CvO sleepboten

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door walvis »

Je kan misschien nu al kijken of er jurispidentie hier over is zo ja dan is deze discussie over.
geert
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

maar die is er dus (nog) niet :)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Nee, dat was precies de reden voor de wijziging van het BPR op dit punt.
Je zou dat kunnen ondervangen zoals ook met passagierscheepjes kleiner dan 20 mtr het geval is: hijs een gele cilinder in je mastje als je aan het werk bent, of verbied het voeren van een Europanummer voor recreatieve slepers kleiner dan 20 mtr. Uiteraard dan wel misbruik handhaven, want anders gaan al die recreatieschippertjes dát weer doen!
Handhaving is in dit geval niet zo tijdrovend. Bij twijfel kan sluispersoneel even de marifoon pakken en vragen: ik zie dat u een gele cilinder voert. Wat is uw europanummer?
En bedenk: helemaal waterdicht krijg je wet- en regelgeving nooit. En dat is ook geen ramp.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Maar Geert heeft wel een goed idee. Watersportorganisaties zouden een proefproces kunnen uitlokken. De klpd moet dan één keer mee willen werken om een proces verbaal uit te schrijven.
Want iedereen voelt wel aan z'n klompen dat het absurd is om voor het besturen van een kajuitbootje van 6 meter met daarachter een surfplank een groot vaarbewijs verplicht te stellen, terwijl voor een jacht van 14,99 x 5 mtr niet eens een klein vaarbewijs nodig is.
Als dat werkelijk zo bewust is bedacht, dan moet de bedenker door mannen in witte jassen per dwangbuis worden afgevoerd naar een instelling in een bosrijke omgeving.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Denk dat we bosrijke omgeving tekort komen dan in NL :mrgreen:

Maar idd.....het is een absurde regel. Maar niemand had er wakker van gelegen als het niet tot boetes had geleid, jammer dat dat nooit processen zijn geworden ( voor zover ik weet tenminste)
Gebruikersavatar
walvis
Berichten: 505
Lid geworden op: wo nov 21, 2007 2:23 pm
Locatie: velsen noord
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door walvis »

De wet word pas wet als er jurispidentie is.
Mijn ervaring is dat een voorzitter(rechter) de wet anders interpreteert als dat er letterlijk beschreven staat.
Dit vele malen meegemaakt heb ook vele zaken die mijn dochter behandelde meegemaakt nou één ding je kan aanname's maken maar het is altijd anders als je denkt.
geert
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

je kan aanname's maken maar het is altijd anders als je denkt.
Uh ja....ik piel bij de rijdende rechter ook mis in 90% va de gevallen. Vandaar misschien ook wel mijn argwaan :roll:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

Door Heere Heeresma jr.

In een interview in Weekblad Schuttevaer van 21 april 2017 vertelde Paul Vanmeelis, eigenaar van de sleepvlet Westerdok 1, dat kleine sleepboten en onderling slepende kleine schepen in problemen komen door de verplichting een Certificaat van Onderzoek te hebben. Zij zouden aan de eisen moeten voldoen die bijvoorbeeld ook voor grote havensleepboten gelden. Vanmeelis luidde namens de belangenvereniging Kleine Beroepsvaart Amsterdam en andere brancheclubs bij het ministerie de noodklok over deze ‘weeffout' in de Binnenvaartwet van 2009 die, simpel gezegd, strenger is dan de Europese regelgeving. Nu meldt Vanmeelis dat I&M bereid is van de certificaatplicht af te zien en het ministerie in Den Haag bevestigt dit. Vanmeelis: ‘Vanaf 7 oktober 2018 is men van plan om de laatste EU-richtlijn 2016/1629/EU te implementeren en daarmee de kaders van de Europese richtlijn te laten aansluiten op de Nederlandse wet- en regelgeving.

‘Tot dat moment is de verwachting dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de aansturende instantie, niet zal gaan handhaven. Er is vorig jaar maart een Nieuwsbrief Handhaving Binnenvaartwet naar alle handhavers uitgegaan. Ik verwacht dat die zal worden doorgezet, of er zou misschien nog een wat genuanceerdere nieuwsbrief over kunnen komen als richtlijn voor handhavers om niet te handhaven. Dat is even afwachten.'

Hoe is er tot dusver gehandhaafd? ‘In 2015 is er in één keer behoorlijk gehandhaafd. Die zaken zijn toen allemaal geseponeerd en sindsdien is het rustig. In maart 2016 is die richtlijn om niet te handhaven uitgevaardigd. Ik heb van collega's niets meer gehoord over handhaving op het bezit van CvO.'

Hebben eigenaren al aanpassingen gedaan? ‘Ik ken één geval. Canal Company heeft een nieuw sleepbootje met CvO gekocht voor hun waterfietsen. Vond ik erg voorbarig en ik verbaasde me er ook over. Maar misschien hadden ze ook andere redenen om een nieuw bootje te kopen.'

Schadevergoeding
Als eigenaren aanpassingen hebben getroffen voor regelgeving die er niet komt, kunnen ze daar dan schadevergoeding voor vragen? ‘Ik denk het niet. Kijk, die schepen zijn op het moment dat ze CvO hebben geschikt om boven de 20 meter te slepen. Dus het is niet zo dat het een zinloze investering is geweest.'

Maar als het nooit je intentie is geweest een groot schip te slepen? ‘Dan had je kunnen weten dat er het een en ander over aan de hand was en dat het een onduidelijke situatie was. De klassenbureaus hadden je kunnen melden dat er het een en ander speelt.'

Eigenaren die niks aan hun schepen hebben gedaan hebben daar verstandig aan gedaan? ‘Ja, absoluut! Mij scheelt het zo'n 25.000 à 30.000 euro aan herinvesteringen in mijn bootje. Ik had er een andere motor in moeten leggen, een aanvaringsschot, de elektra had ik moeten veranderen. En dat had ik best willen doen, als het nodig was geweest had ik het gedaan. Het gaat mij om de duidelijkheid. Ik ga niet investeren totdat ik zeker weet dat het moet.'

Mobiliseren
De goede uitkomst is volgens Vanmeelis te danken aan de tussenkomst van Rens Vermeulen, Senior Beleidsmedewerker DG Bereikbaarheid, Directie Maritieme Zaken, Binnenvaart en Vaarwegen bij I&M. ‘Dat is de enige die wij bij het ministerie erover hebben gesproken.'

Was het een resultaat van een goede lobby? ‘Het is het resultaat van doorzetten. De stroomversnelling ontstond toen Rens Vermeulen zei: "Ik zie dat jouw probleem als ondernemer met een klein sleepbootje niet op zichzelf staat. Als jij in staat bent de andere partijen die hierdoor zijn getroffen te mobiliseren, dan kan ik dat binnen het ministerie uitleggen."

‘Toen heb ik in maart 2016 een vergadering belegd met al die brancheclubs erbij en Rens heeft iedereen verzocht een brief te schrijven met de problematiek van hun clubs. Vervolgens heb ik regelmatig herinneringen gestuurd van: Rens, waar staan we, wat doen we, kunnen wij nog iets betekenen? En twee weken geleden belde hij om te zeggen dat hij goed nieuws had. Bij mij hangen de vlaggen uit. Ik ben er heel blij mee en ik denk alle andere clubs ook. Het vaart een stuk lekkerder als je het idee hebt dat het allemaal klopt, dat je niet iets doet wat eigenlijk niet mag. Iedere keer als er weer een patrouilleboot op komt lopen hoop je dat je het niet opnieuw hoeft uit te leggen.'

Facebook Twitter Email
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: CvO sleepboten

Bericht door quichot »

Lang verhaal kort: die onzin is dus van de baan? Mooi!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: CvO sleepboten

Bericht door Baschinist »

yup! voorlopig wel....einde discussie
Plaats reactie