Wat je eigenlijk doet is je motor 100% belasten. Dus vol gas, 100% inspuiting en 100% slip op de schroef ( je loopt immers geen vaart want je ligt vast aan een bolder o.i.d.). Zelfde resultaat kun je ook bereiken door met je kop tegen de kade te duwen maar voor de rest is het een situatie die je in de praktijk nooit zal tegen komen.Dit snap ik niet helemaal. Wat meet je dan precies? Maximale trekkracht aan de paal, zoals dat bij slepers heet? Dus in beide meetsituaties regulateur helemaal open?
Want als je meet bij gelijk toerental draait je schroef in beide meetsituaties uiteraard even snel, dus kan de trekkracht niet anders dan hetzelfde blijven. Wat je dan echter niet exact kunt bepalen is hoeveel meer gas je geeft om datzelfde toerental te bereiken.
In het geval van een sleepboot hang je een klok er tussen en meet je de paaltrek en het getal wat daar uit komt is de standaard waar de hele industrie mee werkt.
Je schroef vraagt vermogen, die vraag wordt beantwoord door meer brandstof in te spuiten. Aangezien deze al op 100% staat tijdens de test lukt dat niet wat zal resulteren in een paaltrek die afhankelijk van de soort brandstof hoger of lager uitvalt. Het is in die zin gewoon een vermogenstest.
Wat nu het verschil is in calorische waarde kom ik nog niet echt uit op het grote net, een hoop tegenstrijdige berichten. Of het nu hoger of lager is, het verschil is zo klein dat het denk ik voor de gemiddelde watersporter niet merkbaar/relevant is.