbare wijze niet en de inbouwverklaring ais was niet aan boord.
Ik vond het allemaal erg mee vallen. Uitgangs punt is dat als schepen al jaren lang rond varen ze nu niet ineens onveilig kunnen zijn.
Maargoed e.e.a. moet natuurlijk wel goed zijn.

Een gaskeuring kost ook echt niet veel. Bij ons koste dat e 60,=

CvO keuring zou ik gewoon op de werf doen. Vlakkeuring is een belangrijk onderdeel van de keruing! alle overige gebreken kan je nadien in het water nog makkelijk herstellen
Plaats reactie