Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Maar andersom maak je ook mee hoor!
Ik meldde me bij de Parksluizen binnenkant en kreeg de opdracht zo strak mogelijk aan te sluiten achter een sleepboot die al aan sb lag.
Dus dat deed ik.
Kwam de schipper van die sleepboot briezend naar zijn achterplecht. Waar ik als amateurtje dacht mee bezig te zijn!
Onnodig te zeggen dat de solovarende sleepboot volkomen nodeloos zowat volgas de sluis uitstoof.
Soms mág je het gewoon nooit goed doen in de ogen van de beroepsgroep.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Etab »

Als je je aan alle acties van recreanten ergert is het werken op plaatsen waar die heel veel voorbij komen wel een vorm van sadomasochisme. 8)
In plaats van te ergeren kun je ook proberen je in de plaats van deze mensen te zetten.
Als je onervaren in zo een massa boten komt die allemaal die sluis in willen dan kan ik me heel goed voorstellen dat je je heel onzeker voelt en niet alles begrijpt.
Recreanten zijn nu eenmaal geen ervaren beroepsschippers en zullen dus ook anders handelen en reageren.

Zo kun je waarschijnlijk wel 100 verhalen vertellen van domme recreanten en hun gedrag. Daarentegen kunnen recreanten wel 100 verhalen vertellen van sluiswachters die niet erg aardig en begripvol waren.

Als je op voorhand je al druk maakt om weer een dag domme recreanten zal je dag ook nooit leuk worden.
En bijna altijd zit en in onbegrip voor elkaar. Maar daar kan ik je uit professionele ervaring nog wel 10 A4tjes over vertellen.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

@Etab, dat ben ik wel met je eens.
Maar anekdotes over sluispassages waarbij alles goed ging (dus veruit de meeste) zijn nou eenmaal niet zo leuk! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Riverboy »

Als mijn vrouw bij het varen zou mogen kiezen dan koos zij voor het schutten samen met de beroepsvaart boven de recreatievaart. Waarom? Omdat zij op voorhand weet wat de beroeps wel en niet doet en indien nodig, ik via de 2e marifoon contact heb met de beroepsschipper.
Natuurlijk zijn er ook goede recreantenschippers en ook vervelende beroepsschippers, maar bij deze groep weet je meestal waar je aan toe bent.

Groet, Jo
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wolf1 »

Karel een groot deel van je frustraties kan ik wel met je delen en begrijpen, maar deze zin doet me toch verbazen[quote="KarelE"] Zodra het technisch kan zet ik een licht op rood/groen, zodat schepen aan die kant weten welke kolk als eerste open gaat. [/quote]
Rood/groen is niet bepaald door technische redenen, maar door wat er zich in de kolk bevind en al is dat een roeibootje, nooit rood/Groen ! ! ! !
Nu ben jij degene die de ongelukken maakt
Gr. Wolf1
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Dat ben ik niet met je eens, Wolf.
In Frankrijk zijn de sluizen geautomatiseerd, en kun je bediening aanvragen met een afstandsbediening. Zonder tegenvaart spring het licht gelijk op roodgroen. Heeft de tegenvaart zich net wat eerder gemeld, dan blijft het rood tot de deuren achter de tegenvaart gesloten zijn.
Zodra het schutten begint springt jouw licht al op roodgroen, ten teken dat het systeem je heeft gesignaleerd, en dat je aanstonds mag invaren. Het rode licht dooft pas als de tegenvaart geheel is uitgevaren.
Dit werkt erg prettig, omdat je, zeker bij onbemande sluizen, graag even bevestiging krijgt op je aanvraag. Dit heeft in mijn geval nooit geleid tot verwarring of gevaar.

Overigens betekent rood/groen bij sluizen wachten met invaren tot rood is gedoofd. Dus dat roeibootje moet dan toch eerst de kolk veilig hebben kunnen verlaten.

Bij bruggen is dat wat anders. Daarbij geeft rood/groen aan dat jij het eerst aan de beurt bent, en dan pas de tegenvaart. In de praktijk wordt doorvaren door rood/groen dan ook meestal gedoogd, en zelfs vaak gewaardeerd. Al mag de brugwachter dat nooit hardop zeggen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wolf1 »

Frankrijk, slecht voorbeeld, automatische sluizen met van alles mogelijk, maar niet regel bepalend !
Quichot, Rood/groen kan niet automatisch werken, moet door de sluiswachter bediend worden.
Rood/groen is ook alleen bedoeld voor een snellere doorstroom van sluizen en bruggen.
Rood/groen betekent:er is geen tegenvaart u kunt al voor de deur of brug gaan liggen in afwachting van groen !
Bij een sluis, de sluis komt leeg naar boven/beneden.

Die Fransen zijn het nog lang niet met zichzelf eens, verzoek acceptatie is daar net zo vaak, een oranje wel of niet knippered licht.
Gr. Wolf1
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Gerard »

Hoi Wolf1,

Tsja, ik denk dat het gewoon angst is en hebbes is hebbes, waardoor men niet probeert zoveel mogelijk naar voren te gaan. Laten we eerlijk zijn, de meeste "plezier"vaarders varen nauwelijks en leren daardoor nooit varen. Ik begrijp niet waarom je voor een snorfiets of zo wel een examen moet doen en met een vaartuig gewoon het water op kan. Een examen met verplichte manouvres zou en vervolgens een verplicht aantal vaardagen zou veel helpen. Ik verbaasde mij er hogelijk over toen ik een schip (22 meter) wilde kopen om er op te gaan wonen en mee te varen, dat je voor het varen slechts theorie/examens met multiple choices vragen hoefde te doen waarvan je de antwoorden in een boek kon vinden. Ik vond het bezopen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Sluisdiscipline

Bericht door quichot »

Nieuw hier zeker hè, dat je het vaarbewijs ter discussie durft te stellen? :lol:
Het V-woord is hier normaalgesproken goed voor minstens 20 pagina's argumenten voor- en tegen, dus maak je borst maar nat!.
Maar zonder gekheid: welkom!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Aquanaut »

quichot schreef: In de praktijk wordt doorvaren door rood/groen dan ook meestal gedoogd, en zelfs vaak gewaardeerd. Al mag de brugwachter dat nooit hardop zeggen!
Ja hoor soms roepen ze dat zelfs heel hard door de marifoon ook, meestal vriendelijk, maar een enkele keer ook dwingend.
Letterlijk vanaf een centrale bedienpost: "ja, dat jacht voor de ***brug, als je nou niet doorvaart pleur ik em weer dicht, wil je nou mee of niet?"
Ik stond de bewuste schipper ook al te gebaren dat hij door moest te varen omdat ik weet dat de bewuste brug graag snel weer dicht gaat omdat er een provinciale weg overheen ligt.
Vorig jaar is BPR ervoor aangepast, dat je nu formeel ook door rood/groen heen mag, echter moet de brugwachter dan wel het gele doorvaartlicht laten branden.
Als ik zo de bediening van centraal bediende bruggen bekijk denk ik dat het technisch meestal niet eens mogelijk is, je ziet immers zodra de brugwachter van rood naar rood/groen gaat direct het doorvaartlicht doven.
Maar daar kan Karel misschien meer duidelijkheid over geven.
Ik vaar zelf eigenlijk altijd door rood/groen zodra dat mogelijk is en heb hier op 1 brug na nog nooit commentaar op gehad.
Die ene een kleine fietsbrug ergens in de Zuid-Willems vaart (tussen Veghel en Helmond), daar kreeg ik een enorme preek, over dat het val eerst volledig open moest zijn en geborgd alvorens dat het licht op groen kon en dat je door mocht varen, anders kregen ze problemen met de verzekering...

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door stevedem »

Bij bruggen doe ik dat ook.
Doorvaren bij rood/groen....
En volgens mij zijn er weinig bruggen waar dan het oranje doorvaar licht brand.

Alleen de brug bij Arkel is altijd een twijfel geval,
Dit jaar (en vorig jaar ook dacht ik) geeft deze brug maar aan 1 kant licht signalen,
de kant vanaf meerkerk blijft altijd op rood staan.

Bij sluizen wacht ik wel altijd op het groene licht.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door wrotter »

door de nieuwe doorvaart regels 2016 voor bruggen en sluizen is het wel beter geworden door de mensen die geregeld de vernieuwingen van her bpr doornemen ,maar bij de recreanten gebeurd dat maar bar weinig .
maar aan de brugbedienaren word dit ook vaak vergeten door te geven door de werkgevers ,het bpr ja in principe behoren die mannen ook een vaarbewijs te hebben veel werkgevers leiden hun mensen wel op door ze de nautische leerlijnen te laten door lopen .maar ook velen doen dat niet en krijgen wat instructie van een collega en gaan aan het werk en doen het op hun wijze .
hier vlak bij mij zit ook een bedienaar de scheepvaart door de brug te regelen met de onder doorvaart lichten terwijl de scheepvaart seinen gewoon op rood staan aan beide zijden en zwaait je onvriendelijk na als je gewoon doorvaart ,hij is niet aan gesteld als verkeers regelaar .
het zou veel beter zijn als de onder doorvaart lichten niet meer hand bediend konden worden .
ten slotte bij rood licht en een brandend doorvaart licht(ten) mag je doorvaren ,soms zie je hier nog wel dat men de regels niet weet en domweg niet de opening vaart waar een dubbel doorvaart licht brand maar de verkeerde kant neemt .ook heb je hier bruggen waar men een doorvaart opening heeft speciaal voor de recreatie aan gegeven door borden van ruim 3x 3 meter met een aanwijzing daarbij maar ook die worden grotendeels genegeerd of niet ge zien door de recreant en nemen dan de openingen voor de grote vaart waardoor die dan weer uitmoeten wijken om een aanvaring te voorkomen .
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Bericht door KarelE »

Op de gekanaliseerde Hollandsche IJssel werden vorige week pontonnetjes met bebording voor het baggerproject gelegd. Één van de borden was verboden aan te meren. Zodra het bootje dat de pontonnetjes neerlegt vertrok meerde er een huurjacht op af.....

De mensen hebben totaal geen benul. Tegenwoordig zijn het ook vaak Tsjechen een Russen, die krijgen gewoon boot van 14,99m mee.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Sluisdiscipline

Bericht door paure nesci »

Nou , daar in drente op de veenvaart enzo , mussekanaal , daar kan je je niets aantrekken van de verlichting , vaak helemaal niets , ook heel vaak al jaren stuk , en pas zij een sluiswachter : ohh , die rooie die kan ik niet uitzetten , schakelaar is stuk ! .....
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Sluisdiscipline

Bericht door Nieuwkoop »

Je hebt natuurlijk de regels, maar ook gezond verstand.
Volgens mij is het eerste wat je leert bij voorrang en regels op het water: Voorkom ongelukken!
Dus ik houd maar rekening met de vreemde schippers.

Verder erger ik me natuurlijk ook aan die lui die 5 a 6 meter tussenruimte houden bij afmeren terwijl er nog wachtenden voor de sluis liggen.
De trage schippers die uitdrijven met 50 meter tussenruimte nadat de hun boot eindelijk los hebben als de sluis al leeg is voor hun.
Trage invaarders die niet weten dat je SB en BB in kan varen.
Maar dat valt onder de noemer onthaasten. Is soms wel slecht voor de bloeddruk :D
Plaats reactie