Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

KarelE schreef: Ik begrijp dat voor CVO kadastrale registratie wel noodzakelijk is.

Karel, dat weet ik niet zeker. Voor de subsidie-aanvraag AIS was het een vereiste. Maar die regeling bestaat niet meer, dus misschien hoeft het niet.
Ik weet wel dat het ENI-nummer een samenstelling is van de cijfercode van het kadaster en een geldig brandmerk. Ik dacht destijds slim te zijn en het brandmerk op te geven dat in 1997 uit het register was geschrapt, maar daar trapten ze niet in.
Uit de andere topic begrijp ik dat je inmiddels al een ENI-nummer hebt. Dus zou ik verder geen slapende honden wakker maken.
KarelE schreef: Wat is daarvan de doorlooptijd?
Ik belde 's morgens het kadaster dat ik er gierende haast mee had, en ik kon 's middags al langskomen met meetbrief en aankoopkwitantie. Per e-mail had ik de teboekstelling al binnen voor ik zelf thuis was. Het kan dus in één dag als het moet.
KarelE schreef:Ik denk erover de gasinstallatie eruit te halen voor de CVO keuring, en later weer in te bouwen. Niet om een onveilige installatie te hebben, na herinbouw laat ik die wel certificeren. Maar simpelweg om zo snel mogelijk dat CVO rond te breien.
Slim, kan altijd later nog. Dan wel gelijk laten keuren, want bij controle wordt gevraagd naar het gaskeuringscertificaat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Wouter »

Betreffende de gasinstallatie;

Ik had enkel de gasfles van boord gehaald en het gaskookplaatje afgekoppeld. Dat was voldoende, alle leidingen, drukreduceer etc.. gewoon laten zitten.

groet, Wouter
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door cmo »

Waarom niet gewoon de gas installatie laten keuren? Koste ons geloof ik e 60,=. je wilt dat soort dingen toch gewoon goed hebben?? grote kans dat je verzekering ook een keuring eist.
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door dconel »

Om het werk en bijkomende kosten te spreiden
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door ronrtl »

Voor een ieder onder ons wiens schip in de 100m3 valt... je bent dus officieel een "klein schip" want je bent minder dan 20 meter. Hiervoor gelden dus andere regels! Na een uitgebreid gesprek met CVO keurmeester zijn er een aantal investeringen welke niet verplicht zijn zoals o.a een blauw bord en tweede marifoon. Ook AIS is nog onduidelijk betreffende een klasse B welke voor pleziervaart onder de 20 mtr geld. Kortom, laat je informeren!

..Scheelt mij weer een enorm blauw bord! :lol:
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Dirk »

Gaskeuring hier aan boord bij ons door Euroclass kost 276 euro + BTW (ik kan er een paar euro naast zitten).
Kwartiertje werk en de keurmeester is klaar , certificaatje printen ...
mooi verdiend, niet ?
groetjes, Dirk
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door wrotter »

go vroeger waren ze wel meer dan 2 uur bezig niet alleen afpersen maar ook alle afsluiters en koppelingen werden ge controleert ,speciaal de eventuele slang verbindingen naar de toestellen en de toestellen zelf ,ook de geiser die we hadden viel daar onder .
als alles ok was kreeg je je voorlopige goedkeuring en later je certificaat ,tja en dat allemaal voor niets.
en het maakte niet uit waar je lag in het land ,,toen deed de scheepvaart inspectie in Rijswijk het nog, tja en nu moet men er dik aan verdienen.
wij mochten alleen propaan aan boord hebben ,in die tijd voeren er veel zeil charters met losse lpg tanks aan dek ,levens gevaarlijk ,gelukkig is dat inmiddels veranderd.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

Kennelijk zijn er gaskeuringen en gaskeuringen. Wrotters verhaal komt mij bekend voor. Alles afgeperst op 30 bar, en alle koppelingen en kranen met schuim, zaklampje en spiegel nagelopen. Alle thermokoppels gecheckt met stopwatch, rookgasafvoer geiser, enz. Ook een manometer aan de flesaansluiting gehangen gedurende 20 minuten.
Daar is de man ruim anderhalf uur mee druk geweest, en dan heb ik het nog niet eens over voorrijden. Dat kan niet voor zes tientjes volgens mij.
En als dat wél kan, hoor ik graag welk keuringsbureau dat was! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door WADnWIND »

ronrtl schreef:Voor een ieder onder ons wiens schip in de 100m3 valt... je bent dus officieel een "klein schip" want je bent minder dan 20 meter. Hiervoor gelden dus andere regels! Na een uitgebreid gesprek met CVO keurmeester zijn er een aantal investeringen welke niet verplicht zijn zoals o.a een blauw bord en tweede marifoon. Ook AIS is nog onduidelijk betreffende een klasse B welke voor pleziervaart onder de 20 mtr geld. Kortom, laat je informeren!

..Scheelt mij weer een enorm blauw bord! :lol:
Ik werk bij een door ILnT gecertificeerd bedrijf voor AIS (fabrikant). Het blijkt maar weer dat de CVO keurmeesters geen zak kennis hebben van AIS regels. Er is n.l. geen enkele twijfel over de toe te passen AIS klasse <20meter en >100m3. Alles met een CVO en op vaarwegen > CEMT-1 moet een Inland AIS toestel hebben.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door frank »

Tja, die gaskeuring.
Lag vorig jaar op de werf en vroeg om gaskeuring.. haha.. Niemand te vinden, niemand in de buurt, vele telefoontjes gepleegd in de wijde omgeving en geen resultaat.
Daarom die digitale mbar meter aangeschaft en meteen een lek gevonden.. oef..
Alles netjes op druk gezet, toestellen gecontroleerd etc en in het logboek bijgeschreven.
Ik kan nu zelf een paar keer per jaar op heel eenvoudige manier het systeem controleren.
Maar.. om gezeur met de verzekering te voorkomen ga ik straks onderweg even een aanleg doen bij een bedrijf ter plekke dat zal een stuk in de kosten schelen. Ik zag in de lijst van goedgekeurde testers iemand in Meppel en daar kom ik dit voorjaar toch langs, dus..
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

@Frank, ik twijfel er niet aan of jouw installatie is dik in orde en veilig. Probleem is: het gaat hier niet om een keuring voor de verzekering, maar om certificering voor het CvO. Dat certificaat met stempel moet bij het CvO gevoegd worden. Die eisen gaan veel verder.
Netjes op druk gezet zeg je, maar voor het certificaat persen ze het af op 10 x de nominale werkdruk tot de toestelkranen, en 20 minuten geen drukval bij geopende toestelkranen onder werkdruk. Één enkel thermokoppeltje dat een beetje lekt en je kan het schudden. Verder moet ook de wijze waarop het leidingwerk zelf is aangelegd en afgemonteerd voldoen aan bepaalde normen. Niks uit het zicht, je mag er nergens tegenaan kunnen schoppen, niet door het motorruim, expansielussen waar voorgeschreven, flexibele zadels, gecertificeerde toestelkranen, alle koppelingen met binnenbusjes, geen oranje jaartalslangen, enz, enz.

Het is allemaal geen rocket science, maar zelf keuren of laten keuren voor de verzekering is voor de Johanna niet voldoende. Vandaar dat Karel dat even voor zich uitschuift om in elk geval op tijd het CvO in orde te krijgen. In zijn geval niet onverstandig.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door wrotter »

er is ook een keuring spul geweest, en is er nog, die in de charter wereld de schepen moest keuren ,daar kwamen dan aangewezen schippers voor die kwamen aan boord en moesten onder andere de gas installatie keuren hadden niets bij hun liepen wat rond en zijden alles ok effe 750 gulden betalen en gingen dan weer ,een gigantische aanfluiting maar goed die tak van charters zat ons niet dwars
wij motorchartervaart hielden ons toch maar bij de scheepvaart inspectie ,die wel streng keurde maar waarvan je zeker wist dat je gedekt was ,onze schepen moesten voldoen aan het binnenschepen besluit .
toen was het nog zo dat je om de twee jaar ook door telecom uit Groningen op je marifoon werd gecontroleerd, nu koop je hem en er word niet meer naar omgekeken .
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door Klaver vier »

Gido helaas kan een thermokoppel geen gas lekken, dit is elektronica :wink:
Gr René ( klaver vier.)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door KarelE »

Afbeelding
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Groter dan 20 meter en meer dan 100m3

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef:Gido helaas kan een thermokoppel geen gas lekken, dit is elektronica :wink:
Gr René ( klaver vier.)
René, dat zijn uiteindelijk toch ook elektronisch aangestuurde mechanische afsluitertjes die kunnen lekken? Met elektronica alleen hou je geen gas tegen volgens mij.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie