niveau meten vuilwatertank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door WADnWIND »

Het T-stuk met pomp en drukschakelaar mag dus ook meters verderop zitten, in een schakelkast oid.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door varg »

KarelE schreef:Liet je die aquarium pomp continue draaien of kon die uit als je langere tijd niet aan boord bent?

Enne, die drukschakelaar uit de wasmachine, geeft die een bepaalde weerstand afhankelijk van de hoogte van de waterkolom of schakelt die aan/uit bij over/onderschreiding van een bepaald niveau?

in een wasmachine zit een zogenaamde pressostaat. Die heeft twee schakelmomenten: 1 voldoende waterhoogte voor inschakelen verwarmingselement en 2 maximaal waterniveau.
Je kunt met een oude of nieuwe pressostaat - na wat afstellen- twee lampjes laten branden....half vol en helemaal vol.
Ik vond dat niet leuk genoeg en heb dus een oude manometer op de kop getikt die de luchtdruk weergeeft in mm waterdruk. Als pomp heb ik een pompje gekocht zoals de dokter vroeger gebruikt voor het opnemen van je bloeddruk (zo een bal). Je pompt alleen op het moment dat je wilt aflezen.
Ik weet nog niet of het leuk werkt maar het lijkt simpel en mechanisch. Het is mijn winterklusje. In het voorjaar zal ik er wat over posten.
Arnold
WADnWIND

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door WADnWIND »

Werkt zeker.
Een manometer voor een dergelijke lage druk is nog lastig te vinden.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Evert »

Bij mij aan boord heb ik een automatische tank van Homa. Het afpompen bij deze tank werkt ook met luchtdruk. Maar dan zonder pompje. De buis die er in zit is een 44 mm pvc pijp. Die heeft in al die jaren nog niet dicht gezeten. Dunner zou ik ook niet willen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
WADnWIND

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door WADnWIND »

Dat pijpje kan ook niet dunner omdat het een luchtklok is waar lucht opgesloten wordt bij stijgend niveau.
Prima systemen, naar toch nog wel gevoelig voor vervuiling.

Onze insteek 30 jaar geleden was dat het altijd en overal het hele seizoen door moest blijven werken, ook met zeegang etc.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Dirk »

met het afgelopen mooie en lange weekend (1 nov is bij ons een feestdag en we 'maakten de brug' ) zijn we lekker gaan varen . Een rondje Limburg leek ons wel gepast. Hasselt, Oud-Rekem, Neeroeteren, Neerpelt, Dessel en dan weer naar Hasselt.
Nu dacht ik om als we toch onze oude ligplaats in Neeroeteren aandeden dat het ideaal was om die oude vuilwatertank eruit te halen . Scheelt een hooip gerij met stinkende platen , de oud-ijzerbak is daat vlakbij op de wal .
Zo gezegd zo gedaan; De oude tank (110x110x50cm) in 8 stukken geslepen en eruit gehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Dan deze week alles opgeruimd en de nieuwe tank (200x60x54cm )geplaatst, deze stond al even te wachten.
Afbeelding
de tank is voorzien van drie vulopeningen, 3 mangaten, permanente verluchting (door de schoorsteen naar buiten), afvoer (1 via pomp en 1 om uit te zuigen), niveausensor (Sensotex HW-01s) en een vetus vacuumklep .
Afbeelding
Een nieuwe vloer van 18+5mm multiplex (om op dezelfde hoogte van de oude vloer te blijven) , daarop 10 mm rubber waar de tank op ligt.
En alles snel-snel afgetimmerd zodat Lieve weer aan de was kan !
;-D
Afbeelding
volgende week het expansievatje hoger hangen zodat de apparaten nog wat opgeschoven kunnen worden .
Dan moet ik nog de vuilwaterpomp plaatsen en aansluiten, daarvoor laat ik nog eerst een lekbakje maken op maat. Onder de wasmachine komt ook een lekbak, bij Bol.com voor 20 euro , zou vandaag geleverd worden ...
een mens blijft aan de gang met een boot he !
;-D
groetjes, Dirk
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Gerard »

Hoi,

Ik ben nieuw bij "Scheepspraet".

Wat ik bij dit onderwerp niet begrijp, is, dat sommigen van jullie kennelijk zo dol zijn op knoppen om op te drukken en/of metertjes om op te kijken. Ik heb een leuk 12VDC schakelpaneeltje (van Rule), van nog geen 40 euro gekocht met een 3-standen tuimelschakelaar. De middenstand is "Uit", de bovenstand "Automatisch pompen" en de benedenstand "Handmatig pompen". Die benedenstand veert terug, dus moet je die ingedrukt houden maar daardoor kan die niet per ongeluk in de pompstand blijven staan. Tijdens pompen brandt er een knipperend rood lampje. Ik heb er nog wel een groen ledje ingeknutseld, zodat ik kan zien of er spanning op staat.
Werkt perfect in de "Auto"-stand.

Het probleem is de vlotterschakelaar. Dat is niks. Iemand tipte me over een drukschakelaar en via de zoektermen: "drukschakelaar vuilwatertank" stuitte ik op "Scheepspraet".

Ik heb een (zeil)klipper. Dit is een platbodem en de vuilwatertank zit rechtstreeks op het vlak en is slechts 15 cm hoog. Wat mij betreft zou ik geen vuilwatertank willen hebben maar hij zat er nou eenmaal in (alleen voor het water van de wasmachine en de badkamer - de toiletten lozen rechtstreeks naar buiten). Mijn vraag is, of er ook een luchtdrukoplossing is te maken met zo'n geringe hoogte.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door KarelE »

Allereerst, welkom op scheepspraet.

Puur brainstormend denk ik aan een pijpje met een grotere diameter dan gebruikelijk met zo'n drukschakelaar, bijv. 40mm. Dat pijpje laat je bijv. 1,5 cm boven de bodem ophouden, de bovenkant gelijk aan de bovenkant van de tank. Bovenop het pijpje sluit je dan het dunnere slangetje van de drukmeter aan. Nu verplaatst de vloeistof veel meer volume dan normaal. Hoeveel meer is simpel uit te rekenen met de inhoudsformule:

π * 20 *20 * (h+15).
De 15 in de formule is de hoogte in mm die de pijp boven de bodem uitsteekt.
20 * 20 is je straal in het kwadraat.

Door dit nu te zetten tegenover het volume van het slangetje naar de drukmeter kan je uitrekenen welke aanduiding van de drukmeter staat voor welke hoogte van het vloeistofoppervlak in de vuilwatertank. Als je een binaire drukmeter hebt (vol / niet vol) kan je het schakelmoment op een vergelijkbare manier instellen op bijv. een vloeistofhoogte van 12 cm (80% vol).

Als jet pijpje in het midden van de tank monteert zal de drukmeting het minste worden beïnvloed door schommelingen van het schip.

Nogmaals, geen bewezen oplossing, maar eentje die ik ter plekke bedenk. Laat het lekschieten van het idee beginnen!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Evert »

In mijn tankje zit een vergelijkbaar systeem. Wordt door Homa standaard zo geleverd. Hoogteverschil is wel wat meer dan 15 cm. Ik heb er in al die jaren nog geen probleem mee gehad.
Douche en waswater is overigens veel vervelender als faecalien. Het zet meer aan aan de leidingen en tank. Ook bij schoonmaken stinkt het echt vervelend.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door FransvanNispen »

Gerard, of ik lees t verkeerd, of jij schrijft het verkeerd, maar je toilet zou op de vuilwatertank moeten, en de rest kan zo de plomp in....
Als je dan toch n vuilwatertank wilt hebben, zou ik t omdraaien

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Carel-k »

Ik heb een vuilwater tank van RvS 300 liter ,ik heb en RvS pijpje met 6 reed schakelaartjes er in op tank diepte om dat pijpje drijft een RvS bal met magneet op het paneel 6 ledjes de bovenste en de onderste zijn rood daar tussen groen,als de vuilwatertank vol is brand het bovenste led en gaat er een zoemer en zet ik de pomp aan als het onderste ledjeda gaat branden gaat er een zoemen en zet ik de pomp uit .dat duurd 10 minuten en als ik buiten bezich ben druk ik mijn horloge in die staat op 10 minuten ingesteld ( ik ben het wel eens vergeten en stond die pomp een uur tedraaien) ik kan het ook automaties maken
Maar dat kom nog weleens zo gaat het prima (tip) kijk s'avonds even op het paneel anders zit ja s'nachts 10 minuten naar de ledjes te kijken Ipv lekker in je bed!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Gerard »

Waarom zou je het niveau van een vuilwatertank willen meten? Het enige wat je wilt is toch gewoon dat het overboord gepompt wordt of dat je een signaal krijgt, dat ie (bijna) vol is?
Mijn ervaring met een vlotter voor m'n grijswatertank (douche, wasmachine e.d.) zijn niet goed. Door aankoeken kan de vlotter blijven hangen.
Er schijnen instelbare luchtdrukschakelaars te zijn, waar ik nog naar op zoek moet, die je bovenin een gesloten buis, in je tank moet plaatsen. Het vervuilde water komt nooit bij die schakelaar omdat er altijd lucht boven zit.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Gerard »

Hoi Frans,
Gerard, of ik lees het verkeerd, of jij schrijft het verkeerd, maar je toilet zou op de vuilwatertank moeten, en de rest kan zo de plomp in....
Als je dan toch een vuilwatertank wilt hebben, zou ik het omdraaien
Noch jij, noch ik doen iets verkeerd ;-) Het is zoals ik schreef; mijn toiletten (waarvan ik er maar 1 (met vermaler) gebruik) zitten op een standpijp en lozen dus rechtstreeks omlaag en de plomp in.
Ik wilde geen vuilwatertank maar hij zat er in, toen ik m'n schip kocht en daar loosde de badkamer op. Lastig, want dat gaf steeds problemen met een hangende vlotter. Heb nu wel een driewegschakelaar (automatisch, stop en handmatig) voor de vuilwaterpomp maar nog geen goede aan-/uitschakelaar in de tank.
Veel mensen denken, dat een vuilwatertank verplicht is, maar dat is niet zo. De wet schrijft voor, dat je niet mag lozen (behalve op open water).
Hoe groot is de kans dat een koddebeier in duikpak net voor jouw loosgat ligt wanneer je loost? Wat is het verschil tussen vogel-, vissen- en mensenpoep? Natuurlijk, ik snap best wel, dat wanneer je op een kluitje met allemaal mensen op hun drijvende caravan in een jachthaven ligt waar het water niet stroomt, dat het onfris kan worden. Maar ik lig in een doorlopende haven, op 200 meter van het drukste scheepvaartknooppunt van Europa, waar 4 keer per dag een flinke eb-/vloedstroom loopt.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: niveau meten vuilwatertank

Bericht door Frans van de Ven »

Ik heb al 10 jaar een utraschal-tankgeber van SVB. ( http://www.svb.de ).
Deze werkt alleen in een stalen of rvs tank. Moet bij het bestellen de afmetingen van de tank doorgeven.
Bestelnummer 14285 tankgeber TS1. Kost 139.95 euro. Aan te sluiten op een vdo meter 12-24 volt.
Beter is het de tankgeber en meter kompleet te bestellen. Bestelnummer 15156. Prijs 169.95.
Ik denk dat alle andere systemen op den duur problemen krijgen met het aankoeken van vuil.

Groeten Frans.
Plaats reactie