battery-refresher

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: battery-refresher

Bericht door Klaver vier »

Ik heb ook al aangeboden dat ik een accu heb staan om het op te proberen,geen reactie gehad.
Als het zou werken wat ik betwijfel dan zou niet iedereen zo,n dure lader hoeven kopen.
En als die dure lader het al niet oplost waarom dat goedkope ding dan wel?
Het is een beetje het verhaal van de slager die zijn eigen vlees keurt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Jammer dat ik meet gegevens niet meer heb van 20 jaar terug, want het is dus wel degelijk aangetoond!
Het werkt alleen niet bij elk type accu en het werkt als je de juiste werkwijze hanteerd.


Ik zie nu op internet dat er een hoop in omloop is wat inderdaad op bedrog berust. het moet wel gaan om het puls type zoals deze:

Novitronic, megapulse.

(geen aandelen).
Laatst gewijzigd door WADnWIND op za dec 30, 2017 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

WADnWIND schreef: Maar ja, wat de boer niet kent.... :wink:
Nee, dan doe je ons tekort.
In het algemeen zijn schippers, recreatief dan wel beroepsmatig, goed op de hoogte van accumanagement. Er zijn hier diepgravende draadjes terug te vinden waarin alle ins en outs rond accumanagement aan bod komen. Als die kastjes echt zouden doen wat ze beloven had echt iedereen daarvan geweten, en zat het al sinds jaar en dag standaard op elke accubank. Dat kun je niet alleen afdoen met onwetende boeren.

Je zult best gemeten hebben wat je hebt gemeten, daar twijfel ik niet aan, maar dat bewijst ook nog niks. Wellicht was het effect alleen tijdelijk, en zat de accu een weekje later weer op het oude slijtageniveau.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Oké, tekst aangepast..

Over het effect op de lange duur kan ik inderdaad niets zeggen.
Wat ik wel nu ontdek op internet, is dat er 2 verchillende dingen zijn:
- De refresher is een nep-ding wat een ontladstroompje laat lopen om zo sulfateren te voorkomen. daar geloof ik niet zo in.

- Desulfator is het stroompuls kastje waar ik op doel. Hier staat het e.e.a. uitgelegd over de werking. Mischien wat technisch voor velen, maar toch:
https://cdn.hackaday.io/files/257411101 ... lfator.pdf

http://www.instructables.com/id/Desulfa ... ltoids-Ti/

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... kXmCk2CmeZ

Die laatste heb ik 20 jaar geleden gebouwd ( en nog ergens liggen)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: battery-refresher

Bericht door Navigo »

HH,

Ik vraag me dan af; als het werkt waarom wordt het dan niet toegepast.

Het zou een ideaal en goedkope oplossing zijn om het gebruikte aantal accu's terug te brengen.

Mogelijk werkt het bij een stand alone accu, maar als er daadwerkelijk winst te behalen valt dan zou je het in de praktijk ook toegepast zien worden.
Vooral bij noodsystemen, waar de accu's juist passief staan te wezen.

Ik zie het ook niet toegepast worden op de nieuwste schepen, ik denk dat het effect dus verwaarloosbaar tot nihil is.
Een nadeel is "schijnbaar" de hogere piekspanningen, maar dat is ook wel weer te ondervangen, zodat apparatuur niet beschadigd.



Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

Navigo schreef:Ik vraag me dan af; als het werkt waarom wordt het dan niet toegepast.
Mijn punt.
Ik heb even snel die hele lap tekst gescand, en de conclusie aan het eind was dat het apparaat inderdaad de beloofde meetresultaten gaf, maar dat de werking als zodanig 'door tijdgebrek' niet kon worden getest in de praktijk.
Laatst gewijzigd door quichot op za dec 30, 2017 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

Er is geen enkele acuu of acculader leverancier bij gebaat dat accu's langer mee gaan voor veel minder geld. De accu handels lobby is hier niet vabngedient.

Een ander punt is dat een garage uberhaupt geen tijd en sjoege heeft voor dit soort zaken, even als de gemiddelde watersport leverancier of werf.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, laten we het hopen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

WADnWIND schreef:Er is geen enkele acuu of acculader leverancier bij gebaat dat accu's langer mee gaan voor veel minder geld. De accu handels lobby is hier niet vabngedient.
We gaan die domme consumenten niet aan hun neus hangen dat onze accu's veel langer meekunnen met een apparaatje van een paar tientjes? Nee, dat geloof ik niet.
Dat is hetzelfde complotdenken als dat Philips de gloeilampjes expres een opdonder gaf om de levensduur te beperken. Iedere fabrikant of leverancier is uiteindelijk het meest gebaat bij de beste prijs/kwaliteitverhouding en service.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: battery-refresher

Bericht door Marie Christina »

Hmm.
Complotdenken.
Heerlijk.
Wel, laatst zat ik naar"Andere tijden" te kijken waarin de toenmalige staatssecretaris toegaf toegegeven te hebben aan de druk van de industrie toen hij de gloeilamp verbood.
(Heette hij Vermeent? Ik weet het niet meer)

Het bleek dat hij wist dat de productie van LED lampen veel meer energie kost het mindere verbruik oplevert.
Vandaar dat de meeste ons omringende landen ook niet meedoen aan die gekkigheid.

Het ging zo ver dat bij een test van ledlampen de nummers 1 tot en met 3 uit dezelfde fabriek kwamen.
(Ik meen OSRAM. Ook die van Philips......)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: battery-refresher

Bericht door WADnWIND »

quichot schreef:
WADnWIND schreef:Nee, dat geloof ik niet.
Dat is hetzelfde complotdenken als dat Philips de gloeilampjes expres een opdonder gaf om de levensduur te beperken. Iedere fabrikant of leverancier is uiteindelijk het meest gebaat bij de beste prijs/kwaliteitverhouding en service.
Dream on, roze bloemen en witte vlinders..

Dacht je nu echt dat je zelf kan bepalen wat je doet in deze wereld?

Dan kom je vast een paar miljard te kort :D

Dat soort lobby-vormen kom je overal tegen om je heen, je ziet ze alleen niet altijd.
tenslotte spreken Poetin en Trump ook altijd de waarheid :D :D
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: battery-refresher

Bericht door KarelE »

In 2017 hebben de 500 rijkste mensen op deze planeet hun vermogen met 23% zien groeien.......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: battery-refresher

Bericht door quichot »

WADnWIND schreef:Dream on, roze bloemen en witte vlinders.
Daar herken ik mijzelf als geboren scepticus helemaal in!

Link- of rechtsom, die toverkastjes werken niet. Anders had de mondige consument, die met een paar muisklikken aan alle relevante info kan komen, die allang aan boord gehad.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: battery-refresher

Bericht door Arrejoan »

Goedemiddag allen, het antwoord op mijn vraag is mij pijnlijk onduidelijk :shock: : het KAN werken, maar wordt niet toegepast :roll: dus WEL een broodje maar GEEN aap :lol:
Ik ga me voorlopig maar aan de "oude" methode houden: goeie accu`s, goeie lader en er met beleid er mee omgaan :P
Dat er allerhande complotten gaande zijn om ons heen, daar ben ik volledig van overtuigd :evil: , maar of daar door Jan met de korte achternaam wat aan te doen is......??
Dat de rijken rijker worden en de armen armer is niet iets van de laatste jaren maar iets wat samen met het geld is bedacht, want met ruilhandel krijg je nooit betaald voor iets wat je niet geleverd hebt.
In elk geval zijn we linksom of rechtsom weer wat wijzer geworden :P
Arrejoan gaat nog ff checken of TADI niks kan gebeuren met wind en jaarwissel en dan oud en nieuw beleven 8)
Iedereen een vaaruurrijk en gezond 2018 en zo als altijd:
Groet en wordt vervolgt,Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: battery-refresher

Bericht door JanSr »

Als je dit gelezen hebt weet je één ding zeker: dat je niet over de kennis beschikt om te beoordelen waarom het wel of niet werkt.
https://www.wetenschapsforum.nl/index.p ... ulfateren/
En ook, dat het niet werkt.
Vooral de waarschuwing aan het eind van de discussie is de moeite waard.
Accu's zijn potentieel zeer gevaarlijke dingen, omdat er erg veel energie in een klein volume kan zitten.
In geval van interne sluiting is de ramp niet te overzien: Een ontplofte accu in een machinekamer is een schrikbeeld waar je maar beter niet aan wil denken.

Een door slecht beheer "overleden" accu hoort maar op één plek: De recycle-boer. Daar krijg je er zelfs nog geld voor.
geertth
Berichten: 33
Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
Locatie: Middelaar
Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30

Re: battery-refresher

Bericht door geertth »

Zal ik dan als nieuweling op dit forum, om de verwarring compleet te maken, ook nog maar een duit in het zakje doen?

Heb toevallig nog niet zo lang geleden het boek 'Elektriciteit aan boord' (Hollandia, Michael Herrman) gekocht en gelezen. (Komt op mij over als een degelijk boek, niet een aaneenschakeling van broodjes aap verhalen ;-) Daar staat een heel verhaal in over desulfateren. Ik zal een paar stukjes citeren:

'Inmiddels (p.s. het boek is uit 2008....) zijn er meerdere apparaten op de markt die in staat zijn om de kristallen die tijdens het sulfateringsproces ontstaan op te lossen en daarmee de levensduur van de accu's te verlengen' ..... 'Vooral bij serviceaccu's, die vaak in deels geladen toestand worden gebruikt of opgeslagen en daardoor voortijdig te maken krijgen met sulfatering, kan een goede desulfateerder de levensuur aanmerkelijk verlengen. Bij het uitzoeken van het juiste apparaat is het echter zaak te bekijken of de werking ervan door onafhankelijke keuringsinstanties wordt onderschreven.' ...... 'Desulfateerders werken NIET bij accu's die door plaatcorrosie, massaverlies of te veel bezinksel uitvallen.'

Moderne acculaders zoals b.v. van CTEK, maar ook andere, beginnen het laadproces met een 'desulfateringsstap', dus volgens mij zijn die aparte apparaatjes daarmee eigenlijk achterhaald. Kijk maar eens op websites van CTEK, Victron etc.

Ik weet in ieder geval wel dat loodaccu's het niet fijn vinden om meer als half leeg te raken, en het beste als ze niet gebruikt worden volledig opgeladen bewaard kunnen worden. De accu van onze Kaatje hang ik s'winters elke 4 tot 6 weken een keer een dag aan de druppellader tot ie weer helemaal vol is.

Verder kreeg ik hierboven de indruk dat er verwarring is over wanneer een accu nou hoever leeg is.
> 12,75 V ==> Vol
12,51 V ==> 75 % vol
12,27 V ==> 50 % vol
12,00 V ==> 25% vol
< 11,72 V ==> leeg
(wijsheid uit hetzelfde boek...)

NB al wat hier staat is niet van toepassing op lithium accu's. In de handleiding van mijn elektrieke fiets staat dat het goed is om de accu af en toe bijna helemaal leeg te fietsen, en dat als je de fiets langere tijd niet gebruikt, je de accu het beste ongeveer voor 60 % vol kunt hebben.... Dus een heel ander verhaal als bij lood accu's.

Gr. Geert
Laatst gewijzigd door geertth op di jan 02, 2018 10:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)
Plaats reactie