slenterklep / trolling valve vragen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Baschinist »

Goede morgen allen,

Zojuist op een ander forum geintroduceerd in een voor mij nieuw fenomeen wat wellicht uitkomst kan bieden voor een lopend project van ons.

De slenterklep!
In het Engels ook wel "trolling valve" genoemd. (hier gingen bij mij wat meer lampjes branden :lol: )

Zijn er mensen hier die ervaringen hebben met een dergelijk systeem op de koppeling?
Ik ben nog druk met info vergaren maar een paar vragen die gelijk bij me boven komen en waar ik zo snel geen antwoord op kon vinden:
- Vergt dit extra capaciteit van je koelsysteem? ( gesloten systeem)
- Kan dit ongelimiteerd heel de dag gebruikt worden?
- Valt het enigszins makkelijk te beveiligen dat er niet boven een x-aantal toeren in "slentermodus" gevaren kan worden?

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door KarelE »

Toen ik op de RWS patrouille vaartuigen voer waarmee we het verkeer lagen te regelen bij de Merwedebrug bij Gorinchem was het ideaal. Je kon mooi stil op de stroom blijven liggen.

Met een vaartuig waar het niet op zat moest je je steeds een stukje laten meevoeren door de stroom om daarna weer terug te varen. Dat was best inspannend om de hele dienst te doen.

Technische vragen heb ik helaas geen antwoord op. Maar het kon inderdaad continue worden gebruikt.

Voor de motor was het niet best natuurlijk om 24 uur per dag iets meer dan stationair te draaien.
Laatst gewijzigd door KarelE op di mei 22, 2018 3:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Op de WSV pont zit ereen.
De olie koeler is groter weet ik en boven 1000 rpm is het trollen voorbij.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Baschinist »

Bedankt mannen!

Dus toch een grotere koeler.....hmmmm..... ik verdiep me verder :arrow:
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Aquanaut »

Een trolling valve, of slenterklep verlaagt de druk op het platen pakket.
Hierdoor gaat de koppeling slippen, en dus minder vermogen doorgeven naar de uitgang.
Dit slippen wordt gefaciliteerd door een dunne olielaag welke aanwezig is tussen de platen van de koppeling.
Het is dus op de "plak" of frictie van de olie dat de uitgaande as (platenpakket) wordt meegenomen.
De olie wordt hiervan wel warm dus dit moet terug gekoeld worden.
Hoe hoger de koppelingsdruk hoe dunner de film wordt en hoe meer vermogen er doorgegeven wordt.

Bij de meeste koppelingen (die in de scheepvaart gebruikt worden) werkt dit proces goed tot zo'n 1000 toeren.
Ga je meer toeren maken dan verdwijnt de oliefilm tussen de platen.
Dan is het slippen het daadwerkelijk het schurende contact tussen de platen.
Dat wil je niet want dan is het heul snel over met koppelen. :wink:

In beeld:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... koGi1jnjpA

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Baschinist »

Tenx!

Leerzaam dagje vandaag aangaande de slenterklep :mrgreen:
Snap werkelijk waar niet waarom ik niet zo'n ding heb gekregen van de werkgever, toch al wat werk misgelopen omdat we vrijvarend te hard varen stationiar.
Maar goed, de werking is me inmiddels duidelijk en ook zo ongeveer alle fabricanten van koppelingen hebben ze wel in het pakket.
De olie wordt hiervan wel warm dus dit moet terug gekoeld worden.
Dit punt blijft een beetje vaag voor mij. In mijn optiek heb je extra frictie dus zul je (behoorlijk) terug moeten koelen t.o.v. standaard ingeclutched toch?
Ik kom hier bar weinig over te weten tot nu toe via het grote internet, leveranciers reppen er met geen woord over voor zover ik tegen ben gekomen.
Reden dat ik dit vraag is dat als het eventueel toegepast zou worden dit op een bootje is met vlakkoeling. Nu zit daar wel overcapaciteit op qua koelend vermogen maar het houd wel een keer op natuurlijk.
Zit ik met mijn redenatie qua frictie/verwarming goed of valt dit wel mee omdat er maar een betrekkelijk klein deel van de olie wordt gebruikt en de rest van de olie deze extra warmte deels opvangt?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Navigo »

HH,

Google eens op newage prm trolling valve.
Je zult inderdaad een groot koeloppervlak moeten hebben.

Op de grotere sleepboten kom je ze ook tegen hoor, als optie. Is best een prijzige aangelegenheid.
ze worden over het algemeen dan alleen in een laag toeren gebied toegepast.

Ik heb ze maar tweemaal gezien in combinatie dat ze over het volle vermogensgebied gebruikt.
Reden, aan voorzijde een asgenerator, aan de reguliere zijde een twin disc met slip over het volle bereik.
Trekkracht 50ton.

In het begin problemen met te klein koeloppervlak en heel gevoelig zodra er wat in de schroef kwam.
Nadeel hoger brandstofverbruik.


Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Baschinist »

Google eens op newage prm trolling valve.
Je zult inderdaad een groot koeloppervlak moeten hebben.
Idd al het nodige over tegengekomen. Behalve over......de extra koeling :roll:
Zal me nog eens verder verdiepen in de materie, het zal toch vast wel ergens te vinden moeten zijn.
Op de grotere sleepboten kom je ze ook tegen hoor, als optie. Is best een prijzige aangelegenheid.
Het zal ongetwijfeld een centenkestie zijn dat wij het niet hebben :mrgreen:
Nadeel hoger brandstofverbruik.
Ja dat zal gerust, qua rendement slaat deze uitvinding helemaal nergens op :lol:
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: slenterklep / trolling valve vragen?

Bericht door Aqua Domus »

Wij hebben ze bij diverse schepen van ons opgebouwd. Allemaal pleziervaart van 14.90 tot 20 meter.
Het grote voordeel met maneuvreren is dat het motor toerental continu verhoogt word.
Nu hebben ze meer vermogen op de hydrolyk voor boeg en hek schroef terwijl toch de functie vooruit en achteruit rustig benut kan worden.
Je moet er even aan wennen omdat je maar beperkt vermogen op de schroef hebt.
Bij ons is er nooit een grotere koeler geplaats, trol 1 850 rpm trol 2 1050 rpm.
Bij inschakeling van de koppeling maximalen slip, naarmate je meer gas geeft word de slip dan minder terwijl motortoerental gelijk blijft.

Gr louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Plaats reactie