elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Hoi allemaal,
Vanaf dat ik mijn schip kocht wordt de 12 volt navigatie apparatuur (vooral radio's en AIS) alleen gevoed door een accu welke tijdens het varen niet opgeladen wordt.
Nu is het een behoorlijke accu en zit die altijd wel vol als we van wal steken, maar ik wil dat beter geregeld hebben.
De dynamo va de hoofdmotor levert 24 volt. Kan ik een 24 ->12 volt DC/DC omvormer gebruiken?
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ted-NL.pdf
En deze direct op de 12 volt accu aansluiten?
Als we aan de wal liggen wordt de accu geladen door de walstroom, tijdens het varen door de omvormer.
Ik vraag me af of dit geen problemen geeft als de motor draait en de walstroom er nog op zit.
Is het handig om er een schakelaar tussen te zetten of hoeft dit niet?
Vanaf dat ik mijn schip kocht wordt de 12 volt navigatie apparatuur (vooral radio's en AIS) alleen gevoed door een accu welke tijdens het varen niet opgeladen wordt.
Nu is het een behoorlijke accu en zit die altijd wel vol als we van wal steken, maar ik wil dat beter geregeld hebben.
De dynamo va de hoofdmotor levert 24 volt. Kan ik een 24 ->12 volt DC/DC omvormer gebruiken?
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ted-NL.pdf
En deze direct op de 12 volt accu aansluiten?
Als we aan de wal liggen wordt de accu geladen door de walstroom, tijdens het varen door de omvormer.
Ik vraag me af of dit geen problemen geeft als de motor draait en de walstroom er nog op zit.
Is het handig om er een schakelaar tussen te zetten of hoeft dit niet?
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Bij mij is het zo dat mijn walstroomlader stopt zodra de dynamo begint.
Hoe dat technisch gezien zit weet ik ook niet, maar dat zal niet voor niets zijn.
Hoe dat technisch gezien zit weet ik ook niet, maar dat zal niet voor niets zijn.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Een DC-DC converter is geen acculader, slecht plan dus.
Beste oplossing; Bouw er een tweede 12V dynamo bij, zal wel een hoop werk zijn waar je niet op zit te wachten.
Mijl op 7 oplossing; Is het een optie om de bestaande 12V acculader te voeden vanuit een kleine 24V-230V inverter?
Gr.
Erik
Beste oplossing; Bouw er een tweede 12V dynamo bij, zal wel een hoop werk zijn waar je niet op zit te wachten.
Mijl op 7 oplossing; Is het een optie om de bestaande 12V acculader te voeden vanuit een kleine 24V-230V inverter?
Gr.
Erik
-
- Berichten: 858
- Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
- Locatie: Alkmaar
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Je kunt hiervoor prima een dc-dc converter gebruiken, als je die maar uitschakeld als je niet vaart / aan boord bent.
als de acculader een 'slimme' is (netjes een laadcurve volgt) kan die als je aan walstroom ligt de accu helemaal netjes vullen, tijdens gebruik van de boot houdt de dc-dc 'm mooi op (bijvoorbeeld) 13,8 volt.
als de acculader een 'slimme' is (netjes een laadcurve volgt) kan die als je aan walstroom ligt de accu helemaal netjes vullen, tijdens gebruik van de boot houdt de dc-dc 'm mooi op (bijvoorbeeld) 13,8 volt.
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Een goede 24v->12v dc omvormer zorgt er juist voor dat de uitgangsspanning netjes 12 volt blijft. je zal er niet je accu mee kunnen opladen.Boekel schreef:Je kunt hiervoor prima een dc-dc converter gebruiken, als je die maar uitschakeld als je niet vaart / aan boord bent.
als de acculader een 'slimme' is (netjes een laadcurve volgt) kan die als je aan walstroom ligt de accu helemaal netjes vullen, tijdens gebruik van de boot houdt de dc-dc 'm mooi op (bijvoorbeeld) 13,8 volt.
Een 2e dynamo is de enige oplossing hoewel die van 24->220 Volt met daarop een acculader best slim bedacht is
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Bedankt voor het meedenken.
De betreffende DC/DC converter in de link hierboven heeft een istelbare uitgangspanning en kan ik dus op ongeveer 13.8 volt zetten.
Verder zou het dan verlopen zoals Boekel aangeeft; de 24/12 Volt DC/DC omvormer wordt enkel gevoed door de motor dynamo en werkt dus alleen bij draaiende motor om de accu afgetopt te houden.
Vraag is of ik de 24/12 volt omvormer beter op de hand kan inschakelen met een waarschuwing bij de schakelaar dat dit enkel kan als er geen walstroom is (kan ook met een NO relais natuurlijk), of dat het niet uitmaakt dat beide laders af en toe een half uurtje samen actief zijn.
Bedankt!
De betreffende DC/DC converter in de link hierboven heeft een istelbare uitgangspanning en kan ik dus op ongeveer 13.8 volt zetten.
Verder zou het dan verlopen zoals Boekel aangeeft; de 24/12 Volt DC/DC omvormer wordt enkel gevoed door de motor dynamo en werkt dus alleen bij draaiende motor om de accu afgetopt te houden.
Vraag is of ik de 24/12 volt omvormer beter op de hand kan inschakelen met een waarschuwing bij de schakelaar dat dit enkel kan als er geen walstroom is (kan ook met een NO relais natuurlijk), of dat het niet uitmaakt dat beide laders af en toe een half uurtje samen actief zijn.
Bedankt!
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Ter verduidelijking:
Als ik een NO relais in de 230 volt voeding van de bestaande acculader zet en deze de nieuwe omvormer / lader laat schakelen lijkt het me ook opgelost...
Als ik een NO relais in de 230 volt voeding van de bestaande acculader zet en deze de nieuwe omvormer / lader laat schakelen lijkt het me ook opgelost...
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Hoi Wouter.
Waarom niet direkt van een 24 volt accu setje 12 volt maken met een dc dc omvormer.
Dat dan word geladen door de dynamo of de wal of zonnepanelen.
En zijn er twee laders tegelijkertijd dan zal degene met de laagste laad spanning ermee stoppen.
Als ik vaar neemt de Victron Mppt regelaar bij voldoende zon het laden over.
Zo werkt het bij mij al 20 jaar.
Gr Wim
Waarom niet direkt van een 24 volt accu setje 12 volt maken met een dc dc omvormer.
Dat dan word geladen door de dynamo of de wal of zonnepanelen.
En zijn er twee laders tegelijkertijd dan zal degene met de laagste laad spanning ermee stoppen.
Als ik vaar neemt de Victron Mppt regelaar bij voldoende zon het laden over.
Zo werkt het bij mij al 20 jaar.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- ronrtl
- Berichten: 136
- Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
- Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/ - Contacteer:
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Hey.. Waarom niet simpeler? Er zijn genoeg zonnepaneel regulators(laders) welke instelbaar zijn! Van diverse zonpanelen komt ook spanningen vanaf welke zelfs meer dan 24 volt zijn. De regelaar instellen op 12 volt output (sommige doen dit zelfs al automatisch zodra de accu word aangesloten) en op de ingang ipv de panelen de 24v van je dynamo! ...klaar!
Wat betreft je walstroom lader tegelijk met de lopende motor; dit mag geen enkel probleem zijn en hoeft niet geschakeld te worden. De accu bepaalt hoeveel laadstroom er loopt, niet hoeveel je aanbied.
succes!
Wat betreft je walstroom lader tegelijk met de lopende motor; dit mag geen enkel probleem zijn en hoeft niet geschakeld te worden. De accu bepaalt hoeveel laadstroom er loopt, niet hoeveel je aanbied.
succes!
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Er zijn twee soorten dc/dc-converters: met en zonder bufferlaadfunctie. Die met bufferlaadfunctie is handig ter ondersteuning, maar het blijft 'dom' bufferladen op de ingestelde waarde (standaard 13,8v, maar dat kun je zelf instellen). Je zult hem dus zelf moeten afschakelen als de accu normaalgesproken aan druppelladen toe is.
Zelf heb ik een tweede dynamo aan de hoofdmotor gehangen. Dat was niet zo'n heel moeilijk klusje. Ik heb uit een plaat aluminium van 5 mm dik een beugel gezaagd waaraan beide dynamo's gespannen kunnen worden. Ik heb daar wel een dubbele snaarschijf op de krukastap voor moeten monteren, maar die bleek voor de 575 uit voorraad leverbaar.
Zelf heb ik een tweede dynamo aan de hoofdmotor gehangen. Dat was niet zo'n heel moeilijk klusje. Ik heb uit een plaat aluminium van 5 mm dik een beugel gezaagd waaraan beide dynamo's gespannen kunnen worden. Ik heb daar wel een dubbele snaarschijf op de krukastap voor moeten monteren, maar die bleek voor de 575 uit voorraad leverbaar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Wouter,
Het is niet nodig iets in de AC van de lader te schakelen, de DC/DC converter en een geregelde acculader kunnen gewoon parallel naast elkaar werken.
Er zit uiteraard geen laadalgoritme in de DC/DC converter, maar dat zit er in een dynamo (standaard) ook niet.
Zoals Guido aangeeft is het wel een buffer lader, dat wil zeggen dat hij met een spanning gelijk aan, of net boven de float spanning gaat laden.
Zet deze spanning in ieder geval niet te hoog, het laden gaat er niet sneller door maar zorgt wel voor corrosie van de accu, dus een kortere levensduur.
Door het remote contact te verbinden met het contactslot van de motor zorg je ervoor dat bij het stoppen van de motor (uitzetten van het contact) ook het laden van de 12V accu stopt.
Aquanaut
Het is niet nodig iets in de AC van de lader te schakelen, de DC/DC converter en een geregelde acculader kunnen gewoon parallel naast elkaar werken.
Er zit uiteraard geen laadalgoritme in de DC/DC converter, maar dat zit er in een dynamo (standaard) ook niet.
Zoals Guido aangeeft is het wel een buffer lader, dat wil zeggen dat hij met een spanning gelijk aan, of net boven de float spanning gaat laden.
Zet deze spanning in ieder geval niet te hoog, het laden gaat er niet sneller door maar zorgt wel voor corrosie van de accu, dus een kortere levensduur.
Door het remote contact te verbinden met het contactslot van de motor zorg je ervoor dat bij het stoppen van de motor (uitzetten van het contact) ook het laden van de 12V accu stopt.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Dat is een handige tip. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ik heb nu de remote afgeschermd om te verhinderen dat iets of iemand hem per ongeluk aanzet als we ergens afgemeerd liggen.Aquanaut schreef:Door het remote contact te verbinden met het contactslot van de motor zorg je ervoor dat bij het stoppen van de motor (uitzetten van het contact) ook het laden van de 12V accu stopt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
natuurlijk veel te duur, maar wel een leuk ding: https://www.mastervolt.nl/producten/mac ... -12-12-50/
drie-traps laden, schakelt af als de motor niet draait, geen hoofdpijn en wel 50A laden.
groet
Arnold
drie-traps laden, schakelt af als de motor niet draait, geen hoofdpijn en wel 50A laden.
groet
Arnold
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Arnold,
Dat is ook een mooi ding, maar waarschijnlijk te duur (kan nog geen leveranciers vinden).
Aquanaut en Guido, dit is inderdaad de richting. en inderdaad niet de relais-spoel voor het remote contact opnemen in het 230 V AC circuit van de huidige lader, maar in serie met de contact sleutel zetten, anders trek je de 24V accu leeg om de 12 V accu op te laden wanneer de motor niet draait.
We gaan het in elkaar knutselen!
Dat is ook een mooi ding, maar waarschijnlijk te duur (kan nog geen leveranciers vinden).
Aquanaut en Guido, dit is inderdaad de richting. en inderdaad niet de relais-spoel voor het remote contact opnemen in het 230 V AC circuit van de huidige lader, maar in serie met de contact sleutel zetten, anders trek je de 24V accu leeg om de 12 V accu op te laden wanneer de motor niet draait.
We gaan het in elkaar knutselen!
Re: elektra: twee opladers op een accu, werkt dit plan?
Kennen we al enige tijd:varg schreef:natuurlijk veel te duur, maar wel een leuk ding: https://www.mastervolt.nl/producten/mac ... -12-12-50/
drie-traps laden, schakelt af als de motor niet draait, geen hoofdpijn en wel 50A laden.
groet
Arnold
https://www.bluepowershop.nl/victron-50 ... erter.html
En deze blijft niet beperkt tot 12v>12v maar kan ook geprogrammeerd worden als 12>24 of 24>12.
Is er ook in een 25A uitvoering.
Blijft wel een hoop geld, maar is werkelijk een fantastisch apparaat.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!