Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Helemaal mee eens.
In het "welke marifoon " topic op het andere forum gleed ik even uit en werd daar op normale wijze op gewezen.
En dan ben ik de eerste om dat in te zien.
Bij kreten als onzin gaan de nekharen overeind en haak ik af.
Slecht voor de discussie.
Zolang mensen maar realiseren dat tips geven iets heel anders is dan laten zien hoeveel verstand je er wel niet van hebt komt alles goed.
In het "welke marifoon " topic op het andere forum gleed ik even uit en werd daar op normale wijze op gewezen.
En dan ben ik de eerste om dat in te zien.
Bij kreten als onzin gaan de nekharen overeind en haak ik af.
Slecht voor de discussie.
Zolang mensen maar realiseren dat tips geven iets heel anders is dan laten zien hoeveel verstand je er wel niet van hebt komt alles goed.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Je schrijft wat velen denken.KarelE schreef:Simpelweg afkraken met 'nonsens' of 'onzin' past niet in deze dialoog. Als een recensent het onzin vind, waarom heeft-ie dan geen beter stuk geschreven? Waarom wijst hij de 'nonsens' niet aan en 'bewijst' vervolgens waarom het 'nonsens' is?
Daar komt bij,dat ik er nu helemaal niks meer van begrijp.
De galvanische scheiding is toch al adacadabra voor mij,en op deze manier wordt het steeds onduidelijker.
Want wie heeft het dan wel bij het rechte eind Vraag ik me af.
Het forum is enerzijds een uitwisseling van gebruikerservaringen,maar anderzijds ook een stukje info naar diegenen die hier hun info vandaan halen.En dergelijke 'onzin' en 'nonsens' bijdragen,dragen m.i. niet bij aan die info voor al diegenen waarvoor het toch al een scriptie is om dat te doorgronden.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Oké jongens alles is gezegd en nu terug naar de topic.
Op mijn ligplaats afgezet met damwanden heb ik zelf boutjes gelast en met dikke oude koperdraad oude zinkanodes aan gemonteerd.
De anodes haal ik weg bij de scheepswerf daar liggen er genoeg.
Deze anodes zijn in een half jaar opgevreten.
Ik heb evengoed een scheiding trafo niet geschoten is toch mis.
geert
Op mijn ligplaats afgezet met damwanden heb ik zelf boutjes gelast en met dikke oude koperdraad oude zinkanodes aan gemonteerd.
De anodes haal ik weg bij de scheepswerf daar liggen er genoeg.
Deze anodes zijn in een half jaar opgevreten.
Ik heb evengoed een scheiding trafo niet geschoten is toch mis.
geert
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
[quote]
Op mijn ligplaats afgezet met damwanden heb ik zelf boutjes gelast en met dikke oude koperdraad oude zinkanodes aan gemonteerd.
Deze anodes zijn in een half jaar opgevreten.[quote]
Waarom die koperdraad ertussen? Dat werkt averechts voor de levensduur van je anodes, wat wel blijkt als ze maar een half jaar meegaan. Koper gewoon vervangen voor staal.
Op mijn ligplaats afgezet met damwanden heb ik zelf boutjes gelast en met dikke oude koperdraad oude zinkanodes aan gemonteerd.
Deze anodes zijn in een half jaar opgevreten.[quote]
Waarom die koperdraad ertussen? Dat werkt averechts voor de levensduur van je anodes, wat wel blijkt als ze maar een half jaar meegaan. Koper gewoon vervangen voor staal.
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Hoi Baschinist
Ik ging er van uit een betere geleiding.
Maar ik ga proberen met staal.
goeie tip
geert
Ik ging er van uit een betere geleiding.
Maar ik ga proberen met staal.
goeie tip
geert
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Nou zie je wat voor onzin dat dus is.
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Waterman schreef:Je schrijft wat velen denken.KarelE schreef:Simpelweg afkraken met 'nonsens' of 'onzin' past niet in deze dialoog. Als een recensent het onzin vind, waarom heeft-ie dan geen beter stuk geschreven? Waarom wijst hij de 'nonsens' niet aan en 'bewijst' vervolgens waarom het 'nonsens' is?
Daar komt bij,dat ik er nu helemaal niks meer van begrijp.
De galvanische scheiding is toch al adacadabra voor mij,en op deze manier wordt het steeds onduidelijker.
Want wie heeft het dan wel bij het rechte eind Vraag ik me af.
Het forum is enerzijds een uitwisseling van gebruikerservaringen,maar anderzijds ook een stukje info naar diegenen die hier hun info vandaan halen.En dergelijke 'onzin' en 'nonsens' bijdragen,dragen m.i. niet bij aan die info voor al diegenen waarvoor het toch al een scriptie is om dat te doorgronden.
Ik geef uitleg, als je dat niet begrijpt, kan je ook niet oordelen over onzin en nonses discussie
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Wij hebben dat hier in de havens ook op grote schaal gehad. De remedie was inderdaad een correct aangesloten scheidingstrafo, maar ook voor en achter een extra kavel tussen de damwand en het schip, om er voor te zorgen dat het schip hetzelfde potentiaal krijgt dan het schip.walvis schreef:Oké jongens alles is gezegd en nu terug naar de topic.
Op mijn ligplaats afgezet met damwanden heb ik zelf boutjes gelast en met dikke oude koperdraad oude zinkanodes aan gemonteerd.
De anodes haal ik weg bij de scheepswerf daar liggen er genoeg.
Deze anodes zijn in een half jaar opgevreten.
Ik heb evengoed een scheiding trafo niet geschoten is toch mis.
geert
Ik vermoed dat je aan een kade ligt waarop ter bescherming expres een spanning wordt "gedrukt" om de damwanden te beschermen.
hebben de buren het ook?
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Hoi wad en wind
Ik lig hier in mijn eentje de damwanden zijn van de jaren zestig.
Zo nu en dan zakt de kaai in komt COW het gat onderwater postzegelen en de kaai word weer volgestort met puin.
Ook de kade van de buren TaTasteel is verrot en word gepostzegeld.
Van opgedrukte stroom hebben ze nog nooit gehoord.
Ook de walstroom voorziening is oud ik heb met gods gratie een nieuwe kast gekregen met aardlek systeem de rest volgens jaren zestig .
Soms komt er een steekvlam uit een van die oude kasten en is de boel naar de kloten.
Mijn gedachte ging uit op een boot zinkanodes voor bescherming waarom dan niet op een damwand in mijn ogen in principe gelijk.
geert
Ik lig hier in mijn eentje de damwanden zijn van de jaren zestig.
Zo nu en dan zakt de kaai in komt COW het gat onderwater postzegelen en de kaai word weer volgestort met puin.
Ook de kade van de buren TaTasteel is verrot en word gepostzegeld.
Van opgedrukte stroom hebben ze nog nooit gehoord.
Ook de walstroom voorziening is oud ik heb met gods gratie een nieuwe kast gekregen met aardlek systeem de rest volgens jaren zestig .
Soms komt er een steekvlam uit een van die oude kasten en is de boel naar de kloten.
Mijn gedachte ging uit op een boot zinkanodes voor bescherming waarom dan niet op een damwand in mijn ogen in principe gelijk.
geert
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Dit vat ik niet sorry
geert
geert
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Dat is niet hetzelfde. jij hoopt nu je schip te beschermen met anodes, maar dan is je schip al onderdeel van de stroomkring waar al elektrolytische werking plaatsvindt. waarbij je hoopt dat het "goed"komt met anodes.walvis schreef:Hoi wad en wind
Mijn gedachte ging uit op een boot zinkanodes voor bescherming waarom dan niet op een damwand in mijn ogen in principe gelijk.
geert
Als je je schip keihard elektrisch verbind met de damwand, is er geen stroomkring meer. Maar bij ontbreken van een actieve damwand bescherming heeft dat geen zin.
Wat je héél zeker moet weten is of je gehele schip beslist geen aardlek heeft. Dat kan je alleen garanderen met een correct aangesloten scheidingstrafo.
https://archief.scheepspraet.net/scheep ... 029648.jpg
Tenslotte liggen aluiminium reddingboten zonder anodes gewoon aan de walspanning via een scheidingstrafo. Geen spoortje van elektrolyse na 20-25 jaar.
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
Bij mij aan boord is alles aan gelegd door de electrische dienst van mijn toenmalige dienst.
Ze hebben alle elec, werken aangelegd bij mij.
alle schepen van onze dienst (dat waren er 74) zijn zo aangelegd.
Onze boot werd ook elk jaar mee genomen met de meggertest wij hoorden bij de inboedel.
Het gebeurt nog elk jaar een terug kerend ritueel.
Maar buiten dat hing ik ook altijd anodes aan de damwand.
Ik begrijp nu dat ,dat overbodig is
geert
Ze hebben alle elec, werken aangelegd bij mij.
alle schepen van onze dienst (dat waren er 74) zijn zo aangelegd.
Onze boot werd ook elk jaar mee genomen met de meggertest wij hoorden bij de inboedel.
Het gebeurt nog elk jaar een terug kerend ritueel.
Maar buiten dat hing ik ook altijd anodes aan de damwand.
Ik begrijp nu dat ,dat overbodig is
geert
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
HH,
Met een meggertest controleer je de isolatie van bedrading en componenten.
Dit heb je goed geregeld, is anders best prijzig.
Zo zou je je scheidingstrafo ook kunnen testen. Vraag me alleen af of de moderne scheidingstrafo dit wel leuk vindt?
Een kleine aanvulling;
De garantie dat een correct aangesloten scheidingstrafo een aardlek uit sluit is niet waar, is ten slotte maar eentje van de componenten.
Een aardlek ontstaat bijvoorbeeld vaak in dekverlichting, zo zijn er nog veel meer op te noemen.
Mogelijk heeft de Walvis helemaal geen aardlekschakelaar, op schepen wordt en werd vaak een IT systeem aangelegd.
Dan is er wel een controle visueel/ akoustisch op aardlek, maar schakelt niets af.
Maar daar zou Walvis weer antwoord op kunnen geven.
Navigo
Met een meggertest controleer je de isolatie van bedrading en componenten.
Dit heb je goed geregeld, is anders best prijzig.
Zo zou je je scheidingstrafo ook kunnen testen. Vraag me alleen af of de moderne scheidingstrafo dit wel leuk vindt?
Een kleine aanvulling;
De garantie dat een correct aangesloten scheidingstrafo een aardlek uit sluit is niet waar, is ten slotte maar eentje van de componenten.
Een aardlek ontstaat bijvoorbeeld vaak in dekverlichting, zo zijn er nog veel meer op te noemen.
Mogelijk heeft de Walvis helemaal geen aardlekschakelaar, op schepen wordt en werd vaak een IT systeem aangelegd.
Dan is er wel een controle visueel/ akoustisch op aardlek, maar schakelt niets af.
Maar daar zou Walvis weer antwoord op kunnen geven.
Navigo
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
In het voorbeeld mag de schijnwerper best kortsluiting hebben, dat heeft geen invloed op de lek naar de wal. Achter de scheidingstrafo dus.
Re: Galvanische scheiding 230V én aarde tussen wal-en-schip?
De walvis heeft Fase controle als er een aardlek is gaat de faselamp uit.
En dan moet je zoeken de tekening er bij en kijken wat er op die fase zit.
Dat is grof werk 400 volt 32amp
De Titanic is een ander verhaal die ligt aan de damwand etc.en daar had ik de anodes hangen
geert
En dan moet je zoeken de tekening er bij en kijken wat er op die fase zit.
Dat is grof werk 400 volt 32amp
De Titanic is een ander verhaal die ligt aan de damwand etc.en daar had ik de anodes hangen
geert