Navigatie op een stalen schip
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Navigatie op een stalen schip
Vroeger (opa spreekt) ging ik 's winters met een stalen schip bij heiig weer van Schellingwou naar Hoorn met alleen kompas en klok. De snelheid passend bij het toerental was bekend, het stroomde er niet. Dat ging prima. In de jaren 90 kocht ik voor een paar tientjes een hand held Garmin, met zo'n groen ledschermpje. Dat vond ik eigenlijk al valsspelen, maar o, wat was dat makkelijk, van waypoint naar waypont varen! Want toen vroor het nog wel eens, en waren de tonnen opgenomen, daar had je dus geen houvast aan.
Toen begin deze eeuw mijn zoon opging voor vaarbewijs 2 (ik heb daar nooit examen voor hoeven doen) heb ik voor mezelf een schaduwexamen gedaan en ben ik samen met hem in het leerboek gedoken. Dat bevat een zeer begrijpelijk hoofdstuk over gegist en gelood bestek op getijdewater. Geleidelijk werden de sommen lastiger, maar des te leuker om ze op te lossen. Zelfs de maanstanden werden daarbij betrokken ivm laag- en hoog water bij springtij.
Misschien is het behalen van een vaarbewijs 2 voor jou als nieuwkomer wel winwin. Én je vaarbewijs, én nooit meer de weg kwijt!
Toen begin deze eeuw mijn zoon opging voor vaarbewijs 2 (ik heb daar nooit examen voor hoeven doen) heb ik voor mezelf een schaduwexamen gedaan en ben ik samen met hem in het leerboek gedoken. Dat bevat een zeer begrijpelijk hoofdstuk over gegist en gelood bestek op getijdewater. Geleidelijk werden de sommen lastiger, maar des te leuker om ze op te lossen. Zelfs de maanstanden werden daarbij betrokken ivm laag- en hoog water bij springtij.
Misschien is het behalen van een vaarbewijs 2 voor jou als nieuwkomer wel winwin. Én je vaarbewijs, én nooit meer de weg kwijt!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Navigatie op een stalen schip
al met al is radar een pracht .behalve als je er op vertrouwd en hij laat het even afweten dan ben je goed de klos ,kennis van vaarwater is nog steeds het beste .
maar als je op de Nederlandse binnenwateren waar ook het wad behoord moet je een binnenvaart radar hebben ,en dus geen jacht radar die mag je alleen op zee gebruiken ,illegaal zal het misschien lukken maar als je onverhoopt gepakt word heb je die ellende weer .
maar als je op de Nederlandse binnenwateren waar ook het wad behoord moet je een binnenvaart radar hebben ,en dus geen jacht radar die mag je alleen op zee gebruiken ,illegaal zal het misschien lukken maar als je onverhoopt gepakt word heb je die ellende weer .
Re: Navigatie op een stalen schip
T.S. schreef "binnenkort het Wad bevaren"Baschinist schreef:Ben ik met je eens maar de vraag ging over het varen op "de grote plas", dan vind ik het wel een ander verhaal.
Maar voor het geval je er wel 1 hebt, waarom zou je er niets aan hebben op het wad?
Ik weet niet welke beleving jij daar bij hebt? De grote plas begint voorbij Engeland
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Navigatie op een stalen schip
Als je voor het eerst het Wad op gaat is dat een aardig grote plas, hoor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Navigatie op een stalen schip
T.S. schreef "binnenkort het Wad bevaren"
Ik weet niet welke beleving jij daar bij hebt? De grote plas begint voorbij Engeland
Excuus.....verkeerd gelezen. Dacht voorbij het Wad ...voor als de tonnetjes weg zijn
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Navigatie op een stalen schip
Anders probeer je het eerst eens met je auto. Daar zit tomtom in.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Navigatie op een stalen schip
woehaaa
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: Navigatie op een stalen schip
Met een goeie radar had het gegaan
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Re: Navigatie op een stalen schip
Niet zo in thuis maar wij hebben deze dingen aan boord staan : https://www.cassens-plath.de/Baschinist schreef:Kunnen jullie me nog adviseren qua merk kompas?
Cassen-,plath had ik op mijn platbodem een fantasties kompas en veel plezier mee gehad ,gekocht bij Observator Rotterdam
Wel 0,75 cm bij ijzer vandaan opstellen
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- Marie Christina
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Navigatie op een stalen schip
Cassens&Plath is een topmerk die ook kompassen voor de beroeps(zee)vaart maakt.
Maar daar is de prijs ook naar.
De vorige boot van mijn pa had een Plastimo.
Voldeed prima.
Maar daar is de prijs ook naar.
De vorige boot van mijn pa had een Plastimo.
Voldeed prima.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Navigatie op een stalen schip
Ha ha, dank voor al jullie reacties!! Goed om te lezen.
Vorig jaar heb ik zowel Vaarbewijs 1 als 2 en ook nog het marifoondiploma behaald. Theoretisch is het dus wel in orde, maar nu de praktijk nog.
Ergens in de reacties zie ik de term "zeemannetje spelen" genoemd worden. Heb er over na gedacht, en misschien is dat ook wel zo. Misschien heb ik teveel positieve nostalgische gedachten bij het "vroegere navigeren" en moet ik gewoon als newby instappen bij de huidige beschikbare techniek. Wellicht is navigeren op de oude manier alleen veilig en weggelegd voor degene die er mee opgegroeid zijn. Ik ga dr nog eens goed over nadenken. Ook zal ik de door jullie aangedragen systemen gaan bekijken. Nogmaals dank voor jullie meedenken.
Vorig jaar heb ik zowel Vaarbewijs 1 als 2 en ook nog het marifoondiploma behaald. Theoretisch is het dus wel in orde, maar nu de praktijk nog.
Ergens in de reacties zie ik de term "zeemannetje spelen" genoemd worden. Heb er over na gedacht, en misschien is dat ook wel zo. Misschien heb ik teveel positieve nostalgische gedachten bij het "vroegere navigeren" en moet ik gewoon als newby instappen bij de huidige beschikbare techniek. Wellicht is navigeren op de oude manier alleen veilig en weggelegd voor degene die er mee opgegroeid zijn. Ik ga dr nog eens goed over nadenken. Ook zal ik de door jullie aangedragen systemen gaan bekijken. Nogmaals dank voor jullie meedenken.
Re: Navigatie op een stalen schip
manke,
Ik ben ook zo'n oudere zeevaartschool pias en heb van alles ervaren, van decca tot GPS. Mijn beroep was het monteren, servicen en repareren van deze apparatuur op de brug. Maar daardoor leer je ook hoe ingewikkeld het soms kan zijn om je doel te bereiken. Als die zooi gaat een keer stuk, professioneel of niet. Dus de mensen die dingen roepen als rader etc. moeten nog maar even bezinnen.
Ik vaar zelf al mijn hele leven op het Wad en ijsselmeer, maar ik gebruik slechts een tablet met openCPN en een AIS transponder. Meer dan genoeg.
Uiteraard een marifoon met goede antenne installatie .
OpenCPN:
https://opencpn.org/
Gratis en voor niks op PC, voor Android €10 (zonder kaarten). De appel fans hebben het nakijken, kan je toch niks mee...
gratis kaarten van RWS:
http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc#enc
voor uitgebreide info:
www.nautin.nl
Ik ben ook zo'n oudere zeevaartschool pias en heb van alles ervaren, van decca tot GPS. Mijn beroep was het monteren, servicen en repareren van deze apparatuur op de brug. Maar daardoor leer je ook hoe ingewikkeld het soms kan zijn om je doel te bereiken. Als die zooi gaat een keer stuk, professioneel of niet. Dus de mensen die dingen roepen als rader etc. moeten nog maar even bezinnen.
Ik vaar zelf al mijn hele leven op het Wad en ijsselmeer, maar ik gebruik slechts een tablet met openCPN en een AIS transponder. Meer dan genoeg.
Uiteraard een marifoon met goede antenne installatie .
OpenCPN:
https://opencpn.org/
Gratis en voor niks op PC, voor Android €10 (zonder kaarten). De appel fans hebben het nakijken, kan je toch niks mee...
gratis kaarten van RWS:
http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc#enc
voor uitgebreide info:
www.nautin.nl
Re: Navigatie op een stalen schip
WadnWind, niet als kritiek maar als vraag bedoeld; Waar zijn recente kaarten van het Wad te vinden?
Gr.
Erik
Gr.
Erik
Re: Navigatie op een stalen schip
In de 2e link die ik gaf.
Of NV-verlag
Of oesenc
Verder even googelen.
Of NV-verlag
Of oesenc
Verder even googelen.