Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door popeye »

Is dit iets?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door KarelE »

Als je met zulke lage niveaus wilt schakelen zul je aan een schakeling met elektroden moeten denken, dat gaat je met een vlotter nooit lukken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door misterlister »

Een zgn dweilpomp kan idd tot ca een mm waterniveau werken, maar heeft vaak meer water nodig voor het pompen gestart wordt. Dus opstarten met 2 mm water gaat sowieso niet lukken, ook niet met electrode- of handmatige inschakeling. Inderdaad met een waterstofzuiger of met een ander type pomp, zelfaanzuigend, bv membraanpomp, (evt met een vaste zuigbuis tot laagste punt).

Grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door meester »

wij hebben in de antonius een klaas persoon oplossing. een vlak stalen plaatje met iets omgeslagen hoekjes en een pijpje in het midden. De pomp sluiten we aan op het pijpje. Door de omgeslagen hoekjes blijft het plaatje 1mm van het vlak en kan het water vrij aanstromen en zuigt geen lucht. met een gewone lenspomp kan je nu je vlak vrijwel droog zuigen.
je kan je pompje koppelen aan een tijdschakelaar en iedere dag een uurtje laten pompen.(als het tegen drooglopen kan) zo heb je een eenvoudig en effectief lens systeem wat gemiddeld zorgt voor een droog vlak. zelfs bij een open boot.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Handige Harrie »

Eventjes een gruwlijke schop onder dit topic.

In de WB30 hebben we een droog doch roestig (vorige eigenaar had niet alles waterdicht). Nu ben ik aan het kijken wat ik aan materiaal nodig heb om dit aan te pakken en vooral om te conserveren nu er nog geen vaste vloer in zit. Bij ons in de vereniging gaan de meningen nogal tussen rustbuster + aluprimer (beste maar duur) en vlakvet (meer werk). Zeker omdat we wel wat mindere plekken hebben qua kieren zoeken we iets dat goed kruipt.

Nu zit ik zelf ook te denken aan het conserveren met verdunde tarvanish. Hier hebben we wel goede ervaringen mee qua verwerking(aanbrengbaar met oliespuit).

Is hier eigenlijk wat op voor of tegen te zeggen? Of heeft iemand inmiddels een ander wondermiddel gevonden dan ranex of rustyco?
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Gerard »

dj_sane schreef: za dec 17, 2016 10:50 am
https://goo.gl/photos/a376mmcHDqs5FMD2A
Deze koppeling werkte (bij mij) niet. Ik kreeg een "404"-foutmelding. Controleer het adres nogeens goed. De cpunt tussen "goo" en "gl" lijkt mij om te beginnen al niet logisch.
Het ziet er - wat ons betreft - niet uit alsof het vier jaar geleden helemaal mooi behandeld is eigenlijk, maar misschien gaat het verval wel zo snel?
Ongezien lijkt het mij, dat je op het verkeerde been gezet bent door de verkoper. Dat geeft reden om de overeenkomst te ontbinden (jij je geld terug en de verkoper zijn schip) of te onderhandelen over een lagere prijs.
Mijn schip was veel langer dan 13 jaar (aankoopdatum) geleden in het vet gezet en zag er deze winter nog best behoorlijk uit.
We denken dat we dit toch wel moeten aanpakken, met een paar uitgangspunten:
- de boot is van binnen helemaal af betimmerd en ingericht, we hebben op het moment niet het budget om dit helemaal weg te halen en weer op te bouwen
- onze tijd is beperkt, we moeten over krap een maand in de boot gaan wonen.
Kortom, koopcontract ontbinden of schade claimen.
We zitten aan het volgende stappenplan te denken:
5) over maximaal 7 jaar moet de boot weer het water uit voor inspectie van de verzekering, en op dat moment kunnen we besluiten dat we toch een nieuwe badkamer willen, de boel eruit slopen en de vloer gelijk geheel laten tectyleren.
Zie mijn verhaal bij het onderwerp: "Waar ben jij mee bezig (geweest)" van 22 augustus j.l.

Sterkte!
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Wouter »

harrie,

Heb je Owatrol ook overwogen (voor bij de primer 20/80 verhouding)?
De goedkopere versie hiervan is gekookte lijnolie. hoef je de roest niet eens helemaal voor te verwijderen, alleen de losse stukken.
De lijnolie gaat een chemische reactie aan met de roest.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Marie Christina »

Ja, die Owatrolmeuk kan ik je ook van harte aanbevelen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door WADnWIND »

Je kan ook Fertan overwegen. Als ik een roestplek buiten behandel, blijft dat 4-5 maanden goed zonder nieuwe roest.
Als het binnen zit blijft het jaren goed. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat je het afwerkt. het is een prima grondlaag voor verf.

ff offtopic:
Buiten behandel ik met Fertan, daarna met polyurethaan hars (gietvloer vosschemie) en dan de verf. Wel wassen en ontvetten tussendoor.
Werkt boven verwachting.
Laatst gewijzigd door WADnWIND op do nov 07, 2019 8:27 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Richard van den Berg »

Waar was en ontvet je tussendoor mee?

Onder het motto van "don't change a winning team".
Groeten,

Richard

mijn boot
WADnWIND

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door WADnWIND »

Het procedé bestaat uit stabiliseren en daarna sealen en kleurtje.
Fertan is voor het stabiliseren van de roest, Polyurethaan voor het sealen. Grote oppervlakken is wel wat begrotelijk. Maar je hebt er ook lang lol van.

De hele procedure (eigenlijk het beste voor buitenwerk):
- Ergste roest weg borstelen met RVS staalborstel of grof schuren (korrel 60-80), hoeft niet blank kaal.
-Stof verwijderen met stofzuiger en met vochtige lap afnemen.
- Ontvetten met thinner o.i.d., St Marc's mag ook. drogen
- Fertan aanbrengen met roller of kwast en met plantenspuit elk kwartier beetje vochtig houden (= op waterbasis), een uur of 2 lang en later op de dag nog eens. Wordt op de roest plekken en sporen helemaal zwart en paars = perfect!
- 24 uur laten inwerken.
- Wassen met water, spons of lappen, niet te heftig poetsen. Het paarse was je weg, het zwarte blijft achter en is uitstekende hechting voor de rest!
- Goed Drogen
- Weer ontvetten
- 2 componenten polyurethaan hars maken in kleine portie's, wat je binnen een kwartier kan aanbrengen en kwasten of rollen. Totdat het klaar is.
https://www.vosschemie-benelux.com/nl/p ... 7000-12-kg

Ik bestel het in blikken van 1Kg, dat kan dus.

Vlakkenvet is de voordeligste oplossing en valt ook onder sealen, het beste doe je dat op een helling in de zomer. Vet au-Bin-Marie smelten en dan zo heet en dun mogelijk aanbrengen met en grote bokkepoot. Waarom 'zomers op de helling? dan vloeit het lekker in alle hoeken en gaten. Als je het in het water doet, stolt het vet onder je kwast en komt niet in alle hoekjes en gaten. Dan hou je "pockets" met vocht en zuurstof.

In principe hoop je dat na het sealen geen water en zuurstof er meer bij kan, maar vocht en zuurstof "pockets" gaan gewoon nog ff door. Daar moet het stabiliseren met fertan tegen helpen.

Alle varianten heb ik in mijn leven op stalen schepen gehad op zout en zoet, behalve stralen en direct coaten, of schopperen (verzinken) of good old vlakkenvet helpt niets afdoende.
De Owatrol believers heb ik reeds decennia achter me gelaten, wát een onzin is dat spul. Ouwe lijnolie snuivers :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Klaver vier »

Helemaal eens met WadnWind,maar ik gebruik ook echte loodmenie ( top spul)
Owatrol vind ik ook helemaal niks
Zo heeft iedereen zijn eigen middeltje merk je hier wel
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door wrotter »

in de binnenvaart werd altijd insmeer vet aangebracht op het vlak en de kimmen ,niet het leukste karwijtje maar goed gedaan bleef het vele jaren goed en geen roest meer ,vet was meestal groen van kleur en enorm stevig tot hard en werd verhit ,en dan met de bokkepoot er op gesmeerd ,stonk goed ,maar sommigen hadden de gewoonte het in te smeren met afgewerkte olie maar toen had je nog ongedoopte olie de zware doop rotte de jute laag tussen de klinknaden weg met kans op lekkage . wij kochten toentertijd dit vet bij de lange,s oliehandel in Hoogeveen ,
waar men het nu kan krijgen weet ik niet maar de wat oudere werfbazen weten er wel wat op .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Marie Christina »

"De Owatrol believers heb ik reeds decennia achter me gelaten, wát een onzin is dat spul. Ouwe lijnolie snuivers"
Dank je.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Woonboot gekocht - advies gevraagd voor roestig vlak

Bericht door Handige Harrie »

Hartelijk dank voor het advies allen. De knoop is nog niet doorgehakt maar het plaatje is inmiddels wel wat duidelijker geworden wat het sparren met de rest van de groep wel makkelijker maakt.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Plaats reactie