Recent heb ik vernomen dat er plannen liggen om versneld nieuwe eisen in te voeren voor elektrische installaties a.b. grote schepen.
Gaat voornamelijk voor ROSR schepen, als dit door gezet wordt naar de overige >20m schepen is dat ingrijpend.
Gedetailleerde schema's van alle bedrading, eisen aan schakelkasten, ventilatie van accu's, eisen aan transformatoren, typegoedkeuring van onderdelen, etc., etc......
Zodra ik meer weet zal ik hier berichten.
Dit kwam naar voren tijdens een ontmoeting met het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, Koninklijke BLN-Schuttevaer, BBZ en Overleg technische nautische zaken binnenvaart.
Nieuwe elektrische regels achter de horizon
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon
Maar dit gaat dan gelden voor nieuwbouw neem ik aan?
Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon
HH,
Niet om een discussie op te startten, maar persoonlijk heb ik er niet zón moeite mee.
Vele zijn er al opgenomen en worden bij een Survey nagelopen hetzij controle door verzekeraar, dan wel inspecteur.
Om hier eenduidige controle in te krijgen en niet afhankelijk zijn van een willekeur ben ik hier zeker voorstander van.
Vele items zou een ieder eigenlijk al voor elkaar moeten hebben.
Ventilatie accu's niet bepaald onnodig, maar vaak zijn ze weggestopt in een vervuild/ vergeten hoekje .
Bedrading bij van naar accu's, laders en wat er naderhand bij geknutseld is meestal een ondergeschoven kindje.
Transformatoren het gebeurd nog maar wat vaak dat er materiaal wordt gebruikt wat niet veilig genoeg is voor de gebruiker.
Schema en indeling schakelkast is vooral fijn voor de eindgebruiker en degene die een storing moet verhelpen.
Met andere woorden; schijnbaar gebeurd er nog te veel, waardoor de eindgebruiker iets overkomt, dus ik ben voor.
Dat dit kostten met zich meeneemt, ja logisch, maar vrijwillig zal er een groot deel van de mensen(eindgebruiker en/of eigenaar) aan knutselen.
Navigo
Niet om een discussie op te startten, maar persoonlijk heb ik er niet zón moeite mee.
Vele zijn er al opgenomen en worden bij een Survey nagelopen hetzij controle door verzekeraar, dan wel inspecteur.
Om hier eenduidige controle in te krijgen en niet afhankelijk zijn van een willekeur ben ik hier zeker voorstander van.
Vele items zou een ieder eigenlijk al voor elkaar moeten hebben.
Ventilatie accu's niet bepaald onnodig, maar vaak zijn ze weggestopt in een vervuild/ vergeten hoekje .
Bedrading bij van naar accu's, laders en wat er naderhand bij geknutseld is meestal een ondergeschoven kindje.
Transformatoren het gebeurd nog maar wat vaak dat er materiaal wordt gebruikt wat niet veilig genoeg is voor de gebruiker.
Schema en indeling schakelkast is vooral fijn voor de eindgebruiker en degene die een storing moet verhelpen.
Met andere woorden; schijnbaar gebeurd er nog te veel, waardoor de eindgebruiker iets overkomt, dus ik ben voor.
Dat dit kostten met zich meeneemt, ja logisch, maar vrijwillig zal er een groot deel van de mensen(eindgebruiker en/of eigenaar) aan knutselen.
Navigo
Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon
Voor als nog is er alleen sprake van ROSR schepen.
Maar wat wij allemaal tegen komen op alles wat onder CVO of CBB valt, is ten hemel schreiend. Soms gewoon vreselijk met vele losse draden van alle kleuren zwart die aan elkaar hangen met kroonsteentjes.
of 24 volt en 240/400 volt in één stroomkast zonder scheiding gebroedelijk naast elkaar, Brrrr.
Of lierbedieningen rechtstreeks met 400V op een drukknopje aan dek....Niet vreemd dat de matroos de knop met een bezemsteel indrukt, want "hij prikt zo".
Of hoofdzekering van de accu op enkele meters afstand na een schotdoorvoer zonder bescherming.
Jachten kunnen er ook wat van.
Maar wat wij allemaal tegen komen op alles wat onder CVO of CBB valt, is ten hemel schreiend. Soms gewoon vreselijk met vele losse draden van alle kleuren zwart die aan elkaar hangen met kroonsteentjes.
of 24 volt en 240/400 volt in één stroomkast zonder scheiding gebroedelijk naast elkaar, Brrrr.
Of lierbedieningen rechtstreeks met 400V op een drukknopje aan dek....Niet vreemd dat de matroos de knop met een bezemsteel indrukt, want "hij prikt zo".
Of hoofdzekering van de accu op enkele meters afstand na een schotdoorvoer zonder bescherming.
Jachten kunnen er ook wat van.
Re: Nieuwe elektrische regels achter de horizon
ROSR , ik denk dan dus ook voor bestaande ROSR schepen.Baschinist schreef:Maar dit gaat dan gelden voor nieuwbouw neem ik aan?