Parijs

Interessante vaartochten uit het buitenland.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Parijs

Bericht door Nieuwkoop »

Het idee is om deze zomer naar Parijs te varen.
We denken aan binnendoor, Antwerpen, Gent, Lille enz. heen en eventueel buitenom terug.
Is dan 4 weken realistisch of te kort?
Tips welkom.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Parijs

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Mooi plan maar echt te kort hoor.
Terug naar de Noordzee zou je varen over Seine aval.
Nu meen ik te weten dat je vanaf Rouen aan bepaalde uitrusting/ papieren eisen moet voldoen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Parijs

Bericht door quichot »

Krap. Kan, maar dat wordt dan elke dag varen. Ik volgde vorig jaar een redelijk strak schema. Ik moest op tijd in Parijs zijn, omdat daar opstappers op me wachtten, en ik heb het in 17 etappes gedaan. Alleen héén dus hè!
Dat had sneller gekund weet ik van beroepsvaarders, maar ben je dan nog op vakantie?
En of je nou een snel of een traag schip hebt maakt niet uit, vanaf België bepaalt de aard van het vaarwater en het ritme van de sluizen het tempo.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Parijs

Bericht door RuudMal »

In 4 weken heen en terug is wel erg krap.

Zelf in 2014 de route van Parijs naar Nederland gevaren via kanaal St Quentin.
eerst 4 dagen Parijs (arsenaal) daarna richting Nederland. na 14 dagen waren we in Gent, en wat Guido zegt klopt
ook al wil je nog zoveel, de sluizen en de scheepvaart bepalen hoe snel je vooruit komt.

gr
Ruud
Ancora Imparo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Parijs

Bericht door wrotter »

zelf menig maal naar Parijs geweest van Amsterdam ,vertrek op zondags 09.00 uur via Antwerpen ,gent ,kanaal du nord ,en in Parijs op vrijdags ochtend vast tegen over de Eifel toren , dus minder dan een week zelfs met de ellende die we toen hadden bij de grens overgangen omdat die verrekte Belgen altijd dwars lagen toen moest je nog dik schuiven met franken .leve de eeg ,nu vaar je rustig door .
op de grote waters rond 18 kmpu de kanalen rond 10-12 km .
de terug reizen gingen de zelfde weg maar dan via de drie liften en het hellend vlak ,Brussel ,Antwerpen ,Gouda en door naar Amsterdam
wij gaan zelf ook dit jaar van Friesland ,richting Parijs en den door naar Nancy en dan of via de moezel of via Straatsburg terug .uitgetrokken 8 weken
maar verwachten het in 6 te kunnen doen .
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Parijs

Bericht door Evert »

Wij gaan Brugge Parijs deze zomer in twee weken varen. Voor onze gasten is dat vakantie. Er zitten langere dagen bij, maar ook wat kortere. De route gaat via canal st quentin. Het is wel even opletten want ze zijn her en der nog aan het sleutelen aan wat kanalen. Een van de reizen gaan we daarom niet via de Schelde, maar via de Leie naar boven
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Parijs

Bericht door Nieuwkoop »

Bedankt voor de reacties.
Mijn broer kwam met het voorstel en omdat we nog werken is 4 weken maximaal vrij te nemen.
Ik denk zelf dat het te kort is om het goed te doen. Het zal hoofdzakelijk varen worden.
Tijd om wat meer te zien op leuke plekken of plaatsen is beperkt.
Daarom is het voor ons te kort. We willen meer uit zo'n reis halen.

Mijn broer en zijn vrouw zijn vaarders, hebben minder tijd nodig om de omgeving te verkennen waar afgemeerd wordt.
Voor hun zou het kunnen in 4 weken.

Daarnaast ben je afhankelijk van hoe vlot de reis met vele sluizen enz. verloopt. Je kunt dit zeer beperkt beïnvloeden.
Over zee kun je doorgaan mits het weer het toelaat, dus ook daar ben je afhankelijk van de omstandigheden.
Dus al met al teveel druk om het in 4 weken te doen voor ons.
Wij hopen met 1 a 2 jaar te stoppen met werken en als we de tijd aan onszelf hebben gaan we het zeker doen.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Parijs

Bericht door quichot »

Als je professioneel vaart, zoals @wrotter, dan haal je dat inderdaad in een weekje. Maar dan ben je een lijndienst, en sta je van 's ochtends vroeg tot 's avonds achter het stuurrad. En het gros van ons, simpele recreanten, loopt op groot open water ook geen 18 km/h.
Ook wil je, als je eenmaal bent aangekomen toch minstens een dag of drie vier in Parijs blijven. En is het leuk om steden als Antwerpen, Gent, Lille, en wat je nog meer passeert, links te laten liggen om je retourtje Parijs te kunnen halen? Wij konden dit soort reisjes ook pas maken nadat we waren gepensioneerd. Geen haast, dagje blijven liggen waar het je bevalt. Als dat allemaal in 4 weken moet kun je beter een stedentripje met de Thalys boeken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Parijs

Bericht door RuudMal »

Guido,

vergeet Kortrijk ook niet ook een leuke plaats! en aan jouw een vraagje waar kan je goed liggen in Lille ?
is dat dan ook een beetje dicht bij de stad ? volgens mij heeft Lille geen jachthaven.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Parijs

Bericht door quichot »

Ik ben er twee keer langsgevaren zonder het te vinden, maar je kunt dus prachtig (wild) liggen aan een parkje (Jardin Vauban) tegenover de citadel. Pal tegen het centrum aan. Grote plein op loopafstand, supermarkt dichtbij.
Je moet de toegang echt weten, anders vaar je er zo voorbij. Het lijkt namelijk alsof je een parkvijver invaart, maar om de bocht blijkt dat het oude kanaaltje door Lille te zijn.
Afbeelding
Kijk even op Google Earth, dan vind je het zo!

Kortrijk is zeker ook de moeite, maar heeft voor ons niet altijd plek. Laatste keer prettig en rustig gelegen boven de eerste drie sluisjes van kanaal Bosuit.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Parijs

Bericht door RuudMal »

Guido,

Dank je wel we slaan het op.ik heb het even bekeken. alleen weinig boldertjes zo te zien ?

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Parijs

Bericht door quichot »

Spitsenwater he, dus zo om de 40 meter. Maar daartussen zitten er nog wel ringen in de kademuur. Met vastmaken nooit problemen gehad. Ik heb die lange draad ook wat verder naar voren staan omdat het water in het doodlopende kanaaltje zomaar 40 a 50 cm kan zakken als er 'buiten' iets groots de boel leegzuigt (zie de natte strook kade aan de overkant!). Dus hoewel je daar qua golfslag heel rustig ligt, de draden niet te kort houden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Parijs

Bericht door Evert »

Mooi plekje. Hoe diep is het daar in die doodlopende arm?
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Parijs

Bericht door quichot »

Tja, wat is diep in Frankrijk? :mrgreen:
De laatste keer lag ik er samen met een flinke luxemotor, dus dat was kennelijk geen probleem. Ik ga altijd eerst rond waar er nog ruimte is, en dan vaar ik achteruit naar het sluisje, het eindpunt. Bij dat zwaaien komt er veel modder boven, maar echt de grond raken doe ik niet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Parijs

Bericht door Evert »

Wij steken 1,65 met het hele schip
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie