Heavy Metal Goes around the world

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Ik heb nog een gele koker aan boord met safety vuurpijlen. Ze zaten bij de inboedel van de boot. Expiry date 4-2014.Die kan ik dus mooi gebruiken. Een hand staaf met een rode vuurgloed aan een parachute. Precies om 0.00 UTC toasten we met een klein glaasje spaanse honing-rum likeur. Op een gezond en gelukkig en behouden 2018! Daarna gaan we naar buiten en houden ons krampachtig aan de reling en handvaten vast want het waait een 22 tot 25 kts (knopen)en de golven worden ook steeds onstuimiger.Het is bjna volle maan, zonder bewolking en ik trek de ontsteking van de fakkel eruit en zoef, weg is ie. Een beetje schuin omhoog tegen de wind in suist de pijl de lucht in tot een zekere hoogte en dan zweeft er langzaam een mooie rode bol met de wind, en dus ook onze boot, mee en verspreidt een mooie heldere gloed over het woelige wateroppervlak! Prachtig.
Daarna toch maar de koers verleggen omdat we door het draaien van de wind nu pal naar het westen aan het varen zijn. Gijpen en Genua indraaien en koers verleggen, maar dat gaat niet geheel gladjes in de bruisende zee en zodoende 3 flinke klapgijpen en 2,5 uur later met een zeiknatte kuip van het buiswater, koersen we nu gladjes naar ons doel toe. Grootzeil dubbel gereefd met bulletaile vastgezet, kotterfok gedeeltelijk ingerold en een stevige snelheid 5 kts ruime wind. De schade van vannacht: De beugel van ons reddingsvlot flink ontzet en de behuizing van het vlot ook flink beschadigd. Daarna proberen te slapen maar het water wordt zo hard tegen de boot gesmeten dat het de hele tijd lijkt alsof de ruites eruit geklapt worden en of er een man met een voorhamer tegen de wand van de boot staat te beuken.
Maar taurus laat zich er niet door van de wijs brengen en wij hoeven de hele nacht niet meer in te grijpen. Dat geeft ook al een beetje rust.Rond half 11 toch maar het bed uit. Eitje koken, koffie en thee zetten. Helaas komt daar dan net weer een klapgolf en het kokende ei water gutst over Yvonne haar rug heen. Gelijk kleren uit en met koud water erover. Schade gelukkig nihiel. Al 565 mijl gevaren, nog 200 te gaan. Waarschijnlijk woensdag overdag het anker laten vallen. Wij wensen iedereen vanaf positie 19.45N en 021.34W een heel gelukkig nieuwjaar.

Groetjes Yvonne en Koen, sy Heavy Metal
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Gelukkig nieuwjaar Yvonne en Koen.
Enne, bij binnenkomst gelijk even een nieuwe rocket flare halen, hè? :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

En de vorderingen vandaag

Afbeelding
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Ik zie geen foto, Ruud.
Moet ik nog ergens op klikken of zo?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Menno,

Daar had jij bij de Raadplaat toch ook al last van ? of is dat nu verholpen.
de raadplaat van sluis ittre zie je die wel ? en de eerdere posities ?

zien anderen forum lezers de afbeelding uit google maps wel ? incl positie 5 (vandaag)

zelf zie ik hem namelijk wel.

is gewoon ge-upload zoals ik het altijd doe.

ik hoor het wel menno.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Peter-J »

Afbeeldingen zijn voor mij gewoon zichtbaar hoor!

Ps.spannend verslag hoor. Heb de site verslagen ook helemaal gelezen. Leef met ze mee!!!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

RuudMal schreef:Menno,

Daar had jij bij de Raadplaat toch ook al last van ? of is dat nu verholpen.
de raadplaat van sluis ittre zie je die wel ? en de eerdere posities ?

zien anderen forum lezers de afbeelding uit google maps wel ? incl positie 5 (vandaag)

zelf zie ik hem namelijk wel.

is gewoon ge-upload zoals ik het altijd doe.

ik hoor het wel menno.

gr
Ruud
Het wordt nog aparter, Ruud.
Op mijn laptop zie ik de foto (ook die van de raadplaat) op mijn android-foontje ook maar op de foon van mijn werk, een Windowsfoon zie ik alleen dat er een foto uit de collectie van Scheepsraet moet staan.
Kennelijk een Windows dingetje. (He, surprise :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

Menno,

sta je onder censuur van moeder overste, zodat je niet alle plaatjes meer mag zien ? :mrgreen: :mrgreen:

Maar deze toch wel?

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

ooooooh,

As straks de vakantie weer om i zal die het wel weer gaan doen.
telefoon heeft ook gewoon vakantie, net een hond, past zich ook aan aan de baas :mrgreen: :mrgreen:
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Ik moet van mijn vrouw zeggen dat dat niet zo is, Ruud. :(
van die plaatjes dan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Ik bedenk net:
Er zijn ook bijna geen apps voor Windowsphone.
Althans geen nuttige.
Wel hele stomme spelletjes.
Wellicht dat het programma dat de foto's omzet in nulletjes en eentjes voor fora dat niet doet voor windowsfonen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door paure nesci »

Yvonne is beter, ja eigenlijk gister al. Ze is nu de kuip weer een beetje leefbaaraan het maken. Door de straffe wk 5 uit NO richting is het een vochtig zilte wind, aangevuld met oranje woestijn zand. De wind blaast van achter, en als je nu vam achter naar voor kijkt, is allas oranje aan het worden. Zelfs de 8mm witte verstaging is van ene kant wit, andere kant oranje. De kuip waar we dus willen zitten is met teakhout bekleed, is vies zanderig zout en vochtig, Ook is er gister en vanacht af en toe een plens buiswater in de kuip gekomen. Het is daarom maar goed dat ik 2 deurtjes in de kuipingang heb gemaakt, Dus de kuip droogt niet op ondanks dat de zon lekker warm staat te schijnen. We hebben genoeg water bij ons. 200 liter in de tank onder de banken, bijna 90 liter kraanwater in jerry cans en ongeveer 80 liter in gekocht flessenwater. Bovendien doet onze watermaker het. We zetten hem elke 2 dagen een paar uur aan om de tanks zoveel mogelijk vol te houden. Mocht hij een keer kapot gaan, of er is te weinig stroom, dan kunnen we nog zeker 2 weken water nuttigen. Dus Yvonne is aan het poetsen. Over water gesproken. Gister voor de 3e keer veel liters bilgewater weggewerkt. De eerste keer was van de watermaker. De 2e keer dacht ik dat het de rest was wat ik de eerste keer niet opgedweild heb. Maar na drie keer zoveel water opdweilen, kan het misschien toch iets anders zijn. Een lekkage? Dat is de grootste angst aan boord. Boot lek, zinken en wij net op tijd in ons reddingsvlot. Dus meteen op onderzoek. Het wc en keukenraampje heb ik laatst al voorzien van nieuwe rubbers en lekt nu niet meer. Ook de grote luiken boven in het dek zijn tegenwoordig waterdicht. Het water moet dus van onder komen. Er zit een automatische bilgenpomp in de bilge die gaat pompen als er 3 cm water in staat, maar de afvoer zit net boven de waterlijn aan de zijkant van de boot, en als we schuin gaan, stroomt er water naar binnen. Er zit wel een membraam (terugslagklep) in de afvoerleiding, en die is LEK. Gelukkig heb ik een reserve aan boord, en probleem opgelost. Zojuist maar weer een lijntje overboord gegooid, misschien morgen voor anker vis op de barbeque? Heerlijk, die NO-passaat. Taurus stuurt ons al 2 dagen op dezelfde koers richting Sal. Slechts een enkele keer iets aan het roer stellen, als de windkracht toe- of afneemt. Vannacht nog even WK 6 gehad en hogere golven, maar in het donker zie je ze haast niet en is het allemaal niet zo spectaculair als overdag (ruim 4 meter hoog), dus Yvonne vond de golven uiteindelijk wel meevallen. Nog 100 mijl te gaan.Positie 18.09N, 022.15W. Met deze snelheid, ruim 5 kts, komen we vannacht al aan en dat is nu niet de bedoeling. We willen bij daglicht aankomen, dus waarschijnlijk halen we vanmiddag het grootzeil naar beneden en zeilen we op alleen een klein fok verder.Ik heb wel weer zin om weer eens te zwemmen en snorkelen. Zodra we daar liggen en bijgekomen zijn van deze reis, zal ik ook weer snel moeten gaan ontroesten, dwz, er komen steeds meer nieuwe roestplekjes bij waar snel een lakbehandeling nodig is. En in de baai kan ik met de dingy aan de zijkant ook enkele krasjes wegwerken (als er niet teveel golfslag is). Altijd wat te doen aan boord.

Groetjes Koen & Yvonne
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door RuudMal »

En hierbij de voortgang en positie van vanmiddag 13:00 uur

Afbeelding
Ancora Imparo
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef:Ik bedenk net:
Er zijn ook bijna geen apps voor Windowsphone.
Althans geen nuttige.
Het is maar net wat je als app zoekt.
Voor mij zijn er voldoende voor een WP toestel.
Wellicht dat het programma dat de foto's omzet in nulletjes en eentjes voor fora dat niet doet voor windowsfonen.
Heb daar geen problemen mee op mijn beide WP(WindowsPhone) toestellen,een Lumia 640XL en een Lumia 950.
Aangezien er geen app is,kun je het beste de browser Bing nemen,daar geef je in de zoekbalk de naam scheepspraet in ,en dan zie je vanzelf de link komen,klik daarop dan kom je op de aanmeldsite zit.
Als je op de aanmeldsite zit,klik je rechtsonder in je beeld van de Winfoontoestel op die 3 puntjes.
Dan komen er een aantal mogelijkheden in beeld,met o.a. "Deze pagina aan start vastmaken".
Daar klik je op,en dan komt er een "tegeltje" op je hoofdscherm te staan waarin een E staat,en de naam van deze site.
Klik je dan daarna op dat tegeltje,dan kun je gewoon inloggen en de site bekijken.
Je ziet ook alle foto's normaal in beeld,als op je PC.
Bovenstaaande instructie werkt i.i.g voor WP toestellen die draaien op W10.
Veel Succes.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Heavy Metal Goes around the world

Bericht door Marie Christina »

Dank je wel!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie