kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Toch nog eens in zitten verdiepen....

Na 2018 moet je zonder uitzonderingen aan alle punten van Hoofdstuk 21 voldoen als pleziervaart zijnde, alle overgangsregelingen (klaarblijkelijk gevaar) komen te vervallen.
Zonder gigantische verbouwingen/investeringen idd onhaalbare kaart eigenlijk voor schepen die nu al vaarklaar zijn maar nog niet gecertificeerd zijn.

Echter de stelling dat hiermee alle historische rompjes ook gelijk naar de schroothoop kunnen is enigszins overdreven. Qua eisen aan de romp betreft is er toch echt niet heel veel meer dan een wd schot, zolang het aantoonbaar voldoende sterk is allemaal. Een casco romp die je wilt verbouwen tot bv woonschip bestaat toch steeds tot de mogelijkheden zolang je het maar volgens de eisen van H21 doet, dat zal ongetwijfeld meer gaan kosten en niet altijd even praktisch zijn maar zeker niet technisch onmogelijk.

Wat hermotoriseren betreft na 2018: Voor de pleziervaart niet aan de orde. Zaken als emissies e.d. staan in H8a en is niet van toepassing voor de pleziervaart. Zolang je binnen de eisen van H21 blijft kun je nog gewoon een Lister-Blackstone in je bootje zetten. Wel goed isoleren wat aan de geluidsemmissies moet je wel voldoen :lol:
Hoe lang dit zo blijft kun je je afvragen natuurlijk maar het houd niet na 1 januari al op.
WADnWIND

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door WADnWIND »

Zijn we nu weer terug bij de 3e opmerking in dit draadje :wink:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Zijn we nu weer terug bij de 3e opmerking in dit draadje :wink:
Moest een eind terug scrollen maar nee hoor :lol: Dat ben ik volledig met je eens.

Maaaaaaaaaaaar.......... :mrgreen:

Nu moet ik allereerst zeggen dat ik de wijsheid ook niet in pacht heb ( ik geloof graag van wel af en toe maar helaas.....ik zit er ook wel eens naast :roll: )
Als je je een beetje in de zaak verdiept vind ik de hoeveelheid tegenstrijdige informatie die rondzwerft op het internet verbazingwekkend. Overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen, keuringsinstanties, brancheorganisaties, stichtingen, verenigingen...allemaal hebben ze een site waarop dingen staan die weer conflicteren met dingen die vermeld staan op sites van soortgelijke collega organisaties.

En dan gaan we nu weer enigszins on-topic: Dat feit wijst er mijns inziens wel op dat e.e.a. wel duidelijker en makkelijker kan. Schijnbaar ziet niemand door de bomen nog een bos.
Kun je enerzijds met je vingertje naar de overheid gaan wijzen, anderzijds denk ik dat je ook de hand in eigen boezem moet steken. We doen het allemaal onder de noemer recreant verenig je dan als dusdanig. dan komen er wellicht middelen tot je beschikking die je je nu niet kunt veroorloven als alles versnipperd is in ......tig verschillende stichtingen/verenigingen. Waarom willen de zeilboters niks met de motorboters te maken hebben?
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Baschinist schreef:
Wat hermotoriseren betreft na 2018: Voor de pleziervaart niet aan de orde. Zaken als emissies e.d. staan in H8a en is niet van toepassing voor de pleziervaart. Zolang je binnen de eisen van H21 blijft kun je nog gewoon een Lister-Blackstone in je bootje zetten. Wel goed isoleren wat aan de geluidsemmissies moet je wel voldoen :lol:
Hoe lang dit zo blijft kun je je afvragen natuurlijk maar het houd niet na 1 januari al op.
Super dat je het heb uitgezocht! Dank! Nu kan ik dit ventileren naar een stel tjalk eigenaren die het niet gaan redden om voor 2018 de boel te regelen en bang waren dan de motor te moeten wisselen. Zij zijn je bijvoorbaat dankbaar :wink: Wat betreft geluids norm komen ze wel goed weg...ze staan buiten aan de helmstok :!:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Ja Ho stop......niet te vroeg juichen :!: :!: :!:

Hoever zijn die mannen met hun tjalk?
Dit was puur het hermotoriseren verhaal, voor de rest zul je na 1 januari wel gewoon aan ALLE punten uit H21 moeten voldoen.

Aangezien het over hermotoriseren ging ga ik er vanuit dat er nu al zaken aanwezig zijn als lensinrichting/brandstofsystemen/etc, die zullen dan wel conform de richtlijn moeten zijn anders kun je die eruit gaan halen en opnieuw aan gaan leggen.
In een kaal casco waar dit nog aangelegd moet gaan worden niet zo'n punt maar op een schip waar al gewoond/gewerkt/gerecreeerd worden het tamelijk onhaalbare zaken.
Ik pik nu een aantal dingen random uit H21 maar zo zijn er nog legio dingen die voor bestaande schepen wel degelijk een issue zijn/worden ( ankergerei is ook een mooie) en dan is hermotoriseren niet je grootste zorg als het al had gemoeten.

Dus nogmaals: Ik weet niet hoever de bewuste mannen zijn met hun tjalk maar ik denk dat deze wel degelijk een serieuze uitdaging hebben, alleen niet met hermotoriseren.
Wat betreft geluids norm komen ze wel goed weg...ze staan buiten aan de helmstok
Dat zijn de geluidseisen voor in de stuurhut, dat zal op deze manier idd wel goed zitten :mrgreen: , maar er zijn ook eisen m.b.t. voortgebracht geluid richting omgeving.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Nee we juichen niet te vroeg! Er zijn idd een aantal hindernissen te nemen die in hun geval weer wat moeilijker te bereiken zijn. :roll: Maar wel of niet een nieuwe tor erin scheelt echt wel een hoop rompslomp en centjes!
Wat bijv.ook een leuke is in het H21 is dat de ontluchting van je dieseltank groter moet zijn in diameter dan de vulopening :D Logisch want als je met geweld aan een Pro-pomp diesel erin spuit moet de lucht wel makkelijk weg kunnen...Dit is voor de pleziervaart geen issue immers sta je daar bij een 20ltr/min Shell pompje te tanken of heb je een jerrycan met hevelaartje :lol: Toch moet je daaraan gaan voldoen. Gaten in je dek, niet bij je tank ontluchting kunnen komen..arghh
Evenals het AIS verhaal eerder op dit forum voor kleine schepen. Ook hier ben ik nog in gesprek met de keurmeesters van EOC. Het is toch van de zotte dat de ene instantie iets anders zegt dan de ander.. Het is Nederland op z'n smalst.

Al met al blijft men een hoop ellende gespaard mits je op tijd bent met aanvragen. ...ben zooooo blij dat ik hem heb :wink:
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door KarelE »

Die dikke ontluchting kan je ook maken door de oude pijp bij het dek af te slijpen en er een dikkere pijp overheen aan het dek te lassen. Zo doen ze het in de binnenvaart. Zolang hij maar ver genoeg boven het dek uitkomt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Wat bijv.ook een leuke is in het H21 is dat de ontluchting van je dieseltank groter moet zijn in diameter dan de vulopening :D Logisch want als je met geweld aan een Pro-pomp diesel erin spuit moet de lucht wel makkelijk weg kunnen...Dit is voor de pleziervaart geen issue immers sta je daar bij een 20ltr/min Shell pompje te tanken of heb je een jerrycan met hevelaartje
Grappig dat je uitgerekend deze regel aanhaalt :lol:
Dit is de eerste de beste regel uit H21 die we vrijwillig hebben doorgevoerd op ons nieuwbouw project en waar iedereen het volmondig mee eens was.

Op ons huidige bootje zit dit namelijk nogal k*t :oops: :x . Daar moet eerst de ontluchtingskap eraf en dan moet je nog met heel veel beleid tanken anders heb je een ballet, en daar is geen pro-pomp voor nodig. Jerrycan met hevelaar gaat net maar er zijn figuren die het zelfs dan nog weten te verprutsen. De vul is een rechte pijp van +/- 30mm rechtstreek de tank in en de ontluchting gaat via (ik gok) een mm of 20, maar met wat bochten.....dat werkt dus niet. We hebben al heel wat liters in de bilge gehad hierdoor en dan nog zijn we blij dat het niet gelijk overboord ging.

Ander argument waarom ik deze regel wel snap is dat er in H21 ook een bunkerkoppeling staat voorgeschreven. M.a.w.: ontluchten via de vulopening is er niet bij. Als je ontluchting dan niet klopt heb je of een milieudelict of een tank die bol staat. ( wat overigens sneller voor elkaar is dan menigeen denkt).
Het is toch van de zotte dat de ene instantie iets anders zegt dan de ander.. Het is Nederland op z'n smalst.
En dan zijn we weer on-topic! :lol: Kan het nou allemaal niet wat makkelijker en overzichtelijker :?: Volgens mij is er niemand meer die door de bomen het bos nog ziet. :?: :shock:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Het is voor recreatievaartuigen dus verboden om rood te tanken, maar zijn verplicht om een 'rode' vulopening + ontluchting te hebben.
Schitterend voorbeeld hoe het mis kan gaan als je het sjabloon van (beroeps)nieuwbouweisen domweg over recreatievaartuigen legt.

Nog een voorbeeldje: trimaran Norm Cross 48. Geen inklapbare buitenrompen en vaste vinkiel. Nog geen 15 mtr lang, dus niet eens vaarbewijsplichtig!
Doosmeting 14,63m x 7,62m x 1,1m = 122,63m3.
Te koop bij een Engelse makelaar. Stel je koopt dit jacht na 2018. Kom maar door met die nieuwbouwregels groot schip!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Het is voor recreatievaartuigen dus verboden om rood te tanken, maar zijn verplicht om een 'rode' vulopening + ontluchting hebben.
Schitterend voorbeeld hoe het mis kan gaan als je het sjabloon van (beroeps)nieuwbouweisen domweg over recreatievaartuigen legt.
Heeft niets met wel of geen rode diesel te maken. Het gaat erom dat er een constructie is waarbij altijd sneller ontlucht ( of overgelopen naar een andere tank) kan worden dan dat er gebunkerd wordt.
Dat is een regel waar ik op zich wel het nut van in kan zien omwille van eerder omschreven ervaringen.
Staat ook nergens beschreven dat de pijpen het formaat binnenschip moeten hebben, enkel dat onluchtingen/cross-overs factor 1,25 groter moeten zijn dan de vulopening. Je kan dus best een vulpijpje van 10mm maken als dat voldoende is voor je scheepje, zolang je ontluchting dan maar minimaal 12,5mm is.
Nog een voorbeeldje: trimaran Norm Cross 48. Geen inklapbare buitenrompen en vaste vinkiel. Nog geen 15 mtr lang, dus niet eens vaarbewijsplichtig!
Doosmeting 14,63m x 7,62m x 1,1m = 122,63m3.
Te koop bij een Engelse makelaar. Stel je koopt dit jacht na 2018. Kom maar door met die grootschipregels!
Dit is idd zo'n voorbeeld waar het allemaal niet voor verzonnen is.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

KarelE schreef:Die dikke ontluchting kan je ook maken door de oude pijp bij het dek af te slijpen en er een dikkere pijp overheen aan het dek te lassen. Zo doen ze het in de binnenvaart. Zolang hij maar ver genoeg boven het dek uitkomt.
Hey Karel! Das een toppertje! Die had ik nog niet verzonnen! Gaan we dus doen :!:
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Dus de ontluchting voldoet niet aan de eisen, maar voor het oog houd je je aan de regeltjes. Kijken ze dan niet binnen naar de aansluiting op de tank?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: Dit is idd zo'n voorbeeld waar het allemaal niet voor verzonnen is.
Dat is zo'n beetje de essentie van de hele topic. Die hele CVO grote schepen was in eerste instantie ook niet bedoeld voor de pleziervaart.
Had nou eerst beroeps en recreatie gesplitst. Ook in het BPR. Was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door KarelE »

quichot schreef:Dus de ontluchting voldoet niet aan de eisen, maar voor het oog houd je je aan de regeltjes. Kijken ze dan niet binnen naar de aansluiting op de tank?
Het doel van die wijdere ontluchting is dat meegevoerde diesel de ruimte heeft om terug te zakken in de tank voordat het door de ontluchtingspijp naar buiten komt.

Doorvoor is het technisch voldoende als het verticale stuk pijp boven dek de gevraagde diameter heeft. Tenminste, zo werd mij uitgelegd toen ik dezelfde vraag stelde.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie