Vier zonnepanelen geplaatst

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef:Misschien een beetje vreemde vraag maar kan je ook teveel zonnepanelen op je dak leggen.
Ik bedoel dus kan je de accu's ook overladen of is dat onmogelijk door de regelaar?
Gr René ( Klaver vier)
Het antwoord heb je al hè, :wink: al was het een bergafwaarts gaand verhaal! :lol:
Ik heb op basis van de zeer goede ervaringen vorig seizoen mijn serviceset begin dit jaar definitief afgekoppeld van de dynamo. De panelen zijn dus mijn enige energiebron voor koelkast (permanent 230v aan boord!), pompen en verlichting. En iedere dag gaat tegen vieren de regelaar over op druppelladen. Dan is de set weer 100% geladen. Gedurende de nacht trekken lampjes en koelkast er uiteraard weer stroom uit, maar bij het eerste daglicht begint het laden weer.
En als ik nu aan boord kom voor het eeuwig doorgaande schilderwerk staat er aan het eind van de dag een biertje koud, want de koelkast laat ik gewoon aan.
Ik had dit jaren eerder moeten doen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Klaver vier »

Ik had er op de vorig boot ook al twee,maar nu nog twee meer met een mppt regelaar
Gr Renë
Klaver vier
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Aquanaut »

quichot schreef: :wink: al was het een bergafwaarts gaand verhaal! :lol:
:lol:
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door quichot »

Aquanaut schreef: :lol: Aquanaut
Het was een verhelderend verhaal.
Ik heb trouwens - o ironie- niet één keer gebruik hoeven maken van de op het laatste nippertje vervangen dc/dc-bufferlader.
De vier panelen in combinatie met de nieuwe regelaar konden het ook op regenachtige dagen met gemak aan zonder hulp.
Maar het is prettig 'm achter de hand te hebben voor vaartochtjes in het winterseizoen, als de dagen korten.

(Voor de meelezer die denkt waar gaat dit over: Aquanaut en ik hadden een strak gecoördineerde close encounter bij Alphen, om onder garantie een nieuwe dc/dc-converter over te nemen. Letterlijk over de reling, zonder af te meren!)
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Marie Christina »

Ja, ik zag het net al bij opsporing verzocht. :mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Gerard »

Tsja, zonnepanelen. Nog steeds spuuglelijk en ik peins er niet over op m'n mooie historische zeilklipper. Maar er is hoop want zonnepanelen lijken achter-/ingehaald te worden door zonneramen (zoek maar eens op internet) met een doorzichtige, energieopvangende coating. Die coating is als proef ook al op vertikaal glas (o.a. bankgebouw in Eindhoven) en op vloeren gebruikt en is onafhankelijk van de lichtinvalhoek. Te verwachten valt, dat je over enige tijd gewoon jouw boot/schipo er mee kunt laten coaten.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door quichot »

Spuuglelijk. Het zal.
We vergeten in onze hang naar nostalgie nog wel eens dat alles wat we nu mooi -scheeps!- vinden aan een schip er ooit om puur functionele redenen op terecht gekomen is. Ik weet zeker dat als zonnepanelen rond 1900 al beschikbaar zouden zijn geweest, we nu om nostalgische redenen driftig op zoek zouden gaan naar die echte oude blauwe exemplaren, en beslist geen zonneramen zouden dulden! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Aquanaut »

Gerard schreef:Tsja, zonnepanelen. Nog steeds spuuglelijk en ik peins er niet over op m'n mooie historische zeilklipper. Maar er is hoop want zonnepanelen lijken achter-/ingehaald te worden door zonneramen (zoek maar eens op internet) met een doorzichtige, energieopvangende coating. Die coating is als proef ook al op vertikaal glas (o.a. bankgebouw in Eindhoven) en op vloeren gebruikt en is onafhankelijk van de lichtinvalhoek. Te verwachten valt, dat je over enige tijd gewoon jouw boot/schipo er mee kunt laten coaten.
Iets met een klok en een klepel.....?

Die coating die op ramen wordt gezet heeft als eigenschap dat de opgevangen energie naar de zijkant van het glasoppervlakte wordt geleidt.
In de ramen worden aan alle kopse zijden lichtgevoelige cellen gemonteerd die het opgevangen licht in elektriciteit omzetten.
Idem voor de vloer.
Die coating kun je dus naar hartelust op je boot smeren maar doet zelf niets.
Licht maar eens een gematte plaat perspex aan en kijk naar de kopse kanten, die lichten op, dit is het zelfde effect.
Gelukkig is iets wat mooi en lelijk is een kwestie van smaak :wink:.
Er bestaat wel glas met ingebouwde zonnecellen, wat min of meer transparant is, alleen zal je daar x keer zoveel oppervlakte van nodig hebben voor het zelfde vermogen als een simpel monocristalline paneeltje.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Gerard »

Iets met een klok en een klepel.....?
Valt wel mee :) Ben zelfs voor nadere informatie een keer naar "PowerWindow"in Delft geweest. Ik heb de klok willen luiden en wanneer iemand interesse heeft, is het zoekwoord "Zonneramen" voldoende voor meer informatie.
Die coating die op ramen wordt gezet heeft als eigenschap dat de opgevangen energie naar de zijkant van het glasoppervlakte wordt geleidt.
In de ramen worden aan alle kopse zijden lichtgevoelige cellen gemonteerd die het opgevangen licht in elektriciteit omzetten.
Idem voor de vloer.
Klopt.
Die coating kun je dus naar hartelust op je boot smeren maar doet zelf niets.
Ook dat klopt, maar dat heb ik ook niet beweerd. Wel denk ik dat er nog allerlei dingen aankomen op dit gebied, die we ons nu nog moeilijk voor kunnen stellen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Gerard »

quichot schreef:Spuuglelijk. Het zal.
Ja, smaken verschillen natuurlijk. Wie weet hangt er bij iemand wel zo'n ding aan de muur in de huiskamer als abstracte moderne kunst :wink:
We vergeten in onze hang naar nostalgie nog wel eens dat alles wat we nu mooi -scheeps!- vinden aan een schip er ooit om puur functionele redenen op terecht gekomen is.
Natuurlijk, maar in alle tijden waren er (gelukkig) ook altijd mensen die niet alleen het functionele lieten gelden.
Ik weet zeker dat als zonnepanelen rond 1900 al beschikbaar zouden zijn geweest, we nu om nostalgische redenen driftig op zoek zouden gaan naar die echte oude blauwe exemplaren, en beslist geen zonneramen zouden dulden! :wink:
Zou best kunnen; dus wees zuinig op de jouwe want over 50 jaar wordt er een vermogen voor geboden bij Christies :wink:
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door quichot »

Gerard schreef: Natuurlijk, maar in alle tijden waren er (gelukkig) ook altijd mensen die niet alleen het functionele lieten gelden.
Wat niet functioneel was kwam niet aan boord, zo simpel was het, en is het nog steeds. Puur door onze nostalgische inslag vinden wij wat vroeger functioneel was tegenwoordig mooi. Uitsluitend daar waar het aan boord niemand in de weg zat mochten er versieringen worden aangebracht die geen wezenlijke functie hadden: snijwerk op de roerklik, spiegel, lofwerk bij de boeg, enz.
Aan dek van de Cutty Sark je ogen de kost geven is een feest, zo mooi is alles wat je daar aantreft. Maar je zult er niets vinden dat geen functie had. Daarom vind ik die operabak Amerigo Vespuci met al die toeters en bellen ook niet half zo mooi als bijvoorbeeld de puur functionele ijzeren werkpaarden van de flying P-line die nog over zijn voor zover ze nog niet zijn omgebouwd tot schoolschip, zoals de Peking in New York.
Maar ik vertel natuurlijk niks nieuws dat over smaak niet te twisten valt. :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Gerard »

Wat niet functioneel was kwam niet aan boord, zo simpel was het, en is het nog steeds.
Niet helemaal waar maar je hebt uiteraard gelijk, dat ik elke branche - dus ook in de scheepvaart - het functionele voor gaat.
Aan dek van de Cutty Sark je ogen de kost geven is een feest, zo mooi is alles wat je daar aantreft.
Heb dit schip geloof ik weleens op een afstand gezien (tijdens Sail Bremen).Even opgezocht. Is dat de oude "Kruzenstern"?
Maar je zult er niets vinden dat geen functie had. Daarom vind ik die operabak Amerigo Vespuci met al die toeters en bellen ook niet half zo mooi
Even opgezocht. Is dat de oude "Kruzenstern"? Inmiddels van een Zuid Amerikaans land waar ze nou eenmaal een uitbundiger smaak hebben dan Calvinistische Hollanders?
Maar ik vertel natuurlijk niks nieuws dat over smaak niet te twisten valt. :wink:
Helemaal met het voorgaande eens :)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door quichot »

Gerard schreef:Even opgezocht. Is dat de oude "Kruzenstern"? Inmiddels van een Zuid Amerikaans land waar ze nou eenmaal een uitbundiger smaak hebben dan Calvinistische Hollanders?
Niet alle windjammers zijn 'de oude Kruzenstern' hoor! :wink:
Kruzenstern behoorde. net als de Peking, tot de vloot van Laeisz Hamburg, de flying P-line, omdat alle scheepsnamen met een P begonnen. Kruzenstern bijvoorbeeld was de Padua.
Cutty Sark is veel ouder; de laatste nog bestaande clipper. Niet meer vaarklaar ligt ze al sinds jaar en dag in haar eigen droogdok in Greenwich, Londen. In Bremen moet je een ander houten raschip gezien hebben, wellicht de Seute Deern, die jarenlang als logementschip/jeugdherberg in Delfzijl lag, onder de naam Pieter A. Koerts.
Amerigo Vespucci is al evenmin 'de oude Kruzenstern'. Relatief nieuw is het in 1931 gebouwd als opleidingsschip voor de Italiaanse marine, en draaft als zodanig nog steeds op bij ieder tallship-evenement, waar ze altijd bewondering oogst vanwege haar fraaie, maar nagemaakte vroeg 19e eeuwse uiterlijk. Nu zou je dat retro noemen. Beetje kitsjerig naar mijn smaak, maar het maken van operadecors kun je met een gerust hart aan de Italianen toevertrouwen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Aquanaut »

Die coating kun je dus naar hartelust op je boot smeren maar doet zelf niets.
Gerard schreef: Ook dat klopt, maar dat heb ik ook niet beweerd.
? Ik weet dan ff niet wat je bedoelt met :
Gerard schreef: een doorzichtige, energieopvangende coating. Die coating is als proef ook al op vertikaal glas (o.a. bankgebouw in Eindhoven) en op vloeren gebruikt en is onafhankelijk van de lichtinvalhoek. Te verwachten valt, dat je over enige tijd gewoon jouw boot/schipo er mee kunt laten coaten.
De coating noch het glas vangen iets op, de zonnecollectoren in het kozijn vangen de energie op en zetten hem om in elektriciteit.
Het gecoate glas dient alleen als lichtgeleider, aan de losse coating (op je boot) of het glas alleen heb je niets.

Ik moest overigens wel lachen om je infoblokje, dat je gesteld bent op je privacy en dus geen SM (social media) freak bent.
Ik begrijp nu dat je dat cynisch bedoelt hebt, via één klik weet men alles over je klipper, over de klippen (waarop je relatie gelopen is) hoe lang die relatie was, waar je schip zich bevindt je callsign, MMSI, thuishaven (dus woonplaats), je geaardheid, je wensen qua partner, dat je niet rookt, welke landen je bezocht hebt en op welke manier je dat gedaan hebt en ook nog je email adres bij @freeler. :lol:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Vier zonnepanelen geplaatst

Bericht door Gerard »

Ik moest overigens wel lachen om je infoblokje, dat je gesteld bent op je privacy en dus geen SM (social media) freak bent.
Ik begrijp nu dat je dat cynisch bedoelt hebt, via één klik weet men alles over je klipper, over de klippen (waarop je relatie gelopen is) hoe lang die relatie was, waar je schip zich bevindt je callsign, MMSI, thuishaven (dus woonplaats), je geaardheid, je wensen qua partner, dat je niet rookt, welke landen je bezocht hebt en op welke manier je dat gedaan hebt en ook nog je email adres bij @freeler. :lol:
Wat ik er mee bedoel(de), is dat ik niet (semi)permanent met gebogen hoofd overal en nergens op een schermpje loop te kijken en te tikken, zonder enige aandacht voor de echte wereld en de mensen om me heen. Iedereen mag (bijna) alles over me weten. Daar zit ik niet zo mee. Ik zie zelf het nut er niet van in en ik verveel me ook onvoldoende om van alles over Jan en alleman op te gaan zoeken. Wanneer iik iets van iwemand wil weten, vraag ik dat liever zelf rechtstreeks.
Maarre ... hoe zou ik dit dan, volgens jou, beter onder woorden kunnen brengen? Zolang ik (nog) niet dood ben, kan ik nog wat leren ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie