Scheidingstrafo

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Scheidingstrafo

Bericht door Eduard »

Tijd geleden op MP een scheidingstrafo gekocht, alle bedrading was er af geknipt en nu is de vraag hoe hem aan te sluiten. Op het linker blokje waar op staat primo heeft een twee aderige zwarte kabel gezeten maar daar komen ook nog een extra bruine en blauwe draad uit, op het rechter blokje waar op staat secundo zit alleen de witte kabel met daarin een bruine en blauwe draad. Ik denk dat de linker voor de walstroom is en de rechter voor het schip maar weet dat niet zeker en ook niet waarvoor die extra twee draden op primo geweest kan zijn. Of misschien juist andersom? Ik wil daar geen fouten mee maken dus heeft iemand een idee?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Scheidingstrafo

Bericht door Navigo »

HH,

Primo, Primair, eerste, binnenkomende kant, walspanning.
Secundo, Secundair, tweede, uitgaande kant, dus afname schip.

Mogelijk dat de voorgaande gebruiker een zwaardere gebruiker had aangesloten, welke teveel vermogen vroeg voor de secundaire kant.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Scheidingstrafo

Bericht door Eduard »

Dus ik kan die extra draden aan de Primo-kant gewoon weg laten?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Scheidingstrafo

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad, er komt maar eenmaal een fase, nul en als die mogelijkheid er is een aarde aan de primaire kant.
Afgezekerd en wel.


Aan de secundaire kant ook afzekeren.

Navigo
Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 172
Lid geworden op: zo feb 21, 2010 11:36 am
Locatie: amsterdam
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Re: Scheidingstrafo

Bericht door Eduard »

Ha, daar noem je wat. Ik zie geen aansluiting voor aarde aan de primaire kant en trouwens ook niet aan de secondaire kant.
En vervolgens het afzekeren, dat is me ook niet duidelijk. Aan beide kanten een 16 amp zekering?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Scheidingstrafo

Bericht door ErikH »

Primaire kant hoeft niet gezekerd te worden, daarvoor zit al een zekering in het plaatje op de wal. Aarde vanaf de wal afknippen en los laten hangen.

Secundaire kant bruin en blauw + (scheeps)aarde aansluiten. Blauw en groen/geel komen dus onder 1 klem. In de bruine een zekering of automaat, grootte afhankelijk van het vermogen van de trafo. Bruin + blauw naar een aardlekschakelaar, vanaf de aardlekschakelaar naar de rest van de installatie aan boord. Groen/geel vanaf scheidingstrafo via een klemmenstrook/aardrail naar de rest van de installatie aan boord. Vanaf klemmenstrook/aardrail een draadje naar de scheepshuid en een draadje naar de minpool accu's.

P.s.; Ga aub niet lopen klooien met te dun draad voor de 230V en neem 2,5 mm2.

Gr.

Erik
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Scheidingstrafo

Bericht door Navigo »

HH,

Afzekeren, afhankelijk van dat wat er op typeplaatje staat.
Zeer zeker niet zomaar 16A, kan wel eens minder zijn.

Lees je goed in, er is veel over te vinden op het net.

Navigo
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Scheidingstrafo

Bericht door varg »

Lees dit: https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf Beter is het nog nooit verwoord.
groet
Arnold (met postuum dank aan Henk Bos)
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Scheidingstrafo

Bericht door FransvanNispen »

Als nu iedereen eindelijk volledig overtuigd is, gaat het goedkomen :)

Blij dat ik mijn instalatie zo altijd al gemaakt heb, en ook aanbevolen bij anderen.

Meestal gaat men aanklooien, omdat een goede trafo, wat kost.
M.n. De bootjes die al sinds de jaren 70/80 origineel zijn gebleven, omdat het er netjes uitziet, mankeren nogal wat aan de gebruikte materialen.

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie