Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

Ik ben dit jaar naast m'n 'gewone' baan (Werktuigbouwkundig ingenieursbureau) een eigen bedrijfje gestart in het elektrisch aandrijven van boten en bootjes... En op die manier ook in de accu's bezig.

Nu heb ik een leverancier die gebruikte Lithium cellen / modules van elektrische auto's levert, dit bedrijf recycled accupakketten van auto's
Deze accu's hebben verschillende bronnen: autodemontagebedrijven die schade auto's demonteren, terugroepacties omdat de behuizing van de accu's kan gaan lekken (niet de cellen zelf maar de bak waarmee ze in de auto zitten), accu's waar een relais blijft hangen, etcetera.

Ik ben bezig om van deze lithium cellen 24 volt en 48 volt accu's te maken, voor gebruik in schepen, thuisinstallaties (zonne energie opslag), etc.

Er is nog geen 'productierijp' product, maar wel wil ik graag een aantal prototypes in de markt zetten om ervaring op te doen met de diverse gebruikers.

Deze prototypes hebben 5 jaar garantie, kunnen bij eventuele tekortkomingen later geruild worden voor het eindproduct, en hebben volledige ondersteuning van mij.


Wie zou er interesse hebben hierin, en wat voor opslagcapaciteit is vraag naar?

De accu's zijn voorzien van een BMS systeem:
Dit BMS (Battery Management System) houdt alle cellen in de gaten:
-zorgt dat ze gelijk geladen zijn (gebalanceerd)
-geeft aan de buitenwereld door wat de laadtoestand is (dit kan met een analoge 'brandstofmeter' bijv. in het dashbord, maar ook digitaal aan bijvoorbeeld een Victron boordsysteem gekoppeld worden)
-heeft twee geschakelde uitgangen om gebruikers of opladers uit te schakelen bij lege of volle accu
-kan nog meer, maar dit is in de meeste toepassingen niet nodig.

Om een vergelijking te maken, een 'goedkope' tractie accu van 200 Ah die voor 60% ontladen wordt (dus redelijk lang meegaat) heeft een capaciteit van 1,44 kWh en weegt zo'n 60 kg. Als die accu in 5 uur ontladen wordt heeft ie nog maar een capaciteit van 1,1 kWh en gaat er al 0,35kWh verloren. Goedkope accu's in deze variant kosten al zo'n 200 euro ex btw.

En lithium batterij met 1 kWh kost een iets meer (zonder bms systeem en behuizing), kan in een uur of in 20 uur ontladen worden en heeft daarbij dezelfde capaciteit (de spanning zakt niet in) maar gaat veel langer mee (5 jaar garantie op 90% capaciteit, levensduur van 20 jaar is zeker haalbaar)

Momenteel varen er twee boten rond met een 20kWh accupakket (één op 48 volt, de ander op 24 volt) en die doen het prima.
Laatst gewijzigd door Boekel op za feb 03, 2018 1:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

één van mijn doelen is om een fysiek formaat aan te bieden die op de plaats van een 200-230 Ah loodaccu past (grofweg 50x27cm), maar het zou gunstiger zijn als de bak wat groter kan worden. zien jullie dit als een (groot) bezwaar als de bak groter is?

12 volt accu's wil ik ook maken, maar deze zijn niet geschikt om aan een 12v dynamo te hangen ivm de wat hogere spanning van 16,4 volt als ze volgeladen zijn. Voor elektrische buitenboordmotoren zijn deze wel heel erg geschikt. (gewicht 20-25 % van zelfde capaciteit loodaccu).
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Aqua Domus »

Heb net voor een schrootprijs gelaccu's onder de vloer gepropt dus voorlopig niks nodig.
Maar ik houd dit in gedachten. ben niet de enigste met een boot in de familie.
Is er ook een 12 volt set te leveren.
Maar je kunt vast wel advies geven over een 24 volt noodaandrijving voor montage aan een roer.
Loop al een tijdje met die gedachten en met een accu van 750 amp moet je toch wat kunnen.
Die noodaandrijving mag ook 12 volt zijn, heb dan 2250 amp.

Gr Louis Aqua Domus.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

Zoiets?

Afbeelding

Alleen beetje te luxe voor noodaandrijving denk ik...maar voor een hybride systeem wellicht?

Voltage 24 volt is niet zo handig voor aandrijving, daar vind je geen motoren voor (max zo'n 5 kW)
de motor op de foto doet bij 48volt max zo'n 10kW, bij 96 volt 20 kW en kan met een 250v of hogere accu 80 kW continu leveren..

tweedehands loodaccu's zijn ook prima inderdaad, mits ze groot/zwaar genoeg zijn.
Pas op dat je die gel-accu's niet met te grote stroom laad / ontlaad, daar houden ze niet van. Zorg ook dat ze niet te warm worden. heb ook zo'n setje staan (24 cellen van 650A) en de middenste cellen in de bak worden slecht.
WADnWIND

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door WADnWIND »

Lithium batterijen of LIFEPO?
Lithium is niet zo handig als 'dropin" replacement.
Ik ga voor de LIFEPO accu's, die kan je 1:1 plaatsten voor lood. Lithium is net te laag of te hoog in spanning voor je gewone 12 of 24v boordnet.

Op zeilersforum lopen zeer uitvoerige en hoogwaardige draadjes hierover, zeker de moeite waard als je hierin je handel zoekt...
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

Lithium...7s (zeven cellen in serie) is 28,7 volt vol, en daarom eenvoudig met bestaande apparatuur / dynamo.

Voor 12 volt is dat inderdaad een probleem.

Bedankt voor de tip van zeilersforum, eerst eens kijken hoeveel reacties hier komen.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door varg »

Boekel schreef:één van mijn doelen is om een fysiek formaat aan te bieden die op de plaats van een 200-230 Ah loodaccu past (grofweg 50x27cm), maar het zou gunstiger zijn als de bak wat groter kan worden. zien jullie dit als een (groot) bezwaar als de bak groter is?

12 volt accu's wil ik ook maken, maar deze zijn niet geschikt om aan een 12v dynamo te hangen ivm de wat hogere spanning van 16,4 volt als ze volgeladen zijn. Voor elektrische buitenboordmotoren zijn deze wel heel erg geschikt. (gewicht 20-25 % van zelfde capaciteit loodaccu).
Veel mensen hebben 2 accu's naast elkaar staan volgens mij op twee 'raampjes' van 52x19. Dan zou 52 x 38 dus een handzaam oppervlakte zijn. Over hoeveel gewicht spreek je dan? Kan ik dat nog verslepen?
groet
Arnold
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door KarelE »

Mijn 24V heftruck tractieset is dood en moet vervangen worden. Is rond de 500 Ah. Het liefst zou ik dat met 1,5 vergroten, richting 720-750 Ah. Maten maken niet zoveel uit.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

varg schreef: Veel mensen hebben 2 accu's naast elkaar staan volgens mij op twee 'raampjes' van 52x19. Dan zou 52 x 38 dus een handzaam oppervlakte zijn. Over hoeveel gewicht spreek je dan? Kan ik dat nog verslepen?
groet
Arnold
Ik zal al even te kijken naar accubakken om grote lood-accu's in te zetten, zoals deze: https://www.uw-accuwinkel.nl/accubakken ... x610x318mm

In die bak kan ik ongeveer 16 kWh kwijt, dan zit je op zo'n 160 kg. Oftewel: bak installeren, accumodules (10 a 12 kg per stuk) installeren en aansluiten en bak verzegelen.

Er zijn lichtere accu modules, dat zijn de Tesla modules, maar daar heb ik geen regelmatige aanvoer van, dus is wat lastiger om een 'standaard' mee te maken. Ook zijn die qua voltage wat lastig (vol 25 volt, leeg 19 a 20 volt). Deze tesla modules wegen ongeveer de helft van de ander opties per kWh.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

KarelE schreef:Mijn 24V heftruck tractieset is dood en moet vervangen worden. Is rond de 500 Ah. Het liefst zou ik dat met 1,5 vergroten, richting 720-750 Ah. Maten maken niet zoveel uit.
Dat is geen probleem, zit je rond de 18 kWh, zo'n 180 kg aan accu plus de behuizing.

Aanvragen kunnen via de mail naar: accu@oving1.nl
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door KarelE »

Dan kom ik op zo'n €3600.....
Eerst maar een CVO regelen dus. Maar ik houd het wel in gedachten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Gerard »

Mijn serviceaccupakket (AGM 4 stuks - 230Ah onderhoudsvrij) gaat al zo'n 8 jaar mee en vertoont nog geen tekenen van ouderdom. Wanneer ze aan vervanging toe zijn, denk ik aan lithiumcellen van 2 V (vanwege het hanteerbare formaat/gewicht) die gekoppeld kunnen worden.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door FKZ »

Welke chemie hebben de cellen? ondanks BMS zit ik niet echt te wachten op lion of lipo cellen.

Kan je iets meer zeggen over de max ontlaad stromen en aanpassingen aan laad apparatuur. Mogelijk interesse om als huis accu te gebruiken voor een redelijk mobiel woonschip. Alles is accu gevoed met een enkel zonnepaneel voornamelijk verlichting koelkast en drink/wc pomp. Regelmatig de mogelijkheid tot wal stroom.

Tevens heeft een vriend een haperende saildrive met honda cilinder er op. Dat zou een mooi ombouw project zijn met b.v een 5 kw accu op 48 volt.

Ps heb zelf een eclectische sloep hier zit een gekocht accu systeem met een zelf uit e componenten samengestelde aandrijving.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

FKZ schreef:Welke chemie hebben de cellen? ondanks BMS zit ik niet echt te wachten op lion of lipo cellen.

Kan je iets meer zeggen over de max ontlaad stromen en aanpassingen aan laad apparatuur. Mogelijk interesse om als huis accu te gebruiken voor een redelijk mobiel woonschip. Alles is accu gevoed met een enkel zonnepaneel voornamelijk verlichting koelkast en drink/wc pomp. Regelmatig de mogelijkheid tot wal stroom.

Tevens heeft een vriend een haperende saildrive met honda cilinder er op. Dat zou een mooi ombouw project zijn met b.v een 5 kw accu op 48 volt.

Ps heb zelf een eclectische sloep hier zit een gekocht accu systeem met een zelf uit e componenten samengestelde aandrijving.
Het zijn NMC (Lithium Nickel Manganese Cobalt Oxide) cellen, een veilig type cel met een lange levensduur.
Deze cellen zijn 25 of 40 Ah, voor de pakketten van 24 volt in principe 7s met 40Ah cellen, voor de 48 volt pakketten 14s met 25Ah cellen die al met 3 parallel staan, dus eigenlijk 75Ah strings.
De 40 Ah cellen zijn heel mooi in blokken van 8 parallel te zetten (320 Ah) maar elke configuratie is mogelijk.

Voor speciale projecten heb ik ook Tesla modules, deze wegen ongeveer de helft minder, maar hebben een luchtdichte accubak nodig wat het weer wat minder praktisch maakt, ook moeten deze cellen nog beter beveiligd worden, omdat ze als ze met een te hoog voltage opgeladen worden in brand kunnen vliegen. (deze beveiliging bestaat uit een relais tussen laad-apparaten en de accu).

Ik heb dit voorjaar een sloep omgebouwd met 20 kWh (48v) aan Tesla-modules, en ben nu in een 'replica luxemotor' (Euroship) een soortgelijk 20 kWh pakket aan het zetten (op 24 volt)

Een saildrive is inderdaad erg mooi om te bouwen.

Voor thuis-installaties is dit nu ook erg interessant, voorheen waren de prijzen gewoon te hoog om dit rendabel te maken.
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lithium accu's - goedkoper dan lood?! - boten gezocht...

Bericht door Boekel »

Erg druk geweest de laatste tijd... Ik zal een paar foto's posten:

Afbeelding
20 kWh 48v accu met Tesla Model-S modules

Afbeelding
Binnenkant.

Afbeelding
Complete Tesla Model-S accu

Afbeelding
Geopend.

Afbeelding
één van de modules

Afbeelding

Afbeelding
transportkist.
Plaats reactie