GTL diesel ?????

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

WADnWIND schreef: Het enige puntje van aandacht, in ons geval, is dat bij varen op puur GTL dat de motor wat meer olie lijkt te verbruiken. Vermoedenlijk omdat er wat pakkingen niet of minder opgezwollen zijn met GTL.
Neemt dat verbruik dan weer af als je geen GTL hebt kunnen innemen?

Bij verbruiken denk je aan meeverbranden. Maar welke pakkingen die in aanraking komen met GTL lekken dan smeerolie naar de verbrandingsruimtes? Zou het kunnen zijn dat de dunne film smeerolie die de zuigerveren laten staan als het ware oplost in GTL en dus meeverbrand, en dat diesel die film intact laat?
Of zweet de motor meer als je GTL stookt?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
WADnWIND

Re: GTL diesel ?????

Bericht door WADnWIND »

Dat is dus nog de vraag. Ik heb er 5W40 in en de oliedruk blijft snoeihard staan op 4-4,5 Bar ook bij een hete motor.
Of het gebruik afneemt met gewone diesel ga ik nog testen, er zit nu weer noodgedwongen gewone diesel in de tank.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, Ik weet dat er diverse personen al gereageerd hebben met "verhalen uit de praktijk" en dat was juist waar ik naar op zoek was. :D
Ik blijf dan ook nauwkeurig volgen of er nog meer komen en zal ook mijn eigen belevingen hier delen, want een mens weet tenslotte nooit genoeg. Vergelijken c.q. een mening vormen is voor mij altijd makkelijker door het horen/lezen van wat mensen in de praktijk meemaken dan via eindeloze (jubelende) verkooppraatjes en verhalen van mensen die "hebben gehoord" en "een vriend van een kennis heeft gezegd" en "het schijnt dat" want DAAR heb ik sch**t aan, ik wil het graag van iemand horen die het aan den lijve heeft meegemaakt.
Nogmaals jammer dat de reacties uit de gebruikershoek van DAF DA 475 erg beperkt zijn (ECHT een op een vergelijk voor mij) maar alle reacties en mijn eigen proefvaarten hebben me doen besluiten om over te stappen naar GTL.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Arrejoan schreef: Nogmaals jammer dat de reacties uit de gebruikershoek van DAF DA 475 erg beperkt zijn
Die dafjes zijn in dat opzicht de minst kritische karretjes die er ooit gemaakt zijn. Lusten alles en geven nooit op.
De oude handleidingen zijn uiteraard achterhaald waar het smeerolie- en brandstofadviezen betreft. De kwaliteit daarvan is dermate verbeterd dat de allergoedkoopste brandstoffen en olieën anno nu kwalitatief beter zijn dan wat daf destijds voorschreef.

Dus als ervaringsdeskundige met een 575 (zelfde motor, meer cilinderinhoud) kan ik je geruststellen.
Als ik een keer aanleg bij een bunkerboot met GTL dan ga ik dat ook 's proberen, maar ik ga er geen halve dag voor omvaren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Zoals op pagina 1 van deze discussie al gezegd is: gewoon een keer proberen, Ad.
Er gaat echt niet meteen van alles stuk/mis.
En calorische waarden, pk verlies, bullard pull proeven.... :D
Het zal wel.
Jouw karretje draait wel, hoor.
En mooi ook.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
WADnWIND

Re: GTL diesel ?????

Bericht door WADnWIND »

Marie Christina schreef: Jouw karretje draait wel, hoor.
En mooi ook.
Nog mooier.... :wink:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: GTL diesel ?????

Bericht door sambeek »

Gister 450L GTL getankt. We hadden nog +/320L witte diesel in de tank.
Resultaat na 100 L verbruik, Iets schonere uitlaatdampen? Waarschijnlijk iets.
De Daf draaide al aardig schoon als ie warm is.
Stank, verbeeld me dat ie iets minder scherp ruikt. Waarschijnlijk toch iets schoner?
Echter het is nog geen 100% GTL in tank.
Geluid motor door mooier draaien, heb geen verschil kunnen merken tot dusver.
Motor krachtiger geworden door betere ontbranding (misschien), geen verschil kunnen merken.
groet Terpstra / SAMBEEK
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Klopt als een bus hoor :D Daatje lust het prima dat "moderne" spul (procede uitgevonden in 1920? :shock: ). loopt er mooier en stiller op, start beter en ook stationair is het mooier( lijkt de folder van S&^# wel :lol: ).
Nog even het gebruik en de olie in de smiezen houden, maar daar verwacht ik ook geen schokkende dingen, ben tot nu tevreden, geen lekkages of iets dergelijks helemaal primagoed.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ad als je nou het hele topic terug leest zal je zien dat het allemaal tegenstanders zijn die het niet gebruiken of niet volledig gebruiken.
De gebruikers zijn over het algemeen zeer tevreden een enkeling uitgezonderd.
Er zijn altijd uitzondering zoals een o ringetje dat gaat lekken omdat het toch al slecht was.
Ik ben er honderd procent van overtuigd dat het topspul is.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef:Ad als je nou het hele topic terug leest zal je zien dat het allemaal tegenstanders zijn die het niet gebruiken of niet volledig gebruiken.
René, ik heb het nog 's teruggelezen, en ik zie eigenlijk maar heel weinig negatieve reacties. En tegenstanders ben ik al helemaal niet tegengekomen.

Wél zie ik hier en daar wat vraagtekens bij de vaak gevoelsmatige waarnemingen van gebruikers, zowel positieve als negatieve.
Het wachten is eigenlijk op keiharde metingen, en op effecten op wat langere termijn.

Minder zichtbare rook, mooi, en je zult het zonder twijfel goed gezien hebben, maar heeft iemand z'n uitlaatgas al eens laten analyseren op niet-zichtbare uitstoot?
En mooier of stiller draaien, hoeveel suggestie komt daarbij kijken? Ikzelf verbeeld me bijvoorbeeld iedere keer weer dat mijn motor na olieverversen mooier loopt, maar dat kan natuurlijk helemaal niet als je tijdig ververst. Dat komt puur door het goeie gevoel dat je eraan overhoud als je er schone olie ingedaan hebt.

En als ik je nou beloof dat ik het ga proberen als ik de keuze heb? :wink:
Laatst gewijzigd door quichot op za mei 19, 2018 9:34 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

Ik zie wel wat je bedoelt, Quichot.
Feiten verwarren met invulling van je verwachtingen.
Maar dat van dat mooier lopen is geen beleving, hoor.
Dat is echt zo.
Zelfs mijn gezin viel het op.
En geloof me: die zijn van het type 'als hij draait vind ik het best'.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Menno, als jij één keer hebt gezegd, hé het lijkt wel of 'ie rustiger loopt, dan 'horen' anderen dat ook, geloof me.
Gedrachtswetenschappers hebben opzienbarende proeven gedaan op het vlak van suggestie. Dat is gewoon sterker dan onze ratio.
Wist je gezin bijvoorbeeld dat, en waarom je GTL ging tanken? Dat kan al voldoende zijn. Als ze daar echter geen weet van hadden, en jij niks hebt gezegd over rustiger lopen, ja, dan is het inderdaad wel sterk.

Voor alle duidelijkheid: ik sluit dus niet uit dat een motor er inderdaad rustiger op draait, maar ik geloof het pas écht als dat gemeten is. Want technisch-mechanisch is dat eigenlijk niet te verklaren met alleen maar het feit dat er een min of meer gelijkwaardig brandstof-zuurstofmengsel boven de zuigers explodeert.
Zulke effecten mag je verwachten als de timing verandert, kleppen zijn nagesteld, of dat lagers vervangen zijn. Maar als dat allemaal hetzelfde blijft? Ik weet het niet.

Met nadruk op: ik weet het niet. Dus wie weet, klopt het! :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Marie Christina »

"Eerst zien, dan geloven" inderdaad.
Eensch met U.
Maar, onvermeld saillant detail, ik hàd het nog niet gezegd.
Ze kwamen er zelf mee.

Ach, het is zoals het is.
Metingen, proeven, testen.
Vaak gebruiken we het om onze reeds gevormde mening te rechtvaardigen.
Zoals jouw merk auto in een autotest opzoeken, zien dat hij redelijk tot goed (-/+) is en denken: Zie je wel? Ik heb een goede keuze gedaan.
Terwijl de overige merken goed tot zeer goed scoren.

Dan blijft de allerbelangrijkste reden nog over: ik voel me er goed bij.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: GTL diesel ?????

Bericht door Klaver vier »

Ik moet mijn mening misschien een beetje nuanceren de mensen die het niet of nog niet gebruiken zijn minder positief,en erg argwanend van het zou toch niet waar zijn.
Mijn mening is je kan pas oordelen als je het 100 procent gebruikt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: GTL diesel ?????

Bericht door quichot »

Voor mij zou de belangrijkste reden zijn dat de motor eventuele toekomstige emissienormen haalt. Mocht 'ie daarbij wat rustiger lopen, dan is dat een uiterst plezierige bijvangst.

Erg gerust ben ik daar echter niet op. Tot dusverre speelt bij de instelling van milieuzônes de daadwerkelijk gemeten emissie geen enkele rol. Overheden prikken een bouwjaar. Daarvóór is alles vuil, daarna is alles schoon. Symboolpolitiek.

Off topic, ja, maar wel verwant.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie