battery-refresher
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: battery-refresher
Ik heb ook al aangeboden dat ik een accu heb staan om het op te proberen,geen reactie gehad.
Als het zou werken wat ik betwijfel dan zou niet iedereen zo,n dure lader hoeven kopen.
En als die dure lader het al niet oplost waarom dat goedkope ding dan wel?
Het is een beetje het verhaal van de slager die zijn eigen vlees keurt
Gr René ( klaver vier)
Als het zou werken wat ik betwijfel dan zou niet iedereen zo,n dure lader hoeven kopen.
En als die dure lader het al niet oplost waarom dat goedkope ding dan wel?
Het is een beetje het verhaal van de slager die zijn eigen vlees keurt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Re: battery-refresher
Jammer dat ik meet gegevens niet meer heb van 20 jaar terug, want het is dus wel degelijk aangetoond!
Het werkt alleen niet bij elk type accu en het werkt als je de juiste werkwijze hanteerd.
Ik zie nu op internet dat er een hoop in omloop is wat inderdaad op bedrog berust. het moet wel gaan om het puls type zoals deze:
Novitronic, megapulse.
(geen aandelen).
Het werkt alleen niet bij elk type accu en het werkt als je de juiste werkwijze hanteerd.
Ik zie nu op internet dat er een hoop in omloop is wat inderdaad op bedrog berust. het moet wel gaan om het puls type zoals deze:
Novitronic, megapulse.
(geen aandelen).
Laatst gewijzigd door WADnWIND op za dec 30, 2017 11:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: battery-refresher
Nee, dan doe je ons tekort.WADnWIND schreef: Maar ja, wat de boer niet kent....
In het algemeen zijn schippers, recreatief dan wel beroepsmatig, goed op de hoogte van accumanagement. Er zijn hier diepgravende draadjes terug te vinden waarin alle ins en outs rond accumanagement aan bod komen. Als die kastjes echt zouden doen wat ze beloven had echt iedereen daarvan geweten, en zat het al sinds jaar en dag standaard op elke accubank. Dat kun je niet alleen afdoen met onwetende boeren.
Je zult best gemeten hebben wat je hebt gemeten, daar twijfel ik niet aan, maar dat bewijst ook nog niks. Wellicht was het effect alleen tijdelijk, en zat de accu een weekje later weer op het oude slijtageniveau.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: battery-refresher
Oké, tekst aangepast..
Over het effect op de lange duur kan ik inderdaad niets zeggen.
Wat ik wel nu ontdek op internet, is dat er 2 verchillende dingen zijn:
- De refresher is een nep-ding wat een ontladstroompje laat lopen om zo sulfateren te voorkomen. daar geloof ik niet zo in.
- Desulfator is het stroompuls kastje waar ik op doel. Hier staat het e.e.a. uitgelegd over de werking. Mischien wat technisch voor velen, maar toch:
https://cdn.hackaday.io/files/257411101 ... lfator.pdf
http://www.instructables.com/id/Desulfa ... ltoids-Ti/
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... kXmCk2CmeZ
Die laatste heb ik 20 jaar geleden gebouwd ( en nog ergens liggen)
Over het effect op de lange duur kan ik inderdaad niets zeggen.
Wat ik wel nu ontdek op internet, is dat er 2 verchillende dingen zijn:
- De refresher is een nep-ding wat een ontladstroompje laat lopen om zo sulfateren te voorkomen. daar geloof ik niet zo in.
- Desulfator is het stroompuls kastje waar ik op doel. Hier staat het e.e.a. uitgelegd over de werking. Mischien wat technisch voor velen, maar toch:
https://cdn.hackaday.io/files/257411101 ... lfator.pdf
http://www.instructables.com/id/Desulfa ... ltoids-Ti/
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... kXmCk2CmeZ
Die laatste heb ik 20 jaar geleden gebouwd ( en nog ergens liggen)
Re: battery-refresher
HH,
Ik vraag me dan af; als het werkt waarom wordt het dan niet toegepast.
Het zou een ideaal en goedkope oplossing zijn om het gebruikte aantal accu's terug te brengen.
Mogelijk werkt het bij een stand alone accu, maar als er daadwerkelijk winst te behalen valt dan zou je het in de praktijk ook toegepast zien worden.
Vooral bij noodsystemen, waar de accu's juist passief staan te wezen.
Ik zie het ook niet toegepast worden op de nieuwste schepen, ik denk dat het effect dus verwaarloosbaar tot nihil is.
Een nadeel is "schijnbaar" de hogere piekspanningen, maar dat is ook wel weer te ondervangen, zodat apparatuur niet beschadigd.
Navigo
Ik vraag me dan af; als het werkt waarom wordt het dan niet toegepast.
Het zou een ideaal en goedkope oplossing zijn om het gebruikte aantal accu's terug te brengen.
Mogelijk werkt het bij een stand alone accu, maar als er daadwerkelijk winst te behalen valt dan zou je het in de praktijk ook toegepast zien worden.
Vooral bij noodsystemen, waar de accu's juist passief staan te wezen.
Ik zie het ook niet toegepast worden op de nieuwste schepen, ik denk dat het effect dus verwaarloosbaar tot nihil is.
Een nadeel is "schijnbaar" de hogere piekspanningen, maar dat is ook wel weer te ondervangen, zodat apparatuur niet beschadigd.
Navigo
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: battery-refresher
Mijn punt.Navigo schreef:Ik vraag me dan af; als het werkt waarom wordt het dan niet toegepast.
Ik heb even snel die hele lap tekst gescand, en de conclusie aan het eind was dat het apparaat inderdaad de beloofde meetresultaten gaf, maar dat de werking als zodanig 'door tijdgebrek' niet kon worden getest in de praktijk.
Laatst gewijzigd door quichot op za dec 30, 2017 5:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: battery-refresher
Er is geen enkele acuu of acculader leverancier bij gebaat dat accu's langer mee gaan voor veel minder geld. De accu handels lobby is hier niet vabngedient.
Een ander punt is dat een garage uberhaupt geen tijd en sjoege heeft voor dit soort zaken, even als de gemiddelde watersport leverancier of werf.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, laten we het hopen.
Een ander punt is dat een garage uberhaupt geen tijd en sjoege heeft voor dit soort zaken, even als de gemiddelde watersport leverancier of werf.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, laten we het hopen.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: battery-refresher
We gaan die domme consumenten niet aan hun neus hangen dat onze accu's veel langer meekunnen met een apparaatje van een paar tientjes? Nee, dat geloof ik niet.WADnWIND schreef:Er is geen enkele acuu of acculader leverancier bij gebaat dat accu's langer mee gaan voor veel minder geld. De accu handels lobby is hier niet vabngedient.
Dat is hetzelfde complotdenken als dat Philips de gloeilampjes expres een opdonder gaf om de levensduur te beperken. Iedere fabrikant of leverancier is uiteindelijk het meest gebaat bij de beste prijs/kwaliteitverhouding en service.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: battery-refresher
Hmm.
Complotdenken.
Heerlijk.
Wel, laatst zat ik naar"Andere tijden" te kijken waarin de toenmalige staatssecretaris toegaf toegegeven te hebben aan de druk van de industrie toen hij de gloeilamp verbood.
(Heette hij Vermeent? Ik weet het niet meer)
Het bleek dat hij wist dat de productie van LED lampen veel meer energie kost het mindere verbruik oplevert.
Vandaar dat de meeste ons omringende landen ook niet meedoen aan die gekkigheid.
Het ging zo ver dat bij een test van ledlampen de nummers 1 tot en met 3 uit dezelfde fabriek kwamen.
(Ik meen OSRAM. Ook die van Philips......)
Complotdenken.
Heerlijk.
Wel, laatst zat ik naar"Andere tijden" te kijken waarin de toenmalige staatssecretaris toegaf toegegeven te hebben aan de druk van de industrie toen hij de gloeilamp verbood.
(Heette hij Vermeent? Ik weet het niet meer)
Het bleek dat hij wist dat de productie van LED lampen veel meer energie kost het mindere verbruik oplevert.
Vandaar dat de meeste ons omringende landen ook niet meedoen aan die gekkigheid.
Het ging zo ver dat bij een test van ledlampen de nummers 1 tot en met 3 uit dezelfde fabriek kwamen.
(Ik meen OSRAM. Ook die van Philips......)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: battery-refresher
Dream on, roze bloemen en witte vlinders..quichot schreef:WADnWIND schreef:Nee, dat geloof ik niet.
Dat is hetzelfde complotdenken als dat Philips de gloeilampjes expres een opdonder gaf om de levensduur te beperken. Iedere fabrikant of leverancier is uiteindelijk het meest gebaat bij de beste prijs/kwaliteitverhouding en service.
Dacht je nu echt dat je zelf kan bepalen wat je doet in deze wereld?
Dan kom je vast een paar miljard te kort
Dat soort lobby-vormen kom je overal tegen om je heen, je ziet ze alleen niet altijd.
tenslotte spreken Poetin en Trump ook altijd de waarheid
- KarelE
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: battery-refresher
In 2017 hebben de 500 rijkste mensen op deze planeet hun vermogen met 23% zien groeien.......
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: battery-refresher
Daar herken ik mijzelf als geboren scepticus helemaal in!WADnWIND schreef:Dream on, roze bloemen en witte vlinders.
Link- of rechtsom, die toverkastjes werken niet. Anders had de mondige consument, die met een paar muisklikken aan alle relevante info kan komen, die allang aan boord gehad.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: battery-refresher
Goedemiddag allen, het antwoord op mijn vraag is mij pijnlijk onduidelijk : het KAN werken, maar wordt niet toegepast dus WEL een broodje maar GEEN aap
Ik ga me voorlopig maar aan de "oude" methode houden: goeie accu`s, goeie lader en er met beleid er mee omgaan
Dat er allerhande complotten gaande zijn om ons heen, daar ben ik volledig van overtuigd , maar of daar door Jan met de korte achternaam wat aan te doen is......??
Dat de rijken rijker worden en de armen armer is niet iets van de laatste jaren maar iets wat samen met het geld is bedacht, want met ruilhandel krijg je nooit betaald voor iets wat je niet geleverd hebt.
In elk geval zijn we linksom of rechtsom weer wat wijzer geworden
Arrejoan gaat nog ff checken of TADI niks kan gebeuren met wind en jaarwissel en dan oud en nieuw beleven
Iedereen een vaaruurrijk en gezond 2018 en zo als altijd:
Groet en wordt vervolgt,Ad
Ik ga me voorlopig maar aan de "oude" methode houden: goeie accu`s, goeie lader en er met beleid er mee omgaan
Dat er allerhande complotten gaande zijn om ons heen, daar ben ik volledig van overtuigd , maar of daar door Jan met de korte achternaam wat aan te doen is......??
Dat de rijken rijker worden en de armen armer is niet iets van de laatste jaren maar iets wat samen met het geld is bedacht, want met ruilhandel krijg je nooit betaald voor iets wat je niet geleverd hebt.
In elk geval zijn we linksom of rechtsom weer wat wijzer geworden
Arrejoan gaat nog ff checken of TADI niks kan gebeuren met wind en jaarwissel en dan oud en nieuw beleven
Iedereen een vaaruurrijk en gezond 2018 en zo als altijd:
Groet en wordt vervolgt,Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: battery-refresher
Als je dit gelezen hebt weet je één ding zeker: dat je niet over de kennis beschikt om te beoordelen waarom het wel of niet werkt.
https://www.wetenschapsforum.nl/index.p ... ulfateren/
En ook, dat het niet werkt.
Vooral de waarschuwing aan het eind van de discussie is de moeite waard.
Accu's zijn potentieel zeer gevaarlijke dingen, omdat er erg veel energie in een klein volume kan zitten.
In geval van interne sluiting is de ramp niet te overzien: Een ontplofte accu in een machinekamer is een schrikbeeld waar je maar beter niet aan wil denken.
Een door slecht beheer "overleden" accu hoort maar op één plek: De recycle-boer. Daar krijg je er zelfs nog geld voor.
https://www.wetenschapsforum.nl/index.p ... ulfateren/
En ook, dat het niet werkt.
Vooral de waarschuwing aan het eind van de discussie is de moeite waard.
Accu's zijn potentieel zeer gevaarlijke dingen, omdat er erg veel energie in een klein volume kan zitten.
In geval van interne sluiting is de ramp niet te overzien: Een ontplofte accu in een machinekamer is een schrikbeeld waar je maar beter niet aan wil denken.
Een door slecht beheer "overleden" accu hoort maar op één plek: De recycle-boer. Daar krijg je er zelfs nog geld voor.
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di apr 18, 2017 12:17 pm
- Locatie: Middelaar
- Info: Saga 27, 1978
8 x 3 x 0,8
Volvo Penta D1-30
Re: battery-refresher
Zal ik dan als nieuweling op dit forum, om de verwarring compleet te maken, ook nog maar een duit in het zakje doen?
Heb toevallig nog niet zo lang geleden het boek 'Elektriciteit aan boord' (Hollandia, Michael Herrman) gekocht en gelezen. (Komt op mij over als een degelijk boek, niet een aaneenschakeling van broodjes aap verhalen Daar staat een heel verhaal in over desulfateren. Ik zal een paar stukjes citeren:
'Inmiddels (p.s. het boek is uit 2008....) zijn er meerdere apparaten op de markt die in staat zijn om de kristallen die tijdens het sulfateringsproces ontstaan op te lossen en daarmee de levensduur van de accu's te verlengen' ..... 'Vooral bij serviceaccu's, die vaak in deels geladen toestand worden gebruikt of opgeslagen en daardoor voortijdig te maken krijgen met sulfatering, kan een goede desulfateerder de levensuur aanmerkelijk verlengen. Bij het uitzoeken van het juiste apparaat is het echter zaak te bekijken of de werking ervan door onafhankelijke keuringsinstanties wordt onderschreven.' ...... 'Desulfateerders werken NIET bij accu's die door plaatcorrosie, massaverlies of te veel bezinksel uitvallen.'
Moderne acculaders zoals b.v. van CTEK, maar ook andere, beginnen het laadproces met een 'desulfateringsstap', dus volgens mij zijn die aparte apparaatjes daarmee eigenlijk achterhaald. Kijk maar eens op websites van CTEK, Victron etc.
Ik weet in ieder geval wel dat loodaccu's het niet fijn vinden om meer als half leeg te raken, en het beste als ze niet gebruikt worden volledig opgeladen bewaard kunnen worden. De accu van onze Kaatje hang ik s'winters elke 4 tot 6 weken een keer een dag aan de druppellader tot ie weer helemaal vol is.
Verder kreeg ik hierboven de indruk dat er verwarring is over wanneer een accu nou hoever leeg is.
> 12,75 V ==> Vol
12,51 V ==> 75 % vol
12,27 V ==> 50 % vol
12,00 V ==> 25% vol
< 11,72 V ==> leeg
(wijsheid uit hetzelfde boek...)
NB al wat hier staat is niet van toepassing op lithium accu's. In de handleiding van mijn elektrieke fiets staat dat het goed is om de accu af en toe bijna helemaal leeg te fietsen, en dat als je de fiets langere tijd niet gebruikt, je de accu het beste ongeveer voor 60 % vol kunt hebben.... Dus een heel ander verhaal als bij lood accu's.
Gr. Geert
Heb toevallig nog niet zo lang geleden het boek 'Elektriciteit aan boord' (Hollandia, Michael Herrman) gekocht en gelezen. (Komt op mij over als een degelijk boek, niet een aaneenschakeling van broodjes aap verhalen Daar staat een heel verhaal in over desulfateren. Ik zal een paar stukjes citeren:
'Inmiddels (p.s. het boek is uit 2008....) zijn er meerdere apparaten op de markt die in staat zijn om de kristallen die tijdens het sulfateringsproces ontstaan op te lossen en daarmee de levensduur van de accu's te verlengen' ..... 'Vooral bij serviceaccu's, die vaak in deels geladen toestand worden gebruikt of opgeslagen en daardoor voortijdig te maken krijgen met sulfatering, kan een goede desulfateerder de levensuur aanmerkelijk verlengen. Bij het uitzoeken van het juiste apparaat is het echter zaak te bekijken of de werking ervan door onafhankelijke keuringsinstanties wordt onderschreven.' ...... 'Desulfateerders werken NIET bij accu's die door plaatcorrosie, massaverlies of te veel bezinksel uitvallen.'
Moderne acculaders zoals b.v. van CTEK, maar ook andere, beginnen het laadproces met een 'desulfateringsstap', dus volgens mij zijn die aparte apparaatjes daarmee eigenlijk achterhaald. Kijk maar eens op websites van CTEK, Victron etc.
Ik weet in ieder geval wel dat loodaccu's het niet fijn vinden om meer als half leeg te raken, en het beste als ze niet gebruikt worden volledig opgeladen bewaard kunnen worden. De accu van onze Kaatje hang ik s'winters elke 4 tot 6 weken een keer een dag aan de druppellader tot ie weer helemaal vol is.
Verder kreeg ik hierboven de indruk dat er verwarring is over wanneer een accu nou hoever leeg is.
> 12,75 V ==> Vol
12,51 V ==> 75 % vol
12,27 V ==> 50 % vol
12,00 V ==> 25% vol
< 11,72 V ==> leeg
(wijsheid uit hetzelfde boek...)
NB al wat hier staat is niet van toepassing op lithium accu's. In de handleiding van mijn elektrieke fiets staat dat het goed is om de accu af en toe bijna helemaal leeg te fietsen, en dat als je de fiets langere tijd niet gebruikt, je de accu het beste ongeveer voor 60 % vol kunt hebben.... Dus een heel ander verhaal als bij lood accu's.
Gr. Geert
Laatst gewijzigd door geertth op di jan 02, 2018 10:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'Everything should be made as simple as possible, but not simpler.' (Albert Einstein)