kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

KarelE schreef: Tenminste, zo werd mij uitgelegd toen ik dezelfde vraag stelde.
Grappig dit. Dus niet alleen hanteren verschillende inspecteurs verschillende regels, maar worden gehanteerde regels ook nog 's verschillend uitgelegd. Bomen en bos inderdaad! :mrgreen:

Maar het wordt er allemaal een stuk veiliger door, zullen we maar zeggen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Klaver vier »

Ik denk dat het niet werkt als het eerste stuk van de ontluchting dun is en dan het laatste stuk dik.
De ontluchting moet zeker zo dik zijn als de vulleiding ,anders kan het nooit goed werken,zeker niet als je heel snel vult
Het volume wat er in gaat moet er ook uit.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door KarelE »

Als het eerste stuk net zo dik is als de vulleiding kan die lucht er echt wel uit. En dat zal in de praktijk vaak het geval zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Klaver vier »

Als het eerste stuk net zo dik is als de vulleiding is er inderdaat niets aan de hand,maar als er heel snel gevuld wordt moet de lucht ook snel weg kunnen.
Maar als het even dik is gaat het gewoon goed denk ik
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Het doel van die wijdere ontluchting is dat meegevoerde diesel de ruimte heeft om terug te zakken in de tank voordat het door de ontluchtingspijp naar buiten komt.
Maar dan is het meer een soort van klein overflowtankje?
Als de gasolie uit je ontluchting komt zit je tank (te) vol, als je ontluchting te krap is komt de gasolie uit je vulpijp. Als je dan via een vaste koppeling bunkerd dan zet je met een beetje pech gewoon je tank bol.
Als het eerste stuk net zo dik is als de vulleiding kan die lucht er echt wel uit.
Waarschijnlijk wel maar dat hangt wel af van de leidinglengte, aantal bochten, soort ontluchter...... Regelgeving speelt op "safe" maar er zal ongetwijfeld wel eens ergens iemand op afgestudeerd zijn en met deze factor gekomen zijn.
Dat is zo'n beetje de essentie van de hele topic. Die hele CVO grote schepen was in eerste instantie ook niet bedoeld voor de pleziervaart.
Had nou eerst beroeps en recreatie gesplitst. Ook in het BPR. Was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
In dit geval wel ja. Anderzijds zullen er bij wat je ook verzint altijd gevallen zijn die daardoor buiten de pot pissen.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Nop, de ontluchting moet groter zijn dan de vulopening. Dus niet dezelfde maat. Dit is zo'n prachtig voorbeeld van de CVO overgangs regeling oude schepen. Bij mijn schip was de ontluchting 40mm terwijl de vulopening 50mm is maar je krijgt wel je CVO. Zo zijn er een hele waslijst aan regeltjes welke per 2019 geen uitzondering meer zijn.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

ronrtl schreef: Bij mijn schip was de ontluchting 40mm terwijl de vulopening 50mm is maar je krijgt wel je CVO.
Dat is uiteraard ook geen enkel probleem. 'Wit' krijg je alleen aan boord met zo'n zelfafslaand vulpistool. Langs de tuit alleen al blijft er genoeg ruimte voor ontluchting over.
En trouwens, vroeger toen ik 'rood' tankte -ja ja, dat mocht, alleen betaalde je een soort tussenprijs- had iedere bunkerboot twee vulslangen. Één met de vaste koppeling, en één met een vulpistool. En als klein groot schip kreeg je uiteraard het vulpistool aangereikt.
Die bunkerjongens zaten toen al niet op gemorste gasolie te wachten!

Regelgeving die meer problemen oproept dan oplost deugt niet.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

quichot schreef:
ronrtl schreef: Bij mijn schip was de ontluchting 40mm terwijl de vulopening 50mm is maar je krijgt wel je CVO.
Dat is uiteraard ook geen enkel probleem. 'Wit' krijg je alleen aan boord met zo'n zelfafslaand vulpistool. Langs de tuit alleen al blijft er genoeg ruimte voor ontluchting over.
En trouwens, vroeger toen ik 'rood' tankte -ja ja, dat mocht, alleen betaalde je een soort tussenprijs- had iedere bunkerboot twee vulslangen. Één met de vaste koppeling, en één met een vulpistool. En als klein groot schip kreeg je uiteraard het vulpistool aangereikt.
Die bunkerjongens zaten toen al niet op gemorste gasolie te wachten!

Regelgeving die meer problemen oproept dan oplost deugt niet.
Precies! En na 2019 is dit dus niet meer toegestaan terwijl je wel nog steeds met hetzelfde vulpistool tankt. Blijft lachen he? :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Bij mijn schip was de ontluchting 40mm terwijl de vulopening 50mm is maar je krijgt wel je CVO.
En het kromme is dat in de 10 punten die IVW opgesteld heeft voor "klaarblijkelijk gevaar" er met geen woord gerept wordt over gasolie....laat staan de ontluchting.
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door ronrtl »

Baschinist schreef:
En het kromme is dat in de 10 punten die IVW opgesteld heeft voor "klaarblijkelijk gevaar" er met geen woord gerept wordt over gasolie....laat staan de ontluchting.

Maar moest wel stickertjes plakken bij de vuldop dat het om brandstof gaat en bij water om water. :wink:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Klaver vier »

Die stickers is natuurlijk niet gek bedacht,maar wie kijkt er nu naar,bij mij staat het in de dop geperst,maar ik kijk er nooit na
Tanken word gewoon een automatisme.
Twee jaar terug had er iemand bij ons in de haven ,per ongeluk bij één tank verkeerd getankt maar dan heb je wel een probleem.
Gr René( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

Zonder zo'n sticker zou ik inderdaad geen idee hebben waar ik de brandstofslang in moest hangen. Hoe dat de afgelopen 40 jaar goed is gegaan is me een raadsel! :lol:
Valt me nog mee dat we geen stickers bak- en stuurboord in de gangboorden moeten plakken. Of op het dek 'deze kant boven'.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Marie Christina »

Ik heb weinig keuze.
Een gat met deksel in het gangboord aan BB en eentje aan SB.
Als ik aan SB diesel ga tanken heb ik 's morgens heel vieze koffie. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door quichot »

:lol:
Ik heb maar één tankdop buiten aan dek, en die is voor brandstof. De watertanks vul ik binnen. Vergissen uitgesloten. Maarja, regels zijn regels, dus er moest zo'n sticker bij.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: kappen met cvo voor recreanten >20 mtr

Bericht door Baschinist »

Dat "stickertje plakken" is idd wel een ziekelijke toestand.

Maar on-topic: Groot of klein, beroeps of recreatie, wel keuren niet keuren, enz enz enz.....dat gedoe met stickertjes is de natte droom van de veiligheidsindustrie dus daar ga je niet vanaf komen vrees ik.
Plaats reactie