dieptemeter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: dieptemeter

Bericht door WADnWIND »

"dieptemeter" kabel is gewoon RG-58 dunne coaxkabel 50 Ohm.
In het verleden hebben we ze wel verlengd naar ruim 30-40 meter.
Aan gezien de snelheid van een radiogolf in een coaxkabel 20cm per nanoseconden, merk je nooit iets van verlengen of inkorten, dat is pure bangmakerij van de fabrikant.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: dieptemeter

Bericht door quichot »

Goed om te weten! Dank.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

sailor wim schreef:Hoi Ad.
Ik had tot afgelopen weekeinde jouw type dieptemeter in de stuurhut hangen 8)
Maar door de tweede marifoon op die plaats te monteren en de dieptemeter eronder te hangen werd het er niet mooier op.
Vandaar de nieuwe digitale kijk maar op winterwerk 2017.
Gr Wim
Goedenavond allen, @ Wim nog even een vraag: heb je de zelfde transducer gebruikt als bij de Stingray?
Ik vind het overigens wel grappig dat je de omgekeerde weg bewandelt als degene die ik gekozen heb :) , ik ben namelijk van digitaal naar analoog gegaan om het een beetje nostalgisch te houden :wink:.
Zo zie je maar ieder zijn meug en wat er het beste past bepaald meestal (bij mij 8) ) de keus, ik hoop dat veel plezier hebt van je nieuwe meter.
Wordt vervolgt, groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: dieptemeter

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Nu zit hier de dieptemeter, die plek was leeg na de nieuwe Victron.
Hoi Arrejoan.
Ja het werkt perfekt met de oude sensor.
Door dat er zoveel vernieuwd is aan het schip zeggen wij " het is een bijna nieuw schip met een oud verhaal"
Dus daar past deze meter wel bij :wink:
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: dieptemeter

Bericht door Dirk »

Mooi gedaan!
Raar wel. In dit draadje zie ik Wims fotos normaal. In het draadje "vaarplan 2018" zijn de geplaatste fotos van Wim niet zichtbaar voor mij.
Her plannen van een verre vaarreis is ook al een beetje vakantie he!
Geniet ervan. Groetjes, Dirk
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

WADnWIND schreef:"dieptemeter" kabel is gewoon RG-58 dunne coaxkabel 50 Ohm.
In het verleden hebben we ze wel verlengd naar ruim 30-40 meter.
Aan gezien de snelheid van een radiogolf in een coaxkabel 20cm per nanoseconden, merk je nooit iets van verlengen of inkorten, dat is pure bangmakerij van de fabrikant.
Goedenavond allen, @ WnW, ik heb er absoluut geen verstand van dus zie dit niet als kritiek, maar NASA geeft aan 75 ohm kabel te gebruiken, ook voor verlenging :?: .
Als leek denk ik dan: als er een deel 75 ohm is en een deel 50 ohm, is er, ondanks dat je er niks van merkt door die snelheid, een 50% weerstandsverschil :roll:.
Ik geloof direct dat het geen verschil maakt en dat fabrikanten hun eigen materiaal aan de man proberen te brengen door te zeggen je MOET ons materiaal gebruiken :( maar waar blijf je ALS het onverhoopt iets mis gaat en je garantie zou om zo iets komen te vervallen?
Nogmaals ik twijfel niet aan je kunde, ik heb het meer gehoord/gelezen van die RG-58 coax, maar ik heb voor origineel gekozen :|.
Na de installatie zal ik terugkomen op de werking van het geheel,
wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen: :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: dieptemeter

Bericht door WADnWIND »

Formeel heb je gelijk en zou je 75 Ohm coaxkabel moeten gebruiken, wat dus radio-TV coaxkabel is. Dat is goedkoper, wat bij NASA niet vreemd is.
Andere merken gebruiken weer 50 Ohm coax.
Gebruik wat de fabrikant aangeeft, de lengte maakt niet zoveel uit.
gebruik goede metalen radio-TV stekkers of marifoon antenne stekkers.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: dieptemeter

Bericht door Arrejoan »

WADnWIND schreef:Formeel heb je gelijk en zou je 75 Ohm coaxkabel moeten gebruiken, wat dus radio-TV coaxkabel is. Dat is goedkoper, wat bij NASA niet vreemd is.
Andere merken gebruiken weer 50 Ohm coax.
Gebruik wat de fabrikant aangeeft, de lengte maakt niet zoveel uit.
gebruik goede metalen radio-TV stekkers of marifoon antenne stekkers.
Goedenavond allen, @ WnW: ok, duidelijk verhaal, zoals gezegd heb ik er geen verstand van maar ik wil altijd wat bijleren :D
Als ik dan de verhalen naast elkaar leg en zie dat er verschil is in het aantal ohm`s vraag ik me toch af hoe dat kan EN of het dan nog wel werkt :roll: en stel dan hier de vraag hoe het zit :?:
Blijkbaar werkt het dus wel, en het waarom is ook duidelijk, dus weer een beetje wijzer waarvoor dank,
wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie